РАДА УКРАЇНИ
14 жовтня 2025, 16:39
СТЕНОГРАМА
засідання Комітету Верховної Ради України з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва
8 жовтня 2025 року
Веде засідання голова Комітету МЕРЕЖКО О.О.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Добрий день, шановні колеги. Дозвольте розпочати з того, щоб привітати вас з Днем юриста, оскільки я глибоко переконаний в тому, що всі, хто причетний до законотворчого процесу, є за дефініцією, за визначенням юристами. Я вас всіх вітаю, тому що ми пам'ятаємо, що ми служимо як депутати не тільки народу, але також і праву, верховенству права. Вітаю вас з цим святом, тому у нас сьогодні такий символічний день. Але перед тим як ми почнемо, я хотів би перекличку провести.
Хто є?
МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Є.
МОСОЛОВ Ю.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. Я.
МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна? Поки що відсутній зв'язок.
Копиленко? Відпустка.
Пушкаренко? Відсутній зв'язок.
Безугла?
БЕЗУГЛА М.В. Є.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, Мар'яна Володимирівна.
Геращенко?
ГЕРАЩЕНКО І.В. Є.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, Ірина Володимирівна.
Іонова?
Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. Присутній.
МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. Є, присутня. Добрий день.
Іонова тут.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, Марія Миколаївна. Побачили.
Руденко?
РУДЕНКО О.С. Вітаю. Тут.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.
Шараськін? Поки немає.
Юраш?
ЮРАШ С.А. Є.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, Святослав Андрійович.
Ясько?
ЯСЬКО Є.О. Є.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.
Марина Олегівна, ви підключились? Чуєте нас?
БАРДІНА М.О. Я є. Доброго дня. Дякую.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, є. Кворум є.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Кворум є, колеги. Тоді, будь ласка, подивіться на порядок денний, чи будуть у вас пропозиції або зауваження до порядку денного. У нас чотири, п'ять, перепрошую, п'ять питань сьогодні. Я не бачу. Тоді я можу ставити на голосування.
Будь ласка, хто за те, щоб підтримати порядок денний?
МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?
БАРДІНА М.О. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Безугла?
БЕЗУГЛА М.В. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Геращенко?
ГЕРАЩЕНКО І.В. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, Ірина Володимирівна.
Іонова?
ІОНОВА М.М. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Руденко?
РУДЕНКО О.С. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Шараськін? Поки відсутній зв'язок.
Юраш? Святослав Андрійович.
ЮРАШ С.А. Юраш – за.
МОСОЛОВ Ю.О. Ясько?
ЯСЬКО Є.О. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.
11 – за, Олександре Олександровичу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги. Рішення прийнято.
І ми можемо перейти до розгляду питань порядку денного. І першим таким питанням у нас стоїть питання про проект Закону України про ратифікацію Угоди між Урядом України та Урядом Королівства Марокко про міжнародні автомобільні перевезення. Я прошу до слова заступника міністра розвитку громад та територій України Сергія Анатолійовича Деркача.
Сергію Анатолійовичу, будь ласка, вам слово.
ДЕРКАЧ С.А. Доброго дня, колеги. Сьогодні я хочу представити проект про ратифікацію Верховною Радою Угоди між Урядом України і Урядом Королівства Марокко про міжнародні автомобільні перевезення. Дана угода і дана ратифікація нам дасть можливість збільшити експортні логістичні шляхи і можливість взагалі збільшення експортно-імпортних операцій саме з Марокко, оскільки на сьогодні у нас відсутні будь-які юридичні підстави для автомобільних перевезень як і пасажирським, так і вантажним транспортом автомобільним до Марокко і з Марокко.
Наші перевізники мають такий інтерес, вони на сьогодні за рахунок Угоди про лібералізацію вантажних перевезень з Європейським Союзом вже нормально експортують і їздять до Іспанії і Португалії, і їм так само був би цікавий ринок Марокко. Тому дуже просимо колег народних депутатів підтримати ратифікацію цієї угоди. Ми впевнені, що ця ратифікація допоможе в тому числі розширити мережу для вантажних і пасажирських перевезень для наших перевізників.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую, Сергію Анатолійовичу.
Колеги, чи будуть якісь питання або хтось бажає висловитися з цього приводу? Я щось не бачу бажаючих. Це означає, можливо, що можемо поставити на голосування, так.
Сергію Анатолійовичу, дуже символічно, що ви якраз знаходитесь і здійснюєте автомобільне перевезення.
Колеги, ставлю на голосування. Хто за те, щоб підтримати цей важливий Закон про ратифікацію Угоди між Урядом України та Урядом Королівства Марокко про міжнародні автомобільні перевезення?
Хто – за?
МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна Марина Олегівна? Поки втрачений зв'язок.
Безугла? Втрачений зв'язок.
Геращенко.?
ГЕРАЩЕНКО І.В. За. І принагідно я хочу нагадати і голові комітету, і комітету, що ми пропонували з пані Марією зробити все-таки Zoom з Комітетом закордонних справ парламенту Марокко. Минулого тижня бачилася з депутатками парламенту Марокко, Комітету закордонних справ, і знову ми це підтвердили, тому що... і бачимо по цій ратифікації, взаємодії між країнами потребують активізації і міжпарламентського діалогу.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Я якраз Юрію Олександровичу хотів би надати слово з цього питання. Будь ласка.
МОСОЛОВ Ю.О. Ірина Володимирівна, двічі зверталися до МЗС з листами з цього приводу, на прохання МЗС навіть робилась довідка про парламент і предмети відання нашого комітету англійською мовою, відповідь з марокканської сторони відсутня до сих пір. Був також окремо лист на голову Комітету у закордонних справах парламенту Марокко, також протягом року відповіді не було отримано на цю пропозицію.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Колеги, продовжуємо голосування. Хто за те, щоб підтримати цей законопроект?
МОСОЛОВ Ю.О. Іонова?
ІОНОВА М.М. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Руденко.?
РУДЕНКО О.С. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Шараськін? Відсутній зв'язок.
Юраш? Святослав Андрійович? Поки відсутній зв'язок.
Ясько?
ЯСЬКО Є.О. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.
БАРДІНА М.О. Колеги, Бардіна теж – за.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, Марина Олегівна.
9 – за.
Олександре Олександровичу.
ЮРАШ С.А. І Юраш теж – за.
МОСОЛОВ Ю.О. 10 – за.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Рішення прийнято.
До речі, з того питання, про що казала Ірина Володимирівна, незабаром буде сесія Міжпарламентського Союзу, я не їду, але, можливо, ті, хто буде, буде таке прохання до них поговорити з представниками делегації Марокко і освіжити це питання, якщо можна так виразитися.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Добре і попросимо Артура. Колеги, вибачте, я маю сказати, що я не можу далі бути присутньою на засіданні комітету, бо зараз відбувається закрита Погоджувальна рада, якої я є учасницею, за участі одного з міністрів на важливу енергетичну тему. Дуже дякую. До побачення.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже шкода, але я розумію. Дякую.
Тоді, колеги, ми можемо перейти до розгляду другого питання порядку денного. Це масштабне питання, до речі.
ДЕРКАЧ С.А. Дякую, колеги.
ГОЛОВУЮЧИЙ. О, вибачте, Сергію Анатолійовичу, дуже вам дякую. Рішення прийнято. Завжди раді вас бачити.
ДЕРКАЧ С.А. Взаємно. Колеги, дуже дякую. Впевнений на покращенні співпраці з Марокко. Наші два слова, двосторонні зустрічі, які ми з міністром особисто проводили в Марокко, він дуже зацікавлений в співпраці, дуже відкриті, активні, багато теж впроваджують і новинок, і новацій. Тому, я думаю, в нас є що з ними проговорити. Тому дякую за цю підтримку. Разом будемо всі покращувати нашу співпрацю.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую. Будемо разом реалізовувати потенціал відносин і співробітництва з Королівством Марокко. Дуже вам дякую.
Друге питання порядку денного – це про проект Закону України про зупинення дії деяких міжнародних договорів України. Це якраз питання, яке неодноразово порушував Григорій Михайлович. Я прошу до слова заступницю міністра юстиції України з питань європейської безпеки Людмилу Петрівну Сугак.
Людмила Петрівна, будь ласка, вам слово.
СУГАК Л.П. Доброго дня, шановні
народні депутати. Так, цим законопроектом пропонується зупинити у відносинах з росією
і Білоруссю дію міжнародних договорів, що регулюють правове співробітництво у
цивільних і кримінальних справах. Зрозуміло, що з широкомасштабним вторгненням
Росії в Україну і саме за підтримкою Білорусі докорінно змінилися обставини, за
яких надавалася згода на застосування зазначених договорів і, звичайно, це є
підставою для зупинення дії таких договорів відповідно до 62 статті Віденської
конвенції, а саме питання, яке стосується rebus sic stantibus. З 24 лютого 22-го року жодне правове співробітництво
не здійснюється з цими країнами, поштовий зв'язок припинено, а отже і практичне
виконання таких договорів унеможливлено.
Цей законопроект був розроблений Міністерством юстиції спільно з Офісом Генерального прокурора як центральними органами, які відповідають за виконання відповідних міжнародних договорів, і передбачає зупинення дії деяких конвенцій Гаазької конференції, також договорів, прийнятих в рамках Ради Європи, а також ООН.
Що важливо зазначити, це те, що до цього законопроекту включені "Прикінцеві та перехідні положення", оскільки окремі заходи, що вживаються на виконання іноземних запитів в рамках міжнародного співробітництва в цивільних і кримінальних справах передбачають прийняття процесуальних рішень, наприклад, про застосування запобіжних заходів у зв'язку запитом про екстрадицію, і це теж вимагає врегулювання.
Цей законопроект доопрацьовувався насправді неодноразово, він був предметом дискусії. А також питання саме, що стосується "Прикінцевих і перехідних положень", вони були доопрацьовані спільно з ОГП, а також і з Верховним Судом. Саме що хотіла підкреслити, що от "Прикінцеві і перехідні положення", вони передбачають, що після набрання чинності цим законом процедура екстрадиції припиняється і відповідно будь-який правовий зв'язок особи із запитом про екстрадицію також припиняється. І рішення про видачу не можуть бути виконані на підставі статті 72 Віденської конвенції.
Також прийняття цього проекту закону включно з "Прикінцевими і перехідними положеннями" забезпечить достатню правову визначеність щодо відповідних процесуальних наслідків зупинення у відносинах з вищезазначеними державами, росією, Білоруссю, дії міжнародних договорів.
Прийняття цього закону не потягне ніяких додаткових витрат з державного бюджету. Тому просимо підтримати.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую, Людмила Петрівна.
До речі, просто нагадаю колегам, rebus sic stantibus – дуже цікаве явище. Це інститут міжнародного права, колись писав статтю в юридичну енциклопедію про це, просто кажучи, це докорінна зміна обставин, так, це інститут права міжнародних договорів.
А я хотів би, колеги, тут зачитати пропозиції до голосування цього проекту Закону про зупинення дії деяких міжнародних договорів України.
Я, з вашого дозволу, під стенограму зачитаю це. Да.
БОГДАНОВА В.О. Олександр Олександрович, може, коли ми… (Не чути)
ГОЛОВУЮЧИЙ. О, дуже добре. Тоді я хотів би слово надати Олегу Ігоровичу, будь ласка, з цього питання. Так, для пояснення.
БОГДАНОВА В.О. Для пояснення.
ВАСИЛЕНКО О.І. Добрий день, шановні колеги. Я трошки поясню ситуацію, чому так довго розглядався законопроект.
Насправді він досить масштабний, він загалом містить 37 правових процедур щодо зупинення 37 міжнародних договорів як з російською федерацією, так і з Республікою Білорусь. Так як було зазначено, "Прикінцеві та перехідні положення" містять ряд процесуальних норм та заходів, які потребують практичної реалізації після прийняття цього закону, і враховуючи те, що цей законопроект був підготовлений на початку 22-го року, а поданий в 25-му році, трошки правова ситуація змінилась і потребувала, ми вийшли на те, що під час консультацій як з Мін'юстом, так і з Офісом Генерального прокурора, так і з Верховним Судом на необхідність більш ретельного і більш детального врегулювання наслідків зупинення дії цих договорів. У першу чергу стосовно фактичної передачі осіб щодо прийняття рішення… (Шум у залі) Також для врегулювання правової невизначеності щодо механізмів, статусу, прийняття рішень, а також безпосередньо самого правового статусу таких осіб, щодо яких приймалися, потім були застосовані тим чи іншим методом чи механізмом рішення.
Також питання піднімалося щодо застосування заходів забезпечення кримінального провадження, у тому числі запобіжних заходів, які застосовувались у зв'язку з виконанням запитів, доручень та клопотань на підставі цих конвенцій і мали відсилку до Кримінального процесуального кодексу. Але, на жаль, не жаль, а як практика каже, що процесуальний кодекс не лише застосовується в порядку самого процесуального кодексу, тому ми потребували доопрацювати цей момент.
Також піднімалося питання припинення виконання запитів (доручень, клопотань) про допомогу, екстрадицію та клопотань про визнання, виконання судових рішень, які перебувають на розгляді, надійшли до зупинення дії цих міжнародних договорів, тобто ретроспективне застосування, що наразі немає, відсутнє у нашій правозастосовній практиці.
Був проведений досить великий обсяг роботи, консультацій, фахових, експертних нарад, зустрічей з представниками процесуального середовища, науковцями. Потім на певному етапі від Офісу Генерального прокурора була отримана концептуальна записка з питань дотримання положень міжнародного права при виконанні зазначених запитів, тобто альтернативний огляд, який був підготовлений європейськими експертами, експертами Ради Європи та наукових кіл європейських, які нам теж треба було розглянути, врахувати з метою довершеності правових процедур, які викладені в цьому законопроекті.
Тому ми вийшли уже на остаточну редакцію другої частини законопроекту. Олександр Олександрович, як пропозицію зачитаю її до голосування, те, що ми пропонуємо включити як редакцію від комітету.
Дякую.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Всі пропозиції були повністю узгоджені з зацікавленими міністерствами, до матеріалів законопроекту надісланий народним депутатам є лист, доданий лист Міністерства юстиції з цим текстом погодженим. І Міністерство юстиції погодило цей текст з усіма заінтересованими органами.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Тоді, з вашого дозволу, колеги... Дуже дякую за пояснення, я прочитаю під стенограму. Колеги, за результатами доопрацювання пропонується рекомендувати Верховній Раді України прийняти проект Закону України про зупинення дії деяких міжнародних договорів України за основу і в цілому з урахуванням техніко-юридичних правок та із пропозиціями комітету, а саме частину другу законопроекту викласти у наступній редакції, початок цитати: "Друга частина. З дати набрання чинності цим законом: 1) запити (доручення, клопотання) про міжнародну правову допомогу, про екстрадицію, клопотання про визнання і виконання рішень судів, отримані від компетентних органів Російської Федерації або Республіки Білорусь, не розглядаються, виконання запитів (доручень, клопотань) про міжнародну правову допомогу, видачу правопорушників, екстрадицію, клопотань про визнання і виконання рішень судів, які перебувають на розгляді, припиняється на підставі рішення відповідного центрального органу України; процесуальні рішення, пов'язані з виконанням цих запитів (доручень, клопотань), за винятком випадків перегляду рішення про видачу особи, екстрадицію, не приймаються, прийняті рішення скасовуються центральним органом або за його клопотанням; 2) речові докази і документи, які надійшли на виконання запитів (доручень, клопотань) про міжнародну правову допомогу від компетентних органів Російської Федерації або Республіки Білорусь, зберігаються в порядку, установленому Кримінальним процесуальним кодексом України для зберігання речових доказів та документів; 3) фактична передача осіб, щодо яких прийнято рішення про видачу в Російську Федерацію або Республіку Білорусь, не здійснюється, а прийняті до набрання чинності цим законом рішення про видачу цих осіб скасовуються рішенням центрального органу." (крапка). Кінець цитати. Ось що пропонується.
І питання до представниці Мін'юсту. Людмила Петрівна, ви погоджуєтеся з такою пропозицією від комітету? Під стенограму.
СУГАК Л.П. Так, ми підтримуємо.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Підтримуєте, так.
Добре, колеги, тоді картина… У вас є? І ще я прошу до слова заступницю начальника Управління правової допомоги та екстрадиції міжнародного співробітництва Офісу Генерального прокурора України Ольгу Степанівну Литвинчук.
Ольга Степанівна, будь ласка, вам слово.
ЛИТВИНЧУК О.С. Доброго дня. Я уповноважена взяти участь в засіданні вашого комітету і висвітлити позицію Офісу Генерального прокурора з цих питань, які розглядаються, а саме щодо проекту.
Найперше, що я хочу сказати, що позиція Офісу Генпрокурора є послідовною з приводу необхідності зупинення договорів у правовідносинах з російською федерацією, а саме з питань міжнародно-правового співробітництва під час кримінального провадження. Оскільки, як зазначала пані Людмила Сугак, фактично таке співробітництво не здійснюється, оскільки наразі ми його не здійснюємо ні фізично, ні з політичних мотивів.
З приводу того, що, як зазначав Олег Ігорович, є редакція "Прикінцевих і перехідних положень" до цього законопроекту, які мають на меті врегулювати певні питання щодо порядку припинення організації розгляду та виконання запитів у відносинах з російською федерацією. Редакція цих положень була ретельно пропрацьована і під час нарад, і під час засилки проектів. Тому у нас… ми з такою редакцією погоджуємося і в нас відсутні будь-які наразі зауваження і коментарі.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.
Тоді, колеги, але спочатку перед тим, як будемо голосувати, можливо, хтось бажає висловитися або поставити запитання? Бо ми представили повну картину, а зараз є час на те, щоб, можливо, хтось бажає отримати якесь уточнення.
Григорій Михайлович, ви не бажаєте висловитися? Ні?
НЕМИРЯ Г.М. Not at all.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Тоді, колеги, тоді, з вашого дозволу, я ставлю на голосування. Хто за те, щоб підтримати проект Закону України про зупинення дії деяких міжнародних договорів України?
Хто – за?
МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна? Марина Олегівна? Втрачений поки зв'язок.
Безугла? Втрачений зв'язок.
Іонова? Марія Миколаївна?
ІОНОВА М.М. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.
Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Руденко?
РУДЕНКО О.С. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. Підтримую.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.
Юраш?
ЮРАШ С.А. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Ясько? Втрачений зв'язок.
8 членів комітету – за. Андрій Андрійович.
ШАРАСЬКІН А.А. Рішення прийнято.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги. Рішення прийнято.
І хотів би подякувати колегам з Мін'юсту і Офісу Генерального прокурора, привітати з професійним святом також їх, побажати успіхів у професійному і особистому житті.
А ми, колеги, переходимо до розгляду наступного третього питання. Про стан підготовки до участі представників України в конференції сторін Рамкової конвенції Всесвітньої організації охорони здоров'я із "Боротьби проти тютюну", проведення якої заплановано на листопад 2025 року. І це питання, яке ми розглядаємо на основі листа народного депутата України Кривошеєва Ігоря Сергійовича.
Я прошу до слова з цього питання Тетяну Володимирівну – директорку Департаменту громадського здоров'я Міністерства охорони здоров'я України.
Тетяна Володимирівна, будь ласка, ви є?
СКАПА Т.В. Колеги, доброго дня. Міністерство охорони здоров'я. З того, що я бачу, Оксана Володимирівна не приєдналася. Але присутня Мельник Марта – начальник відділу з питань неінфекційних захворювань та наркообігу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Дуже лаконічно.
КРИВОШЕЄВ І.С. Олександр Олександрович, якщо дозволите, можливо, я поясню колегам суть питання, а потім ми заслухаємо представників міністерств.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка,
КРИВОШЕЄВ І.С. Насправді питання стосується Всесвітньої організації охорони здоров'я та взаємодії України з цією організацією. Я думаю, що для всіх колег відома та новина, що влітку цього року регіональний директор ВООЗ у Європі Ганс Клюге відвідав з офіційним візитом Москву, зустрічався з Лавровим, і результатом цих зустрічей стала, наприклад, така частина пресрелізу як заява від регіонального директора ВООЗ, що зацитую: "ВООЗ нейтральна, наш принцип – здоров'я для всіх, ґрунтується на неупередженості та гуманності. Тому ми продовжуємо працювати з росією, країною, у якої є нестача ліків через накладені обмеження. Щоб пом'якшити наслідки санкцій, ми регулярно постачаємо росіянам медикаменти".
Що ми бачимо? В той час, коли Росія ескалує по суті гібридну війну з усією Європою, продовжує повномасштабне вторгнення, кожного дня атакує цивільні міста, цивільних громадян України, вбиває людей, ВООЗ толерує по суті викривлення реальності, тому що ми бачимо, що росіяни говорять про те, що, так, ми фінансуємо ВООЗ. Так, вони справді є донорами. Наприклад в цій структурній організації ВООЗ Рамкова конвенція по боротьбі з тютюном, де буде конференція, росія там є одним із найбільших донорів. І відповідно вона використовує цей майданчик для того, щоб просувати всі свої наративи і нормалізувати це толерування присутності росії в міжнародній спільності.
Що я пропоную? У нас зараз 17 листопада в Женеві розпочнеться ця 11-а сесія Конференції Сторін РКБТ Всесвітньої організації охорони здоров'я. Нам необхідно забезпечити, щоб під час цієї конференції Україну чули, і не лише під час вступного слова, а на кожних робочих зустрічах, щоб кожна спроба російської федерації взяти слово, проявляти якесь лідерство, отримувала публічне засудження. Вони активно користуються, на минулорічній конференції російська делегація брала участь в усіх обговореннях, висувала пропозиції. Я впевнений, що наша делегація може бути більш активною, і саме для цього я попросив розглянути питання на комітеті, для того, щоб міністерства відповідальні, зокрема Міністерство охорони здоров'я, щоб вони трохи активніше готувалися і застосовували всі доступні методи на цій конференції.
Певно, що я просив би як рішенням комітету рекомендувати міністерствам провести якусь координаційну нараду щодо підготовки технічного завдання української делегації на цій конференції. Щоб зараз на комітеті широко не обговорювати питання, ми могли б залучити всіх зацікавлених народних депутатів і з Комітету зовнішньої політики, і з Комітету охорони здоров'я. Я впевнений, що така нарада мала би позитивний ефект для участі нашої делегації. Тож хочу почути зараз представників міністерств, на якій стадії відбувається підготовка нашої делегації.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Дякую.
Колеги, я тоді хотів би надати слово Сергію Олександровичу Дворнику, директору Департаменту міжнародних організацій Міністерства закордонних справ України. Сергій Олександрович, ви є? Будь ласка.
ДВОРНИК С.О. Доброго дня, пане голово. Доброго дня, колеги. Я єдине хотів би поцікавитись, чи є Євген Петрович Перебийніс, наш заступник міністра, тому що він приєднувався, і, мені здається, він має бути. Якщо його немає, то я готовий.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Наскільки я бачу, Євген Петрович є.
ПЕРЕБИЙНІС Є.П. Я є. Я є. Пане Сергію, я є, але прошу вас прокоментувати.
ДВОРНИК С.О. Я зрозумів. Дякую.
Шановні колеги, шановні народні депутати, дійсно, одинадцята сесія Конференції Сторін Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну, вона відбудеться 17-27 листопада 25-го року в Женеві. Міністерство охорони здоров'я як профільний ЦОВВ здійснює підготовку до заходу, координацію. Наскільки нам відомо, зараз готується проект розпорядження Президента. І за встановленою практикою МЗС запропонує кандидатуру постійного представника України при Відділенні ООН та інших міжнародних організацій у Женеві, це посол Цимбалюк, до складу делегації в якості заступника голови.
Я хотів би подякувати пану Ігорю за привернення уваги до питання співробітництва України з Всесвітньою організацію охорони здоров'я, роботи нашої держави в рамках Конференції Сторін Рамкової конвенції з боротьби проти тютюну, і зокрема під час одинадцятої сесії, яка буде.
І абсолютно погоджуюся з тим, що зазначений захід є важливий, має стати важливою платформою не лише для обговорення нових підходів і донесення нашої позиції щодо регулювання у сфері контролю над тютюном, але й донесення до міжнародної спільноти чіткої позиції України щодо неприпустимості співпраці з державою-агресором. І, дійсно, та ситуація, до якої привертав і вчергове привернув увагу пан Ігор, щодо візиту в червні цього року директора Європейського регіонального бюро Клюге до Москви, вона викликала цілком обґрунтоване занепокоєння і належну реакцію з нашого боку.
І в цьому зв'язку МЗС України оперативно скоординувало реакцію з Міністерством охорони здоров'я. Я думаю, представниця МОЗ, вона прокоментує потім. Підготували узгоджену офіційну позицію, відповідні заяви МОЗ України, лист міністра охорони здоров'я Віктора Ляшка на адресу Клюге. І також заява Верховної Ради України, вона була опублікована керівником профільного комітету народним депутатом Радуцьким. Ми постарались чітко окреслити українське бачення ситуації і наголосити на неприпустимості таких дій, якими б мотивами пан Клюге не керувався, відвідуючи Москву і дозволивши опублікувати в пресрелізі те, що зараз було процитовано.
По лінії дипломатичної служби, звичайно, ми також зробили і робимо відповідні демарші як на рівні керівництва, так і на рівні посла. Було проведено відповідні бесіди з очільником ВООЗ паном Гебреєсусом протягом літа цього року. І в цілому хотів би підкреслити і поінформувати народних депутатів членів комітету, протидія спробам російської федерації нормалізувати свою присутність в структурах системи ООН і в тому числі за рахунок подібних візитів, вона залишається одним з пріоритетів української дипломатичної служби.
І хотів би привернути в цьому зв'язку увагу, що з 22-го року за підсумками дипломатичної роботи України у співпраці та за допомогою наших партнерів було забезпечено відсторонення росії від участі у близько 30 міжнародних організаціях або інших форматах багатостороннього співробітництва, не допущено обрання росії та її кандидатів на понад 70 посад в органах міжнародних організацій та інших форматах багатостороннього співробітництва. І ця робота триває.
Останній приклад і по першому пункту, і це, до речі, відповідь на питання стосовно координації. По першому пункту доповідав заступник міністра розвитку. Ми з ним дуже плідно співпрацювали у контексті підготовки до нещодавньої сесії Ради ІКАО, за підсумками якої росію не було обрано до складу цього органу вже вдруге. Це важлива дипломатична перемога, яка стала можливою за рахунок належної координації внутрішньої і належної координації з нашими партнерами.
Хотів би також зазначити, що ми сприймаємо як важливих навіть те, що англійською мовою називається critical союзників, парламентські делегації і народних депутатів України, тому що той тиск, який здійснюється по лінії міжпарламентського співробітництва, він є надзвичайно важливий і надзвичайно помічний у нашій роботі. Ми готові до подальшої співпраці, ми сподіваємося на вашу допомогу, на вашу підтримку і на сприяння.
Що стосується Конференції Рамкової конвенції по боротьбі з тютюном, вона, звичайно, буде використана як платформа для донесення нашої позиції. Ми плануємо спільно з МОЗ підготувати проект заяви із засудженням російської агресії проти України та її наслідків для здоров'я населення України у контексті Рамкової конвенції. Цю заяву планується виголосити під час обговорення пункту порядку денного 3 в рамках загальних дебатів, називається цей пункт – здорова планета, здорове майбутнє, ну, там більш довга назва.
Я абсолютно погоджуюся, що не можна обмежувати донесення нашої позиції виключно дебатами, тому як інші пункти порядку денного, так і особливо робота в кулуарах, що є надзвичайно важливим, буде використана для донесення нашої позиції як стосовно неприпустимості візитів або інших спільних заходів, які на зразок того, що зробив пан Клюге, так і неприпустимості нормалізації відносин з Російською Федерацією.
Хотів би коротко завершити, що по лінії ВООЗ нам є що сказати і у контексті обмеження участі Росії. Дуже важливим, зокрема стало перенесення регіонального офісу ВООЗ з неінфекційних захворювань з Москви. Це рішення, якого українська сторона домоглася в 2022-2023 роках. Якщо говорити про Всесвітню асамблею охорони здоров'я, то з 22-го року у нас там стабільно приймається резолюція, якою засуджується агресія РФ та привертається увага до наслідків, до ситуації у сфері охорони здоров'я у зв'язку з російською агресією як в Україні, до речі, так і в тих країнах, які приймають біженців, пов'язаних з російською агресією.
І також важливим підсумком, важливим результатом активної роботи України стало, зокрема, обрання України до складу Виконавчої ради ВООЗ у 23-му році, проти чого фактично виступила росія в порушення процедурних норм. Але тим не менше нам вдалося виграти голосування і наразі Україна до 26-го року є членом Виконавчої ради, що дає нам, звичайно, додаткові інструменти тиску.
Дякую за увагу.
КРИВОШЕЄВ І.С. Я хотів би коротко подякувати справді Міністерству закордонних справ. Очевидно, що в питаннях взаємодії з ВООЗ і була миттєва реакція на візит Клюге ефективна, і послідували реакції урядів інших країн-союзників. Справді Міністерство закордонних справ наразі є однією з найпрофесійніших інституцій в Україні, це беззаперечно і питань нема.
Питання більше до Міністерства охорони здоров'я, тому що, як ми бачимо, навіть директор департаменту не підключився на засідання. Тож цікаво послухати, хто представляє у нас Міністерство охорони здоров'я, тому що такий рівень підготовки, це, чесно кажучи, якось дивно виглядає, враховуючи те, що саме Міністерство охорони здоров'я відповідає за цю делегацію. Міністерство закордонних справ, наскільки мені відомо, координує виключно її роботу. Тож, будь ласка.
МЕЛЬНИК М.Т. Колеги, доброго дня. Мене звати Марта Мельник.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, будь ласка. Будь ласка, ми слухаємо вас.
МЕЛЬНИК М.Т. … начальник відділу з питань неінфекційних захворювань та наркотичного обігу Департаменту громадського здоров'я Міністерства охорони здоров'я. До сьогоднішньої зустрічі на засідання комітету делеговані представники, три представники. На жаль, з невідкладними питаннями, мені вдалося приєднатися, колеги поточно ще приєднаються.
Щодо позиції МОЗ. МОЗ системно і спільно з Міністерством закордонних справ України, а також Постійним представництвом України при Відділенні ООН та міжнародних організаціях у Женеві системно координує свою діяльність щодо участі і забезпеченні представництва щодо позиції, спрямованої на недопущення легітимізації дій росії. МОЗ послідовно дотримується чіткої позиції щодо засудження агресії росії. В тому числі за результатами візиту Ганса Клюге влітку поточного року Міністерством охорони здоров'я, як уже було колегами з МЗС згадано, підготовлено офіційну позицію МОЗ, яка була надіслана самому Гансу Клюге і в тому числі опублікована на сайті Міністерства охорони здоров'я.
Принцип засудження російської агресії, представництва України, представництва МОЗ у всіх заходах щодо засудження агресії росії залишається незмінним і в тому числі під час підготовки до одинадцятої сесії Рамкової конвенції по боротьбі з тютюном ВООЗ, яка пройде у листопаді місяці поточного року. Міністерство охорони здоров'я як основний виконавець щодо підготовки і координації діяльності до зазначеного заходу в липні місяці зібрало запит з усіх центральних органів виконавчої влади заінтересованих, пропозиції, а також делегатів до складу делегації. Зазначені матеріали узагальнені, станом на сьогоднішній день підготовлено склад, проект розпорядження щодо складу делегації та яким затверджуються директиви.
У рамках цього, враховуючи, що директиви являються документом для службового користування, станом на сьогоднішній день відбувається підготовка зазначених документів для надсилання на погодження до заінтересованих органів.
Міністерство охорони здоров'я насправді щиро вдячне за порушення і за актуалізацію зазначеного питання і радо вислухаємо пропозиції та врахуємо їх для подальшого опрацювання.
Паралельно хочемо наголосити, що Міністерство охорони здоров'я у всій своїй діяльності беззаперечно і однозначно засуджує дії росії і у всіх своїх позиціях, публічних виступах, презентаціях, доповідях, скажемо так, однозначно і переконливо буде включати це до обговорення, в тому числі під час підготовки до зазначеної конференції. Якщо наявні додаткові запитання, буду рада прийняти. Також будемо раді прийняти пропозиції до опрацювання.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Ігорю Сергійовичу, у вас будуть якісь…
КРИВОШЕЄВ І.С. Так, Олександр Олександрович, я, щоб не затримувати колег, справді є пропозиція. Я впевнений, що, можливо, і в колег вони з'являться, якщо детальніше дослідити технічне завдання української делегації.
Є пропозиція поставити на голосування питання звернення до Міністерства охорони здоров'я, щоб вони організували технічну якусь координаційну нараду щодо підготовки української делегації до участі в одинадцятій сесії Конференції Сторін РКБТ ВООЗ, і запросили туди народних депутатів і з Комітету охорони здоров'я, і Комітету зовнішньої політики.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Наскільки я розумію, тут треба рухатися також за участі в тому числі Комітету охорони здоров'я. Тобто якось з ними поспілкуватись і порадитись, щоб Комітет з питань здоров'я нації, так, щоб вони долучились до цього процесу. Може таким шляхом підемо чи як?
КРИВОШЕЄВ І.С. Я ж кажу, я пропоную рекомендувати Міністерству охорони здоров'я провести координаційну нараду і запросити туди народних депутатів із Комітету охорони здоров'я та Комітету зовнішньої політики. Цілком юридично нормальне формулювання.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Давайте подумаємо, тому що ми зараз розглядаємо це питання з точки зору нашої компетенції меж предметів відання, чи можемо ми це зробити.
Ігорю Сергійовичу, а, може, такий варіант, може, ви як народний депутат напишете листа. Я готовий теж підписати, наприклад, особисто. Може, інші колеги також долучаться.
ІОНОВА М.М. Немає кворуму, що ми не можемо зараз рішення прийняти?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ні, кворум є. Кворум є, але питання в компетенції, в предметах відання.
КРИВОШЕЄВ І.С. Олександр Олександрович, якщо ми не проголосуємо, але ж ми проголосуємо, тоді я напишу окремо листа. Але питання участі України в міжнародних організаціях точно входить в компетенцію нашого комітету.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Справа в тому, що ми можемо звертатись до МЗС, а не до Міністерства охорони здоров'я, так, оскільки у них є свій комітет. Давайте тоді я ставлю на голосування, так, цю пропозицію. Будь ласка, сформулюйте, щоб я міг поставити, щоб звернутись...
КРИВОШЕЄВ І.С. Добре. Давайте ми звернемося до Міністерства закордонних справ організувати спільно з Міністерством охорони здоров'я координаційну нараду щодо підготовки української делегації до участі в 11-й сесії Конференції Сторін РКБТ ВООЗ.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, давайте. Тоді я ставлю це на голосування. Хто за те, щоб підтримати цю пропозицію?
МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?
БАРДІНА М.О. Бардіна – за.
МОСОЛОВ Ю.О. Безугла? Втрачений зв'язок.
Іонова? Марія Миколаївна? Марія Миколаївна, не почули.
Кривошеєв? Ігор Сергійович?
КРИВОШЕЄВ І.С. Кривошеєв – за.
МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. Підтримую.
МОСОЛОВ Ю.О. Руденко?
РУДЕНКО О.С. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Шараськін? Андрій Андрійович?
ШАРАСЬКІН А.А. Підтримую, я сказав.
МОСОЛОВ Ю.О. Юраш? Юраш?
ЮРАШ С.А. Юраш – підтримую.
МОСОЛОВ Ю.О. Ясько?
ІОНОВА М.М. Вибачте, а Іонову було чути?
МОСОЛОВ Ю.О. Не було. Могли б повторити, Марія Миколаївна.
ІОНОВА М.М. За. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.
9 – за. Олександр Олександрович.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Марія Миколаївна є.
ШАРАСЬКІН А.А. Одноголосно прийнято.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, Андрій Андрійович.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Рішення прийнято, колеги.
Дуже дякую представникам і Міністерства охорони здоров'я, і Міністерства закордонних справ.
Ми переходимо до наступного питання порядку денного, міжпарламентської співпраці, про обрання координатора з проведення організаційних зборів депутатської групи Верховної Ради України з міжпарламентських зв'язків з Республікою Ель-Сальвадор.
Я прошу до слова заступника Міністра закордонних справ Євгена Петровича Перебийноса. Будь ласка, Євгене Петровичу, вам слово з цього питання.
ПЕРЕБИЙНІС Є.П. Доброго дня, Олександр Олександрович, шановні народні депутати. Стосовно координатора, то я думаю, що це все-таки питання до народних депутатів. Але що стосується нашої позиції, якщо коротко, то Міністерство закордонних справ підтримує створення депутатської групи з міжпарламентських зв'язків з Республікою Ель-Сальвадор. Ми вчора відправили нашого листа, Олександр Олександрович, за підписом першого заступника міністра на ваше ім'я, де ми детально, в принципі, представляємо нашу позицію щодо цього. І, в принципі, я хочу сказати, що Ель-Сальвадор зараз починає відігравати чимдалі більшу роль у регіоні Латинської Америки, Карибського басейну.
Незважаючи на те, що в нас відносини і політичні, дипломатичні контакти з цією країною протягом там останніх років були досить обмеженими, і незважаючи на те, що ця країна при голосуванні за українські ініціативи і резолюції в міжнародних організаціях на підтримку України переважно протягом останніх років утрималася, але ми бачимо достатній потенціал для роботи з цією країною.
Знову ж таки, зважаючи на її зростаючу роль в регіоні, зважаючи на те, що Президент цієї країни має… досить активну міжнародну діяльність проводить і має досить тісні контакти, зокрема і з Президентом Трампом, тому ми, власне, протягом останніх років приділяємо дуже серйозну увагу розширенню нашої присутності в регіоні Латинської Америки і Карибського басейну. Тому що ці країни, позиція цих країн досить важлива з точки зору підтримки українських інтересів. І певний час ми не мали, треба визнати, такої чіткої стратегії щодо цього регіону, але у 24-му році нами було ухвалено Стратегію відносин України з країнами Латинської Америки і Карибського басейну, яка передбачає нарощування й активізацію контактів практично з усіма країнами, з тими в першу чергу, де є потенціал і де є можливість впливати на них. І серед таких країн є саме і Ель-Сальвадор.
Тому ми переконані, що створення такої групи у Верховній Раді дасть і створить додатковий канал впливу на ці країни, хоча все ж таки у цій країні діяльність парламенту, вона... Там практично немає опозиції, скажімо, і парламент повністю підтримує лінію Президента, там лише, здається, три опозиційних депутати. Але тим не менше через депутатів, ми переконані, можна було б і доносити певну інформацію до виконавчої влади цієї країни з тим, щоб вона поступово змінювала свою позицію на підтримку України і позитивно для нас голосувала в рамках міжнародних організацій, зокрема в ООН.
Тому, ще раз, ми це підтримуємо і готові надавати максимальне сприяння Верховній Раді і групі у налагодженні відносин з парламентарями цієї країни.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.
Колеги, є конкретна пропозиція, одразу і кандидатура у нас є дуже надійна, я маю на увазі Святослава Андрійовича. Колеги, давайте тоді... Я пропоную одразу, якщо не проти Святослав Андрійович виступити в ролі координатора з проведення організаційних зборів депутатської групи з міжпарламентських...
ЮРАШ С.А. Для мене буде честю…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Дякую. Ми знаємо, що на вас завжди можна розраховувати.
ЮРАШ С.А. …підтримати розбудову взаємин з неймовірним Президентом, який умудрився найбільш смертоносну країну в світі перетворити в рекордсмена по боротьбі із злочинністю насправді, Наїбом Букеле, то для мене буде честю. Я знаю, що зляться різноманітні західні журналісти на цю тему, але як не як будь-які лідери, які умудряються перевернути цю реальність зверху донизу, знизу доверху, це вражаюча історія і вартує всієї уваги не тільки Трампа, а і нашої.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Святослав Андрійович.
Тобто, колеги, хто за те, щоб обрати в якості координатора з проведення організаційних зборів депутатської групи Верховної Ради України з міжпарламентських зв'язків з Республікою Ель-Сальвадор Святослава Андрійовича Юраша?
Хто – за?
МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. За Ель-Сальвадор.
МОСОЛОВ Ю.О. Добре.
Бардіна?
БАРДІНА М.О. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Іонова?
ІОНОВА М.М. Іонова – за. Іонова – за.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, дякую.
Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Руденко?
РУДЕНКО О.С. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. Підтримую.
МОСОЛОВ Ю.О. Юраш?
ЮРАШ С.А. Юраш – за.
МОСОЛОВ Ю.О. Ясько? Втрачений зв'язок.
9 – за. Андрій Андрійович.
ШАРАСЬКІН А.А. Одноголосно прийнято.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую, колеги.
А ми переходимо до розгляду останнього питання порядку денного, п'ятого, про утворення депутатської групи Верховної Ради України з міжпарламентських зв'язків з незалежною державою Папуа Нова Гвінея. Вже питання розглядалося у нас, як ви пам'ятаєте.
Я прошу до слова з такою бажано лаконічною доповіддю Дмитра Сергійовича, народного депутата. Микиша Дмитро Сергійович, будь ласка, вам слово.
МИКИША Д.С. Дякую.
Всіх вітаю, колеги. Перед вами я вже виступав, розповів, чому ми маємо утворити, ще пів року тому, утворити цю групу дружби з Папуа Новою Гвінеєю з міжпарламентських зв'язків.
Насправді тоді я вам говорив про те, що скільки, як багато робить ця країна для України, в принципі, в першу чергу в Організації Об'єднаних Націй, яка підтримує всі резолюції. Більш того, впливає на сусідні невеличкі країни, але тим не менше це повноцінні голоси за наші резолюції, за резолюції в підтримку України в ООН, і це ж по різних, скажемо так, напрямках. Це перше.
Друге. В принципі, країна, яка завжди підтримує Україну, всіляко намагається, сприяє і виборює, скажімо так, захищає інтереси. От просто ще один приклад приведу. Коли сталося повномасштабне вторгнення 24.02.2022, міністр закордонних справ Папуа Нової Гвінеї Джастін Ткаченко, таке дуже українське прізвище, українець в четвертому поколінні, який зібрав абсолютно всіх послів країн всього світу, які зараз, тоді на той момент знаходились в їх країні, і максимально, скажемо так, агітував за те, що необхідно підтримувати Україну. На цій позиції Папуа Нова Гвінея стоїть досі.
Більш того, в позаминулий четвер, коли була Генеральна Асамблея ООН в Нью-Йорку, були підписані і встановлені зв'язки, дипломатичні зв'язки з нашими країнами, нарешті це сталося. Мало статися ще в травні, але, на жаль, через величезні обстріли тоді, коли почалось, був відкладений цей візит, хоча, слава богу, це сталося у вересні. Тому продовжуємо працювати.
Знову ж два слова скажу про те, що у на с вже є напрацювання певні, в яких напрямках ми будемо продовжувати цю взаємодію. І в першу чергу, це в бізнесовому. Ще скажу так, що Папуа Нова Гвінея, їх представники, керівний склад говорять про те, що для українського бізнесу… готові надавати певні преференції для нашого бізнесу, щоб вони заходили і працювали.
Тому вважаю, що просто в цій ситуації не створити групи дружби з міжпарламентських зв'язків з Папуа Новою Гвінеєю, буде майже на грані, скажемо так, злочину, тому дуже прошу, колеги, підтримайте. Ми готові. Співголова – я, Микиша Дмитро Сергійович, і Марчук Ігор Петрович, заступник – Волинець Михайло Якович. Група поки невеличка – 6 осіб. Але тим не менш ми готові співпрацювати і нарощувати, далі працювати в цьому напрямку.
Дуже дякую. Прошу підтримати.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Дякую, Дмитро Сергійович.
Я прошу до слова заступника міністра закордонних справ України Євгена Петровича. Яка думка МЗС з цього приводу?
ПЕРЕБИЙНІС Є.П. Дякую, Олександр Олександрович. І дякую, Дмитро Сергійович. Дуже детально він все розказав. Я думаю, що тут важко щось додати.
Ми підтримуємо створення цієї групи. Зараз, в принципі, вже нічого цьому не заважає, оскільки там раніше у нас не було дипломатичних відносин, але, як ви знаєте, справді, кілька днів тому в Нью-Йорку наш міністр Андрій Сибіга і міністр Джастін Ткаченко з промовистим прізвищем українським підписали протокол про встановлення дипломатичних відносин. Але, в принципі, навіть до встановлення дипломатичних відносин у нас протягом останніх років, особливо після початку повномасштабного вторгнення, були досить активні контакти, відбулося кілька телефонних розмов, відбулися зустрічі на міністерському рівні, і справді ця країна підтримала всі проукраїнські резолюції в рамках ООН, була навіть співавтором деяких резолюцій.
І, в принципі, треба сказати, що вона є досить впливовою країною в регіоні, є членом Співдружності націй, є членом Форуму тихоокеанських островів. І справді до її голосу прислухаються, тому, в принципі, я думаю, що ми можемо через цю країну залучати підтримку і інших острівних держав тихоокеанських. Що стосується торгівлі, вона в нас поки що дуже-дуже невелика, але і там є перспектива. Тому я думаю, що саме по лінії, в тому числі по лінії парламентської дипломатії тут можна буде цей напрямок розвивати. Тому, я думаю, що це правильний своєчасний крок, і ми це підтримуємо.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую, Євгене Петровичу.
Ви знаєте, це те, що ви сказали, надзвичайно важливо, тому що нас, якщо ви звернули увагу, деякі колеги критикували, що ми займаємося створенням груп дружби з цією країною. Але я виходжу з того, що немає великих, маленьких країн. В міжнародному праві, яка основна засада? Принцип суверенної рівності держав. Всі держави є суверенними і рівними. І тому важливо дружити особливо з тими навіть країнами, які стоять на нашому боці, які голосують в Генеральній асамблеї ООН на підтримку України і так далі. Тому є всі підстави для того, щоб створити таку групу дружби з незалежною державою Папуа Новою Гвінеєю.
Хтось бажає висловитися з цього питання? Григорій Михайлович, я так думаю, так? Будь ласка.
НЕМИРЯ Г.М. Так, у мене є пропозиція, щоб координатор, який буде від комітету, прийняв залік у колег, які зініціювали створення такої групи. Я пропоную, щоб колеги прочитали щоденники видатного українського антрополога Миклухо-Маклая, який прожив там кілька років і вивчив навіть місцеву мову ось. І, до речі, там навіть є, якщо я правильно пам'ятаю, ще навіть географічна назва "берег Маклая" десь там на сході Папуа.
А цікавий також факт, що назва походить від того португальського, малайського, португалець відкрив ці острови в свій час, і папуа – це означало з малайської "кучерявий", тобто це острів кучерявих. І таким чином дуже цікаво, острів кучерявих, має відношення не лише міністр закордонних справ до України, а й Миклухо-Маклай, який описав це в своїх щоденниках.
І я серйозно пропоную, можливо, факультативно прочитати, це буде цікаво. До речі, важливо, щоб там були депутати з Чернігівщини, тому що батько Миклухо-Маклая сам походить з Чернігівщини.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже цікаво. Ви знаєте, я згадав, у дитинстві читав книжку "Людина з місяця" про Миклухо-Маклая, так.
НЕМИРЯ Г.М. Це так його звали місцеві. Його називали "Білий з Місяця", це його прізвисько було, коли він там жив.
МИКИША Д.С. Колеги, якщо можна, два слова.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, дуже дякую. І це, знаєте, додатковий аргумент створювати групу дружби, так, у нас є спільне коріння в якомусь сенсі. Тому, колеги, я тоді…
МИКИША Д.С. Пане Олександре, два слова можна?
ГОЛОВУЮЧИЙ. А, будь ласка, будь ласка.
НЕМИРЯ Г.М. Але в групі має бути як мінімум один кучерявий.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, знайдемо або змінимо зачіску. Я готовий змінити зачіску заради цього.
Дмитро Сергійович, давайте, будь ласка.
МИКИША Д.С. Марчук Ігор Петрович, можливо, спробував би, але я не впевнений, що в нього вдасться.
А відносно якраз, абсолютна правда, є таке, більш того, вони його там цінують. І ми якраз говорили про те, що будемо працювати над тим, щоб відкрити центр українства в Папуа Новій Гвінеї, який буде названий якраз цим ім'ям – Миклухо-Маклай. І, до речі, коли планувався приїзд в травні якраз Джастіна Ткаченка для встановлення дипломатичних зв'язків, однією, скажемо так, частиною програми було відвідання якраз Чернігівщини. На жаль, це не вдалося зробити в травні, але в будь-якому випадку сподіваюсь, що в наступному, коли ми вже встановимо, будемо напрацьовувати ці зв'язки і Джастін нас відвідає, і ми обов'язково також відвідаємо і Чернігівщину.
Колеги, дякую. І прошу підтримати.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.
Колеги, переходимо до голосування. Хто за те, щоб підтримати це рішення?
МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Рішуче за.
МОСОЛОВ Ю.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?
БАРДІНА М.О. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Іонова?
ІОНОВА М.М. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. Кривошеєв – за. І хочу окремо подякувати пану Дмитру за цю ініціативу і за те, що дотиснув.
МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова? Втрачений зв'язок.
Руденко? Ольга Сергіївна?
Пані Наталія?
Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. Підтримую.
МОСОЛОВ Ю.О. Юраш?
ЮРАШ С.А. Юраш – за.
МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.
РУДЕНКО О.С. Руденко теж – за.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, пані Оля.
9 – за. Андрій Андрійович.
ШАРАСЬКІН А.А. Рішення прийнято одноголосно.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.
Колеги, на цій оптимістичній ноті я хотів би ще раз вам подякувати за активну участь і привітати знову-таки з Днем юриста. І до побачення. Дякую вам.