засідання Комітету з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва
16 вересня 2019 року
Веде засідання голова Комітету ЯРЕМЕНКО Б.В.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Перший… Дякую. Проект Закону про ратифікацію Протоколу між Урядом України і Швейцарською Федеральною Радою про внесення змін до Конвенції між Урядом України і Швейцарською Федеральною Радою про уникнення подвійного оподаткування стосовно податків на доходи і на капітал та Протоколу до неї, вчинених у Києві 30 жовтня 2000 року, а також другий проект Закону про ратифікацію Протоколу між Урядом України і Урядом Турецької Республіки про внесення змін до Угоди між Урядом України і Урядом Турецької Республіки про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доходи і майно, а також третій пункт - "Різне".
Колеги, відповідаючи ще раз на питання, терміновість розгляду і скликання окремого засідання пов'язано з тим, що відповідно до існуючих традицій в середу в першій половині дня виносяться ратифікації на голосування у зал на пленарну сесію і таким чином розгляд сьогодні нам дозволяє спокійно закрити питання, які, як ми бачимо, там, з 2000 року в деяких місцях чомусь не вирішуються.
Колеги, хто за порядок денний оголошений мною з трьох питань, прошу проголосувати.
Дякую. Проти? Утримався? Одноголосно.
Колеги, маю приємність оголосити, що для розгляду зазначених питань порядку денного першого і другого у нас в залі до нас приєдналися шановні колеги Джигир Юрій Анатолійович заступник міністра фінансів України, Овчаренко Віктор Петрович виконуючий обов'язки директора Департаменту податкової політики та нагляду за фіскальними органами Міністерства фінансів України та Паламар Людмила Олександрівна начальник управління міжнародного оподаткування Департаменту податкової політики та нагляду за фіскальними органами Міністерства фінансів України. Всі колеги є, так? Спасибі велике, ми дуже вдячні за вашу присутність.
І раз ми вже раді, а ви тут є, то і ми починаємо, то дозвольте представнику Міністерства фінансів і надати слово для доповіді по першому питанню щодо проекту Закону про ратифікації Протоколу між Урядом України і Швейцарською Федеральною Радою, а далі за текстом.
ДЖИГИР Ю.А. Дякую, колеги.
Шановний Богдане Васильовичу, народні депутати, вашій увазі пропонується проект Закону України про ратифікацію Протоколу між Урядом України і Швейцарською Федеральною Радою про внесення змін до Конвенції про уникнення подвійного оподаткування стосовно податків на доходи і на капітал та Протоколу до неї відповідного.
Дані положення зазначеного протоколу відповідають вимогам модельної Конвенції УСР, новітнім стандартам УСР щодо правил протидії розмивання бази оподаткування та виведення прибутку з під оподаткування так званий план дій BEPS. Ним передбачено збільшення розміру ставок оподаткування процентів та роялті з 0 до 5 відсотків. Доповнено новою статтею щодо вдосконалення процедури взаємного узгодження. Нова редакція статті щодо обміну інформації, якою передбачається значне розширення можливостей договірних держав щодо обміну податкової інформації. Та унормовується застосування права на отримання переваг. Зокрема, переваги не будуть надаватись стосовно виду доходу або майна, якщо однією із головних цілей будь-якої домовленості чи угоди було безпосередньо або опосередковане отримання ними такої переваги. Реалізація закону не потребує додаткового бюджетного фінансування. Просимо підтримати.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Чому вони тільки зараз дійшли до сесійної зали? Чи вони у нас виходили і не були ратифіковані раніше? Я просто не можу згадати. А якщо не були ратифіковані, то з яких мотивів?
Дуже дякую.
ПАЛАМАР Л.О. Дійсно законопроекти були зареєстровані під час минулої сесії засідання, але чомусь пакет взагалі законопроектів, це не тільки Швейцарія, це Кіпр, це Великобританія, це Турція, Малайзія, також Туреччина, були в залі внесені зареєстровані законопроекти, але ми не знаємо мотивів, чому вони не були ратифіковані.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Проблема технічна чи політична?
Ми зараз боремося з олігархізацією чи просто виправляємо технічну помилку?
ПАЛАМАР Л.О. Катар був ратифікований і ……………. …………. Можливо це технічні.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую за роз'яснення.
Колеги, які ще питання.
Прошу.
ЛЬОВОЧКІНА Ю.В. Чи вивчало Міністерство фінансів питання, як збільшення ставки по процентам та роялті на 5 відсотків буде мати вплив на оподатковану базу з цього податку? Є цифри?
ОВЧАРЕНКО В.П. За інформацією, яку ми отримали від Національного банку, якщо протягом 17-18-го років з України до Швейцарії за інформацією Нацбанку було перераховано близько 200 мільйонів доларів США процентів, роялті та прирівняних до них платежів. То за умови застосування, ставка оподаткування в розмірі 5 відсотків, додаткові надходження до бюджету, склали приблизно 10 мільйонів доларів США.
_______________. Склали б.
ДЖИГИР Ю.А. Склали б, так. Якщо і обсяг платежів буде відповідний і відповідно застосування ставки в розмірі 5 відсотків.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Прошу, які ще питання, колеги, є. Колеги, якщо питань немає, я пропоную тоді обговорення цього питання закрити і ставлю на голосування пропозицію підтримати і схвалити проект щодо ратифікації відповідного Закону між Урядом України і Швейцарською Федеральною Радою. Та пропонувати Верховній Раді ратифікувати зазначений міжнародний договір.
Чи є інші пропозиції якісь? Прошу голосувати за цю пропозицію.
Хто - за? Дякую. Хто - проти? Утримався? Одноголосно. Прийнято.
Колеги, переходимо до другого питання. Про проект Закону про ратифікацію Протоколу між Урядом України і Урядом Турецької Республіки. Прошу шановних колег.
Юрій Анатолійович, вам слово для доповіді.
ДЖИГИР Ю.А. Дякую.
Також вашій увазі пропонуємо проект Закону про ратифікацію протоколу між Урядом України і Урядом Турецької Республіки про внесення змін до Угоди щодо уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доходи та майно.
Даний проект підготовлений з метою виконання внутрішніх державних процедур необхідних для того, щоби протокол набрав чинності в стосунках між країнами двома. Положення даного протоколу також повністю відповідають модельній конвенції ОСР щодо розвитку співробітництва стосовно податків на доходи і капітал. Цим протоколом, зокрема, передбачено розширення терміну "резидент" відповідно до положень модельної конвенції ОСР.
Також викладена в новій редакції стаття щодо обміну інформацією. І вводиться нова стаття, згідно якої, відносно допомоги в стягнені податків, згідно з якою договірні держави надаватимуть одна одній допомогу в стягненні податкових заборгованостей. Вона не потребує додаткового бюджетного фінансування.
Просимо підтримати.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
А ви б не могли більше пояснити про уточнення терміну "резидент".
І що міститься в цій угоді. Про що йде мова?
ПАЛАМАР Л.О. Приведено у відповідність безпосередньо термін "резидент", до якого включена держава і її адміністративно-територіальна одиниця або місцевий орган влади. Тобто це виключно редакційного характеру правка таким чином, щоб термін "резидент" відповідав конвенції та відповідно податковому законодавству, Податковому кодексу України.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Це теж конвенція, яка очікує ратифікацію вже понад 10 років?
ПАЛАМАР Л.О. Так, так. Ні не понад 10, з 17-го року. Але Міністерством фінансів було проведено інвентаризацію договорів про уникнення подвійного оподаткування. І чому ми це робили пакетом? Тому що, якщо ми піднімали ставки з однієї країни, наприклад, то відтік капіталу був би можливий завдяки іншим конвенціям в яких ставки оподаткування були на рівні нуля процентів.
Тому для того, щоб це було ефективно була розроблена стратегія Міністерством фінансів. Коли ми комплексно це питання підняли, провели переговори, протягом п'яти років була проведена ця робота і подали ці всі законопроекти на ратифікацію для того, щоб це було ефективно.
ГОЛОВУЮЧИЙ. А вони застосовуються вже положення до ратифікації?
ПАЛАМАР Л.О. Ні.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ні, не застосовуються?
ПАЛАМАР Л.О. Після ратифікації положення стосовно податків вступає в дію з 1 січня року, за роком, який йде після ратифікації.
ГОЛОВУЮЧИЙ. А в такому разі немає ніяких проблем з тим, що решту відповідних або подібних угод ми ратифікуємо там впродовж найближчого місяця.
ПАЛАМАР Л.О. Так, звичайно, це необхідно…
ГОЛОВУЮЧИЙ. З 1 січня, тобто це не є … Колеги, які є питання, прошу?
ГЕРАЩЕНКО І.В. Можливо це не зовсім професійне питання, тому що я не є експертом в питаннях податків тим не менше. Як відомо ми з Грузією, ой, з Туреччиною давно ведемо діалог про зону вільної торгівлі. І начебто ведемо, в той же час ми зацікавлені в тому, щоб його ввести. В цьому контексті, чи ми зацікавлені в прийнятті цієї ратифікації і чи не вплине це в якийсь бік негативно в нашому контексті діалогу по зоні вільної торгівлі і якихось наших втрат економічних?
ПАЛАМАР Л.О. Конвенція… Тим більше, що ставки ми тут не піднімаємо, як ви бачите, тому що ставки вони модельні в самій конвенції, а ми тільки переводимо, тобто одночасно… оця стаття щодо застосування права на отримання переваг, коли, наприклад, доводиться основна мета використання ставки передбачених конвенцій. Якщо вона, мета, тільки отримання цієї переваги, то цей принцип "……………", який дозволяє провести тест на виявлення основної мети.
Якщо податковий орган має доказову базу, що отримання переваг було тільки задля цієї пільги і податкова доводить це, то зрозуміло, що така пільга надаватися не може.
ГОЛОВУЮЧИЙ. То це оподаткування доходів, отриманих внаслідок вільної торгівлі, а не механізм регулювання вільної торгівлі. (Шум у залі) Що? Ні, угода не укладена, і з дуже складними перспективами.
Так, прошу.
НЕМИРЯ Г.М. Два питання.
Перше. Як ситуація з ратифікацією іншою стороною? В першому випадку і зараз у другому випадку.
ПАЛАМАР Л.О. Зі Швейцарією вони закінчують внутрішні державні процедури для набрання чинності. З Туреччиною також Міністерство закордонних справ повідомило про завершення внутрішньої державної процедури.
НЕМИРЯ Г.М. Тобто наша сторона першою…
ПАЛАМАР Л.О. Наша буде першою, так.
НЕМИРЯ Г.М. Друге запитання, тому що одночасно було зареєстровано ще кілька подібних проектів законів про ратифікацію, зокрема з Малайзією, там Великою Британією, Кіпром і таке… Ще тут…
ПАЛАМАР Л.О. Катар.
ПАЛАМАР Л.О. Катар вже ратифікований.
ОВЧАРЕНКО В.П. П'ять проектів ратифікації зараз перебуває на розгляді Верховної Ради.
ДЖИГИР Ю.А. Для колег, просто щоб ми також уявляли, наскільки ми обговорювали розподіл повноважень. Скажімо, дві подібні угоди у випадку, коли стосується Великої Британії і Кіпру, вони надіслані до Комітету з питань інтеграції до Європейського Союзу, тобто тут є оцей двосторонній елемент, автоматично ми тоді… (Шум у залі)
_______________. (Не чути)
_______________. А чому…
ДЖИГИР Ю.А. … Ні. Я думаю, що на майбутнє варто методологічно ці речі з'ясувати, тому що воно виглядає трошки… потрібна ясність тут, да, якщо це йдеться про інтеграцію до Європейського Союзу, це зрозуміло, є АККА, є зобов'язання, Угода про асоціацію. Але є двосторонні відносини, якими традиційно завжди опікувався комітет закордонних справ. Це питання…
ГЕРАЩЕНКО І.В. Користуючись присутністю тут представників Міністерства фінансів, дозвольте, будь ласка, задати запитання. 15 вересня надійшов проект бюджету до Верховної Ради України. На жаль, поки що на сайті є тільки назва, немає тексту, а ми в комітеті дуже переживаємо за той рядок, який стосується Міністерства закордонних справ. Можливо, ви нас хоча би зараз одну хвилину поінформували, на якому рівні там залишаються видатки на наше улюблене Міністерство закордонних справ, чи ми не дискримінуємо там дипломатів на наступний рік і таке інше. Я перепрошую…(Не чути)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, ми розуміємо, що у вас теж є розподіл відповідальності між різними департаментами в Мінфіні. Тому, тому ви маєте повне право не свідчити проти себе от і проти своїх колег.
_______________. (Не чути) …
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Ну наскільки ми переживаємо за бюджет МЗС ми дізнаємося після того як міністр прийде чи не прийде на наше засідання. Може ми взагалі не переживаємо за…
______________. (Не чути)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ну хай міністр переживає, і хай його переживання передадуться нам ми з задоволенням його вислухаємо у цьому плані.
Колеги, спасибі ще раз, з Міністерства фінансів, за участь.
Я так розумію, що ми окремо запрошуємо, так, на засідання Верховної Ради, де буде ратифікуватись чи ні? Чи тільки комітет представляє?
Спасибі вам велике. Якщо у вас немає потреби бути тут, ми вдячні вам за участь.
Прошу, пан Святослав.
ВАКАРЧУК С.І. Я хотів користуючись теж нагодою щодо засідання в середу. Тобто ви кажете, ще невідомо чи буде міністр. А від чого це залежить і що треба зробити, як треба його мотивувати, яку пропозицію зробити йому, щоб він не зміг відмовитись?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Цим ми прийшли до розгляду пункту 3 нашого порядку денного "Різне" і почали його обговорювати. Колеги, запрошення прийняте, я просто пожартував.
______________. Окей.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Тобто ми на сьогодні очікуємо… Я ще не маю відповіді від пана Жовкви з Офісу Президента, але віце-прем'єр міністр і міністр закордонних справ прийняли. Я тільки прошу нагадати, що ми вносили пропозиції до порядку денного, це питання НАТО-ЄС і питання ПАРЄ, тобто питань Мінських домовленостей, які так турбують всіх, ми не вносили. Тому давайте так, ми просто наступний раз будемо, ну, більш коректні в тому, що ми хочемо для того, щоб наші колеги могли нас задовільнити в тому, що ми хочемо, бо депутати можуть питати будь-які питання, але представникам уряду треба готуватися до відповідей на них, але, я думаю, що ми отримаємо відповіді на всі ці питання.
ВАКАРЧУК С.І. Ми точно будемо обговорювати тільки ті питання, від яких залежить майбутнє вступ України в НАТО, в ЄС
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я сподіваюся, що ми матимемо можливість. Ми проводимо засідання не в цьому залі, так? Прошу звернути на це увагу, що це буде на два поверхи нижче і в цьому ж крилі. Запрошені, окрім урядовців названих, всі члени Комітету з питань зовнішньої політики та європейської інтеграції, а також запрошені народні депутати, члени постійних парламентських делегацій в ПАРЄ і НАТО. Це відкрите засідання, я теж прошу це врахувати в ході дискусії, щоб ми враховували, що все це, можуть бути присутні в тому числі і представники засобів масової інформації. Прошу. Якщо немає інших питань…
БОБРОВСЬКА С.А. Я так розумію, що я можу доповісти, що згідно функціонального розподілу про створення груп, а на мені була, зокрема, створення групи дружби, установче проведення групи з Естонською Республікою, воно було проведено в четвер, 15 з 20 були присутні, визначений керівник, заступник, секретар, документи подані до секретаріату.
ГОЛОВУЮЧИЙ. А хто обраний?
БОБРОВСЬКА С.А. Керівник групи Пушкаренко Арсеній, член фракції "Слуга народу", заступник Бобровська Соломія і секретар Коваленко Тетяна помічниця, це Естонія.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Група дружби.
БОБРОВСЬКА С.А. Сьогодні вже бачу, що вже плюс один новий член додався, вже є.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Якщо додаткові члени приєднуються до групи, це вже ми не впливаємо на цю ситуацію, група сама цим займається.
Я прошу колег із секретаріату підказати, ми повинні схвалити створення?
БОГДАНОВА В.О. Так, схвалити і рекомендувати Голові Верховної Ради затвердити …(Не чути)
ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, які є питання до координатора від комітету засідання установчого групи дружби з Естонією пані Соломії Бобровської, прошу. Я щиро здивований, що найшвидшою виявилася естонська група, але ваше перебування у складі керівництва підказує, що це просто була випадковість.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, прошу.
БОГДАНОВА В.О. Проголосуйте, будь ласка, за те, щоб поставити, включити це питання в порядок денний окремо, а потім будемо розглядати.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ми можемо повертатися до порядку денного. Колеги, хто за те, щоб включити це питання окремим пунктом в порядок денний про створення робочої групи, прошу голосувати.
Хто – проти? Утримався? Дякую.
Колеги, хто за те, щоб схвалити інформацію про утворення групи дружби і відповідним чином рекомендувати Голові Верховної Ради затвердити склад і керівний склад групи дружби з Естонії, прошу голосувати. Дякую.
Хто – проти? Утримався? Одноголосно. Я дякую, пані Соломії за інформацію, за роботу зроблену.
БОБРОВСЬКА С.А. І мабуть для загальної інформації. Минулого тижня, я думаю, пан Богдан знає, можливо і колеги вже з попереднього скликання, відбулась така доволі непересічна подія у нас на території України в Києві. Це була інавгурація головного Інязора народу ерзі вперше не на території Мордовії і Російської Федерації. За кордоном нашим який інавгурувався, зрештою, громадянин України які є за походженням з народу ерзі - це головний старійшина. І це для них дуже знакова подія. Знаю, що минулого скликання була постанова, голосування про підтримку корінних народів, і зокрема, звернення до Ради Європи, якщо не помиляюся, ОБСЄ і так далі, проти утисків корінних народів на території Російської Федерації, і вважаю, що це дуже правильна стратегічна була, зокрема, робота Комітету закордонних справ попереднього скликання про підтримку таких ініціатив. І тим паче дуже символічних і критично важливих, зокрема, по відношенню до політиків з Російської Федерації.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую за інформацію.
Колеги, у кого є ще якась інформація, повідомлення, питання до обговорень? Колеги, спасибі. Ми вичерпали порядок денний. Я вам всім дякую за те, що оперативно зібралися. І нагадую, що наступне засідання середа 15:00, 6 поверх 620 кабінет, спільне засідання комітетів з питань зовнішньої політики та з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва.
Всім дякую. На все добре.