СТЕНОГРАМА

засідання Комітету Верховної Ради України з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва

18 червня 2025 року

Веде засідання голова Комітету МЕРЕЖКО О.О.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Добрий день, шановні колеги. Розпочинаємо засідання комітету. Кворум у нас є. Але ми маємо перевірити шляхом переклички. Давайте проведемо перекличку. Хто є?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Є.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Немиря? Поки немає.

Бардіна?

 

БАРДІНА М.О. Є. Доброго дня.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Пушкаренко? Арсеній Михайлович? Поки що немає.

Безугла?

 

БЕЗУГЛА М.В. Безугла є.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Геращенко? Ірина Володимирівна? Поки що немає.

Іонова? Марія Миколаївна?

 

ІОНОВА М.М. Я тут. Я є.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Кривошеєв?

 

КРИВОШЕЄВ І.С. Присутній.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. Є. Добрий день всім.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Руденко? Ольга Сергіївна? Поки що немає.

Шараськін? Андрій Андрійович, ви з нами? Поки що немає.

Юраш?

 

ЮРАШ С.А. Є. Юраш є.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Ясько? Єлизавета Олексіївна. Поки що немає.

Пушкаренко? Арсеній Михайлович?

 

ПУШКАРЕНКО А.М. Вітаю, колеги. Пушкаренко є. Вітаю, Юрій Олександрович.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, Арсеній Михайлович.

Вісім членів комітету, Олександр Олександрович?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Кворум є. Кворум є.

Колеги, будь ласка, подивіться на порядок денний. Чи будуть якісь пропозиції, зауваження? Єдине що, одразу від мене така пропозиція стосовно того, щоб поставити першим пунктом третє питання, тобто про проект Постанови Верховної Ради про звернення стосовно визнання так званої Корейської Народно-Демократичної Республіки державою-агресором. Тобто поставити це.

Знаєте, політологи пишуть, що, я не знаю, наскільки це правда, що ті країни, в назві яких є слово "демократична", вони не мають демократії. Тобто, я не знаю, так політологи вважають деякі. Може, помиляються, не знаю.

Будь ласка, Марія Миколаївна, будь ласка, вам слово.

 

ІОНОВА М.М. Дуже дякую.

Пане голово, ми з пані Іриною надіслали листа, може, не дуже вчасно, скажемо так. Але ми би просили внести до порядку денного законопроект, який вже з початку 25-го року включено до порядку денного тринадцятої сесії Верховної Ради. Це стосується законопроекту про основні засади державної політики України щодо взаємодії з національними рухами колоніальних народів Російської Федерації (11402). Тому я би просила, щоб ми просто розглянули. Є також позиція МЗС, які не заперечують, щоб ми принаймні розглянули в першому читанні, переглянули і винесли в зал уже... Тому якщо можна, включити дане питання, внести до порядку денного розгляду засідання нашого комітету.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Марія Миколаївна, інтенсивно працюємо над цим питанням, якраз сьогодні обговорювали. Чекаємо висновків від трьох важливих комітетів, до компетенції яких входить багато питань. Але я хотів би надати слово Людмилі Олександрівні з цього питання.

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Вибачте, я як депутат долучуся і потім пані Людмила, можна?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Ірина Володимирівна.

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Дякую. Пані Людмила, я перепрошую. Це наша спільна позиція нашої фракції, яку ми з Марією маємо представити на комітеті. Дійсно, ми вважаємо, що для того, аби цей законопроект почав рухатися, має розглянути профільний комітет. 

Пане головуючий, пане голово комітету, а профільні комітети, вірніше інші три комітети говорять: немає нашої резолюції, немає... І це замкнуте коло.

Тому давайте в даному випадку якесь лідерство на себе брати, не будемо посилатися, можливо, на бездіяльність інших комітетів. Розглянемо на наступному засіданні, приймемо рішення і, можливо, це підштовхне інші комітети так само виконати їх обов'язок, тому що законопроект винесено уже на, як ви знаєте, порядок денний сесії, тому давайте ми не будемо його блокувати. Це перше.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Не все. Я нагадаю, що у нас робоча група так само працює наприклад по Закону "Про дипломатичну службу", теж, мені здається, вже пару років працює. Ну і, а ми тим часом на наших засіданнях розглядаємо тільки групи дружби з Анголою і таке інше. Ну може ми якось будемо займатися нашим функціоналом?

Дуже дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Безумовно, ми і займаємося якраз функціоналом і це питання, ви абсолютно слушно ставите питання, Ірино Володимирівно. Тому що цей законопроект ми.., я за лідерство в межах Регламенту, у відповідності до Регламенту, ну і в межах нашого функціоналу, наших повноважень.

Але, будь ласка, слово Людмилі Олександрівні.

 

БЕЗУГЛА М.В. Вибачте, будь ласка, я теж як народний депутат прошу слова, доєднатися до колег, невеликий коментар.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Зараз.

Людмила Олександрівна, будь ласка, вам, а потім одразу Мар'яна.

 

БЕЗУГЛА М.В. Олександр Олександрович, я наполягаю, будь ласка, при всій повазі до представниці секретаріату.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре, якщо наполягаєте, Мар'яна Володимирівна, будь ласка, вам слово.

 

БЕЗУГЛА М.В. Дякую.

Тому що досліджували це питання, коротко з вами говорили, але тим не менше, після цього як, знаєте, ми ж тут не про опозиція, влада, позафракційні депутати, ми тут про контент, звісно, і про сенси. Тож підтримую ідею, яка була виражена з боку "Європейської солідарності", тим не менше переговорила з авторами цього руху законопроекту, тощо, сама є співавтором, і з робочою групою, яка готувала, тож ми опрацюємо це на підкомітеті.

Мені, до речі, досить прикро, що пані Ірина і пані, пані Геращенко і пані Іонова вони не доєдналися до підкомітету, він уже запущений, ми розглядали доволі такі гострі і складні питання минулого разу. Наступне засідання буде на початку липня, ми підготуємо і це питання, доволі ґрунтовно, тому що уже знову ж таки дослідивши, там є певні застереження і не зовсім коректно була подана інформація і з боку МЗС, вони ці застереження  нададуть. Є з боку Служби безпеки України. Тож я щиро запрошую представників "Європейської солідарності" на засідання комітету. А також, користуючись можливістю, скажу, що крім цього питання, ми ще будемо розбирати питання законодавства щодо санкційної політики і питання Оттавської конвенції, якщо до цього часу воно не набуде додаткової динаміки. Тому що вихід з Оттавської конвенції або принаймні політична позиція держави щодо цього, вона надзвичайно важлива на фоні тих всіх ризиків, що наростає і наступу росіян.

Дякую за увагу. Ще раз перепрошую і, зокрема, перед представниками секретаріату, вважала за потрібне додати зараз якраз до заяви колег з опозиції.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.

Колеги, зверніть, будь ласка, увагу, я щойно скинув в чат комітету в PDF-форматі висновки, які ми отримали, в тому числі висновки і листи з боку держаних органів, міністерств стосовно цього законопроекту. І в мене велике прохання, уважно почитайте. Так, уважно почитайте, бо це, дійсно, важливо врахувати їхню думку.

Будь ласка, Людмила Олександрівна.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. З першого дня, як надійшов цей законопроект, ми працюємо з ним, опрацювали його з Міністерством внутрішніх справ, Міністерством оборони, Міністерством юстиції, Службою безпеки України, Міністерством культури, МОЗ, так. І питання полягає в тому, що законопроект стосується широкого кола питань і широкої сфери компетенції, яка дещо виходить за межі нашої, зокрема, там торкається питання компетенції Міністерства внутрішніх справ, Міністерства оборони і СБУ, зокрема. Також там надаються уточнені повноваження Кабінету Міністрів і Верховній Раді України, які можуть визначатися тільки Конституцією.

Зараз це питання… Ми також опрацьовуємо це питання з комітетами відповідними, принаймні хоча б комітети оборони і внутрішніх справ, оскільки, справді, там покладаються повноваження на… Ой, комітети правоохоронної діяльності і оборони, бо там покладаються обов'язки на Міністерство оборони та Міністерство внутрішніх справ.

І у нас в общем-то загвоздка зараз тільки в цих двох комітетах плюс Шуляк. Шуляк, да центральні органи виконавчої влади, оскільки, там компетенція Верховної Ради і компетенція Кабінету Міністрів, те, що виходить за межі компетенції саме нашого комітету. Для підготовки цього законопроекту, необхідної відповідно підготовки нам би були потрібні ще висновки і цих комітетів. Але я думаю, що Олександр Олександрович доєднався, попрацює з своїми колегами і у нас будуть ці висновки найближчим часом, як тільки ми їх отримаємо, немає абсолютно ніяких застережень щодо його розгляду.

 

БЕЗУГЛА М.В. Можна додати?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Будь ласка, Мар'яна Володимирівна.

 

БЕЗУГЛА М.В. Дякую. Тут я дякую за додаткову інформацію, але не з усім погоджуюсь. Тому що звертаючи увагу як розглядалися, і вибачте, я ж буду відверта, як завжди великі комплексні питання на комітеті особливо з нацбезпеки, оборони та розвідки, зокрема, на правоохоронному комітеті я наведу приклад таких важливих ініціатив як реформа Служби безпеки України, яка мала бути опрацьована цими двома комітетами. То маю застереження, що буде опрацьоване дане питання, треба приділити увагу, тому, зокрема, і згадала, що ми будемо розбирати на засіданні підкомітету, де засідання підкомітету... (Шум у залі). У нас вже підключені, зокрема, та ж СБУ, там розвідспівтовариство, тобто набуває інституційного характеру. І, до речі, ще все-таки додам, що дуже жаль, що європейська солідарність взагалі не піднімає питання неефективності Комітету з питань національної безпеки, оборони та розвідки. Навіть враховуючи, що ви згадували, що пані Ірину Фріз, яку я вважаю дуже фаховим народним депутатом, завжди орієнтувалась, зокрема на її довідки щодо законопроектів з цієї тематики, не призначають на посаду заступника голови комітету. Комітет в план роботи на 2025 рік додав тільки два законопроекти. Це про військового омбудсмена і термінологія, зміна термінології по оборонним закупівлям, і ось навіть те, що ви зараз згадуєте за моєю інформацією, зокрема, тормозиться з цього комітету.

Я прошу звернути увагу і, враховуючи вашу активну позицію і активну діяльність як опозиції, підняти питання повної неефективності цього комітету, і по ряду питань, зокрема, по цьому я сподіваюся, що, завершуючи, що у  форматі наших дискусій, опрацювання підкомітетів, взаємодії і долучення та допомоги з боку опозиції ми проб'ємо як це питання, вирішимо всі ризики, так і, можливо, розблокуємо ряд інших міжкомітетських питань. Це, вибачаюсь, за деталі. Але воно ж одне з одним пов'язане, то ж вирішила наголосити.

Дякую за увагу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Людмила Олександрівна, будь ласка.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Буквально ремарочка.

Мар'яна Володимирівна, ми передамо вам всі документи. От, Олександр Олександрович, вже їх скинув у чат, Але ми зробимо порівняльну таблицю з пропозиціями і зауваженнями органів влади.

 

БЕЗУГЛА М.В. Я дійсно співавтор, то ж комісію підтримую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Марія Миколаївна, я бачу піднята рука у вас.

 

ІОНОВА М.М. Так.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Тобто ви хотіли б взяти слово. Так.

Я правильно… Будь ласка, Марія Миколаївна.

 

ІОНОВА М.М. Ми вислухали вас, вислухали представника секретаріату нашого, пані Людмилу, звичайно все беремо до уваги. Сподіваємося, що на наступному засіданні, дійсно, ми там розглянемо. Єдине, що друге прохання, якщо можна все ж таки в контексті таких важливих наших контактів з Сполученими Штатами я би дуже просила, щоб ми все ж таки так само на наступному засіданні може і найближчим часом можемо завтра біля круглого столу зібратися все ж таки розглянули постанову про звернення до Конгресу Сполучених Штатів Америки, тобто нам своє робити. І розмовляли з Міністерством закордонних справ, ну, тобто це важливо, давайте ми будемо робити свою роботу. І тут Ірина говорила про лідерство, пане голово, давайте ми візьмемо це лідерство як комітет, ви як голова комітету і все ж таки доведемо це питання до кінця. Тобто нам важливо звернутися до Конгресу США що стосується продовження військової допомоги. Я би дуже просила щоб ми все ж таки позитивно розглянули цю постанову, внесли на розгляд Верховної Ради.

Дякую.

 

БЕЗУГЛА М.В. Пане Олександре.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так.

Дякую.

 

БЕЗУГЛА М.В. В мене теж є ... (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Мар'яна Володимирівна, будь ласка. Так.

 

БЕЗУГЛА М.В. Дякую.

Оскільки ми вже піднімали питання і з мого боку були коментарі. Ви всі маєте можливість ознайомитися з цим листом, з цим проектом звернення, там ми не звертаємося до парламенту Сполучених Штатів, там ми вимагаємо від парламенту Сполучених Штатів.

Ми не можемо вимагати від парламенту іншої країни втручатися в їхню міжнародну політику, ще враховуючи наскільки зараз складні відносини із Сполученими Штатами, і що незалежно від того, які з нашого боку дії, вони із самого початку вибрали доктринальний напрямок – прибирання своєї сфери впливу з України, це вперше з 1991 року. Це геополітичний зсув, відповідно значно масштабніший, ніж питання тільки до нас.

Тому ідея, ну, я впевнена, що всі підтримують, але форма подачі, то давайте тоді переробляти. Ну, тим не менше я наполягаю, пане Олександре, що така форма втручання в... і надання завдань іншому парламенту є неприйнятною, особливо в теперішніх обставинах.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Колеги, можемо голосувати за порядок денний з урахуванням пропозицій поставити як перше питання про проект Постанови стосовно визнання КНДР державою-агресором? Якщо ніхто не проти, в такому...

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?

 

БАРДІНА М.О. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Пушкаренко? Арсеній Михайлович?

Безугла?

 

ПУШКАРЕНКО А.М. Пушкаренко – за, за. Колеги, я перепрошую. Пушкаренко – за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мар'яна Володимирівна?

 

БЕЗУГЛА М.В. Так. Безугла. Звісно, що "за".

 

МОСОЛОВ Ю.О. Геращенко? Ірино Володимирівно?

Іонова?

 

ІОНОВА М.М. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Кривошеєв?

 

КРИВОШЕЄВ І.С. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Руденко?

 

РУДЕНКО О.С. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Шараськін?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Шараськін – за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Юраш?

 

ЮРАШ С.А. Юраш – за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Ясько. Немає зв'язку.

10. Андрію Андрійовичу?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Одноголосно. Рішення  прийнято.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Андрію Андрійовичу.

Колеги, переходимо до розгляду питань порядку денного.

І першим питанням у нас про проект Постанови Верховної Ради України "Про Звернення Верховної Ради України до Організації Об'єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу щодо  визнання  Корейської  Народно-Демократичної Республіки державою-агресором".

Оскільки ініціатором цього проекту є Олексій Олексійович Гончаренко, то хотілося б надати йому слово.

Будь ласка, Олексію Олексійовичу, ви на зв'язку з нами?

 

ГОНЧАРЕНКО О.О. Так, я на зв'язку.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.

 

ГОНЧАРЕНКО О.О. Вітаю, шановний пане Олександре – голово комітету, шановні колеги члени комітету. Дуже дякую за запрошення і можливість доповісти. Значить, я думаю, що очевидне питання і очевидно, чому сьогодні ми його ставимо. Там є пояснювальна записка, є текст звернення. Я знаю, що є певні зауваження від МЗС. Я безумовно підтримую всі зауваження від МЗС.

А загальна ситуація наступна. На жаль, Північна Корея, Корейська Народно-Демократична Республіка як вони себе називають, Північна Корея, як ми її всі називаємо, фактично вступила у війну проти України на боці російської федерації і таким чином стала державою-агресором для нас. Це не єдина, є окрема ситуація, я вважаю, і Білорусь – ми маємо таку ж фактично ситуацію. Але для того, щоб тут, знаєте, не множити якісь політичні питання, тут в цьому конкретному проекті постанови і звернення мова йде тільки про Північну Корею. Я тут не згадую ні Іран, ні Білорусь, хоча, на мою думку, можна по ним приймати такі ж самі рішення. Але Північна Корея напряму вступила у війну, її солдати вбивають українців, її зброя вбиває українських солдатів і українських мирних громадян – це вже доведений факт.

У нас є Резолюція Генеральної Асамблеї ООН від 24 лютого 25-го року, на третю річницю повномасштабного вторгнення "Сприяння досягненню всеохоплюючого, справедливого і сталого миру в Україні". Там визнавалося, що будь-яка участь військ КНДР у бойових діях спільно з силами рф викликає серйозне занепокоєння щодо подальшої ескалації конфлікту. Власне це відбулося в першу чергу в Курській області. У нас є багато свідчень, в тому числі свідків багатосторонньої групи з моніторингу санкцій про те, що вантажні судна поставили з КНДР до росії до 9 мільйонів артилерійських снарядів та боєприпасів для реактивних систем залпового вогню.

У нас є рішення власне вже офіційне, сама російська федерація і КНДР визнали участь корейських військових, навіть вони там приймали участь в парадах, нагородженнях і все інше. Мова йде приблизно про 11 тисяч військовослужбовців.

Хочу нагадати, що згідно з положеннями статті 3 Резолюції Генасамблеї ООН 3314 "Визначення агресії" від 14 грудня 74-го року актом агресії в тому числі кваліфікується дія держави, що дозволяє застосування збройних сил однієї держави, що перебувають на території іншої держави за згодою держави, що приймає, з порушенням умов, передбачених в угоді, або будь-яке продовження їхнього перебування на тій території після припинення дії угоди. Ну тобто у нас є всі підстави юридичні, політичні для того, щоб прийняти це рішення.  

І останнє: ціль. Очевидно, справедливість, і це важливо, і політична мета, але є і практична мета. В завершенні звернення я пропоную, щоб Верховна Рада закликала міжнародних партнерів України посилити тиск на КНДР у тому числі і шляхом запровадження санкцій, щоб зупинити цю агресію та примусити північнокорейське керівництво припинити направляти свої збройні сили для участі в бойових діях проти України, а також припинити постачання росії зброї, зокрема техніки, снарядів і так далі для вчинення воєнних злочинів, які вони роблять. Тобто це може мати і практичне значення, і це, я думаю, озброїть наших дипломатів, до яких я з величезною повагою ставлюся, які на міжнародних майданчиках сьогодні боронять Україну, для того, щоб вони посилювали тиск на КНДР і санкції щодо неї, щоби зупинити, зменшити хоча б постачання і зброї, і живої сили російській федерації.

Все, дякую, колеги, за увагу. Якщо є якісь питання до мене, готовий на них, безумовно, відповісти. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.

Колеги, чи будуть запитання до Олексія Олексійовича, хтось бажає поставити запитання або висловитися?

Мар'яна Володимирівна, будь ласка.

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Я перепрошую, пані Мар'яна, вибачте. У мене зараз, просто я маю дуже важливу нараду. Я просто хочу, щоб мій голос врахували як "за" по цьому питанню, і я маю зараз відключитись на певний час. У мене важлива зараз зустріч. Я за… (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, фіксуємо. Ірина Володимирівна, фіксуємо ваш голос. І я вас підтримую.

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Дякую. Дуже дякую вам, пане головуючий, дуже вдячна. Вибачте, будь ласка.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Будь ласка, Мар'яна Володимирівна.

 

БЕЗУГЛА М.В. Я уже навіть сказала. Тут більше слова підтримки, що незважаючи, що в нас є ряд доволі гострих і навіть за гранню фолу дискусій з паном Гончаренком. Але ж тут питання не про політичні фракції й інші тематики, а про контент, а контент вже давно назрів. І підтримую цю ідею, тож готова голосувати. Скажемо так, слова підтримки.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Це є свідченням високої парламентської культури, коли представники опозиції і різних фракцій, вони єдині в захисті національних інтересів держави.

Тоді я хотів би надати слово заступнику Міністра закордонних справ Олександру Павловичу Міщенку. Будь ласка, Олександре Павловичу, вам слово.

 

МІЩЕНКО О.П. Дякую, пане голово.

Шановні народні депутати члени комітету, ми розглянули проект цього звернення, ми його активно підтримуємо, те, що казав пан Олексій Гончаренко. Наші зауваження, вони були субстантивні для того, щоб наповнити це звернення міжнародною лексикою, прийнятною у таких справах, абсолютно повна підтримка.

Щодо отримання підтверджень того, що КНДР активно виступає на боці Росії? Ну от вчорашній візит Секретаря Ради безпеки рф Шойгу, який прибув до Пхеньяна для проведення переговорів, показує і він сам заявляє, що вони домовились про направлення військ в Курську область, корейських військ. Так що ми маємо ще одне додаткове свідчення окрім тих, що були у квітні визначено під час наради відеоконференції Путіна з начальником Генштабу Герасимовим, де вони чітко зазначили про те, що ті брали участь в бойових діях, і те, що вже сказали колеги депутати, наявність інформації, яка говорить про те, що вони активно постачають зброю і боєприпаси. У нас є також інформація від ГУР, уламки тих ракет, якими були обстріляні наші міста і які, в тому числі, вони містять ознаки техніки, яка була вироблена, боєприпаси, які були вироблені в КНДР в тому числі.

Таким чином ми бачимо, що є всі ознаки класифікувати дії КНДР як країни-агресора. І є вже коаліція країн-агресорів з росією, те, що колись в Другу світову називалося "вісь зла", коли  Німеччина разом з Японією і Італією класифікувалися як країни-агресори. Для наступного етапу після війни – це трибуналу – це буде мати велике значення для того, щоб ми юридично зазначили країни, які порушують норми міжнародного права і таким чином вони самі зробили вибір на користь того, що вони будуть підсудні Міжнародним військовим трибуналом.

Крім того, ми підтримуємо діяльність нещодавно створеної групи міжнародної, яка діє зараз саме для того, щоби фіксувати всю діяльність в Кореї. А ви знає, що Росія заблокувала діяльність тої групи експертів, яка була в рамках ООН, діяла, користуючись своїм статусом члена Радбеза ООН вони заборонили діяльність ту. І тепер зараз є група, яка була ініційована Республікою Корея, США та Японією, до якої зараз доєдналися ще вісім держав: Австралія, Велика Британія, Італія, Канада, Німеччина, Нідерланди,  Нова Зеландія та Франція, які якраз відслідковують обмежувальні заходи Ради безпеки ООН щодо Північної Кореї. Таким чином я думаю, що наша ця постанова, заява, вона буде сприяти мобілізації ресурсів всього цивілізованого співтовариства для того, щоб засудження і цієї країни-агресора, і тих, які називалися вже, які потенційно можуть долучитися до цієї когорти, і ті, які можуть появитися ще не виключно, тому нам треба упереджувально називати речі своїми іменами і закликати наших партнерів. Так, я згодний з тим, що це нам дасть ще додатковий інструмент для того, щоб наші посольства більш активно працювали з урядами країн перебування з тим, щоб ці уряди визнавали цю країну агресором. Я думаю, що балтійські країни, NB8 і інші активно долучаться до цього.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.

Я просто не можу не звернути увагу, те, що сказав Олександр Павлович – юрист-міжнародник, йдеться про те, що ми створюємо міжнародний трибунал зі злочинів агресії, тобто він буде розглядати питання не тільки головного агресора – росії, а також і інших, хто бере участь в цьому злочині, тобто КНДР і, можливо, з таких співучасників як Білорусь, теж не виключено. Тому це важлива постанова, яка матиме не тільки політичні наслідки, але також і вагомі юридичні наслідки. Колеги, хтось бажає поставити запитання Олександру Павловичу або висловитися з цього питання?

Мар'яна Володимирівна, будь ласка, вам слово.

 

ІОНОВА М.М. Підняли руку, добре.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Вибачте.

 

БЕЗУГЛА М.В. Я пані Іоновій. Будь ласка, ви перша, а потім я уже.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Марія Миколаївна, вам слово.

 

ІОНОВА М.М. Дякую.

Пане Олександре, я в контексті, скажемо так, зараз Північної Кореї хотіла запитати, те, що ви говорили про інші країни, хотіла би запитати, що стосується стану розгляду керівництвом України питання про розірвання дипломатичних відносин з Іраном після того, як якраз Міністерство закордонних справ України робило ці звернення. Тобто можна зрозуміти, в якому стані зараз перебувають, тобто на якому етапі, скажемо так, і які подальші дії, подальші кроки, щоб розуміти, що може найближчим часом нам доведеться або не доведеться, скажімо так, зробити. Але у нас є історія і по збитому літаку. Ну, тобто, щоб теж розуміти, як ми це все коментуємо, і що ми готуємо документально.

Дуже дякую.

 

МІЩЕНКО О.П. Пані Марія, по Північній Кореї, до якої я там сьогодні готувався, ви знаєте, що в 22-му році ми зруйнували, расторгли дипломатичні відносини. Іран, це не моя країна, я її не веду. Тому ми вам дамо відповідь щодо ситуації по Ірану в індивідуальному порядку. Я абсолютно впевнений, що це назріло вже давно, і не тільки літак. Скажу вам так, є міжнародна група, вона така закрита, експертів всього світу, які досліджують діяльність ракетної промисловості Ірану і дронової індустрії, які постачають в росію. Так-от ця група вже протягом двох років зібрала інформацію, і зараз вона буде засідати в черговий раз в Лондоні, де стверджується, що практично завдяки Ірану, росія сьогодні має виробництво тих дронів, які от буквально два дні тому розірвали небо Києва в черговий раз, і завдяки Ірану це все зараз робиться в Росії.

Тому цілком логічно, я запитаю зараз колег, в якому стані у нас там це рішення, і вам повідомимо. Але, я вважаю, що абсолютно правильно, Іран, Іран – це країна, яка підтримує росію, хоча вони цього намагаються не визнавати, на відміну від Кореї.

 

ІОНОВА М.М. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Олександр Павлович, буде тоді прохання до вас від імені комітету, надати таку інформацію, щоб ми могли поширити між членами комітету стосовно Ірану, щоб ми орієнтувались просто в цій ситуації.

 

МІЩЕНКО О.П. Ми зробимо це офіційним листом на комітет, і тоді ви вже будете мати позицію.

 

ІОНОВА М.М. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Дуже дякую.

Мар'яна Володимирівна, так. Будь ласка.

 

БЕЗУГЛА М.В. Теж користуючись можливістю, ми тут згадували і засідання підкомітету і Олександр Павлович активно долучився до роботи підкомітету, тож ми наступного разу будемо розглядати ще додатково це питання перше, по корінним народам виникло, і також, можливо, треба буде додати питання по Ірану. Повністю підтримую. Надто багато питань, але надто велика динаміка. Тому давайте працювати в цьому напрямку. Повністю підтримую зараз, що згадали щодо Ірану як агресора. Враховуючи те, що як зараз розвивається, то ми можемо використати можливості і зазначити свою політичну позицію, політико-дипломатичну позицію держави.

У мене таке невеличке питання до Гончаренка. А як, чому саме у вас, саме зараз виникла ця ідея, просто цікаво як вона сформувалася, що ви ініціювали це питання?

 

ГОНЧАРЕНКО О.О. Вітаю і дякую, по-перше, колегам, хто висловив підтримку. Я теж не бачу тут жодних політичних питань. Мені здається, це те питання і такі питання мають об'єднувати нас всіх опозицію, владу, не має жодного значення. Це все про Україну і про захист нашого існування.

Що стосується Північної Кореї. Насправді я подавав разом з колегами і по Білорусі. Я би звернув увагу колег... Іра знає, що там є певні моменти, нюанси по Білорусі. Але вважаю, що все одно нам доведеться і по Білорусі визначатися. Нагадаю, що у нас з Білоруссю до сих пір не розірвані дипломатичні відносини, там, слава богу, немає нашого посла, але, крім цього, розірвання не відбулося. Вважаю, що і це би нам було варто робити, і це ми подавали з колегами ще давно. І по Ірану я подавав пропозиції відповідні ще давно. Ну, а по Північній Кореї це зараз, очевидно, виклик часу, який... прийшов час і коли вже Північна Корея публічно визнала, я вирішив, що тут немає куди вже далі тягнути. І тому, коли вони вже самі публічно визнають... Ще Іран і Білорусь хоч вони  намагаються якось відхреститись від цього, хоча вони, очевидно, є співучасниками злочину агресії, агресорами проти нас, а Північна Корея це відкрито визнала. Я абсолютно не розумію, як ми можемо далі з цим тягнути, ми маємо чітко назвати речі своїми іменами. Дякую.

 

  БЕЗУГЛА М.В. Можна тоді просто додати одне речення, пане голово.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.

 

БЕЗУГЛА М.В. Олексію, щиро знову ж навіть згадуючи всі наші гострі дискусії, то переходьте в наш комітет, я не пам'ятаю в якому ви зараз, чесно. Реально не вистачає рук. Незважаючи на те, що, при всій повазі, у нас є опозиційні сили і з вашої фракції. Але є ряд питань, які просто треба чисто фізично опрацювати. Ось запустився підкомітет і, я впевнена, ми тут завели б доволі конструктивну динаміку.

 

ГОНЧАРЕНКО О.О. Пані Мар'яна, ми з вами в одному підкомітеті – це вже була б, безумовно, новина дня. Дякую дуже за запрошення. Я з великою повагою ставлюся до роботи вашого комітету і це зараз не пусті слова, не протокольні. Я реально поважаю своїх колежанок по фракції, в першу чергу, вибачте, всі інші колеги пані Марію і пані Ірину, але також і всіх інших колег з інших фракцій. І пана Олександра, маємо добрий досвід співпраці і разом з паном Олександром в Парламентській асамблеї Ради Європи, і з іншими деякими колегами, які входять в склад вашого комітету. Тому я до всіх колег, до яких я ставлюся з великою повагою, впевнений, що ви впораєтеся з цими викликами, які є. Але дякую ще раз за запрошення.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Я, до речі, приєднуюся до такого запрошення. Були б раді вас бачити серед членів нашого комітету, Олексій Олексійович. Тобто зверніть увагу і, можливо, ви вирішите посилити наш комітет.

 

ГОНЧАРЕНКО О.О. Дуже дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. А ми, колеги, тоді можемо ставити на голосування цю пропозицію.

 

ПУШКАРЕНКО А.М. Олександр Олександрович, можна, у Пушкаренка рука?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка. Арсеній Михайлович, будь ласка, вам слово.

 

ПУШКАРЕНКО А.М. Дякую, дякую, шановні колеги.

По-перше, я був на одному з ефірів, коли Олексій Гончаренко – наш шановний колега зареєстрував відповідну законодавчу ініціативу. Мене запитали: як я до цього ставлюся чи підтримую? Звичайно, підтримую. Але, наприклад, чому я не підписав? Тому що я вважаю, що такі ініціативи все ж таки повинні йти від Президента, з огляду на те, що Президент у нас здійснює, згідно Конституції, керівництво зовнішньою політикою.

З іншого боку, ми сьогодні бачимо, що Президент фактично в режимі нон-стоп, 24/7, працює над обороною держави, працює над зовнішньою політикою, гуртує партнерів, добивається зброї, санкцій і посилює коаліцію. Треба теж поставитись з розумінням, що можливо просто до Північної Кореї руки не дійшли. Тому я вважаю, що, звичайно, що, якщо автор цієї ініціативи шановний пан Гончаренко врахує позицію і зауваження Міністерства закордонних справ, те, що сказав заступник міністра, що ті доповнення, щоби дійсно воно  було на прийнятній дипломатичній мові, як це має бути.

Якщо, Сан Санич, ви як голова комітету, як професор міжнародного права дійсно теж внесли ваші пропозиції і теж підтримуєте, то я думаю, друзі, нам тут треба проявити все-таки державницьку позицію і підтримати. Тому що однозначно я не знаю ще які кому потрібні докази в тому, що Північна Корея не просто активно приймає участь безпосередньо у війні в Україні, поки партнери думають відправляти контингент не відправлять. А я думаю, що навіть, дозволю собі так дуже коректно, всі мене зрозуміють, сказати, що є державою транзитом зброї, яка надходить в нашу державу, в тих об'ємах, мається на увазі в росії, яка використовує, перепрошую, це проти нашої держави. Тобто в тих  об'ємах, які Північна Корея сьогодні надає зброю російській федерації для того, щоб вона використовувалась проти України, я думаю, що це не тільки зброя Північної Кореї.

Тому однозначно, друзі, я закликаю  всіх підтримати, з огляду на те, що автор враховує всі пропозиції, зауваження, доопрацювання МЗС і нашого комітету.

А щодо запрошення до нашого комітету, звичайно, Олексій Олексійович як людина, яка пройшла шлях від бюджетного комітету до зовнішньої політики теж приєднуюсь до запрошення нашого голови і нашої колежанки, приходьте в наш комітет.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

 

ГОНЧАРЕНКО О.О. В усякому разі ми тоді з'єдналися, Арсеній Михайлович.

 

ПУШКАРЕНКО А.М. Саме так, Олексію Олексійовичу.

 

ГОНЧАРЕНКО О.О. Дякую дуже, за підтримку.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги. Ви знаєте, не можу не сказати, дискусія відбулася в такому дуже конструктивному, позитивному дусі із взаємною повагою. Давайте тримати цей рівень парламентської культури і далі.

Тому ми можемо перейти до голосування. Хто за те, щоб підтримати проект Постанови Верховної Ради України про Звернення Верховної Ради України до Організацій Об'єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу щодо визнання Корейської Народно-Демократичної Республіки державою-агресором.

Хто – за?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Перепрошую, важливе уточнення. З позицією МЗС, в редакції, яка була запропонована МЗС. Хто – за?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна? Марина Олегівна?

 

БАРДІНА М.О. Я – за, підтримую, так.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Пушкаренко?

 

ПУШКАРЕНКО А.М. Пушкаренко – за, підтримую.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Безугла?

 

БЕЗУГЛА М.В. Безугла – за, підтримую.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Іонова? Марія Миколаївна?

 

ІОНОВА М.М. За, за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Кривошеєв?

 

КРИВОШЕЄВ І.С. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. Підтримую.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Руденко?

 

РУДЕНКО О.С. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Шараськін?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Шараськін – за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Юраш? Святослав…

 

ЮРАШ С.А. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Ясько. Немає зв'язку.

10, плюс голос Ірини Володимирівна Геращенко. 11.

Андрій Андрійович. Андрій Андрійович.

 

ШАРАСЬКІН А.А. Рішення прийнято.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги. Рішення прийнято.

Я вітаю Олексія Олексійовича як ініціатора цього проекту. Раді вас завжди бачити у нас в будь-якому…

 

ГОНЧАРЕНКО О.О. Дякую дуже, колеги, за підтримку. Олександр Олександрович, дякую вам і дякую всім колегам, які підтримали. Дійсно спільна робота і також завжди, будь ласка, розраховуйте і спільно давайте боротися за нашу державу.

Дякую вам.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.

А ми переходимо до розгляду наступного питання нашого порядку денного: про проект Закону України про ратифікацію Угоди між Урядом України та Європейською організацією публічного права про створення офісу Європейської організації публічного права в Україні.

Я прошу до слова Першого заступника Міністра освіти і науки України Євгена Володимировича Кудрявця. Будь ласка, Євгене Володимировичу, вам слово.

 

ЦЯТКОВСЬКА А.М. Шановні колеги, вітаю! Альбіна Цятковська – генеральний директор директорату міжнародної співпраці. На жаль, пан Євген наразі перебуває в будівлі Верховної Ради десь на іншій важливій нараді. З вашого дозволу, представлю позицію Міністерства освіти і науки. З огляду на те, що наша позиція підтримується усіма колегами і...

 

БЕЗУГЛА М.В. Пане голово, я дуже перепрошую, навіть посмію перебити, ну як це так, засідання комітету, представлення законопроекту, відповідно вирішують, що є якась інша важлива нарада, важливіша ніж засідання комітету Верховної Ради і присилають представника неполітичного рівня? Ми це пропустимо?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я перепрошую, це Альбіна Миколаївна, так? Я не помиляюсь?

 

ЦЯТКОВСЬКА А.М. Да.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. У нас згідно з порядком денним співдоповідає Альбіна Миколаївна Цятковська, яка є генеральною директоркою директорату міжнародної співпраці Міністерства освіти і науки України. Тобто навіть згідно з Регламентом... хоча, звісно, я погоджуюсь з Мар'яною Володимирівною, у нас неодноразово виникало це питання, хто представляє той або інший законопроект. Колеги, тоді висловлюйтесь стосовно питання, як ви вважаєте. Може, хтось може підключитися з міністерства? Ні?

 

БЕЗУГЛА М.В. Вибачте, будь ласка, що перебила, Олександр Олександрович, але ж ви знаєте, що це не перший раз, не тільки у нашому комітеті, а загалом парламент постійно бореться за цю суб'єктність і мене, чесно кажучи, якщо сленгово використовувати, "тригернула" фраза "інша важлива нарада у Верховній Раді". Яка може бути інша важлива нарада, ніж засідання відповідно комітету з розгляду законопроекту? Хоча б пояснили.

 

ЦЯТКОВСЬКА А.М. Наскільки мені відомо, нарада під головуванням віцепрем'єр-міністерки Ольги Стефанішиної наразі відбувається у Верховній Раді.

 

БЕЗУГЛА М.В. В парламентсько-президентській республіці перш за все парламент, який делегував Стефанішину.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ігор Сергійович, вам слово, будь ласка.

 

КРИВОШЕЄВ І.С. Олександр Олександрович, з вашого дозволу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ігор Сергійович, вам.

 

КРИВОШЕЄВ І.С. Я, по-перше, маю сумніви, що у будівлі Верховної Ради може відбуватися нарада під головуванням віцепрем'єрки, мені здається, це технічно трошки неможливо.

Ну а, по-друге, пропоную перенести питання на наступне засідання, я думаю, що це буде правильно, мені здається, з нашої сторони.

 

БЕЗУГЛА М.В. Підтримую. Це принципово, Олександре Олександровичу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, оскільки пролунала така пропозиція, я не можу не поставити її на голосування, тому я ставлю її на голосування, щоб перенести розгляд цього питання на наступне засідання.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. За. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?

 

БАРДІНА М.О. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Пушкаренко?

 

ПУШКАРЕНКО А.М. Пушкаренко – за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Безугла?

 

БЕЗУГЛА М.В. Безугла – за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Іонова? Поки втрачений зв'язок.

Кривошеєв?

 

ІОНОВА М.М. Вибачте, я просто пропустила трошки. За що голосування?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Перенесення питання. Ви за, проти, чи утрималися?

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Немає відповідного рівня представництва. Нема представництва заступника міністра.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Немає заступника.

 

ІОНОВА М.М. Я утрималась. Я можу і зараз слухати, мені без питань.   

 

МОСОЛОВ Ю.О. Кривошеєв?

 

КРИВОШЕЄВ І.С. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?.

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Руденко?

 

ЦЯТКОВСЬКА А.М. Шановні колеги, якщо ще можна, пересунути питання на наступне…

 

МОСОЛОВ Ю.О. У нас іде голосування, вибачте. Вибачте, у нас іде голосування. Вам нададуть потім слово.

Ольга Сергіївна. Немає зв'язку.

Шараськін? Андрій Андрійович?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Підтримую перенесення.

 

МОСОЛОВ Ю.О.  Юраш.

 

ЮРАШ С.А. Юраш утримався.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Ясько. Немає зв'язку.

 7 – за, 2 – утримались.

Андрій Андрійович!

 

ШАРАСЬКІН А.А. Рішення прийнято. Перенесено на наступне  засідання.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Шановні члени комітету, звертаю вашу увагу, що з цього питання перебуває документ ДСК в секретаріаті, приходьте, будь ласка, ознайомлюйтесь, всіх чекаємо.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Альбіна Миколаївна, ми вже прийняли рішення. Але я так розумію, що Євген Володимирович підключився зараз. Так чи ні?

 

КУДРЯВЕЦЬ Є.В. Так і є.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Євгене Володимировичу, надаємо вам слово. Але рішення вже прийнято. (Шум у залі) А, ми можемо повернутись до розгляду. Євгене Володимировичу, як ви, в силах продовжити розгляд? 

 

КУДРЯВЕЦЬ Є.В. Так, абсолютно. Шановні колеги, прошу вибачення, що затримались, у нас було інше засідання комітету з віцепрем'єром і Комітетом освіти, науки й інновацій з питань професійної освіти. Тому  трохи графік посунувся.

 

БЕЗУГЛА М.В. Ви бачите, як легко повернути замміністра, за одну хвилину.        

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Магія! Магія політики. Мар'яно Володимирівно, вам вдалося це.

 

КУДРЯВЕЦЬ Є.В.  Шановні члени комітету, проектом закону…

(Шум у залі) 

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Хвилиночку! Почекайте, будь ласка, одну хвилинку, пане замміністра.

Відповідно до Регламенту тепер треба повернутися до розгляду.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Повертаємося до розгляду питання. Тобто я ставлю на голосування пропозицію повернутися до розгляду цього надважливого питання. 

 

МОСОЛОВ Ю.О. Має бути 8 голосів.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Має бути 8 голосів для того, щоб прийняти це рішення. Хто – за? 

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. За.   

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?

 

БАРДІНА М.О. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Пушкаренко?

 

ПУШКАРЕНКО А.М. Щоб повернутися?

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Ну да.

 

ПУШКАРЕНКО А.М. Давайте, давайте. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Безугла?

 

БЕЗУГЛА М.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Іонова?

 

ІОНОВА М.М. Я утримувалась, ну звичайно, що я за те, щоб повернутись, щоб ми його завершили.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Кривошеєв?

 

КРИВОШЕЄВ І.С. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Руденко?

Шараськін?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Утримався.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Юраш?

 

ЮРАШ С.А. Юраш – за.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О.  8 – за, 1 – утримався.

 

МОСОЛОВ Ю.О. 8 – за, 1 – утримався.

Андрій Андрійович.

 

ШАРАСЬКІН А.А. Рішення прийнято. Повертаємося.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Повертаємося до розгляду.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, повертаємося до розгляду цього питання. І дозвольте з вашого дозволу надати слово Євгену Володимировичу. Будь ласка, Євгене Володимировичу, вам слово.

 

КУДРЯВЕЦЬ Є.В. Дуже дякую. До розгляду проект Закону України "Про ратифікацію Угоди між Урядом України та Європейською організацією публічного права про  створення офісу Європейської організації публічного права в Україні". Він був розроблений з метою забезпечення виконання українською стороною наших внутрішньодержавних процедур, необхідних для набрання чинності Угоди, яка була підписана між Урядом України та Європейською організацією публічного права про створення офісу Європейської організації  публічного права, вчиненою 5 березня 2025 року в місті Києві.

Декілька деталей, що дозволить ця угода у разі ратифікації. Вона дозволить забезпечити запровадження постійної присутності та діяльності Європейської організації публічного права в Україні, що сприятиме подальшій реалізації правової реформи в Україні, в тому числі підготовки висококваліфікованих фахівців у сфері права.

Реалізація даного проекту закону не потребує додаткового фінансування з державного або місцевого бюджету і стане кроком до актуалізації договірно-правової бази з Європейською організацією публічного права, зміцнення та розвитку співробітництва, зокрема запровадження постійної присутності організації в Україні, що дозволить розширити проектну діяльність організації в нашій країні.

На нашу думку, прийняття цього акта дозволить здійснювати співпрацю України з Європейською організацією, що сприятиме подальшій реалізації правової реформи в Україні, в тому числі в частині підготовки висококваліфікованих фахівців у сфері права, реалізації міжнародних гуманітарних програм сталого розвитку, формуванні інститутів громадянського суспільства в умовах повоєнної відбудови України. І враховуючи багаторічний досвід Європейської організації публічного права в міжнародній проектній діяльності в понад 70 країнах світу, Міністерство освіти і науки України в результаті буде мати надійного авторитетного міжнародного партнера для реалізації спільних програм міжнародно-технічної допомоги і особливо в контексті імплементації наших європейських цілей, зокрема у сфері підвищення інституційної спроможності, підтримки та  фінансування ініціатив реформування у сфері вищої освіти, а також з точки зору розробки плану спільних дій між МОН та Європейською організацією публічного права.

Ми передбачаємо, що в цьому плані будуть передбачені конкретні напрями та очікувані результати співробітництва. І відкриття офісу Європейської організації публічного права в Україні в статусі дипломатичної місії сприятиме подальшому зміцненню та розширенню комунікації МОН з міжнародними організаціями, інституціями та державами-членами Європейського Союзу і стане логічним  продовженням приєднання України до Угоди про заснування та Статут Європейської організації публічного права, який був підписаний Президентом України 21 жовтня 2022 року.

Дякую за увагу. Прошу підтримати.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, чи будуть якісь запитання або хтось бажає висловитися з цього питання? Я не бачу.

У мене питання скоріше, можливо, навіть теоретичне абстрактне стосовно дипломатичного статусу, тобто навіщо організації публічного права дипломатичний статус, тобто як дипломатичного представництва?

 

КУДРЯВЕЦЬ Є.В. Ця організація діє в межах тих норм, які регулюють саме принцип, згідно конвенції, як дипломатичної місії в Україні. І вона працює також в інших 70 країнах світу. Її представництва визнаються так само як і інші організації, міжнародні організації і системи ООН, і Європейської системи міжнародних організацій.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я хотів би надати слово Олегу Ігоревичу.

 

ВАСИЛЕНКО О.І. Добрий день, шановні колеги! Я, чесно кажучи, не знаю про що нам каже заступник міністра. Значить, за інформацією, яку ми отримували свого часу з Міністерства закордонних справ, офіс має ця організація, здається, в чотирьох країнах, саме офіс такого ж самого плану, як у нас планується. І ми не отримали інформації про те, що ці офіси мають статус дипломатичних місій.

Чесно кажучи, дійсно викликає подив, що не дозволяє цій організації працювати як до цього вона працювали, нащо їм саме статус дипломатичної місії, дипломатичного представництва з усіма привілеями та імунітетом відповідно до Віденської конвенції? Що повпливає на її роботу чи навпаки не дає тут працювати?

 

КУДРЯВЕЦЬ Є.В. Дана угода проходила погодження всіх центральних органів виконавчої влади і погоджувалася рішенням Кабінету Міністрів України, також проходила погодження Міністерства закордонних справ, яке підтримало даний статус і відповідно є прохання підтримати ратифікацію цієї угоди в діючій редакції. Будь ласка.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Чи будуть ще запитання або бажання висловитися? Я не бачу.

Тоді ставлю на голосування. Хто за те, щоб підтримати проект Закону України "Про ратифікацію Угоди між Урядом України та Європейською організацією публічного права про створення офісу Європейської організації публічного права в Україні".

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна? Марія Олегівна. Втрачений зв'язок.

Пушкаренко?

 

ПУШКАРЕНКО А.М. З огляду на те, колеги, що я ознайомився з "деескашним", то я утримуюсь.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Безугла?

 

БЕЗУГЛА М.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Іонова? Марія Миколаївна?

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Марія Миколаївна?

 

МОСОЛОВ Ю.О.  Ви є з нами? Втрачений зв'язок.

 

ІОНОВА М.М. Я тут. Я – за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Кривошеєв?

 

КРИВОШЕЄВ І.С. На мою думку тут більше запитань, ніж відповідей, тому утримуюсь.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Руденко? Ольга Сергіївна? Втрачений зв'язок.

Шараськін?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Шараськін –  утримався.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Юраш?

 

ЮРАШ С.А. Юраш – за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Ясько? Втрачений зв'язок.

5 – за. 3 – утримались.

Андрію Андрійовичу!

 

ШАРАСЬКІН А.А. Рішення прийнято.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Рішення прийнято. Дякую, колеги.

Дякую, Євгене Володимировичу. Завжди раді вас бачити у нас на засіданнях.

А ми переходимо до останнього питання порядку денного: про проект Закону України "Про ратифікацію Угоди між Україною та Канадою про взаємну охорону інформації з обмеженим доступом". І я прошу до слова начальника Департаменту охорони державної таємниці та ліцензування Служба безпеки України Олега Віталійовича Храмова. Будь ласка, Олеже Віталійовичу, вам слово.

 

ХРАМОВ О.В. Шановний пане головуючий, шановні народні депутати та запрошені. 3 грудня 2024 року в місті Брюссель учинено Угоду між Україною та Канадою "Про взаємну охоронну інформацію з обмеженим доступом". Зазначена угода здійснювалася Службою безпеки України в рамках виконання Угоди про співробітництво у сфері безпеки між Україною та Канадою від 24 лютого 2024 року. Відповідно до законів України "Про державну таємницю" та "Про міжнародні договори України" Угода підлягає ратифікації Верховною Радою України. У зв'язку з цим Службою безпеки як спеціальним уповноваженим державним органом у сфері забезпечення охорони державної таємниці підготовлено проект Закону України про ратифікацію Угоди між Україною та Канадою "Про взаємну охорону інформації з обмеженим доступом", що пропонується вашому розгляду.

Законопроект погоджено з усіма міністерствами, він відповідає Конституції та законодавству України. Ратифікація Угоди сприятиме забезпеченню паритетних відносин і взаємної охоронної інформації з обмеженим доступом, яка передається або створюється під час співробітництва між Україною та Канадою.

Дякую за увагу. Прошу підтримати.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую. Олеже Віталійовичу. Хтось з членів комітету… Що?

Мін'юст. Так.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. У нас – Орендівська Олена Степанівна.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так я надаю слово Олені Степанівній Орендівській, начальниці Управління правової експертизи міжнародних договорів України.

Олена Степанівна, будь ласка, вам слово.

 

ОРЕНДІВСЬКА О.С. Доброго дня, всім присутнім! Дійсно ця угода опрацьовувалась Міністерством юстиції, і ми дали відповідний висновок. Але попередньо з колегами секретаріату комітету ВРУ та СБУ ми розглядали цю угоду в частині правозастосування. І обговорювали її саме в частині висловлення заяви під час ратифікації зазначеного міжнародного договору. Виходить до положень угоди безпосередньо в якій виконавцем є Служба безпеки та компетентні органи сторін.

Відповідно до статті 18 Угоди… (Не чути)

  

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, вибачте за технічну проблему, виникла, але ми повертаємося і продовжуємо наше засідання. Олена Степанівна, будь ласка, продовжуйте, ми вас уважно слухаємо.

 

ОРЕНДІВСЬКА О.С. Доброго дня ще раз всім. Бо я так до кінця і не зрозуміла, хтось щось почув, хтось щось не почув, я вже буду, напевно, трохи повторюватися в тому, що я говорила. Це, виходить, питання правозастосування угоди наразі більше розглядається і попередньо з колегами з секретаріату комітету ВРУ ми уже спілкувалися та з колегами з СБУ і ми обговорювали можливість висловлення під час ратифікації заяв. А заява у нас, виходить, односторонній акт, яким сторона міжнародного договору висловлює своє тлумачення певних її положень і вона не створює для іншої сторони міжнародно-правових наслідків якихось.

Безпосередніми виконавцями зазначено угоди, у нас є, виходячи з її предмету, у нас є Служба безпеки та компетентні органи сторін, які відповідно до статті 18 угоди можуть укладати імплементаційні домовленості, які визначають додаткові заходи щодо поводження з інформацією з обмеженим доступом. І ось до цього хотілось би зазначити, що в статті 1 визначення термінів не міститься терміну імплементаційна домовленість, і це, на мою думку, може в подальшому ускладнити виконання цієї угоди. Так само у нас наразі і немає вичерпного переліку щодо компетентних органів сторін, які можуть укладати такі імплементаційні домовленості. Тому ми попередньо з колегами обговорювали, що, можливо, з метою забезпечення принципів точності та правової визначеності створити робочу групу, яка більш би детально опрацювала ці поняття і визначила, прийшла згоди щодо доцільності висловлення заяви під час ратифікації зазначеного міжнародного договору і відповідно його правозастосування.

Дякую за увагу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.

Колеги, будуть запитання до доповідачів або хтось бажає висловитися? Може, представник СБУ хотів би щось додати, або конкретизувати. Оскільки… Так, два. Я просто нагадаю, про які питання йдеться. По-перше, йдеться про… Ну, в міжнародному договорі як і в законодавстві важливо мати правову визначеність і чітке визначення коло суб'єктів. Тут йдеться про те, що, з одного боку тут фігурує термін органи безпеки сторін. Тобто це зрозуміло, це Служба безпеки України. Але є інший термін, який більш розпливчастий і не до кінця визначений, цитую: "Компетентні органи сторін, які мають бути визначені державою Україна". Тобто не до кінця зрозуміло, а що конкретно мається на увазі під цими компетентними органами сторін? А тут же йдеться про права і обов'язки. Тому це питання треба якось вирішувати. Це перша проблема.

А друга проблема – це поняття доволі незвичне, скажімо так, для української системи права, і прав міжнародних договорів також. Імплементаційні домовленості на реалізацію цієї угоди. Справа в тому, що принаймні з мого погляду як юриста-міжнародника можна говорити про імплементацію, коли йдеться про створення норм національного права для виконання, для реалізації міжнародного договору. А імплементаційні домовленості – незрозуміло про що йдеться. Справа в тому, що Верховна Рада, коли надає свою згоду на обов'язковість міжнародного договору, ми маємо бачити, на що конкретно ми надаємо згоду. А якщо ми надаємо згоду на, так фігурально якщо висловитись, на кота в мішку, тобто на щось незрозуміле, на якісь імплементаційні домовленості, то тут можуть виникнути проблеми.

Тому з огляду на це, наскільки я розумію, позиція Мін'юсту полягає в тому, щоб створити робочу групу і визначитися з цими питаннями.

Я правильно розумію, Олена Степанівна?

 

ОРЕНДІВСЬКА О.С. Так, правильно. Ми якраз під час цієї робочої групи і опрацюємо ці питання і визнаємо доцільність висвітлення заяви під час ратифікації.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Яка ваша думка, Олеже Віталійовичу? Як ви вважаєте?

 

ХРАМОВ О.В. Да, ми згодні зробити робочу групу, опрацювати дані питання і далі працювати.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Давайте тоді, колеги, є пропозиція, висуваю від свого імені, створити робочу групу, і я пропоную свою скромну кандидатуру очолити. Лідерство, це ми боремося за лідерство і за суб'єктивізацію, спробую суб'єктивізуватися.

 

ХРАМОВ О.В. За чистоту норми права.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. За чистоту норми… Ганса Кельзена чомусь згадали, його теорію "чистого" права.

Тобто є така пропозиція, я її висуваю. Хто за те, щоб підтримати цю пропозицію, створити робочу групу на чолі зі мною? Вибачте за нескромність. Вибачте, колеги. Але, хто за цю пропозицію?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?

 

БАРДІНА М.О. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Пушкаренко? Арсенію Михайловичу?

Втрачений зв'язок.

Безугла?

 

БЕЗУГЛА М.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Геращенко? Нема.

Іонова?

 

ІОНОВА М.М. Я – за. Але, пане голово, ви тут говорили про чистоту юридичну. Ви коли за себе голосуєте, це не є конфлікт інтересів?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ви праві, ви праві, абсолютно праві. Це не заборонено безпосередньо. Але, не знаю, може, дійсно… але вже я висловився, тому, якщо це помилка… Але я приймаю вашу критику.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Кривошеєв?

 

КРИВОШЕЄВ І.С. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Руденко? Немає, втрачений зв'язок.

Шараськін?

 

ШАРАСЬКІН А.А. За. І не проблема голосувати за себе.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Юраш Святослав Андрійович?

 

ЮРАШ С.А. Юраш – за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. 8 – за.

Андрій Андрійович?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Андрій Андрійович?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Рішення прийнято.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую колеги і особливо дякую за довіру. А ми вичерпали порядок денний.

І я хотів би подякувати колегам і Олені Степанівні, і Олегу Віталійовичу за участь в нашому засіданні. Дуже вам дякую, колеги, і сподіваюсь на подальші наші зустрічі і співпрацю.

І починаємо роботу цієї робочої групи. Дуже вам дякую, колеги.

 

ХРАМОВ О.В. Олександре Олександровичу, дякуємо за підтримку і лідерство.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Дуже вам дякую.

До побачення, колеги.   

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку