РАДА УКРАЇНИ
12 вересня 2025, 15:15
засідання Комітету Верховної Ради України з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва
10 вересня 2025 року
Веде засідання голова Комітету МЕРЕЖКО О.О.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Добрий день, шановні колеги. Ми розпочинаємо засідання. Кворум у нас є, але ми маємо провести перекличку.
МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Є.
МОСОЛОВ Ю.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. Є.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.
Копиленко?
КОПИЛЕНКО О.Л. Є.
МОСОЛОВ Ю.О. Бачу.
Пушкаренко? Немає.
МОСОЛОВ Ю.О. Безугла?
БЕЗУГЛА М.В. Безугла є в цей прекрасний пізній ранок початку чергового етапу третьої світової.
МОСОЛОВ Ю.О. Геращенко?
ГЕРАЩЕНКО І.В. Всім добрий день.
МОСОЛОВ Ю.О. Ірина Володимирівна? А, бачу.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Да, я є. Вибачте, щось трошки...
МОСОЛОВ Ю.О. Іонова? Немає поки що.
Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. Присутній.
МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. Добрий ранок. Є.
ІОНОВА М.М. Іонова є.
МОСОЛОВ Ю.О. Бачимо, Марія Миколаївна. Дякуємо.
Руденко?
РУДЕНКО О.С. Вітаю. Є
МОСОЛОВ Ю.О. Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. Присутній. Дай, Боже, всім.
МОСОЛОВ Ю.О. Юраш? Святослав Андрійович? Поки що немає зв'язку.
Ясько. Відрядження.
ЮРАШ С.А. Юраш присутній. Присутній Юраш.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, Святослав Андрійович.
11 членів комітету присутні.
Андрій Андрійович?
ШАРАСЬКІН А.А. Кворум є.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги.
Кворум у нас є. Можемо починати засідання. Подивіться, будь ласка, на порядок денний, чи будуть у вас пропозиції. Я не бачу...
ГЕРАЩЕНКО І.В. У мене пропозиція. Можна, шановний пане голово?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Ірина Володимирівна, вам слово.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Дуже дякую.
Я за сьогоднішній порядок денний, але я пропоную найближчим часом, враховуючи сьогоднішні події в Польщі, коли російські БПЛА залетіли в повітряний простір Польщі, ініціювати і найближчим часом провести спільне засідання нашого Комітету закордонних справ і Комітетів закордонних справ Сейму і нижньої палати.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Дуже слушна пропозиція. Ми вже направили запрошення до польського... Ми чекаємо, я так розумію, на відповідь з їхнього боку. Можливо, це тобто ми беремо до уваги це важливе питання. Колеги, у мене є пропозиція додати ще один, у нас виглядає, що тільки три питання, насправді перше питання дуже складне, потребуватиме багато часу, але я пропоную додати як четверте питання – питання про створення робочої групи з питання про проект закону стосовно колонізованих народів. Ставимо на голосування цю пропозицію чи консенсусом приймемо? Якщо ніхто не проти...
ГЕРАЩЕНКО І.В. Консенсусом.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Консенсусом? Дякую. Тоді ми додаємо. А зараз, колеги, можемо перейти до розгляду питань порядку... Вибачте, давайте проголосуємо за порядок денний.
Хто за те, щоб підтримати порядок денний і додатково доповнити тим питанням, про яке я сказав? Хто – за?
МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?
БАРДІНА М.О. За. Доброго дня.
МОСОЛОВ Ю.О. Добрий день. Копиленко? Бачимо, за.
Пушкаренко? Поки що немає.
Безугла?
БЕЗУГЛА М.В. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Геращенко?
ГЕРАЩЕНКО І.В. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Іонова?
ІОНОВА М.М. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Руденко?
РУДЕНКО О.С. Підтримую.
МОСОЛОВ Ю.О. Шараськін?
Юраш?
ЮРАШ С.А. Юраш – за.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.
Андрій Андрійович, ви за порядок денний чи проти, чи утримались? 11 – за.
Олександр Олександрович?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Рішення прийнято. Дуже дякую.
Колеги, переходимо до розгляду...
ШАРАСЬКІН А.А. Прийнято рішення.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Андрій Андрійович. Дуже дякую.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую... (Не чути) 12 тоді за.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Переходимо до розгляду питань порядку денного. І перше питання – це про проект Закону України про ратифікацію Угоди між Україною та Канадою про взаємну охорону інформації з обмеженим доступом. Я хочу нагадати деякі важливі речі. 18 червня 2025 року на засіданні комітету відбулося попереднє обговорення проекту Закону України про ратифікацію Угоди між Україною та Канадою про взаємну охорону інформації з обмеженим доступом, у ході якого було наголошено, що на подальше належне правозастосування Угоди може негативно вплинути невизначеність або недовершеність правового регулювання, що не відповідає принципу юридичної визначеності як складової конституційного принципу верховенства права, частина перша статті 8 Конституції України, з якого випливає вимога ясності і недвозначності правової норми, оскільки інше не може забезпечити її однакове застосування, не виключає необмеженості трактування у правозастосовній практиці таких норм. Тут можна послатись на відповідне рішення Конституційного Суду від 22 вересня 2005 року.
У зв'язку з цим комітетом ухвалено рішення про утворення робочої групи під моїм головуванням з метою доопрацювання зазначеного законопроекту, зокрема в частині доповнення його положень односторонньою заявою з метою визначення виключного переліку компетентних органів України (це стаття 1 Угоди), уповноважених на безпосередні зносини та на безпосередні укладання імплементаційних домовленостей (це стаття 18 Угоди), за цим міжнародним договором, а також надання ad hoc тлумачення цього визначення. До роботи робочої групи були залучені представники секретаріату комітету, Міністерство юстиції України, Служба безпеки України, Міністерство оборони та Міністерство закордонних справ України.
За результатами робочої групи доопрацьовано проект Закону України про ратифікацію Угоди між Україною та Канадою про взаємну охорону інформації з обмеженим доступом шляхом доповнення його положень двома заявами до статті 3 та до статті 18 Угоди, а саме до статті 3, цитую: "Відповідно до пункту "с" статті 1 Угоди, компетентним органом України, відповідальним за провадження діяльності, пов'язаної з інформацією з обмеженим доступом є Міністерство оборони України". Кінець цитати.
До статті 18, цитата: "Імплементаційні домовленості – це міжнародні документи або міжнародні договори, що укладаються органами безпеки та компетентними органами сторін на виконання положень Угоди та спрямовані на деталізацію уточнення або встановлення практичних механізмів її реалізації з метою її ефективного застосування, при цьому не змінюючи та не розширюючи права і зобов'язання сторін за чинною угодою. Проекти імплементаційних домовленостей, стороною яких виступає компетентний орган України, погоджується зі Службою безпеки України". Кінець цитати.
Я тут хотів би запропонувати представникам Служби безпеки України, Міністерству юстиції, Міністерству закордонних справ та Міністерству оборони підтримати це озвучене рішення, але я попросив би їх кожного з представників цих міністерств зараз виступити і висловити свою позицію. (Шум у залі)
У WhatsApp. Проект закону члени комітету можуть знайти в WhatsApp, в нашому чаті. Будь ласка, подивіться, це одна сторінка. Так, і Марія Миколаївна, Ірина Володимирівна, вам також направили, секретаріат направив цей проект закону, будь ласка, подивіться.
А ми переходимо до заслуховування представників міністерств. Я прошу до слова начальника Департаменту охорони державної таємниці та ліцензування Служби безпеки України Олега Віталійовича Храмова. Будь ласка, Олеже Віталійовичу, вам слово.
ХРАМОВ О.В. Добрий день, пане головуючий, шановні депутати та запрошені. Так, як ви казали, 18 червня на комітеті вже розглядався законопроект. У рамках робочої групи хотів би подякувати всім, хто був задіяний у робочій групі і приймав участь в опрацюванні цього законопроекту. Швидко відпрацювали, є позитивний результат і за цим результатом ми внесли нову редакцію законопроекту. І прошу її підтримати.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Олеже Віталійовичу, під запис, стенограму, тобто ви погоджуєтесь з цією пропозицією, яку я озвучив?
ХРАМОВ О.В. Так, ми погоджуємося, ми погоджуємося, ми все це бачили, працювали з цими питаннями і підтримуємо.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.
А зараз я прошу до слова заступницю Міністра юстиції України з питань європейської інтеграції Людмилу Петрівну Сугак. Людмило Петрівно, будь ласка.
СУГАК Л.П. Доброго дня, шановний пане головуючий, шановні народні депутати. Міністерство юстиції було досить тісно долучено до роботи з цією угодою. Зокрема і висновок Міністерства юстиції був цей законопроект наданий.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Трошки зависло, так? Зв'язок зник, на жаль, колеги. Тоді давайте, можливо, я надам слово Олександру Юрійовичу, так, заступнику директора Департаменту міжнародного права, начальнику відділу міжнародних договорів Міністерства закордонних справ України Олександру Юрійовичу Брайку.
Олександре Юрійовичу, будь ласка, вам слово.
БРАЙКО О.Ю.Шановні колеги, добрий день. Дякую.
Ми були долучені до роботи робочої групи, узгодили всі дефініції, узгоджені з національним законодавством, також потенційні можливі ризики і все інше. Все було вивірено, все було нашими усіма відомствами, які долучені до опрацювання цього законопроекту, і потім, скажемо, відповідальними за реалізацію цієї угоди, все було узгоджено. Ми підтримуємо в повному обсязі. Це хороші роботи.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Тобто ви погоджуєтесь, так, з цією пропозицією, так? Я правильно зрозумів? Так, Олександре Юрійовичу?Щось теж зв'язок…
БРАЙКО О.Ю. Так. Так, погоджуємося в повному обсязі.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Це під стенограму.
Олександр Юрійович, я дуже… мені подобається назва вашого департаменту – міжнародне право. Це для мене, знаєте, святі слова. Дуже вам дякую.
БРАЙКО О.Ю. Ми намагаємося завжди бути в унісон.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, це головне, головне rule of international law.
Так, я прошу до слова тоді Інну Григорівну Заворотько – начальницю відділу міжнародного права теж Департаменту юридичного забезпечення Міністерства оборони.
Інно Григорівно, будь ласка, вам слово. Інна Григорівна в процесі підключення. А я хотів би запитати, а Людмила Петрівна на зв'язку чи ні?
СУГАК Л.П. Щось перервався зв'язок.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Людмила Петрівна, повертаємося до вас. Будь ласка.
СУГАК Л.П. Я зрозуміла, мене зовсім не було чути. Так, правильно?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ні, ми почули. Головне під стенограму підтвердити вашу принципову позицію. Тобто ви погоджуєтеся з тими пропозиціями, які я озвучив, запропонував?
СУГАК Л.П. Так, Міністерство юстиції підтримує проект закону в запропонованій редакції з такими заявами.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую, Людмила Петрівна. А зараз ми спробуємо зв'язатися з Інною Григорівною знову. Вона підключається.
ЗАВОРОТЬКО І.Г. Колеги, вітаю. Перепрошую у мене є проблема зі зв'язком.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, вам слово, Інна Григорівна.
ЗАВОРОТЬКО І.Г. Колеги вітаю. Чи чути мене, бо мала проблеми зі зв'язком?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре чутно. Будь ласка.
ЗАВОРОТЬКО І.Г. Дуже дякую. Міноборони як і решта міністерств були долучені до робочої групи. Напрацьований проект закону, який Міноборони підтримується в запропонованій редакції.
Дуже дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую. Ви так лаконічно, чітко, в дусі міжнародного права дали відповідь.
ЗАВОРОТЬКО І.Г. І Міністерства оборони.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, дуже дякую.
Тоді, колеги, ми маємо консенсус. Так, всі стейкхолдери або міністерства, вони згодні з цими пропозиціями. Перш за все я хотів би надати слово нашим колегам членам комітету, можливо, хтось хоче поставити запитання або висловитись з цього приводу? Будь ласка, колеги, хто бажає висловитися?
НЕМИРЯ Г.М. Я хотів би задати запитання.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Григорій Михайлович, будь ласка.
НЕМИРЯ Г.М. У мене два запитання до, можливо, це Міністерство закордонних справ може відповісти або інші колеги. Перше питання. З тих матеріалів, які були надані членам комітету, ще в червні була пропозиція, щоб уповноваженими компетентними органами України були два міністерства: Міністерство оборони і Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості України. І потім передбачувана випадковість, якщо так можна сказати, трапилася, було ліквідовано Міністерство стратегічних галузей промисловості і зараз є один лише уповноважений орган – Міністерство оборони. В чому питання полягає? Вочевидь була логіка в свій час, коли пропонувалося два міністерства, тому що Міністерство оборони здійснює формування, реалізує політику з питань національної безпеки у воєнній сфері, в сфері оборони. Натомість щодо Міністерства стратегічних галузей промисловості ідеться про оборонно-промисловий комплекс і більш широкі питання, пов'язані з захистом відповідної інформації з обмеженим доступом.
Чи правильно я розумію, що тепер, коли визначається одне міністерство, то питання, які пов'язані з оборонно-промисловим комплексом вже не є актуальні або вони перейшли до компетенції Міністерства оборони? Це перше питання.
І друге питання. Якщо з боку України таким компетентним органом буде Міністерство оборони уповноваженим на здійснення цих безпосередніх зносин, чи є інформація: яке міністерство або який орган з боку Канади буде таким уповноваженим органом?
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. І ще, Ірина Володимирівна, так, ви хотіли висловитися, я вам надаю слово, будь ласка.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Так, так, дякую, дякую.
Безумовно, ми вітаємо будь-яке посилення комунікації між спеціальними службами, спеціальними органами Канади і України, але в мене питання стосується наступного. Канада – член НАТО і для нас цікавим є питання: як в даному випадку будуть координуватися обмін інформацією з обмеженим доступом, якщо ми знаємо, да, що Україна, наприклад, буде передавати таку інформацію, а як тут буде діяти Канада у випадку, якщо, ну, наприклад, ми щодня бачимо там заяви, що та чи інша країна може там призупинити обмін такими спеціальними розвідданими, якщо це буде відбуватися от в цьому трикутнику, скажімо так: Канада – НАТО – Україна?
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.
Колеги, хто бажає відповісти? Я так почув, що Міністерство оборони, так, насамперед? Або Олег Ігоревич? Будь ласка, я надам слово Олегу Ігоревичу.
ВАСИЛЕНКО О.І. Добрий день, шановні народні депутати! Я спробую відповісти на перші два запитання. Значить, Міноборони стало правонаступником Міністерства стратегічної комунікації і відповідно зараз воно буде повністю заміняти два органи, які попередньо подавалися.
А щодо Канади. Щодо компетентних органів Канади, то сама угода передбачає обмін повідомлення про визначення таких органів вже після завершення внутрішньодержавних процедур та набрання чинності цієї угоди. Тобто ми, по суті, дізнаємося, хто, які компетентні органи визначені з боку Канади вже після набрання чинності угодою. Я сподіваюсь…
НЕМИРЯ Г.М. Так це я правильно розумію, що канадська сторона ще не ратифікувала цю угоду чи ратифікувала.
ВАСИЛЕНКО О.І. Так. Ні.
НЕМИРЯ Г.М. Не ратифікувала.
ВАСИЛЕНКО О.І. Ні. Ми в процедурі.
НЕМИРЯ Г.М. Дякую.
ВАСИЛЕНКО О.І. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Колеги, з міністерств може бажають додати щось, якщо є таке бажання, будь ласка.
Так відповідь на запитання Ірини Володимирівни, зокрема, хто бажає висловитися. Хто компетентний в цьому питанні. Так обмін йдеться… Так йдеться про обмін інформації. Це Служба безпеки, мабуть, так. Оскільки саме Служба безпеки України головним органом.
БЕЗУГЛА М.В. Перепрошую, а, яке питання було, бо буде багато вона говорила, саме по безпеці.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, Олеже Віталійовичу, може ви можете відповісти. Це таке питання, я розумію, дуже технічне так, стосовно механізму взаємодії, можливо, ви зможете пояснити нам, що мається на увазі і який цей механізм.
ХРАМОВ О.В. А можна уточнити питання?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так.
Ірина Володимирівна, будь ласка, якщо можна, уточніть своє питання стосовно механізму так взаємодії між органами стосовно…
ГЕРАЩЕНКО І.В. Так, як бачите взаємодію в трикутнику Україна-Канада-НАТО. Дякую. Я здається недовго говорила, секунд 30.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Будь ласка.
ХРАМОВ О.В. В рамках цієї угоди, це, звісно, яка буде ратифікована, потім у нас між НАТО і Україною є теж угода домовленості, ми інформацію отримуємо і передаємо. Є пункти по отриманню інформації НАТО.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, дякую.
ХРАМОВ О.В. Технічних проблем тут не має бути взагалі.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Колеги, будуть ще запитання або бажання висловитися? Я не бачу, тоді ми можемо переходити до голосування.
БЕЗУГЛА М.В. Коротко можна?
ГОЛОВУЮЧИЙ. А, Мар'яна Володимирівна, будь ласка.
БЕЗУГЛА М.В. Дякую.
Я тут підтримати рада, що це вже не перша така угода, яка дає нам розширені можливості обміну інформацією, тому що об'єктивно і очевидно, що зараз інформація стає все більшою зброєю, тому чим більше партнерів, з чим більшою кількістю партнерів ми будемо мати спрощений підхід і більшу кооперацію, звісно, це можна тільки вітати, через наш комітет уже проходили подібні угоди. Звісно, було б добре якби ми зі свого боку теж робили внутрішньо значні кроки додаткові.
Користуючись можливістю, що у нас тут присутній керівник департаменту профільного в СБУ, Закон про держтаємницю, він уже давно-давно неактуальний, закон 90-х років, були спроби реформатувати в Закон про безпеку класифікованої інформації, чому Служба безпеки проти такого? Це частина комплексної реформи СБУ, ми з вами мали розмову. Будь ласка, дайте відповідь, все-такі які перспективи зміни законодавства про держтаємницю. Нагадаю, що це законодавство і зараз це ускладнює любі безпекові угоди за цим напрямком, воно було сформовано ще в еру не те що до сучасних технологій, інтернету ще не було. Так що питання до СБУ.
ХРАМОВ О.В. Служба безпеки в цьому напрямку рухається безупинно, всі новітні технології і...
БЕЗУГЛА М.В. Ні-ні, не треба мене заговорювати, у нас було багато...
ХРАМОВ О.В. ... з врахуванням військового стану вносяться зміни, у нас лежать пропозиції біля 150 аркушів в комітеті Верховної Ради для розгляду, це внесення для початку змін в Закон "Про державну таємницю", ми зараз працюємо над Законом про класифіковану інформацію. Повірте взагалі система охорони державної таємниці не суттєво зміниться, у нас досить нормальна, приємна система охорони державної таємниці вона працює в сучасних умовах, в умовах військового стану і забезпечує охорону державної таємниці в усіх галузях, в усіх відомствах і здійснюється контроль відповідний.
БЕЗУГЛА М.В. З часу нашої останньої розмови ви з'їздили хоч в одну бригаду, пам'ятаєте я вам говорила, що коли ви заходите на пункт управління більшість систем там сірі, тому що просто не можуть попасти в Закон про держтаємницю, з'їздили?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, колеги...
БЕЗУГЛА М.В. Давайте, подивіться в очі.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги...
ХРАМОВ О.В. Ми їздили і працювали, і з Міністерством оборони, і Збройними Силами...
БЕЗУГЛА М.В. З'їздили?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
БЕЗУГЛА М.В. З'їздили? Колеги, я просто наголошую і це питання не одного комітету, це питання всього парламенту оці відповіді навіть за нашої каденції вже 7 рік. Ніякого прогресу крім окремих правочок невеличких, які не впливають на весь контур. І це має величезні труднощі, зокрема, для таких безпекових умов, а про НАТО я взагалі не кажу по нашому обміну інформацією з НАТО, це там взагалі величезна одна проблема.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Дякую, Мар'яна Володимирівна, дуже вам дякую.
ХРАМОВ О.В. Дозвольте слово я добавлю.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Олеже Віталійовичу, вам слово.
ХРАМОВ О.В. В рамках питань заданих були. Грифи секретності всі опрацьовані і всі приведені у відповідність. І з Канада-Україна, і Україна-НАТО, і Канада-НАТО, всі домовленості, і всі узгодження є про передачу інформації з будь-яким грифом відповідним проблем теж не існує.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
БЕЗУГЛА М.В. А те, що у нас грифи не співпадають, ви не скажете?
ХРАМОВ О.В. З чим не співпадають? Є узгодженість в угоді про грифи секретності, вони можуть не співпадати, але узгодженість по грифах є.
БЕЗУГЛА М.В. Так, у кожній угоді приходиться. Ми говоримо про стандарти НАТО, В кожній угоді приходиться окремо узгоджувати грифи.
Я рада вас бачити, згадала про вас. Ми зв'яжемося найближчим часом.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Дякую, Мар'яна Володимирівна. Дякую Олександру Віталійовичу. Відбулась дуже насичена змістовна дискусія.
Тоді, колеги, у мене є пропозиція. Пропонується підтримати таке рішення та рекомендувати Верховній Раді України прийняти проект Закону України про ратифікацію Угоди між Україною та Канадою про взаємну охорону інформації з обмеженим доступом за основу і в цілому з урахуванням техніко-юридичних правок та із пропозиціями комітету, а саме: доповнивши його положення зачитаними раніше заявами, про які ми говорили. Я можу поставити цю пропозицію на голосування, так?
Тоді ставлю на голосування: хто за те, щоб підтримати цю пропозицію? Будь ласка.
МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?
БАРДІНА М.О. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Копиленко?
КОПИЛЕНКО О.Л. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.
Безугла?
БЕЗУГЛА М.В. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Геращенко?
ГЕРАЩЕНКО І.В. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Іонова?
ІОНОВА М.М. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Руденко? Пані Ольга. Поки немає на зв'язку.
Шараськін?
РУДЕНКО О.С. За, Руденко – за.
ШАРАСЬКІН А.А. Підтримую.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, Андрій Андрійович.
РУДЕНКО О.С. Руденко – за.
МОСОЛОВ Ю.О. Да, Ольга Сергіївна, почули.
Юраш? Святослав Андрійович?
ЮРАШ С.А. Юраш – за.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.
12 – за. Андрій Андрійович.
ШАРАСЬКІН А.А. Рішення прийнято одноголосно.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Хотів би подякувати колегам з міністерств, які взяли участь в обговоренні, дуже вам дякую. І хотів би особисто подякувати Олегу Ігоровичу, який зробив надзвичайно багато в процесі роботи цієї групи з опрацювання цього законопроекту. Дуже вам дякую, як завжди, за дуже високий професіоналізм.
ВАСИЛЕНКО О.І. Дякую, Олександр Олександрович, дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. А ми, колеги, можемо перейти до розгляду наступного пункту питання, наступного питання порядку денного про проект Закону України про вихід з Угоди про взаємодію держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав на випадок евакуації їх громадян з третіх країн у разі виникнення надзвичайних ситуацій.
Я прошу до слова державного секретаря Міністерства закордонних справ України Олександра Олександровича Карасевича. Олександре Олександровичу, будь ласка, вам слово.
КАРАСЕВИЧ О.О. Дякую.
Шановний голово, шановні народні депутати, присутні на засіданні, цей проект закону, він розроблений МЗС України в продовження нашої постійної роботи з впорядкування договірної правової бази як з державою-агресором, так і в рамках СНД.
Ви всі знаєте, але я нагадаю, що цей законопроект перебував вже на розгляді комітету, він був підтриманий вами, за що я вдячний, був рекомендований до прийняття Верховною Радою України, але у зв'язку зі зміною упряду був відкликаний, тому він ще раз вноситься на ваш розгляд.
Я прошу його підтримати для того, щоб ми виконали всі необхідні внутрішньодержавні процедури для виходу України з цієї угоди. Подальша участь в угоді недоцільна. Ми не застосовували її тривалий період, і вона не відповідає вимогам сьогодення як функціональним, так і зовнішньополітичним.
Дякую дуже. Я прошу підтримати законопроект.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.
Колеги, хтось бажає висловитися або поставити запитання? Ми вже розглядали…
НЕМИРЯ Г.М. В мене є запитання.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Григорій Михайлович, будь ласка.
НЕМИРЯ Г.М. Пане Олександре, вітаю вас. Питання таке. Два роки тому комітет, розглядаючи питання про вихід з угоди або припинення дії угоди однією з або кількох, яка стосувалася росії, СНД і Білорусі, отримали інформацію від МЗС стосовно того, що станом на той час, це приблизно 2 роки тому, існувало біля 300 двосторонніх угод з російською федерацією, 200 з Білоруссю і 100 в рамках СНД, така була інформація. Я так розумію, що потім секретаріат і письмово отримав цю інформацію. Ми час від часу поверталися до цієї тематики з огляду на те, що вже минув не лише другий рік війни, а і третій рік війни, зараз минає четвертий рік війни. Якщо я не помиляюсь, Андрій Іванович Сибіга в свій час чи на засіданні комітету, чи відповідаючи на запитання під час його затвердження, перший, другий раз говорив, що МЗС працює за його ініціативою над великим, як американська адміністрація сказала "big beautiful bill", в якому разом була здійснена і припинена діяльність оцих всіх угод.
У зв'язку з цим моє запитання полягає в тому, яка станом на сьогодні є картина з цими угодами з росією, з Білоруссю і окремо в рамках СНД, яка є позиція Міністерства закордонних справ щодо більш системного підходу до виходу з цих угод?
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Будь ласка, Олександр Олександрович.
КАРАСЕВИЧ О.О. Дякую, Григорій Михайлович, за це запитання.
Дійсно наша політична позиція міністра і позиція міністерства полягає в тому, що ми маємо припинити нашу участь в цих угодах. Водночас процес цей не простий. І наскільки я проінформований, міністерство ініціювало один законопроект, який стосувався не всіх угод, але значної їх кількості. Водночас ми зіштовхнулися з перепонами в ваших колег, тому що з різних причин цей законопроект не був підтриманий і залишився на розгляді. Ми зараз працюємо над тим, щоб знову ж таки поновити цю роботу. Водночас я чую від колег і в першу чергу від колег парламентарів, пропозиції більше працювати саме над точковим припиненням чи виходом України з певних угод.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
НЕМИРЯ Г.М. Дякую.
Тоді у мене питання до пана, до голови комітету або хто може дати пояснення. Про що говорив пан державний секретар, позиція яких колег з парламенту, про що йдеться? Я не висловлював такої позиції.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я не хотів би коментувати представників МЗС. Я поважаю їхню позицію. Дякую.
НЕМИРЯ Г.М. Але я до вас запитую. Моє запитання до вас стосується. Чи вам відомо про яких колег йдеться, яким чином ця позиція була висловлена, хто її висловлював, коли, в чому вона конкретно полягала, чи була це письмова позиція, особиста, чи від імені якогось комітету, якщо це не наш комітет? Важливо знати, оскільки ми ж саме комітет, який профільний є. Буду вдячний за відповідь.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Григорій Михайлович, я не знаю пропозицію інших колег, але я особисто не писав відповідного... А, ми писали лист. Олег Ігорович, будь ласка. Ми направляли листа, так.
ВАСИЛЕНКО О.І. Григорій Михайлович, ситуація я не знаю про нас це чи не про нас. Був внесений законопроект, який включав в себе припинення дії одномоментно 15 угодами, але серед цих 15 угод було лише, здається, менше ніж наполовину надано аргументацію щодо виконання всіма сторонами процедурних моментів, а саме там фінансове зобов'язання, наслідки в арбітражах, можливі наслідки щодо виходу з таких угод. Вони стосувалися автомобільних перевезень, космічних, фінансових питань, газотранспортних питань і таке інше. І ми зверталися до головного розробника, це був МЗС, з проханням надати аргументацію щодо виходу з цих угод, а саме їх виконання, там щодо зовнішнього боргу були угоди і таке інше. І лише по ... Ми нічого не отримали. Отримали інформацію від МЗС, що інші відомства, які відповідають за реалізацію цих угод, не можуть надати такої інформації. І після чого зараз вже, наскільки я знаю, МЗС перевносить цей законопроект і там вже 12... а 9 угод залишилось, тому що по іншим не знайшли належної аргументації, а деякі угоди, наприклад, Мінтранс вважає неможливим припиняти, оскільки, вони суперечать нашим національним інтересам.
І коли цей законопроект вносився ті угоди включались в перелік цього законопроекту з ними це не погоджувалось, з профільними міністерствами частина питань не погоджувалась.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
НЕМИРЯ Г.М. Колеги, я дякую за відповідь. Колеги, у зв'язку з цим я думаю, що комітету треба повернутися до цієї тематики не просто із питань таких принципових, а, по-перше, я пропоную звернутися до МЗС з проханням надати актуальну інформацію станом на сьогодні, на вересень 2025 року щодо тих угод з яких Україна не вийшла, не припинено дію цих угод, окремо щодо Російської Федерації, окремо щодо Білорусі, окремо щодо СНД.
І, друге, подати, можливо, ми можемо або робочу групу, або комітетські слухання, або якось окремо взагалі виробити підхід. Я розумію, що ініціаторами різних угод були різні міністерства, це не завжди і в більшості не було Міністерство закордонних справ, це от як говорили про транспорт, це може бути інше міністерство. Але, оскільки, міністерство має таку функцію координуючу щодо зовнішніх зносин, я думаю, саме за МЗС мала бути ця ініціатива, комітет мав би бути тут разом на боці цієї ініціативи. Тому що це відповідає позиції і комітету, і тим більше, що і Міністр закордонних справ поділяє цю позицію.
Я не думаю, що ми маємо плисти за течією, нам треба трошки глибше гребти і швидше. І я пропонував би, щоб ми опрацювали це питання і зробили два кроки. Перший, актуалізували інформацію щодо наявних угод станом на сьогодні. І, друге, почули би підходи від МЗС, спільно обговорили щодо найбільш ефективного шляху вирішення цього питання.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Григорій Михайлович, я просто хотів би нагадати, що комітет розглянули 36 міжнародних угод і законопроектів про денонсацію або про вихід і, на жаль, через те, що відбулася зміна Кабміну, ці угоди були по суті повернуті нам. І це, до речі, питання, зараз опрацьовується проект закону, який би змінив регламент в тому плані, щоб цього не відбувалося, тобто такий висновок з цього. Але я хотів би принагідно висловити свою... і Рада їх не розглядала два роки по суті. Але я хотів би висловити свою думку саме як юриста-міжнародника. Я вважаю, що дуже важливо не тільки коректно укласти міжнародний договір, а ще коректно вийти з нього, тому що принаймні теоретично, якщо відбувається порушення при виході або при денонсації, це є підставою для міжнародно-правової відповідальності. Тому я, скоріше, є прихильником того, щоб ad hoc, окремо розглядати питання про вихід кожного договору окремо. Це моя така особиста позиція як вченого, скажімо так, або викладача права міжнародних договорів. Але якщо ми намагаємося створити це за допомогою єдиного законопроекту, то треба зважати... це неможливо навіть, колеги підказують.
Дякую.
НЕМИРЯ Г.М. Пане голово, я підтверджую, що має бути один, це була позиція, висловлена міністром, вона багато в чому співпадала з обговоренням на нашому комітеті. Я погоджуюсь, що має бути найбільш ефективний спосіб вирішення проблеми, але з точки зору сприйняття цього масиву документів нормативно-правової бази є відомчі, є міждержавні, це недобре, якщо по суті подивитися, у нас більш щільна зараз договірно-правова база з росією і з Білоруссю, і з СНД, ніж з нашими західними партнерами. Давайте якось з цієї точки зору подивимося і виробимо найбільш… може бути графік, можуть бути пріоритетні, можуть бути різні паски з корзини, тих, які потребують абсолютно швидкого виходу. У нас донедавна було співробітництво в рамках антитерористичних органів до сих пір і якось рухатись, не можна пливти по течії і зміна уряду не має бути виправданням того, що ми якось запустили це. Саме до цього я і закликаю. Перше – оновити актуальну базу щодо існуючих угод двохсторонніх і рамках СНД багатосторонніх, і обговорити шляхи вирішення цього питання в найбільш ефективний спосіб. Я не говорю, що має бути один, лише один закон про це. Ні може бути закон, який масово це вирішує там, де це можливо. А можуть бути окремі випадки, які треба визначити, за якими критеріями. Я розумію, що ініціатива тут все ж таки має бути з боку МЗС.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.
Я сподіваюсь, що Олександр Олександрович як представник МЗС візьме до уваги цю пропозицію Григорія Михайловича.
КАРАСЕВИЧ О.О. Олександре Олександровичу, дякую. І сердечно дякую Григорію Михайловичу за увагу. Дійсно, це питання воно на порядку денному у міністра, він його контролює. І дякую за те, що, по суті, ми знаходимося на одній сторінці, і ви розумієте, і, з свого боку, стимулюєте цю роботу взяту до уваги, і ми надамо авторизовану інформацію щодо договірно-правової бази. І також визначимо подальші оптимальні шляхи як діяти спільно з вами, щоб це був спільно узгоджений підхід і спільно узгоджена позиція. А наразі ми будемо продовжувати рухатися тими кроками, які є. Тому прошу підтримати цей законопроект. І як було зазначено, ми актуалізували і внесли на розгляд уряду і уряд підтримав наступний законопроект, який буде також тестуватися низкою виходу з низки договірних актів в рамках СНД, а також Російської Федерації.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.
Тоді переходимо до голосування, будь ласка, хто за те, щоб підтримати цей проект Закону України "Про вихід з Угоди про взаємодію держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав на випадок евакуації їх громадян з третіх країн у разі виникнення надзвичайних ситуацій".
Хто – за?
МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. За. В разі виникнення надзвичайних ситуацій.
МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?
БАРДІНА М.О. Колеги, я – за. І дійсно мені хочеться підтримати дискусію, яка була до цього, тому що сьогодні багато лежить готових нашим комітетом проголосованих денонсацій, які, на жаль, не виносяться в зал засідань через бажання окремих груп і фракцій обговорювати кожне питання, їх там більше 30. Тому, мені здається, що варто було б і нам поступитися в цих обговореннях, щоб ефективніше використати час у залі і просто їх денонсувати.
Дякую.
МОСОЛОВ Ю.О. Копиленко?
КОПИЛЕНКО О.Л. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.
Безугла?
БЕЗУГЛА М.В. За. І підтримую пані Бардіну, дійсно, уже пропрацьовано стільки комітетом, а в парламенті не голосується. Якось це треба вирішити проактивно.
МОСОЛОВ Ю.О. Геращенко?
ГЕРАЩЕНКО І.В. По-перше, я – за.
По-друге, я змушена нагадати колегам, що парламент – це місце для дискусій, де потрібно читати закони, обговорювати їх, у тому числі ратифікації, аби суспільство розуміло, над чим ми працюємо.
БЕЗУГЛА М.В. (Не чути)
ГЕРАЩЕНКО І.В. Я перепрошую. Я перепрошую, я нікого не перебивала.
Турборежим привів до жахливих наслідків, до втрати суб'єктності парламенту. Тому я за те, щоб ми поставили якнайшвидше ратифікації всіх прийнятих комітетом угод. І для цього, колеги, одне з важливих насправді питань – не обговорення законопроектів у парламенті, а активна позиція, в тому числі голови комітету на Погоджувальних радах. Я буду вимагати, аби Погоджувальні ради також йшли в прямому ефірі, як нарешті і засідання парламенту. І ви побачите, що від нашого комітету ніколи жодної активності голова комітету не висловлював щодо порядку денного.
От давайте ми зараз звернемось до голови комітету, щоб на наступному пленарному тижні в понеділок під час Погоджувальної пан Мережко проявив активну позицію і запропонував всі наші ратифікації поставити в порядок денний. Зі свого боку як співголова фракції, яка бере участь у Погоджувальних радах, я це підтримаю і буду наполягати на тому, щоб нарешті для всіх ратифікацій знайшлося місце замість тих ганебних лобістських або вбиваючих децентралізацію законопроектів, які стоять у порядку денному.
І останнє. Шановний пане голово, я нікого не коментувала, я висловила свою позицію. У випадку коментарів будь-яких моєї позиції я просто відключусь із засідання, тому що, ну, сорі, треба шанувати один одного і не перетворювати все на фарс.
Дуже дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Іонова?
БЕЗУГЛА М.В. Можна коментар, будь ласка?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ні. Мар'яна Володимирівна, ми в режимі голосування. Потім можна буде висловитися.
БЕЗУГЛА М.В. Після режиму? Дякую. Я чекаю.
МОСОЛОВ Ю.О. Іонова?
ІОНОВА М.М. Іонова – за.
МОСОЛОВ Ю.О. Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Руденко?
РУДЕНКО О.С. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. Підтримую.
МОСОЛОВ Ю.О. Юраш. Святослав Андрійович, ви – за, проти, чи утримались?
11 – за. Андрій Андрійович.
ШАРАСЬКІН А.А. Одноголосно.
ЮРАШ С.А. Юраш – за.
МОСОЛОВ Ю.О. 12.
ЮРАШ С.А. Юраш – за.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.
ШАРАСЬКІН А.А. 12.
БЕЗУГЛА М.В. Тепер можна коротко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Мар'яна Володимирівна, може, на наступному питанні? Тому що там все одно можна буде. Після, да.
БЕЗУГЛА М.В. Як репліка?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Да. Тобто ви як і всі будете мати можливість виступити. Третє питання, воно аналогічне, до речі, також.
Рішення прийнято, так? Андрій Андрійович, підтверджуєте?
Наступне питання. Аналогічне питання, про проект Закону України "Про вихід з Угоди про принципи справляння непрямих податків під час експорту та імпорту товарів між державами — учасницями Співдружності Незалежних Держав. Я хотів би надати слово заступниці Міністра фінансів України – Ользі Ігорівні Зиковій.
Будь ласка, Ольга Ігорівна, вам слово.
ЗИКОВА О.І. Дякую.
Шановний пане голово, шановні депутати, Міністерство фінансів визначено відповідальним за вихід України з зазначеної угоди, з Угоди про принципи справляння непрямих податків під час експорту та імпорту товарів (робіт, послуг) між державами - учасницями СНД. При попередніх розглядах даного законопроекту були отримані погодження від ключових профільних міністерств, включаючи Міністерство економіки, МЗС, Мін'юст та Мінцифри, а також такі органи як ДПС та Держмитслужба. 21 серпня оновлений Кабінет Міністрів вніс даний законопроект № 0342 і з проханням підтримати вихід України із зазначеної угоди, керуючись національними інтересами, керуючись сучасними реаліями для забезпечення національної безпеки і захисту незалежності України.
Дійсно дана угода аналогічна попередньо розглянутому питанню. Однак, якщо вона потребує більш детального обговорення, радо відповім на запитання, якщо такі будуть. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.
Колеги, хтось бажає поставити питання або висловитися? Я бачу Мар'яну Володимирівну, а потім Олександр Любимович. Будь ласка, Мар'яна Володимирівна.
БЕЗУГЛА М.В. Дякую.
Підтримую. Перепрошую, колеги, дійсно були від мене коментарі і попередні. Піднімалося питання, що наші угоди, які пройшли комітет, вони не виносяться в залу. Ну вони ж не виносяться в залу не з-за проактивної, активної, не активної позиції на Погоджувальній раді під час погоджень тощо. Вони не виносяться в зал із-за елементарного шантажу. Елементарний шантаж має місце від "Європейської солідарності", що: якщо ви не дасте нам заспамити весь день і з використанням десятків хвилин на обговорення кожної угоди, щоб просто використати цей час для нашої фракції, нічого голосуватись не буде. Ми будемо вам фактично блокувати цей день, або ми будемо розглядати до ночі.
І вони шантажують не тільки по цих угодах, це ж дійсно конкретно шантаж і заспамлення парламенту, фактично як окупація парламенту оцим спамом. Воно ж теж було дуже непросто врешті-решт проголосоване, тому що попри всі ці поверхневі заяви, там були такі складні процеси, тому що кільком "уповноваженим блогерам" від опозиційних фракцій було вигідно, і цим опозиційним фракціям, щоб у них було єдине, так сказати, вікно трансляцій. Вони набивали собі підписників, а потім уже в дечому розблокували процес і відносно відновлення засідань.
Це чесно? Це абсолютно нечесно, але я мала, знаєте, як би навіть внутрішнє морально-етичне зобов'язання зараз це сказати, тому що це один із таких дуже складних процесів подвійних стандартів, які ми маємо в парламенті. І закликаю, користуючись можливістю, якщо ви дійсно хочете, щоб було в першу чергу прийняте рішення і денонсовані купа угод, які вже підготовлені комітетом, і це проведена велика робота, то будьте державниками і перестаньте блокувати це питання. Я до вас звертаюся дуже і дуже, скажімо так, просто реально, ну давайте хоча б в цьому будемо консолідовані від комітету.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
БЕЗУГЛА М.В. А останнє речення, будь ласка, надзвичайно неймовірно сумний момент, якщо пані Ірина буде відключатися із-за того, що хтось пробує з нею дискутувати. Я не уявляю як комітет переживе ще розгляд наступних питань без цього, дійсно, щиро.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Олександр Любимович, ви хотіли. Ні. Так, колеги…
КОПИЛЕНКО О.Л. Позиція.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.
КОПИЛЕНКО О.Л. Олександре Олександровичу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так-так.
КОПИЛЕНКО О.Л. Думаєте голосувати, у нас стільки часу йде на ці внутрішні дискусії…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так. Давайте тоді переходимо до голосування. Єдине, що хотів би сказати, я неодноразово це питання ставив, багато разів. Але і офіційно, неофіційно кожного тижня ми подаємо це, але рішення приймає Погоджувальна рада. Тобто це залежить, в тому числі від тих наших колег в цьому комітеті, які входять у Погоджувальну раду, керівників фракцій. Ось. Тому в мене прохання до них, все-таки прискорити цей процес, підтримувати це.
Давайте переходимо до голосування, хто – за те, щоб підтримати проект Закону України про вихід з Угоди про принципи справляння непрямих податків під час експорту та імпорту товарів між державами - учасницями Співдружності Незалежних Держав.
Хто – за?
МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?
БАРДІНА М.О. Я – за. І вдячна голові, бо він дійсно піднімає питання винесення цих денонсацій, і єдина проблема це в тому, що немає компромісу прийняти їх без обговорень. Тобто провести одне обговорення там чи два по всім денонсаціям, а не по кожній з плюс-мінус 30, які я зараз накопичені.
Дякую.
МОСОЛОВ Ю.О. Копиленко?
КОПИЛЕНКО О.Л. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Безугла?
БЕЗУГЛА М.В. Безугла – за, звичайно.
МОСОЛОВ Ю.О. Геращенко? Втрачений зв'язок.
Іонова? Втрачений зв'язок.
Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Руденко?
РУДЕНКО О.С. За, підтримую.
МОСОЛОВ Ю.О. Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. Підтримую.
МОСОЛОВ Ю.О. Юраш.
ЮРАШ С.А. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую. 10 – за. Андрій Андрійович.
ШАРАСЬКІН А.А. Рішення прийнято.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Рішення прийнято. Дуже дякую, колеги.
І у нас... Я хотів би подякувати Ользі Ігорівні, заступниці міністра фінансів, і Олександру Олександровичу, державному секретареві Міністерства закордонних справ України за дуже важливу участь в засіданні комітету. Дуже вам дякую і сподіваємося на подальшу співпрацю з вами. Дуже вам дякую.
А ми переходимо...
ЗИКОВА О.І. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
А ми переходимо до розгляду останнього питання – це стосовно створення робочої групи з опрацювання законодавчого механізму та реалізації міжнародних форм взаємодії з колонізованими народами Російської Федерації. Ми розглядали це питання на попередньому засіданні, ви знаєте, колеги, ви дивились документ, який було завантажено через СЕДО, скільки там питань, скільки треба... тобто ми підтримали в першому читанні, але попереду дуже прискіплива робота. Тому я хотів би запропонувати створити таку робочу групу і запропонувати як голову робочої групи Мар'яну Володимирівну, тому що це питання уже обговорювалось в рамках роботи її підкомітету, вона вже в темі, вона в курсі, тому я хотів би висловити таку пропозицію. І включити в цю групу всі зацікавлені міністерства і відомства також, авторів і авторів, безумовно, і авторів цього законопроекту. Давайте проголосуємо, так? Ставлю на голосування... Або консенсусом може? Ні? Ні, давайте голосувати все-таки. Хто – за?
МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. Немиря – за. Але зважте на чисельний склад такої групи, якщо, дійсно, всі, хто автори і всі міністерства, це не буде робоча група, це буде форум. Форум поневолених народів і міністерств.
Я – за.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, Григорію Михайловичу.
Бардіна?
БАРДІНА М.О. Я – за.
Попрошу тільки Мар'яну озвучити, чи була комунікація з ТСК по цьому питанню і яка їхня позиція.
Дякую.
МОСОЛОВ Ю.О. Копиленко?
КОПИЛЕНКО О.Л. Я – за.
МОСОЛОВ Ю.О. Безугла?
БЕЗУГЛА М.В. За.
Так, звісно, комунікація була. Тобто їхня позиція, щоб законопроект був доопрацьований і проголосований в другому читанні. Тобто ми з ними домовилися, що це і зробимо, доопрацюємо.
Перше питання – це щоб врешті він попав у порядок денний як рекомендований комітетом, але уже зараз оформлювати і опрацьовувати запити на відповідні відомства, щоб вони присилали попередні пропозиції, які частково стануть правками до другого читання, тобто не втрачати час і продовжувати процес, а з ТСК на контакті.
МОСОЛОВ Ю.О. Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. Підтримую.
МОСОЛОВ Ю.О. Руденко?
РУДЕНКО О.С. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Шараськін? Втрачено зв'язок.
Юраш?
ЮРАШ С.А. За.
МОСОЛОВ Ю.О. 9 – за.
ГОЛОВУЮЧИЙ. 9 – за. Рішення прийнято.
Андрій Андрійовича немає, так, на жаль. Рішення прийнято.
Колеги, Мар'яна Володимирівна...
НЕМИРЯ Г.М. Колеги, перш, ніж ми завершимо, у мене просто таке питання. Можливо, це лише мені ріже слух. Ми вже кілька років працюємо і завжди, коли йде голосування, звучить так: Юраш. І відповідь: ЮрАш – за. То, можливо, ми всі погодимося, що якщо колега своє прізвище вимовляє як ЮрАш, то його і треба ЮрАшем називати, а не Юрашем. Хотів би почути вашу...
ЮРАШ С.А. Дякую, пане Немиря.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Святослав Андрійович, як правильно, скажіть нам?
ЮРАШ С.А. Я ЮрАш, але я просто звик, що моє ім'я особливо знамениті англомовні медіа і співрозмовники мучать всяко-всіляко, і я якось не ображаюся і просто приймаю, як воно є. Але так, я ЮрАш. І, звичайно, якщо для повної коректності, то ЮрАш було б вірно казати.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Святославе Андрійовичу.
ЮРАШ С.А. Дякую, пане Немиря.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Григорію Михайловичу.
Це важливе питання. якби ви тільки знали, як мене називають на різних англомовних каналах, які варіанти я чув.
НЕМИРЯ Г.М. День визволення ЮрАша з неправильної вимови.
ЮРАШ С.А. Я вписую в календар, буду святкувати, пан Немиря!
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
І ви знаєте, на такій добрій, позитивній, конструктивній ноті ми можемо завершити засідання нашого комітету.
Дуже вам дякую. До побачення.