СТЕНОГРАМА

засідання Комітету з питань зовнішньої політики

та міжпарламентського співробітництва

26 листопада 2025 року

 

Веде засідання голова Комітету МЕРЕЖКО О.О.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. … ми зараз перевіримо його. Давайте почнемо з переклички, хто є.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Є.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?

 

БАРДІНА М.О. Є. Доброго дня всім.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Копиленко? Бачимо, Олександр Любимович.

Безугла?

 

БЕЗУГЛА М.В. Безугла є.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Геращенко? Поки що немає.

Іонова? Поки що немає.

Кривошеєв?

 

КРИВОШЕЄВ І.С. Присутній.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. Доброго ранку. Я присутня.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Руденко? Ольга Сергіївна?

Шараськін?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Присутній.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Ясько?

 

ЯСЬКО Є.О. Доброго ранку. Присутня.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Руденко? Ольга Сергіївна, чи ви нас чуєте? Поки немає зв'язку.

Андрій Андрійович, 8 членів комітету присутні.

 

ШАРАСЬКІН А.А. Кворум є, можемо починати.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Кворум є. Колеги, можемо почати розгляд питань, пов'язаних з порядком денним. Чи будуть якісь пропозиції або зауваження до порядку денного? Я не бачу. Тоді можемо ставити на голосування. Хто за те, щоб підтримати порядок денний в тому вигляді, в якому він є? Хто – за?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?

 

БАРДІНА М.О. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Копиленко? Бачимо – за.

Безугла?

 

БЕЗУГЛА М.В. Безугла – за. 

 

МОСОЛОВ Ю.О. Геращенко? Поки немає зв'язку. 

Іонова? Поки немає зв'язку. 

Кривошеєв?

 

КРИВОШЕЄВ І.С. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Руденко? Ольга Сергіївна. Поки немає.

 

РУДЕНКО О.С. Алло? За. Поганий зв'язок. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Шараськін?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Підтримую.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Ясько?

 

ЯСЬКО Є.О. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. 9 членів комітету – за.

Андрій Андрійович?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Одноголосно прийнято.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Колеги, переходимо до розгляду питань порядку денного. І перше питання – це про проект Закону України про припинення дії, вихід та денонсацію міжнародних договорів України, укладених Урядом України з урядами Російської Федерації, Республіки Білорусь та в рамках Співдружності Незалежних Держав.

Я прошу до слова з цього питання заступника міністра закордонних справ України Євгена Петровича Перебийноса. Будь ласка, Євгене Петровичу, вам слово. Євгена Петровича немає на зв'язку?

Тоді, а Олег Ігорович є?

 

БОГДАНОВА В.О.  (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так. Тоді давайте трошки зачекаємо. Давайте, колеги, тоді розглянемо друге питання, а поки ми зв'яжемося з Євгеном Петровичем, так. Давайте тоді друге питання, щоб не втрачати час просто: про проект Закону України про ратифікацію Угоди між Кабінетом Міністрів України та Федеральною Радою Швейцарії щодо співробітництва у процесі відновлення України. Прошу до слова заступника Міністра економіки, довкілля та сільського господарства України Павла Ігоровича Карташова. Павле Ігоровичу, будь ласка, вам слово.

 

КАРТАШОВ П.І. Доброго дня. Чути мене?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже добре чутно. Дякую.

 

КАРТАШОВ П.І. Чудово. Шановний пане голово, шановні народні депутати, на ваш розгляд вноситься проект Закону про ратифікацію Угоди між Кабінетом Міністрів України і Федеральною Радою Швейцарії щодо співробітництва у процесі відновлення України. Законопроект розроблено з метою здійснення внутрішньодержавних процедур, необхідних для набрання чинності угодою між Кабміном і Федеральною Радою Швейцарії щодо співробітництва в процесі відновлення, вчиненою в Римі 10 липня цього року. Ратифікація дозволить залучити підтримку Швейцарії у відновленні України шляхом безповоротної фінансової технічної допомоги для придбання товарів, послуг у швейцарських компаній для проєктів з відновлення в Україні.

Сектори, які покриває угода: це енергетика, транспорт, мобільність, машинобудування для виробничих процесів, будівництво, водопостачання, запобігання і реагування на надзвичайні ситуації або інші сектори відповідно до потреб і пріоритетів України. Сума фінансової допомоги повідомляється на початку кожного бюджетного року швейцарською стороною. Угода набирає чинності з дати отримання останнього письмового повідомлення, яким сторона через дипканали інформує іншу сторону про завершення внутрішніх процедур ратифікації, необхідних для набрання чинності цією угодою.

Дуже просили би підтримати, важлива угода. Це вже друга фаза, тобто підтримка Швейцарією надання грантів швейцарським компаніям, які реалізують проєкти в Україні.

Дуже вдячний.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже вам дякую, Павло Ігоровичу.

Будь ласка, колеги, чи будуть запитання або бажання висловитися? Я не бачу. Тоді можемо ставити на голосування, так?

Хто за те, щоб підтримати проект Закону про ратифікацію Угоди між Кабінетом Міністрів України та Федеральною Радою Швейцарії щодо співробітництва у процесі відновлення України? Хто – за?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна? Марина Олегівна?

Копиленко? За, бачу.

Безугла?

 

БЕЗУГЛА М.В. Безугла – за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Геращенко?

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, Ірина Володимирівна.

Кривошеєв?

 

КРИВОШЕЄВ І.С. За.

 

ІОНОВА М.М. Іонова – за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, Марія Миколаївна.

Локтіонова?

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Руденко?

 

РУДЕНКО О.С. Руденко – за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Шараськін?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Підтримую.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Ясько?

 

ЯСЬКО Є.О. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна? Нема, втрачений зв'язок.

10 – за. Андрій Андрійович.

 

ШАРАСЬКІН А.А. Одноголосно підтримано.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, рішення прийнято, колеги.

Дуже дякую. Дуже дякую вам, Павле Ігоровичу, за співпрацю, завжди будемо раді вас бачити у нас на засіданнях.

А ми, колеги, повертаємось до першого питання – про проект Закону України про припинення дії, вихід та денонсацію міжнародних договорів України.

Я прошу до слова Євгена Петровича. Будь ласка.

 

ПЕРЕБИЙНІС Є.П. Доброго дня, шановний Олександре Олександровичу. Дякую дуже вам за слово.

Міністерство закордонних справ, як ви знаєте, проводить системну роботу з приведення договірно-правової бази відносин України з державою-агресором, з Білоруссю та в рамках СНД у відповідність до сучасних реалій. І домінантою цих зусиль є, домінантою яких цих реалій є триваюча агресія росії проти України та прискорення процесу інтеграції України у євроатлантичний простір. Зокрема, як ви знаєте, з 22-го року з росією було припинено дію у різній формі понад 200 міжнародних договорів, з Білоруссю – 146 і в рамках СНД – 113.

Законопроект, який пропонується вашій увазі, 0336 було розроблено на заміну законопроекту 0315, який було відкликано у липні у зв'язку зі змінами у складі уряду. Цей проект розроблено міністерством спільно з вашим комітетом і Міністерством юстиції, а також з урахуванням отриманих від причетних центральних органів виконавчої влади пропозицій, виходячи із запропонованого пакетного принципу. Зокрема цей законопроект передбачає припинення дії, вихід або денонсацію восьми міжнародних договорів України, укладених з росією, – це три договори, з Білоруссю – один і в рамках СНД – чотири. Враховуючи повномасштабну воєнну агресію, в якій Білорусь є співучасником, а співпраця з іншими країнами-членами СНД може бути використана на шкоду нашій державі, подальше співробітництво із цими країнами і також в рамках СНД за напрямами спільних інтересів між сторонами є недоцільним. І відповідно припинення співробітництва в рамках міжнародних договорів цілком відповідає національним інтересам України у воєнний час.

Тому ми просимо вас підтримати цей законопроект.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую, Євгене Петровичу. Хотів би подякувати і колегам з МЗС, і колегам з секретаріату за опрацювання цього важливого і складного законопроекту.

Я прошу до слова Мар'яну Володимирівну, вона хотіла би висловитися. Будь ласка.

 

БЕЗУГЛА М.В. Так, дякую.

Теж приєднуюся до Олександра Олександровича, хочу подякувати. І треба більше. Ми на комітеті розбирали щодо того, що, і це співпадає з позицією МЗС, потрібна денонсація всіх угод, за винятком... що стосуються СНД, Білорусі і росії, за винятком тих, що дотичні до питання суверенітету, територіальної цілісності тощо, тобто також мають сенситивні складові національної безпеки і суверенності нашої держави.

Тож, будь ласка, прошу, от зараз впевнена, колеги підтримають цей проект, але давайте максимально денонсуємо те, що неактуальне і, як було зазначено з боку пана Євгена, те, що навіть може нести загрозу нашому суверенітету і національній безпеці в поточних геополітичних умовах.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Колеги, хтось ще бажає висловитися? Я не бачу. Тоді можемо ставити на голосування? Хто за те, щоб підтримати цей проект закону? Хто – за?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?

Копиленко? Бачимо, за.

Безугла?

 

БЕЗУГА М.В. Безугла – за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Геращенко?

 

БАРДІНА М.О. Колеги, Бардіна теж – за, перепрошую.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, Марина Олегівна.

Геращенко?

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Іонова? Марія Миколаївна?

Кривошеєв?

 

КРИВОШЕЄВ І.С. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?

Руденко?

Шараськін?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Підтримую.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Ясько? Пані Єлизавета?

 

ЯСЬКО Є.О. За, за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Руденко?

Локтіонова?

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. Я вже казала: підтримую.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Ні, вас не чутно було.

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. Підтримую, підтримую. Дякую.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Іонова? Не почули.

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Я думаю, у Марії проблеми зі зв'язком. Вона сказала – за. Я думаю, що зараз всюди відключення світла і у неї вчора...

 

МОСОЛОВ Ю.О. Добре, фіксуємо – за.

10 – за. Андрій Андрійович.

 

ШАРАСЬКІН А.А. Одноголосно підтримано.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую, колеги. Переходимо до розгляду наступного питання.

 

ІОНОВА М.М. Я – за.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Рішення прийнято.

Наступне питання порядку денного.

 

РУДЕНКО О.С. А Руденко?...

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Про проект Постанови Верховної Ради України про Звернення Верховної Ради України до парламентів та урядів іноземних держав і міжнародних організацій щодо прямого фінансування видатків на Сили безпеки й оборони України.

Я прошу до слова автора, ініціатора цього проекту Богдана Вікторовича, народного депутата України. Богдан Вікторович Кицак, будь ласка. Богдане Вікторовичу, вам слово.

 

КИЦАК Б.В. Дякую. Доброго дня. Постараюся вкластися в регламент 3-3,5 хвилини.

Отже, шановний пане голово, шановні члени комітету, всі запрошені! Україна високо цінує підтримку наших міжнародних партнерів, які вже розпочали фінансування нашого оборонно-промислового сектору за "данською моделлю", та долучаються до створення спільних підприємств. Ці рішення суттєво посилили динаміку розвитку українського військово-промислового комплексу та дали змогу сформувати нову номенклатуру техніки і озброєння, що вже впливає на перебіг подій на фронті та поза його межами. Водночас визначальним чинником нашої здатності продовжувати боротьбу є люди, українські захисники та захисниці, – це фундамент для нашої національної безпеки, по суті. І держава зобов'язана створити для них максимально сприятливі умови для проходження служби.

На превеликий жаль, нинішня система грошового забезпечення та джерела її фінансування не відповідають тим реаліям, з якими щоденно стикаються військовослужбовці. Можливості України забезпечувати необхідний рівень виплат виключно за рахунок внутрішніх ресурсів є вкрай обмеженими. Базове грошове забезпечення в розмірі 20 тисяч гривень або близько 500 доларів не є співмірним з обсягом ризиків та відповідальності, які несуть наші військові. Для порівняння: в країнах НАТО, які не перебувають у стані війни, базові виплати є у кілька разів вищими. Тому нашим завданням як парламенту є пошук усіх можливостей для встановлення базового грошового забезпечення на рівні 1-2 тисяч доларів. Один із інструментів, це перегляд обмежень щодо використання міжнародної допомоги, аби частина ресурсів могла бути спрямована безпосередньо на забезпечення українських військових. Мотиваційні та додаткові виплати держава здатна покривати власними коштами.

Шановні колеги, в умовах нинішньої міжнародної кон'юнктури ми маємо чітко артикулювати очевидно, але часто недооцінену істину: українці сьогодні захищають не лише свою державу, вони захищають Європу та її безпековий порядок. Саме тому забезпечення належного матеріального та соціального рівня наших військових має бути спільним завданням не тільки України, але і наших партнерів. Одним із ключових інструментів в цьому напрямі є звернення Верховної Ради України до міжнародних партнерів із пропозицією розглянути можливість прямого фінансування базового грошового забезпечення українських військовослужбовців. Це звернення підтвердить рішучість нашої держави створювати належні умови для тих, хто щоденно стримує російську агресію, знижує військовий потенціал противника та унеможливлює розширення війни на території Європи. Ми всі, я думаю, і переконані, і чудово усвідомлюємо, що навіть після укладення можливих мирних домовленостей загроза з боку росії нікуди не зникне, ймовірність нового нападу в короткій перспективі залишається доволі високою. Це означає, що уже сьогодні ми повинні створити передумови, які унеможливлять такий сценарій, технічно оснащені, високопрофесійні та вмотивовані сили безпеки і оборони. Саме тому підвищення грошового забезпечення військових – це не виключно якась забаганка і питання соціальної справедливості, це питання стратегічної обороноздатності нашої держави. Переконаний, що українські захисники та захисниці заслуговують на те, щоб Верховна Рада зробила цей важливий, хоч і невеликий крок, ухвалила звернення до міжнародних партнерів щодо прямої підтримки системи грошового забезпечення українських військовослужбовців. Колеги, прошу підтримати це рішення. Це мінімум, який ми зможемо зробити для тих, хто щодня робить максимум для нас усіх і для нашої країни.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Колеги, чи будуть запитання?

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Можна долучитись до обговорення?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ірина Володимирівна, так?

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Да.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, я бачу, а потім Марія Миколаївна. Добре. Ірина Володимирівна, вам слово, а потім – Марія Миколаївна.

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Знаєте, перше, що виводить, якось не сприймається, – це пафос, який тільки що прозвучав, який, на жаль, не має абсолютного підґрунтя в контексті особистого ставлення доповідача до Збройних Сил України.

Я тільки що відкрила голосування пана Кицака за всі останні бюджети. В своєму виступі він правильно зазначив, що ми сьогодні маємо знайти всі можливі ресурси щодо підтримки Збройних Сил України. Хочу звернути увагу пана Кицака, що зараз ми знаходимося в процесі розгляду бюджету на 26-й рік, пан Кицак голосував за бюджет на 22-й рік, 23-й, 24-й, 25-й, де були всі непрофільні видатки імені Міндіча, "Кінокота", кешбеків, – всі ті кошти, які мали би піти на Збройні Сили України. Тому перед тим, як одягати на голову нашим партнерам, що вони мають сплатити, я думаю, що партія влади має дуже серйозно провести роботу над власними помилками і виконати власне домашнє завдання.

Тому, пан Кицак, моя пропозиція, щоб ми разом з вами долучилися до бюджетного комітету, до роботи, який зараз готує розгляд проекту бюджету на 26-й рік, і вичистили звідти "Кінокота", Міндіча, який ви голосували, щоб …(Не чути)

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Ірина Володимирівна, вас не чути, можливо, відео відключіть. Не чути, Ірина Володимирівна.

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. …які, дійсно, мають піти на Збройні Сили, пане Кицак, на 4 мільярди гривень, роздавши… (Не чути) Окей, окей, зараз я ще зроблю попытку.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, щось…

Давайте тоді поки Ірина Володимирівна підключається, Марія Миколаївна, будь ласка. Марія Миколаївна, вам слово. А потім повернемося до…

 

ІОНОВА М.М. Добрий ранок. Да. Мені, чесно кажучи, мені хотілось би спочатку почути позицію теж МЗС, якщо можна, а далі я тоді теж прокоментую. Якщо можна, щоб ми спочатку послухали позицію МЗС, а потім я прокоментую. Я була би так вдячна, щоб було в такому порядку, якщо можна.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Мар'яна Володимирівна тоді. Будь ласка, Мар'яна Володимирівна.

 

БЕЗУГЛА М.В. В мене… Да, цікаво було б почути позицію МЗС і відповідь колеги. Пані Ірина, до речі…

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Пані Мар'яно, я вам дуже дякую. Я зупинюся навіть на хвилинку. Я маю 2 секунди сказати.

Перше: у нас немає сумніву, що фінансування Збройних Сил, їх підтримка має об'єднати країну. Але, пане Кицак, я не знаю, знаєте ви про це, чи ні, у нас на наступний рік поки не підтверджене навіть те фінансування і допомога Європейського Союзу, на яке ми розраховуємо для закриття всіх тих соціальних програм, які всі ці роки тримає Європейський Союз. Якщо тут ще залишається Міністерство закордонних справ України, воно вам це підтвердить. Я думаю, ваші колеги "слуги" з Комітету закордонних справ, пан Мережко, інші, можуть підтвердити, що у нас поки залишається величезна діра в бюджеті на 26-й рік, в принципі, по всіх наших грантах і допомозі Європейського Союзу питання не прийнято. Гроші від допомоги партнерів в нас закінчуються в березні наступного року. Проблема надто серйозна, тут ви абсолютно праві.

Друге питання. На фоні корупційного скандалу і зараз ми маємо купу зустрічей з міжнародними партнерами, в нас, в принципі, під ударом стоїть наша підтримка і допомога, і це теж дуже серйозно. В цьому контексті, колеги з Комітету закордонних справ, я би до вас хотіла звернутися з наступним. Вчора ми мали дві дуже важливі зустрічі з фінськими і британськими партнерами. Британський парламент зробив взагалі унікальний захід, де вони запросили представників UNITED 24, Комітет закордонних справ. От на ці зустрічі включається пан Мережко, пані Іонова, пані Геращенко. До фінів, дуже дякую, підключилася пані Мар'яна і пані Ліза Ясько. Мені здається, що зараз, навпаки, ми з вами маємо використати всі наші ресурси і можливості для роботи з міжнародними партнерами як комітет для переконання їх в тому числі в тому, щоб була збережена допомога фінансова і військова.

І закінчуючи як би мою пропозицію, я пропоную повернутися до розгляду заяви пана Кицака після розгляду проекту бюджету на 26-й рік в Комітеті бюджету. Ми маємо вичистити бюджет українського, це те, що викликає обурення наших партнерів, це те, що має піти на Збройні Сили України, і тільки після цього, знаєте, з цим пафосом ще звертатися далі до наших партнерів. Я просто обурена, я переконана, що ми маємо битись зараз за допомогу Збройним Силам, ми маємо переконувати партнерів надати нам допомогу, не втратити її. Але спочатку ми маємо теж продемонструвати дії і вони робляться не заявами.

На цьому я просто вимикаюсь з комітету і чекаю бюджетного, і буду дуже уважно слідкувати за кожним голосуванням пана Кицака. А про вашу взагалі ідею, пане Кицак, я напишу обов'язково з усіма вашими голосуваннями, про голосування на мільярд, як ви голосували, підігруючи Галущенку і Міндічу, на Хмельницьку АЕС. А ви після цього до партнерів за грошима йдете? Так ви українські гроші не віддавайте корупціонерам і на оборудки, після цього будете мати право щось партнерам говорити.

Дуже дякую всім.

 

КИЦАК Б.В. Візьму до відома вашу важливу інформацію.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Мар'яна Володимирівна, будь ласка, вам слово.

 

БЕЗУГЛА М.В. Дякую.

Я голосувала за ці всі рішення, але зараз змушена частково погодитись відносно того, що ми маємо максимально оптимізувати бюджет на 2026 рік. І у мене ще більш радикальна позиція: парламент, ну, це моя особиста, немає нічого не голосувати поки не відбудуться критичні зміни, яких потребує внутрішня політична ситуація. І відповідно до цих змін має бути перебудований і бюджет.

Тому тут, на жаль, із заявами не обійдешся. Теоретично заява хороша, але ж ми маємо діяти, а не залишатися у форматі заяв. Тому не буду, скажемо так, закликати колег, кожен робить свій висновок від того, що відбувається. У мене позиція відкрита і, зокрема, що вимагаю змін в Офісі Президента, змін керівництва Офісу Президента, зміни того, що і як зараз відбувається з нашою міжнародною політикою, відповідних дій і, зокрема, з бюджетом.

Якщо попередній проект – це конкретні дії, це денонсації вже шкідливих для нас угод, то даний проект – це заява теоретично хороша, але без конкретних кроків, небезпека відсутності яких реальна, ну, у нас дуже темне майбутнє, на мою скромну думку.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Мар'яна Володимирівна. Але будемо вірити у світле майбутнє.

 

БЕЗУГЛА М.В. Вірити і його треба будувати.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, будемо будувати разом.

Перед тим як надати слово заступнику міністра, у мене теж буде питання, ну таке, скоріш абстрактне, можливо, навіть до пана заступника міністра, можливо, до автора. Важливо, коли ми говоримо про звернення, то треба мати на увазі конкретного адресата. Тобто, я розумію, що питання прямого фінансування видатків, – це скоріш за все питання парламенту, бо це бюджетне питання.

Стосовно урядів, тут трошки менше у мене впевненості. Але стосовно міжнародних організацій, я не знаю, які маються на увазі міжнародні організації, які можуть прямо фінансувати видатки на сили безпеки і оборони України. Тобто, може, має сенс якось конкретизувати? Я не впевнений, що ООН погодиться, наприклад, так, або Світова організація торгівлі. Тобто краще, можливо, якось уточнити це питання. Тобто таке абстрактне питання.

А зараз прошу до слова Євгена Петровича. Будь ласка, Євгене Петровичу, вам слово.

 

ПЕРЕБИЙНІС Є.П. Дякую, Олександр Олександрович.

Я насамперед хотів би сказати, що ми офіційно не отримували цього звернення до Міністерства закордонних справ, ми його бачили, звісно, і проаналізували. Але ми не отримували звернення для того, щоб ми над ним попрацювали. Я хочу сказати, що, в принципі, як ідею ми підтримуємо це звернення, тому що в ньому є викладені, в принципі, важливі елементи, над якими ми і так працюємо з партнерами.

Зокрема ідеться про прямі передбачувані структуровані механізми фінансування українського сектору безпеки і оборони, про це ми ведемо мову з партнерами. І ми поділяємо акцент, зроблений в документі, на тому, що інвестиції у зміцнення обороноздатності України – це не якийсь жест благодійності, а внесок у безпеку самого заходу, який не зацікавлений у недопущенні поширення російської агресії і руйнуванні міжнародного правопорядку. І знову ж таки ми готові надати необхідне дипломатичне супроводження, аналітичну підтримку і всі інструменти міжнародної взаємодії для реалізації цих рішень.

Тому знову ж таки ми підтримуємо саму ідею і багато формулювань цього звернення. Але у мене пропозиція така, що якщо шановні народні депутати підтримають взагалі ідею прийняття такої заяви, ми б тоді були вдячні, якби ви нам його адресували офіційно і ми, міністерство, попрацює ще над цим, над текстом з тим, щоби уточнити всі ті питання, які були, зараз прозвучали. Зокрема, Олександр Олександрович, і з боку ваших стосовно адресатів цього звернення, і стосовно вордінгу самого тексту, бо там є ще питання, над якими можна попрацювати.

Але в цілому як ідея, я думаю, що заява варта уваги і ми загалом підтримуємо.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Євгене Петровичу.

Ми, до речі, отримали листа за підписом міністра, відповідь на це, тобто з пропозиціями Міністерства закордонних справ, в основному редакційні пропозиції.

Людмила Олександрівна, будь ласка.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Євгене Петровичу, ми направляли офіційний лист, як щойно ми отримали це звернення з проханням МЗС розглянути його і висловити свої пропозиції. І отримали відповідь Міністерства закордонних справ з підтримкою за підписом міністра закордонних справ, з підтримкою і редакційними змінами. Тобто ми до вас зверталися.

 

ПЕРЕБИЙНІС Є.П. Значить, мене, я вибачаюся, тоді мене ввели в оману, тому що в мене інформація, що ми… Я вибачаюся тоді, якщо це так, якщо це міністр підписав, тоді, значить, підтримуємо. Власне, як я і сказав, ми підтримуємо сам текст, але готові взяти участь у його доопрацюванні, якщо буде визнано це за доцільне.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ось просто цей лист, який ми щойно фактично отримали.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Не щойно, давно вже.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Не щойно, так, давно. Добре.

Тоді, колеги, я хотів би…

 

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Тоді … залишається по міжнародним організаціям…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, якщо можна… Так, бо тут МЗС не висловило свою пропозицію стосовно міжнародних організацій, яких…

 

ІОНОВА М.М. А можна завершити?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Прошу? Зрозумів. Так.

І я хотів би надати слово Міністерству оборони, тому що ми отримали листа-відповідь від Міністерства оборони також. Я слово хотів би надати заступнику Міністра оборони України з питань європейської інтеграції Анатолію Анатолійовичу Куцеволу. Будь ласка, Анатолій Анатолійович, вам слово.

 

КУЦЕВОЛ А.А. Пане голово, дякую. Але мені здається, пані Іонова хотіла... (Шум у залі)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, колеги, виключайте мікрофони, якщо можна. Тому що стаканчик для американо, це добре, що для американо, це свідчить про вашу правильну політичну, геополітичну орієнтацію. Дякую, колеги.

Представник Міністерства оборони, будь ласка.

 

КУЦЕВОЛ А.А. Доброго дня, пане голово. Я не знаю, можливо, пані Іонова хотіла дати коментар, а я втрутився перш ніж виступити. Але загалом коротко я хотів би сказати, що ми підтримуємо загалом ідеї звернення до парламентів. Вважаємо також, що треба уточнити, до яких саме міжнародних організацій, тому що в нас в даному контексті ми можемо говорити тільки на Європейський Парламент і Європейський Союз, з ким ми ведемо активний діалог про фінансування.

Хотів би також зазначити, що ми активно ведемо комунікацію з нашими партнерами в межах безпекових угод, в яких нам обіцяні видатки на 25 відсотків від ВВП. Але на сьогодні також потребує підсилення з боку парламентів цих країн щодо виділення прямих бюджетних асигнувань. І цей дуже важливий процес не затягнути, тому що формуються бюджети на наступний 2026 рік. Хоча на рівні двосторонньому з Міністерством оборони у нас є певні цифри, які вже нам парламенти обіцяють, але не затверджені.

І ще один важливий аспект, яким варто було б розглядати це звернення, воно могло би, дійсно, підсилити рішення по так званому репараційному кредиту, який ми активно обговорюємо з Європейським Союзом. І це якраз і є відповідь на ті ключові потреби, які є в силах безпеки і оборони України.

Я хотів би сказати, що ми писали ще і редакційні правки. Я думаю, що вони можуть бути враховані. Там декілька елементів, які стосуються даних, які використовувати, чи використовувати статистику ООН, чи використовувати статистику нашого Офісу Генерального прокурора. А також розширити, що не лише військовослужбовці беруть участь у цій, на жаль, війні, але й інші сили оборони.

Пане голово, у мене все. Дякую. Я готовий до відповідей на запитання.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.

Тоді слово, повертаємось, так би мовити, до обговорення, Марія Миколаївна, потім Мар'яна Володимирівна, а потім автор Богдан Вікторович.

Будь ласка, Марія Миколаївна, вам слово. Нечутно. Марія Миколаївна, включіть мікрофон, будь ласка.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Марія Миколаївна?

 

ІОНОВА М.М. Всім доброго дня. Ви знаєте, у нас просто, як по класиках: змішалися люди, коні. Мене чути зараз?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже добре чутно. Про людей і про коней ми почули.

 

ІОНОВА М.М. Чути мене? Зараз чути?

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Так. Чути-чути.

 

ІОНОВА М.М. У мене включений мікрофон.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Все нормально. Вас чути.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Все нормально. Ми вас дуже уважно слухаємо, Марія Миколаївна.

 

ІОНОВА М.М. Добре. Прекрасно. Дуже дякую.

Просто я не дуже розумію, по-перше, час цього звернення. Дивіться, я не вважаю, що зараз такий, скажімо так, час для України, коли ми маємо ще раз ще просити грошей тоді, коли у нас на кожній зустрічі питають про корупційні скандали. Це раз.

По-друге. Я, звичайно, вибачаюсь, але чи не вважаєте ви, якщо ми просимо іноземців вже оплачувати наше військо, то, а від кого тоді наше військо буде залежати? Я чесно кажучи, дуже здивована позицією МЗС. Ну, тобто, що це буде? Буде залежати від доброї волі іноземних урядів? Ну, якщо взагалі це станеться, я просто не вірю, що буде пряма така допомога. Ну, я вважаю, що для України принципово, щоб Збройні Сили України мали гідно фінансуватися з державного бюджету України. І якраз про це говорила Ірина, що у нас є ці всі можливості для того, щоб фінансувати гідно, гідно фінансувати Збройні Сили України з державного бюджету. А всі інші аспекти про фінансову допомогу на зброярство, технології, так, воно може бути, але, сорі, воно не робиться зверненнями. І чесно, щоб платили іноземні уряди, я не знаю, парламенти, міжнародні організації, Збройні Сили, – це ненормально, це реально... я таке в перший раз взагалі чую, щоб таке було. Гідна зарплата від України – це взагалі знак поваги і вдячності Збройним Силам. Вони що, найманці, які будуть захищати Україну за чужі кошти? Друзі, я дуже вибачаюсь, але давайте уже якось адекватно теж сприймати те, що відбувається в Україні.

І друге. Я тут, користуючись нагодою, я вважаю, що ми заговорюємо взагалі такими зверненнями, які, на жаль, не будуть реалізованими, і я би навіть не робила їх, щоб просто не позоритися. Але давайте все ж таки... А можна ми з вами як комітет профільний зосередимося на тому, що зараз відбувається глобально, те, що стосується так званого мирного плану. Скажіть, будь ласка, пане Євгене, може, ви знаєте, бо ми як комітет не знаємо, ми це все дізнаємося з міжнародних ЗМІ, – а де мирний план України, де якісь плани потужності, я не знаю, міцності, стійкості? Що ми запропонували?

Друге. Ми з вами бачимо, як насправді, що це була провокація російської федерації, але в той же час ми бачимо, як Президент Зеленський офіційно все це обговорює, десь щось воно обговорюється, ці 28 пунктів. Ви можете нас якось теж в систему координат залучити? Бо у нас дійсно зараз в останні дні багато зустрічей з нашими візаві з інших комітетів закордонних справ. Сорі, ми навіть тут спільно з паном головою... у нас тут немає якоїсь іншої позиції у комітету, мені здається, ми всі говоримо, що це план капітуляції. Можна тоді, або ми наш план просуваємо, або ми відбиваємо ці всі ганебні історії. І давайте ми зосередимося на пріоритетах, на пріоритетах, я вже не говорю про те, що, ви знаєте, це просто дуже цинічно, особливо в цей час, зараз звертатися: дайте нам гроші ще на Збройні Сили. У нас тільки відкрилася ця вся складова по енергетиці, я навіть боюся собі уявити, що буде, коли відкриються про всі ці корупційні історії в оборонці. Ми розуміємо, що може бути. От давайте самі себе не наражати, ну, просто на... щоб, знаєте, нас потім не вдарило. Ми самі біжимо вдаритись в бетонну стіну, я не знаю, у нас якась як карма.

Я би дуже просила, щоб ми зараз всі зосередились на відбитті і захисті нашого мирного плану як комітет, а не витрачаємо час... сорі, ми все заговорюємо. І я дуже прошу, мені здається, що пан Олександр теж вчора відчув. Європейці насправді – це не тільки по онлайн-зустрічах, у нас були зустрічі і в Києві – вони, в принципі, були обурені, що вони так само це дізналися з міжнародних ЗМІ. Дайте нам теж поради, яка наша позиція. У мене питання, перше, до пана Євгена, як нам бути в цій ситуації, який наш мирний план, коли ми його обговоримо, запропонуємо і будемо просувати? Або ми зараз цей відбиваємо, або що ми відбиваємо? Тому що ми з вами бачимо, наскільки начебто щось там прекрасно все завершилось в Женеві. Що завершилось в Женеві, що ми прийняли, скажіть, будь ласка? Бо, чесно, це ненормально, коли ми з вами не обговорюємо більш пріоритетні речі, щось воно має вирішитися, але вирішується за нашою спиною.

Дуже дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Марія Миколаївна, хотів проінформувати вас і членів комітету, ми займаємося цим питанням. Тобто ми запланували провести в закритому форматі зустріч з паном міністром. І ми зараз в процесі узгодження з МЗС, щоб знайти в рамках графіку пана міністра відповідний час. І, звичайно, це надзвичайно важливе питання, тобто ми тримаємо це на контролі це питання і зараз знаходимося в процесі діалогу, так би мовити, з МЗС.

Мар'яна Володимирівна, будь ласка, вам слово.

 

БЕЗУГЛА М.В. Дякую.

Зараз по тому мирному плану стає все більше зрозуміло. І дійсно...

 

ІОНОВА М.М. Ми з вами просто завжди запізнюємося.

 

БЕЗУГЛА М.В. Вибачте, я вас не перебивала, пані Марія. Якраз частково погоджуюся відносно того, що ми можемо обговорювати вже те все, що відбудеться, так сказати. Було б добре в комітеті мати постійну поступову дискусію. Але ж, бачите, повернемося до предмету обговорення цієї заяви. Враховуючи, якщо вже тут відкрито сказали, корупційні скандали, ну, і я говорила відкрито, і кризу всередині політичну управління, назвемо це так, недоголосований бюджет, який викликає певні запитання, хоча я незгодна з тим, що ми можемо в повній мірі самі фінансувати війну і надавати грошове забезпечення, те, що розглядається теж напряму від наших союзників, це дуже важливо. Але весь характер того, що відбувається, без конкретних кроків щодо спроб мирного врегулювання, щодо фінансування, просто через заяву вбачається певною мірою популістичним, на мою скромну думку. Тому, чи вона на часі, ще і враховуючи, що є зауваження до цієї заяви, навіть у Міністерства закордонних справ, ну, не зовсім цього розумію.

І підтримую, але незгодна, все-таки ми обговорюємо в комітеті, просто підтримую певну інтенсифікацію того, щоб ми були в курсі, скажемо так, подій. Я буквально ось зараз опублікувала, що виглядає як вже доказаний факт відносно того, що росіяни запропонували цю чернетку американцям і попросили видати як за свою. І після цього наші чиновники, які потенційно являються фігурантами корупційних скандалів і мають очевидний конфлікт інтересів в поточному часовому вимірі, його підхопили і намагаються подати як якийсь переможний трек, хоча виглядає все доволі сумно, скажемо так.

Має комітет розбиратись? Звісно, має, розбираємо. Давайте інтенсифікуємо, чи на часі ця заява? Теоретично хороша, но не зовсім на часі.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Тоді слово Богдану Вікторовичу, а потім будемо голосувати. Богдане Вікторовичу, будь ласка, вам слово.

 

КИЦАК Б.В. Дивіться, суть заяви, вона дуже проста – це зняти блок щодо фінансування військових видатків в рамках тієї допомоги...

 

БЕЗУГЛА М.В. Так заява не зніме блок.

 

КИЦАК Б.В. Не перебивайте...

 

БЕЗУГЛА М.В. Знімає блок наше МЗС.

 

КИЦАК Б.В. В нас...(Не чути) абсолютно рівні, тому прошу не перебивати. Я сформулюю точку зору, а далі ви уже можете коментувати і робити що завгодно, давати рекомендації, як мені голосувати чи не голосувати.

Дивіться, колеги, якщо ми зможемо сформувати позицію українського парламенту, підсилити ще й урядову позицію на рівні різних відомств, які ведуть паралельно процеси відносно того, щоби напряму фінансувати ті чи інші речі в рамках сил безпеки і оборони, – це суттєво посилить в цілому комплексну позицію і взаємодію України з нашими міжнародними партнерами. Якщо знімається блок з невійськових видатків фінансувати військові видатки, це дасть можливість нам безпосередньо переформатувати, провести аудит неефективних державних програм, на які робила акцент безпосередньо одна з попередніх доповідачок, і спрямувати ці кошти додатково на сили безпеки і оборони.

Тому в цьому бачиться і суть заяви, і далі послідовність кроків, яка за цим слідує. Але зрозуміло, що тут уже позиція безпосередньо членів комітету, які вбачають, які можна внести додаткові редакційні правки для того, щоб посилити ефект самої заяви, тому що це просто публічна позиція, а не план якихось реальних кроків зобов'язуючих, які повинні нести за собою уряди або парламенти наших міжнародних партнерів. Тому сподіваюся на раціональне рішення і далі подальше голосування в українському парламенті, тому що, зрозуміло, все потрібно робити паралельно і ніякі корупційні скандали або будь-які інші внутрішньополітичні питання, які розгортаються в Україні, не повинні впливати на те, яким чином повинні забезпечуватися сили безпеки і оборони: чи за рахунок внутрішніх, чи за рахунок міжнародних джерел фінансування.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, дякую.

Колеги, тоді є пропозиція прийняти цей проект з редакційними правками МЗС і Міністерства оборони і, можливо…

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. І, можливо, не міжнародних організацій, а Європарламенту…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. І, можливо, в преамбулі, тобто у тексті, у назві не міжнародні організації, а Європарламент, ЄС. А НАТО? А НАТО? Чи ні, ні? Бо там згадується в тексті НАТО, так чи ні? Там в тексті йдеться про НАТО. Може, МЗС тут допоможе, як краще? Будь ласка, Євгене Петровичу, що б ви порадили, як краще?

 

ПЕРЕБИЙНІС Є.П. Олександр Олександрович, я пропоную, що, в принципі, мабуть, слушне було ваше застереження щодо адресатів. Давайте ми ще раз подивимося на це, буквально дуже швидко, і визначимося, можливо, стосовно звуження кола адресатів, саме щоб це було адресно з урахуванням змісту і тексту самої заяви, щоб ми ще подивилися, ще раз на це.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, так. Дякую.

Тоді я пропоную це питання вирішити в робочому порядку з МЗС і проголосувати за… я ставлю на голосування в такому формулюванні. Хто за те, щоб підтримати цей проект з урахуванням редакційних… Що-що?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Олександр Олександрович, перепрошую, звучала пропозиція від нашої колеги про те, аби відкласти.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, перенести, так? Давайте тоді я спочатку поставлю пропозицію, яка пролунала з боку Ірини Володимирівни, так, а потім якщо не набере, то будемо формулювати.

Так, хто за те, щоби перенести це питання? Правильно я, Андрій Андрійович, формулюю?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Так, правильно.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Хто за те, щоб перенести розгляд цього питання? Хто – за?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Утримався.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна? Немає зв'язку.

Копиленко? Нечутно, Олександр Любимович. Ви – за, проти, чи – утримались?

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Нечутно і не видно.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Безугла?

 

БЕЗУГЛА М.В. Утрималась.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Геращенко? Відсутній зв'язок.

 

БЕЗУГЛА М.В. Перепрошую, це ж за перенос. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. За.

 

БЕЗУГЛА М.В. Безугла – за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Добре. Помітили.

Іонова? Немає зв'язку.

Кривошеєв? Немає зв'язку.

Локтіонова?

 

КРИВОШЕЄВ І.С. Кривошеєв – за.

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. Я – за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. За. Дякую.

Локтіонова.

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Руденко?

 

РУДЕНКО О.С. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Шараськін?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Підтримую.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Почули.

Ясько?

 

ЯСЬКО Є.О. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Олександр Любимович, зорієнтуйте: ви – за, проти, чи – утримались? Ввімкніть, будь ласка, мікрофон і скажіть: ви – за, проти, чи – утримались, будь ласка.

 

КОПИЛЕНКО О.Л. Зараз чуєте мене?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Да.

 

КОПИЛЕНКО О.Л. Я – утримався. Алло.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Так, почули. Дякуємо за голосування.

 

КОПИЛЕНКО О.Л. Да, будь ласка. Я – утримався. Спасибі.

 

МОСОЛОВ Ю.О. 2 – утримались, 6 – за.

Андрій Андрійович?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Рішення прийнято про перенос.

 

МОСОЛОВ Ю.О.Переносимо. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Тоді, колеги, переносимо розгляд цього питання. А ми переходимо до наступного, до останнього питання: про затвердження Плану законопроектної роботи Верховної Ради України на 2026 рік.

Людмила Олександрівна, будь ласка, вам слово.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Шановні члени комітету, відповідно до Регламенту Верховної Ради Верховна Рада кожного року затверджує план законопроектної роботи, який формується на основі пропозицій комітетів. Комітет, опрацювавши пропозиції Кабінету Міністрів, а також Адміністрації Президента, підготував, у вас є підготовлений проект цих пропозицій. Прохання – затвердити.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, тоді хтось бажає висловитися з цього питання?

 

БЕЗУГЛА М.В. Да. Можна?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Мар'яна Володимирівна.

 

БЕЗУГЛА М.В. Дякую.

Всіляко підтримую план, але ми ж розуміємо, що цей план – це як такий орієнтовний дороговказ, а потім уже виникають ті чи інші проекти, ті чи інші ідеї, ті чи інші обставини. Тож, звісно, як каркас, ми маємо його... і працювати інтенсивніше з кожним роком, враховуючи обставини.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Однозначно.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую. Дуже дякую.

Колеги, можемо ставити на голосування? Хто за те, щоб підтримати План законопроектної роботи Верховної Ради України на 2026 рік? Хто – за?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна? Втрачений зв'язок.

Копиленко?

 

КОПИЛЕНКО О.Л. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Безугла?

 

БЕЗУГЛА М.В. Безугла – за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Кривошеєв?

 

КРИВОШЕЄВ І.С. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Руденко?

 

РУДЕНКО О.С. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Шараськін?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Підтримую.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Ясько?

 

ЯСЬКО Є.О. За, за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Почули.

8 – за. Андрій Андрійович.

 

ШАРАСЬКІН А.А. Одноголосно підтримано.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги.

Ми вичерпали порядок денний на сьогодні. Дуже вам дякую і до наступної зустрічі.

 

БЕЗУГЛА М.В. До побачення.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. До побачення.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку