СТЕНОГРАМА
засідання Комітету з питань зовнішньої політики
та міжпарламентського співробітництва
28 березня 2023 року
Веде засідання заступник голови Комітету БАРДІНА М.О.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую. Доброго всім дня, колеги. Давайте тоді починати порядок денний. Чи є пропозиції до порядку денного? Підніміть руки, якщо в когось є. Не бачу. Тоді пропоную робити перекличку і відразу голосувати за порядок.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Мережко?
МЕРЕЖКО О.О. Є.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. І за?
МЕРЕЖКО О.О. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. Є. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Бардіна?
ГОЛОВУЮЧА. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Копиленко? Олександр Любимович? Немає?
ГОЛОВУЮЧА. "За" показує. Підняв руку.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. А, ви бачите? Дякую.
Геращенко? Немає.
Іонова? Немає поки.
Руденко?
РУДЕНКО О.С. За. Є.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. Є. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Юраш? Поки що немає.
Ясько?
ЯСЬКО Є.О. Ясько – за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Яременко? Поки немає.
7 – за. Кворум є. Рішення прийнято. Можна починати.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую, колеги. Переходимо до першого питання порядку денного про проект Закону про припинення дії Угоди між Кабінетом Міністрів України і Урядом Сирійської Арабської Республіки про торговельне судноплавство (реєстраційний 0191), кабмінівський законопроект. Доповідає Юрченко Анна Станіславівна, заступниця міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України з європейської інтеграції. Пані Анно, прошу вас.
ЮРЧЕНКО А.С. Доброго дня!
Мінінфраструктури винесено на розгляд проект Закону про припинення дії Угоди між Кабінетом Міністрів України і Урядом Сирійської Арабської Республіки про торговельне судноплавство. У зв'язку з розривом дипломатичних відносин України з Сирійською Арабською Республікою та визнанням САР тимчасово окупованих територій в Донецькій і Луганській областях України самостійними народними республіками, що порушує ряд загальних принципів міжнародного права і підтримкою САР військово-політичного керівництва Російської Федерації щодо військового вторгнення рф а територію України, вчинення масових воєнних злочинів на території України, якими рф здійснила акт безпрецедентної збройної агресії проти України та в черговий раз грубо порушила державний суверенітет і територіальну цілісність України, а також низку міжнародно-правових актів одностороннього та багатостороннього характеру, зокрема, Статут Організації Об'єднаних Націй, заключний Акт наради з безпеки співробітництва в Європі, від 1 серпня 75-го року та Меморандум про гарантії безпеки у зв'язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї, від 5 грудня 94-го року, що створює реальні та потенційні загрози національним інтересам, національній безпеці, суверенітету і територіальній цілісності України, порушує права і свободи людини і громадянина, інтереси суспільства та держави. Виникає потреба у невідкладному та ефективному реагуванні на наявні потенційні загрози національним інтересам і національній безпеці України.
З огляду на це розроблено проект акта, який передбачає припинення дії двосторонньої українсько-сирійської Міжурядової угоди про торговельне судноплавство. І проектом акта пропонується припинити дію Угоди між Кабінетом Міністрів України і Урядом Сирійської Арабської Республіки про торговельне судноплавство, вчинену 5 червня 2003 року в місті Київ і ратифіковану Законом України від 18 лютого 2004 року номер 1503.
Прошу підтримати.
ГОЛОВУЮЧА. Дякуємо, Анно.
Колеги, чи є питання, коментарі?
Не бачу. Якщо їх немає, давайте тоді ставити на голосування.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Мережко?
МЕРЕЖКО О.О. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Бардіна?
ГОЛОВУЮЧА. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Копиленко?
ГОЛОВУЮЧА. Підняв руку, "за"
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую. А ми не бачимо на екрані.
Геращенко? Немає.
Іонова? Немає.
Руденко?
РУДЕНКО О.С. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Юраш? Немає.
ЮРАШ С.А. За. Юраш – є, Юраш – за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Ясько?
ЯСЬКО Є.О. Ясько - підтримую.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Яременко?
ЯРЕМЕНКО Б.В. Підтримую. За.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую, колеги.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. 9 – за. Рішення прийнято.
ГОЛОВУЮЧА. Рішення прийнято.
Дякуємо, пані Анно.
Переходимо до наступного питання порядку денного – про проект Закону про ратифікацію Рішення 1/2022 Спільного комітету, утвореного згідно з Угодою про вільну торгівлю між Україною та Республікою Македонія, щодо заміни Протоколу В до Угоди про вільну торгівлю між Україною та Республікою Македонія та Рішення № 2/2022 Спільного Комітету, утвореного згідно з Угодою про вільну торгівлю між Україною та Республікою Македонія, щодо заміни Протоколу С до Угоди про вільну торгівлю між Україною та Республікою Македонія про визначення поняття "походження товарів" та методів адміністративного співробітництва (реєстраційний 0193), внесений Президентом України.
Пан Тарас Андрійович – заступник міністра економіки України – Торговий представник України зараз нам пояснить простою мовою. Прошу, пане Тарасе.
КАЧКА Т.А. Я дякую за вправність в зачитуванні цієї гіперскладної назви. Насправді простою мовою: це оновлення Угоди про вільну торгівлю з Північною Македонією – це одна з найдавніших угод про вільну торгівлю, крім СНД, з Північною Македонією.
Сама архітектура угоди передбачає, що зміни до неї вносяться рішеннями Спільного комітету і, власне, тому на ваш розгляд... але набирають чинності ці рішення, відповідно до Закону про міжнародні договори, після завершення всіх внутрішньодержавних процедур.
Відповідно на ваш розгляд ми подали проект Закону про ратифікацію двох рішень. Рішення номер 1 стосується подальшої лібералізації ставок мит на... в основному на аграрну продукцію. Для нас тут було важливо збільшити доступ продукції тваринного походження, особливо м'яса птиці. Для македонської сторони було дуже принципово збільшити доступ капусти на ринок України, тому що це така традиційна історія в наших двосторонніх відносинах, що перша молода капуста, яку ми отримуємо на наших прилавках, вона походить або з Північної Македонії або з Албанії і потім лише закарпатська з'являється в київських мережах.
Друге рішення стосується приєднання Македонії до системи кумуляції Пан-Євро-Мед або сертифікації EUR.1, яка дозволяє фактично використовувати українські інгредієнти при виробництві там македонської продукції, експорту в Європейський Союз і так само використовувати македонські інгредієнти для виробництва української продукції для експорту в Європейський Союз. Тобто таким чином ми приєднуємо Північну Македонію до простору, в якому вже маємо: Ізраїль, Грузію, Норвегію, Швейцарію, Ліхтенштейн, Ісландію і, можливо, невдовзі Молдову, якщо буде ратифіковано законопроект 0151, який ми кілька місяців тому розглядали з вами на комітеті.
З огляду на те, що Республіка Македонія в нас дуже такий постійний і натхненний партнер в безпекових питаннях і щодо передачі озброєнь. Я думаю, що це рішення, крім економічних ефектів, також буде мати політичний і позитивний вплив. Ми над ним працювали досить довго. У нас велика проблема була, власне, вироблення форми. Тобто це будуть зміни до угоди чи рішення цього комітету спільного. Тому це зайняло певний час. COVID свого часу теж трохи зайняв час. Але насправді ми консенсусу по цій угоді вже давно досягли. І тому очікуємо, щоб вона вже найшвидше набрала чинності.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Почули. Дякуємо.
Колеги, питання?
НЕМИРЯ Г.М. У мене питання щодо назви, там вживається назва "Республіка Македонія". Це не викличе проблем у відносинах з третіми країнами?
КАЧКА Т.А. Дивіться, та, я з вами згоден. Просто питання в тому, що базова угода, вона була укладена ще до зміни офіційної назви Республіка Північна Македонія. Це єдиний нюанс, це узгоджено з нашими колегами. А так ми, в принципі, сюди по тексту цих рішень використовуємо вже правильну назву, що Республіка Північна Македонія.
НЕМИРЯ Г.М. Дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую.
Колеги, інших питань не бачу. Давайте тоді голосувати. Прошу.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Мережко?
МЕРЕЖКО О.О. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Бардіна?
ГОЛОВУЮЧА. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Копиленко?
КОПИЛЕНКО О.Л. (Не чути)
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую. Бачу.
Геращенко? Немає.
Іонова? Немає.
Руденко?
РУДЕНКО О.С. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Юраш?
ЮРАШ С.А. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Ясько? Єлизавета Олексіївна?
ЯСЬКО Є.О. Так, я – за. Чомусь не працював мікрофон.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Яременко?
ЯРЕМЕНКО Б.В. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
9 – за. Рішення прийнято.
ГОЛОВУЮЧА. Дякуємо, колеги. Дякуємо, пан Тарас.
КАЧКА Т.А. Дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Переходимо до наступного питання порядку денного про проект Постанови про Звернення Верховної Ради України до Організації Об'єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, Міжпарламентської Асамблеї Асоціацій держав Південно-Східної Азії, національних парламентів держав світу щодо засудження злочинів проти довкілля, скоєних російською федерацією на території України, сприяння подоланню їх наслідків і відновленню екосистем України під час війни та у післявоєнний час, забезпечення компенсації шкоди довкіллю та втрати екосистемних послуг, а також створення глобальної платформи для оцінки збитків, завданих клімату та довкіллю унаслідок військових дій (реєстраційний номер 8338), авторства нашої колежанки Юлії Овчинникової та інших. І доповідає у нас пані Юлія. Прошу.
ОВЧИННИКОВА Ю.Ю. Доброго дня, шановні колеги. Дякую за можливість представити постанову. Зазначу, що дана постанова розроблялась разом з Офісом Генерального прокурора, з міжфракційним об'єднанням "Гуманна країна", з міжнародними організаціями за узгодження з профільним Міністерством захисту довкілля та Міністерством закордонних справ. Проект постанови був розглянутий Комітетом з питань євроінтеграції 18 січня і профільним комітетом 25 січня. І вона направлена на протидію військовим діям і новим екологічним злочинам Російської Федерації проти України, а також сприятиме притягненню до відповідальності Російської Федерації і всіх осіб, причетних до скоєння злочинів проти довкілля на території України та фіксації компенсацій шкоди, нанесеної довкіллю.
Зазначу, що безпосередньо всі злочини, які фіксуються проти довкілля, вони внесені у відповідну базу. І наше завдання максимально долучити до питання екоциду, тому що з цим питанням ми працюємо з Європейським Парламентом, з різними міжнародними інституціями. Крок за кроком він визнається в країнах Європейського Союзу, світовому масштабі, і дуже важливо, щоб кожні країни звернули на це увагу.
Окрім того, в постанові я хотіла також обговорити з колегами, є три цифри у зв'язку з тим, що два місяці тому був розроблений, щодня фіксуються нові дані. І три цифри, які були зафіксовані, вони, зрозуміло, що шкоди і збитки, вони щоденно, на жаль, збільшуються. Це питання пов'язане з кількістю гектарів лісів, далі з кількістю гектарів на окупованих територіях і з кількістю кримінальних справ по статті 441 – екоцид. В постанові ми зазначили 10, зараз 11 кримінальних справ. Якщо в цілому говорити, були попередні постанови і від МЗС ми отримали лист, в якому зазначили, що були звернення щодо Азовського та Чорного моря і щодо створення спеціальної моніторингової місії.
Ця постанова більш ширша, вона стосується комплексного підходу до питання визначення злочину. Якщо в попередніх це тільки морські екосистеми, то тут комплексно ми звертаємо увагу на формулу миру Президента, зокрема на 8 пункт цієї постановою. Далі це привернення і до відповідальності, і формування відповідних структур, які будуть фіксувати, а окрім того формувати всю деталізовану базу для доведення судів і отримання в подальшому репарацій. І ми зазначили всю цю шкоду, яка включає всі типи природних екосистем, зокрема включаючи екосистемні послуги, які надаються, і звернули увагу на те все, що відбувається.
Тому ми чекаємо також рішення Європейського парламенту завтра, для нас історичне рішення, ми щиро віримо, що злочини проти довкілля будуть визнані на рівні Європи. Це такий довгий шлях і міжнародні організації за визнання екоциду і включення окремим видом злочинів до Римського статуту – це важливий шлях, але важливо, щоб на рівні нашої країни ми також звернулися і визнали, привернули увагу до злочинів проти довкілля. Тому це дуже важливий компонент в загальній системі міжнародних злочинів, тому, шановні колеги, прохання підтримати дану постанову.
ГОЛОВУЮЧА. Дякуємо.
В мене питання щодо того чи прорахована вартість цього екоциду? І в нас ще сьогодні Сергій Власенко – заступник міністра захисту довкілля та природних ресурсів України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації. Пане Сергію, якщо маєте, що додати або відповісти на питання про вартість екоциду, прошу, будь ласка.
ВЛАСЕНКО С.Г. Доброго дня, шановні народні депутати, шановні присутні. Міністерством захисту довкілля розроблено методики розрахунку збитків по воді, по повітрю, по природно-заповідному фонду – сім методик. Раніше їх не було, тому що не було війни і не було таких... Ми проаналізували практику і кувейтської війни, і Ірак, і всі конфлікти закордонні, розробили методику, затвердили її. Зараз обраховується щоденно екоінспекція, зараз заборонені перевірки планові і позапланові, тому вони активно зараз обраховують ці збитки, залучаються правоохоронними органами до роботи в рамках кримінальних проваджень і щоденно обраховують … (нерозбірливо) нафтобази, зразки ґрунту, зразки повітря і прочее, і прочее, всю інформацію, ліси.
На сьогоднішній день сума складає збитків 1 трильйон 914 мільярдів гривень і сума постійно росте, кожного дня воно обраховується, додається. Під час війни нами розроблено застосунок для телефонів і вебсайт "ЕкоЗагроза", на якому ми постійно оновлюємо інформацію. Там і моніторингові дані по якості повітря, якості води, повітряні тривоги додали. І постійно надходять звернення журналістів, і ми всіх направляємо, всім рекомендуємо користуватись поточною інформаціє щоденно. Міністерство підтримує прийняття постанови, у нас зауваження відсутні, так що просимо підтримати.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую. Дякую, пане Сергію. Дякую, Юлія.
Колеги, є питання?
НЕМИРЯ Г.М. У мене питання не до цієї постанови, а взагалі до практики, яка склалася, коли назва постанови і звернення іноді довше, ніж саме звернення. Я думаю, з цим треба щось робити. Я думаю, є така усталена практика в інших парламентах, можливо, варто, щоб якимось чином виправити це, тому що я не знаю жодного свого колегу, який би дочитав до кінця назву такої постанови, а це документ, який має зразу ж звертати увагу на себе, і там має бути дуже така назва, яка привертає увагу. Тому з цим зауваженням на майбутнє, можливо, комітет міг би виробити такі рекомендації для народних депутатів, які готують подібні постанови, які містять звернення до парламентів і урядів інших країн для того, щоб назва, вона була на слуху, для того, щоб вона відбивала основну організуючу ідею такої постанови, інакше, ну, в цьому є проблема.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Колеги, інші коментарі? Не бачу.
Давайте тоді голосувати, будь ласка.
МОСОЛОВ Ю.О. Я вибачаюсь, у нас ще представник МЗС і в нас від МЗС ще є пропозиції до тексту.
ГОЛОВУЮЧА. В списку не бачу.
РУДЕНКО О.С. Вибачте, а... Це Руденко підняла руку.
А в мене питання, хочу ще раз подовжити назву, вибачте, цієї постанови. Скажіть, будь ласка, а чи можемо ми включити в перелік організацій МПС – Міжпарламентський союз? Чи можливо це? Бо ми неодноразово піднімали саме тему екоциду і минулого... цього місяця, коли ми були в Манамі, і наступної асамблеї ми включили питання по екоциду саме в Україні. Чи можливо це?
Дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Давайте, якщо нема заперечень, давайте включимо плюс одну організацію.
Так, я бачу, Вадим Григорович, увімкнули ви камеру. Виконуючий обов'язки начальника відділу, радник департаменту економічної дипломатії МЗС України. Прошу, пане Вадиме.
СИДЯЧЕНКО В.Г. Добрий день, шановні колеги! Я хотів би тільки повідомити від МЗС, що всі наші пропозиції, які були надані до звернення Верховної Ради щодо засудження злочинів проти довкілля, були враховані і на профільному комітеті Міністерство закордонних справ підтримало цей зміст, редакцію і ідею надсилання звернення парламентам і асамблеям світу.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Тоді пропоную голосувати з єдиною редакцією, запропонованою Руденко.
МОСОЛОВ Ю.О. Я вибачаюсь, пані Марино. Значить, у нас є лист за підписом заступника міністра, де є пропозиція до пункту 2 Постанови з метою уніфікації організацій, до яких звертається Верховна Рада і до яких ця постанова буде надсилатися. Оскільки в запропонованій редакції постанови, там ці назви не уніфіковані, тобто ми звертаємося, коротше кажучи, до одних організацій, а надсилаємо постанову до інших.
Тому от у нас є лист, яким пропонується уніфікувати ці назви і тоді треба про це теж проголосувати. І тоді з урахуванням ще пропозицій, щоб автор надіслала лист на комітет з конкретними датами чи числами, які ми повинні внести…
МОСОЛОВ Ю.О. … до постанови і звернення відповідно.
ГОЛОВУЮЧА. Колеги, якщо немає заперечень. Пане Олександре, це ви "за" голосуєте, кивніть. Ми вас не чуємо? Ну, давайте.
МЕРЕЖКО О.О. Ні. Я підтримую. У мене заперечень немає.
ГОЛОВУЮЧА. Ні, Копиленко.
Зараз, він хоче щось сказати, у мене таке враження.
КОПИЛЕНКО О.Л. Ви знаєте, я з приводу того, що сказав, шановний представник нашого секретаріату, всі технічні речі не треба на них витрачати час і в робочому порядку це можна зробити.
Будь ласка, давайте голосувати.
ГОЛОВУЮЧА. Почули, давайте, голосуємо.
НЕСТЕРЕНКО .Л.О На жаль, ми в робочому порядку не можемо такі речі вносити, бо це буде рішення комітету.
КОПИЛЕНКО О.Л. Знаєте, я от дуже прошу, не треба мені пояснювати, що я можу зробити. Я знаю це краще від вас, вибачте, будь ласка.
ГОЛОВУЮЧА. Давайте голосувати з усіма заслуханими пропозиціями.
МОСОЛОВ Ю.О. Та техніко-юридичними правками.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Мережко?
МЕРЕЖКО О.О. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Бардіна?
Марина Олегівна?
ГОЛОВУЮЧА. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Копиленко?
КОПИЛЕНКО О.Л. За.
Геращенко?
ГЕРАЩЕНКО І.В. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Іонова? Немає.
Руденко?
РУДЕНКО О.С. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. Шараськін – за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Юраш?
ЮРАШ С.А. Юраш – за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Ясько?
ЯСЬКО Є.О. Ясько – за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Яременко?
Богдан Васильович. Немає.
9 – за. Рішення прийнято.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую, колеги. Дякую всім, хто доповідали. Гарного дня!
ОВЧИННИКОВА Ю.Ю. Щиро дякую, гарного дня!
ГОЛОВУЮЧА. Переходимо до наступного питання порядку денного – про організацію та проведення в Комітеті комітетських слухань протягом березня-квітня 2023 року на тему: "Робота українських консульських служб у період війни" (лист народних депутаток України Геращенко, Іонової від 19.03.2023).
Бачу, пані Ірино, прошу.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Дякую.
Да, я думаю, що варто тут уже змінити на квітень і травень або тільки квітень залишити в календарі проведення цих слухань, актуальність його є наступною. Я думаю, що не лише ми з Марією, всі члени комітету під час відряджень закордонних намагаються зустрічатися з нашими громадами українськими, з біженцями, яких сьогодні, звичайно, кілька мільйонів виїхало за кордон. І є великі сьогодні нарікання на роботу консульських служб.
Я зараз це не кажу як критику Міністерства закордонних справ, а просто як об'єктивну реальність, тому що на консульські служби сьогодні величезне навантаження зросло. В той же час ми скоротили видатки на наші дипломатичні представництва, в першу чергу це вдарило по консульським службам. І об'єктивно нам треба би провести таку дискусію серйозну відносно роботи цих консульських служб. Мені здається, що можна там послухати МЗС і запропонувати, можливо, певне розвантаження консульських служб за рахунок там залучення туди людей, можливо, навіть з числа переселенців для виконання якоїсь технічної роботи. Тому що от більшість роботи, вона сьогодні пов'язана із заповненням паперів, ну, тобто що є абсолютно технічною роботою, але один чи два консули, вони розриваються от на цю роботу. І хотілося б почути, по-перше, кількість наших консульських установ, кількість представників там, рівень їх завантаження і таке інше.
Я думаю, що ми би разом, ну, тут зробили таку хорошу послугу, можливо, ця робота сьогодні потребує, наприклад, діджиталізації певної. Ми могли би тут долучити до цієї дискусії і Міністерство інновацій. Тому ми з Марією пропонуємо провести такі слухання комітетські, долучити до них Міністерство закордонних справ, наші консульства в найбільше там навантажених країнах – це країни Європейського Союзу, Сполучені Штати Америки, я думаю, ну, в першу чергу, да, послухати їх. Доручити… послухати, сюди долучити Міністерство реінтеграції, бо воно все-таки має займатися і опікуватися так само питаннями переселенців, інновацій, і, можливо, представників груп дружби, керівників груп дружби, які точно весь цей час теж зустрічалися з громадами і мають цей комплекс таких-от зауважень чи скарг.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую, пані Ірино, підтримується, що комунікація важлива на тему роботи консульських служб. Єдине в мене питання, можливо, до секретаріату по формату заявленої мети пані Іриною, чи це комітетські слухання, чи це щось інше може бути?
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Можливо, круглий стіл або, може, просто заслухати спочатку на засіданні комітету це питання. Запросити… Ми можемо в рамках…
ГЕРАЩЕНКО І.В. Дивіться, я думала над цим. Я думала над цим, але якщо заслухати на комітеті, воно все-таки таке глобальне питання, нам прийдеться багато тут людей заслухати. Все-таки воно тягне по формату, круглий стіл може бути. Чому слухання? Тому що мені б хотілося, щоб ми не просто поговорили, а вийшли на формат рекомендацій. І якщо це будуть комітетські слухання, ми вийдемо на формат рекомендацій, які можемо просувати потім, в тому числі, можливо, і редакція бюджету Міністерства закордонних справ, яке, мабуть що, потребує збільшення фінансування саме на консульські служби. Тому ми пропонували саме комітетські слухання.
ГОЛОВУЮЧА. Але на комітетських слуханнях кворум не потрібний, правильно?
ГЕРАЩЕНКО І.В. Потрібен, ми ж будемо голосувати за рекомендації. Більше того, слухання призначаються за місяць, за місяць. Це ми можемо їх призначити на кінець квітня.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Значить, там виходить, дивлюся, 28-е – це п'ятниця, я не знаю чи п'ятниця наскільки для слухань. Можливо, це тоді середа 3 травня, 3 травня, середа?
ГЕРАЩЕНКО І.В. Я думаю, да, що краще все-таки не п'ятниця, а травень, можемо не 3-є, можемо і трошки пізніше, щоб… Дивіться, дату ми… Я би не хотіла, щоб ми це дуже відтягували, але в той же час…
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Тоді треба, сьогодні треба дату тоді прийняти.
ГЕРАЩЕНКО І.В. …я розумію, що це треба підготувати. Треба підготувати. Що, що?
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Чітку дату треба тоді сьогодні прийняти.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Давайте, колеги. Ми дослухаємось до думки колег.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Ні, 10-е зразу ні, може, 11-е хоч один... 11-е.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Давайте 11 травня, нормально.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Четвер.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Да, да, мені здається...
НЕСТЕРЕНКО Л.О. О котрій?
ГЕРАЩЕНКО І.В. 11 травня, четвер. Давайте, наприклад, 11-а ранку, як сьогодні. Мені здається, нормальна дата.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Онлайн? Ну, да, треба ж... консулів же немає.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Онлайн, онлайн, да, звичайно, онлайн. Да-да, онлайн.
ГОЛОВУЮЧА. Колеги, є інші коментарі, пропозиції?
БОГДАНОВА В.О. Да, якщо Сполучені Штати, правда, це ж у них... 11-а ранку дуже... у них же ніч і Канада – ніч, треба трошки після обіду.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Давайте тоді, наприклад, 14-у, якщо всім зручно, теж нормально, мені здається.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. 14 травня, да? 14:00.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Ні-ні, 11 травня 14-а година для того, щоб включилися Сполучені Штати і Канада. Є багато країн, до речі, які скаржаться на відсутність консула, та сама Ісландія, багато країн Латинської Америки.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Пропозиція голосувати?
ГЕРАЩЕНКО І.В. Да-да, я – за.
КОПИЛЕНКО О.Л. У мене питання. Марина Олегівна...
ГОЛОВУЮЧА. Прошу, так.
КОПИЛЕНКО О.Л. ... у мене питання. Скажіть, будь ласка, я, може, прослухав, з МЗС це питання погоджено, з керівництвом?
ГЕРАЩЕНКО І.В. Дивіться, справа в тім, що ми як парламентсько-президентська республіка не повинні погоджувати наші комітетські слухання з МЗС.
КОПИЛЕНКО О.Л. Ірина Володимирівна... (Не чути)
ГЕРАЩЕНКО І.В. Я перепрошую...
КОПИЛЕНКО О.Л. Мені не потрібне цей лікнеп з конституційного права. Будь ласка, я задав конкретне питання одне.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Я перепрошую, я би попросила вас не хамити. Я би попросила вас не хамити.
КОПИЛЕНКО О.Л. Одне питання я вам поставив.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Я вам пояснюю, як автор цієї ініціативи, правильно, що я як автор цієї ініціативи, як ми законодавство наше, законопроекти, ми ж не погоджуємо їх з МЗС. Ми її пропонуємо комітету, колегам з комітету, і колеги з комітету зараз приймають або не приймають це рішення. Далі, якщо це рішення приймається, ми запрошуємо МЗС. Нам не треба наші ініціативи погоджувати з МЗС, навпаки, ми їх потім запросимо з ними поспілкуватися на цю тему і послухати. Звичайно, це не погоджується, я ж не пишу лист на МЗС, я його пишу на комітет, будемо працювати з МЗС.
Дякую.
КОПИЛЕНКО О.Л. Марина Олегівна, два слова я тоді хочу сказати. Репліка у ваш бік Ірино Володимирівно, якщо я заперечую деякі ваші глобальні думки, це не означає хамство, між іншим ви так само нікого не слухаєте, коли не хочете слухати.
І ще раз хочу сказати, що мені не треба пояснювати, що таке парламентсько-президентська республіка, я про це писав багато. І в тому числі писав, можу сказати, як класик нашої юридичної науки, вибачайте за це, що це взагалі умовність певна юридична. Тому посилатися на це ми не будемо.
І ще одне. Ми зараз з МЗС погоджуємо будь-які навіть дріб'язкові речі. От виступав цей дивний радник з своєю зачіскою, не знаю, як його пускають в приміщення МЗС, який просто сказав, що вони з цим погоджуються.
Я маю на увазі зовсім інше, я маю на увазі ефективність подібних слухань, якщо вони для представників МЗС, тим більше зарубіжних, тим більше консульських служб, не будуть погоджені з їх керівництвом. Мій досвід спілкування з ними показує, що вони бояться власної тіні і тому треба бути реалістами і ставитися до цього з розумінням ситуації. Я прекрасно усвідомлюю, що ми маємо свої повноваження, і ми не можемо, і не повинні ні з ким узгоджувати те, що ми можемо не узгоджувати. Але тим не менше питання, що буде на виході крім просто, як кажуть, якби сказав Шевченко, ґвалту і крику. Тому я буду проти цієї ідеї.
Спасибі.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую.
У мене момент, який тут вводить у гальмування, скажімо так, підтримувати – це формат комітетських слухань. Чи у нас буде кворум проголосувати за рекомендації, я би все-таки бачила це, як звичайне питання порядку денного комітету. Але, якщо авторка наполягає…
ГЕРАЩЕНКО І.В. Авторка наполягає….
ГОЛОВУЮЧА Давайте тоді голосувати, якщо немає інших питань, коментарів.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Мережко?
МЕРЕЖКО О.О. Утримався.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Бардіна?
ГОЛОВУЮЧА. Я утрималася.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Копиленко?
КОПИЛЕНКО О.Л. (Не чути)
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Утримався?
КОПИЛЕНКО О.Л. Так, так.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Я – за. Я – за.
І відразу я хочу поінформувати колег, що, якщо ми не приймемо сьогодні це рішення, то ми змушені будемо говорити про це публічно. І я думаю, що це погана історія насправді – блокувати розгляд позиції, яка є важливою для мільйонів українців. Вибачте, будь ласка, це є безпосередньо робота нашого комітету. Я обурена.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Руденко?
РУДЕНКО О.С. (Не чути)
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Руденко? Нема.
ІОНОВА М.М. Іонова – за. Можна іще мене назвати, будь ласка?
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Вибачте. Я думала, що... Іонова – за.
ІОНОВА М.М. Ні, ні, в мене просто перерва з інтернетом, перепрошую.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Зрозуміла.
Руденко? Немає.
Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. Шараськін - за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Юраш? Святослав Андрійович? Немає.
Ясько?
ЯСЬКО Є.О. Я підтримую подібну дискусію в будь-яких форматах: чи в слуханнях, чи в круглому столі, чи на комітеті, бо дійсно це потребує нашої уваги. І є дуже багато проблем в наших посольствах і консульствах. І вони насправді розраховують на те, що ми як депутати їм допоможемо. Тому мені здається, ця дискусія дуже потрібна.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Яременко?
ГОЛОВУЮЧА. Є кворум у нас?
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Да, є. 5 – за і 3 – утрималось. Рішення прийнято.
ГОЛОВУЮЧА. Добре. Рішення прийнято. Правильно?
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Да.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую. Дякую, колеги.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Колеги, ми дуже дякуємо всім, хто – за. Дуже дякуємо. Це дійсно дуже актуально і конструктивно, я не бачу тут проблем для МЗС.
ГОЛОВУЮЧА. Ми вже переходимо, я перепрошую.
Наступне питання – про сприяння візиту в Україну парламентарів ... (Не чути)
КОПИЛЕНКО О.Л. Ще репліку одну, можна одну репліку?
ГОЛОВУЮЧА. Давайте зараз зайдемо, ну, зайдемо в питання.
КОПИЛЕНКО О.Л. Ні, ні, ми тоді вже з нього не вийдемо. Давайте одну репліку і на цьому підемо далі.
ГОЛОВУЮЧА. По п'ятому питанню ви, чи попередньому?
КОПИЛЕНКО О.Л. По попередньому.
ГОЛОВУЮЧА. Кажіть швиденько, бо ми вже в це зайшли.
КОПИЛЕНКО О.Л. Ну, я думаю, що ми ж не на стометрівці. Я хочу сказати, що постійно від наших колег лунають, я б сказав, констатація чи загроза публічної площини із задоволенням, з великим інтересом у будь-якому форматі до будь-якої публічності. Все, вибачайте, можемо йти далі.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую.
Я прошу секретаріат доповісти по п'ятому питанню.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Яке п'яте – про сприяння візиту парламентарів країн Балтії?
ГОЛОВУЮЧА. Так.
НЕСТЕРЕНКО Л.О У нас є доповідач.
МОСОЛОВ Ю.О. У нас є доповідач – Володимир Крижанівський Петрович ….(Не чути)
ГОЛОВУЮЧА. Прошу, пане Володимире.
КРИЖАНІВСЬКИЙ В.П Я слухаю.
МОСОЛОВ Ю.О. Доповідайте.
КРИЖАНІВСЬКИЙ В.П. Доповісти.
Протягом 20 років ми підтримуємо зв'язок Асоціація народних депутатів з трьома клубами, парламентськими клубами: Естонії, Латвії і Литви. Вони об'єднують депутатів, які приймали, відновлювали незалежність, вони завжди запрошували наші делегації. І минулого року, наприклад, зокрема, теж наша делегація у складі: пана Жданова, пана Барабаша і пана Поровського вони відвідали, були прийняті в парламенті, були прийняті головою, і приймали участь в урочистостях, зокрема, були прийняті і Президентом Латвійської Республіки.
Ми просимо про те, щоб нам допомогли в якому питанні? Ми хочемо запросити в цьому році і ми домовились з ними, перший раз ми просимо про це Верховну Раду допомогти. Ми запросили по двоє від кожної країни, по двоє парламентарів. Тобто всього 6 людей. Ми можемо взяти на себе зустріч, їх провести до Києва, супроводжувати і показати їм Бучу, показати Бородянку, тобто ці речі ми беремо на себе, транспортування. Ми просимо дві речі, три речі. Перше, щоб їх прийняв Голова Верховної Ради, так як зазвичай це роблять, робилося і в країнах Балтії. Друге, щоб вони були прийняті в комітеті, теж таке завжди робилося. І третє, ми просимо допомогти з точки зору розміщення в готелі на дві ночі цих парламентарів з країн Балтії.
ГОЛОВУЮЧА. Почули. Дякую.
Колеги, прошу.
КОПИЛЕНКО О.Л. Я хочу висловитися.
ГОЛОВУЮЧА. Прошу.
КОПИЛЕНКО О.Л. Якщо мене чує, шановний пан посол Крижанівський, ви мене чуєте?
КРИЖАНІВСЬКИЙ В.П. Так, так.
КОПИЛЕНКО О.Л. Я вас, по-перше, щиро вітаю. По-друге, знаючи шановного пана посла і депутата першого скликання, і одного з батьків-засновників нашої держави, я його… Зараз, вибачте, тут мій пес не враховує важливість моменту. Одну хвилину.
Я хочу підтримати, я хочу підтримати те, що… Я хочу підтримати цю пропозицію. Я розумію прекрасно всі можливі аргументи і "за", і "проти". Ми самі колись будемо, станемо колишніми, і я про це писав в нашій дискусії, я знаю позицію, я знаю позицію нашого колеги Богдана Яременка, але тим не менше я хочу підтримати цю пропозицію. І, знаєте, згадати, згадати відому казку Гауффа "Карлик Ніс", коли там було сказано, що невже на величезній герцогській кухні не знайдеться трохи муки, трохи солі, трохи перцю для подібного заходу. Я думаю, що в господарстві Верховної Ради так само все це може бути. Я іще раз підтримую і пропоную підтримати.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую.
Колеги, інші коментарі, запитання? Я не бачу піднятих рук. Пропоную тоді голосувати. Пані Ірино, у вас з попереднього питання рука піднята.
Прошу голосувати.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Підтримуємо в повному...
ГЕРАЩЕНКО І.В. Ні, це в мене "стара" рука висить, я не піднімала руку.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Голосуємо за підтримку в запропонованому форматі повністю, так, і з проживанням, і з іншими речами?
КОПИЛЕНКО О.Л. Ну, пропоную так.
ГОЛОВУЮЧА. Ми можемо ставити це на голосування, члени комітету визначаться.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Да, все в повному...
ГОЛОВУЮЧА. Практики такої, щоби виділяти кошти бюджетні, в нас до цих пір не було і були зауваження, зараз зауваження не звучать. Прошу.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Так, Мережко?
МЕРЕЖКО О.О. За, за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Бардіна?
ГОЛОВУЮЧА. Утрималась.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Копиленко?
КОПИЛЕНКО О.Л. (Не чути)
НЕСТЕРЕНКО Л.О. За.
Геращенко? Нема.
Іонова?
ІОНОВА М.М. За.
Геращенко – за. Іонова – за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Руденко?
РУДЕНКО О.С. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. За.
Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. Шараськін - за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Юраш? Немає.
Ясько.
ЯСЬКО Є.О. Ясько - за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Яременко? Немає.
8 – за, 1 – утримався. Рішення прийнято.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую, колеги. Дякую, пане Володимире. Вітаємо!
Наступне питання порядку денного – про зміну у керівному складі депутатської групи Верховної Ради України з міжпарламентських зв'язків з Турецькою Республікою.
Пані Валентина, скажіть, будь ласка, яка там заміна в нас?
ТЕРЕЩЕНКО В.Б. Прийшов протокол турецької групи дружби. Там міняють Умєрова, який склав свої депутатські повноваження, на Чийгоза, обирають його співголовою групи.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую.
Давайте голосувати.
ТЕРЕЩЕНКО В.Б. Да.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Я зарахувала. Там же всіх я чула. Я всіх чула. Да, голосуємо.
Мережко?
МЕРЕЖКО О.О. За. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Немиря? Немиря? Немає.
Бардіна?
ГОЛОВУЮЧА. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Копиленко? За. Бачу.
Геращенко? Немає.
Іонова?
ІОНОВА М.М. Геращенко – за. І я – за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Руденко?
Шараськін? Андрій Андрійович?
ШАРАСЬКІН А.А. Шараськін – за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Юраш?
Ясько?
ЯСЬКО Є.О. Підтримую.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Яременко? Немає.
7 – за. Рішення прийнято.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую, колеги.
Останнє питання порядку денного – про утворення депутатських груп Верховної Ради України з міжпарламентських зв'язків з Республікою Гана та Республікою Парагвай.
Пані Валентина, також скажіть по протоколам, будь ласка.
ТЕРЕЩЕНКО В.Б. До комітету надійшло два протоколи щодо утворення цих двох груп. В Республіці Гана обрано керівником групи Бардіну Марину Олегівну, а в Республіці Парагвай – Костюха. І Бардіна, і Костюх, фракція "Слуга народу", обрано керівниками.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Єлизавета Олексіївна?
ГОЛОВУЮЧА. Дякую.
Заступники в Гані точно з інших фракцій, там "Голос" і ще хтось.
ТЕРЕЩЕНКО В.Б. Петьовка, да, там "Голос".
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Єлизавета Олексіївна, у вас буде щось чи там все нормально, по документам ви візували, да?
ЯСЬКО Є.О. Я завізувала, так, все нормально. Там третій протокол повинен був надійти, він не надійшов, бо я його не завізувала, бо там представники лише однієї фракції, то я попросила все-таки, щоб було якесь представництво.
ГОЛОВУЮЧА. Дякуємо.
Тоді давайте голосувати, колеги.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Мережко?
МЕРЕЖКО О.О. За. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Немиря?
Бардіна?
ГОЛОВУЮЧА. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Копиленко? За.
Геращенко?
Іонова?
Руденко?
РУДЕНКО О.С. За.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую.
Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. Шараськін – за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Юраш?
Ясько?
ЯСЬКО Є.О. Підтримую.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. 6 – за. Рішення прийнято.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую, колеги, всім. Порядок денний вичерпаний. Закриваємо засідання. Дякую секретаріату. Всім гарного дня!