Стенограма засідання Комітету 13.08.2025

20 серпня 2025, 16:55

 

СТЕНОГРАМА

засідання Комітету Верховної Ради України з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва

13 серпня 2025 року

Веде засідання голова Комітету МЕРЕЖКО О.О.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, кворум є. Дуже радий вас бачити. Починаємо наше засідання. У нас дуже насичений на сьогодні порядок денний, дуже багато питань, тому будемо намагатись працювати в такому, конструктивному напрямку.

Давайте почнемо з переклички тоді, так, колеги? Будь ласка, хто є?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Є.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Немиря?

 

НЕМИРЯ Г.М. Є.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, Григорію Михайловичу.

Бардіна? Поки що немає.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Копиленко?

 

КОПИЛЕНКО О.Л. Є.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, Олександр Любимович.

 

КОПИЛЕНКО О.Л. Чуєте мене?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Так, чутно.

 

КОПИЛЕНКО О.Л. Чуєте мене?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Так, чутно, але трішки від дороги шум. Чи могли б ви трішки приглушити? Дякую.

Безугла?

 

БЕЗУГЛА М.В. Є.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Є. Дякую, Мар'яна Володимирівна.

Пушкаренко? Арсенію Михайловичу? Поки що немає.

Геращенко?

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Є.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Іонова?

 

ІОНОВА М.М. Є.

 

БАРДІНА М.О. Бардіна приєдналась. Добрий день.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, Марина Олегівна.

Марія Миколаївна, врахував, почув.

Кривошеєв?

 

КРИВОШЕЄВ І.С. Є.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. Є. Добрий ранок.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Добрий ранок.

Руденко?

 

РУДЕНКО О.С. Є. Вітаю всіх!

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Шараськін?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Шараськін присутній.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, Андрію Андрійовичу.

Юраш. Поки що немає.

Ясько. Поки що немає.

11 членів комітету присутні, Андрію Андрійовичу.

 

ШАРАСЬКІН А.А. Кворум є.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги. Кворум є. Оскільки є кворум, можемо офіційно розпочинати засідання.

Будь ласка, колеги, подивіться на порядок денний. Чи будуть у вас якісь пропозиції або зауваження стосовно порядку денного?

 

БЕЗУГЛА М.В. У мене пропозиція.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка. Яка пропозиція?

 

БЕЗУГЛА М.В. Пане голово, є пропозиція пересунути дев'яте питання другим, після розгляду проекту закону, будь ласка. Якщо колеги не заперечують, це питання щодо звернення за результатами роботи підкомітету з проханням розглянути на наступному засіданні після цього в першому читанні законопроект, який був розглянутий на підкомітеті, це стосується роботи з корінними народами країни-агресора і також утворення робочої групи щодо санкційної... (Не чути)  Все доповім, сподіваюсь, колеги знову ж таки не будуть проти, щоб пересунути і розглянути швиденько після першого питання.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я правильно зрозумів, що пропонується дев'яте питання пересунути на друге місце, так?

 

БЕЗУГЛА М.В. Друге. Так.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре. Тоді, колеги, хтось заперечує, хтось проти цього? Я не бачу, тоді консенсусом...

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Я перепрошую, ні-ні, не консенсусом.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Ірина Володимирівна, вам слово.

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Дякую.

Перше. Я хочу звернути все-таки вчергове увагу колег на неадекватність порядку денного нашого комітету. Давайте подивимося, у нас більший блок складають не законопроекти, що належать до першочергових завдань нашого комітету, ми вже більше ніж пів року, наприклад, не розглядаємо поправки до законопроекту про дипломатичну службу. У нас один по суті законопроект сьогодні розглядається, все інше – це міжпарламентська співпраця. І зверніть увагу, там нічого про діяльність комітету, там навпаки активна діяльність інших міжпарламентських груп інших парламентів світу.

На фоні катастрофи в українській дипломатії, тому що ми бачимо, з яким от результатом ми зараз доходимо до ключових мирних переговорів, ми неодноразово пропонували все-таки зробити регулярними зустрічі з Міністерством закордонних справ. Ми би хотіли почути насправді і пропонували це, як так трапилося, що в Швейцарію абсолютно безкарно приїхала пані Матвієнко, воєнна злочинниця, разом з делегацією росіян і де тут реакція нашого Міністерства закордонних справ, окрім речника. І все це відбувається, до речі, відбувалося на другий день після зустрічі послів, конференції великої послів, куди не були запрошені члени комітету. І це теж порушення будь-яких контролюючих функцій комітету.

Тому я, в принципі, категорично проти сьогоднішнього порядку денного. Я вважаю, що ми маємо розглянути перший пункт, що стосується, проект Закону про приєднання України до Міжнародного договору про генетичні ресурси. Це перше.

Друге. Дуже важливим є пунктом пункт про План орієнтований нашої роботи. Але, як ми бачимо, за 6 років роботи комітету всі ці плани, на жаль, жодного разу не виконані. Тому я маю альтернативну пропозицію зараз, при всій повазі до колег, які доєдналися. Ми розглядаємо перший пункт, я пропоную контролюючу функцію комітету перенести на наступне засідання комітету зі звітом голови комітету спочатку про виконані попередні плани роботи. Тому що жоден з планів не було виконано. І це вже ставить під сумнів роботу голови комітету, можливо, якби у голови комітету було таке розуміння як політична, в принципі, відповідальність, то навіть після того, як він голосував за зрив євроінтеграції, він мав би подати у відставку, а після зриву всіх наших планів орієнтованих так і тим більше.

Далі. З поваги до колег, які включилися до нас, я так розумію, мова йде про запрошення груп дружби, я б розглянула їх, така моя пропозиція. А підкомітет, це, будь ласка, нехай на своєму місці нехай він стоїть. Моя пропозиція: нічого не переносити, а зняти проект орієнтованого плану, перенести його на наступне засідання з початковим звітом голови комітету про те, як комітет виконав попередньо там п'ять, під його керівництвом немудрим, своїх орієнтованих планів.

Дуже дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую, Ірина Володимирівна. Завжди дізнаюся щось нове і цікаве, наприклад, про те, це нова інформація, чесно кажучи, для мене.

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Вибачте, я б просила мене не коментувати.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ні, я не коментую, я просто.

 

ІОНОВА М.М. А я не вас коментую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я ділюся враженнями, що було голосування за зрив євроінтеграції, я, чесно кажучи, не чув про це, що було таке голосування. Був, мабуть, якийсь законопроект, але я якось це пропустив.

Колеги, я ставлю тоді…

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Я маю на увазі НАБУ і САП.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я ставлю тоді на голосування обидві пропозиції.

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Пане голово!

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я ставлю тоді на голосування обидві пропозиції.

 

ІОНОВА М.М. Пане голово, можна коментар, будь ласка?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ще, Марія Миколаївна, у вас теж пропозиція, будь ласка, давайте.

 

ІОНОВА М.М. І, пане голово, в мене ще невеличкий коментар, будь ласка, тому що спитали…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре. Давайте спочатку Марія Миколаївна, а потім Ірина Володимирівна, давайте. Перепрошую, Мар'яна Володимирівна. Хоча Ірина Володимирівна також може виступити будь ласка.

Марія Миколаївна, вам слово. Будь ласка.

 

ІОНОВА М.М. Дякую.

Всім доброго дня. Пане голово, звичайно, дуже сумно, що ви продовжуєте грати і робити вигляд, що нічого не відбувається. Тому підтримуючи пропозицію Ірини, те, що стосується НАБУ і САП, і знаючи, як наші колеги з національних парламентів інших країн і Європейського парламенту подивовано дізналися про так саме ваше голосування, то, дійсно, знаєте, в нормальній європейській країні сам би голова подав у відставку. Але ми говоримо зараз також про діяльність, про орієнтовний план. Я взагалі вважаю, навіщо його розглядати, якщо ми нічого не робимо, нічого не приймаємо і я вже не говорю про те, що ми нічого не пропонуємо.

Зараз знову ж таки хотілось, щоб була зустріч у нас з міністром, тому що ви самі знаєте, скільки зараз ініціатив від інших голів у Комітет закордонних справ, що стосується переговорів Трампа і Путіна, як це все зупиняти, позиція наша разом з Європою, але ви навіть взагалі не зробили нічого термінового, навіть комітет не скликали, що ми робимо, а з ким ми зв'язуємося, з ким ми контактуємо, які меседжі. Ну, тобто на очах здають, продають країну, а ми взагалі нічого, навіть позицію свою не скажемо.

То я хотіла б все ж таки закликати. Я не знаю, навіщо нам всі ці угоди. Я розумію, що може вони важливі, але в контексті того, що ми нічого не робимо задля того, щоб посилити нашу позицію разом з нашими європейськими колегами, я вже не говорю про американців, з якими ми жодного разу не розмовляли як комітет (Жодного!), то навіщо будь-які орієнтовні плани.

Тому підтримуючи пропозицію Ірини, я теж просила б внести в порядок денний питання стану, взагалі нашої позиції в контексті того, що зараз відбувається по Алясці. Тому що питання МПС і Матвієнко-злочинниці зараз переноситься на всі ті літаки, які будуть летіти в тому числі на Аляску. От яка буде позиція МЗС, що стосується російських терористів, які будуть отримувати візи, я розумію, що це внутрішня політика? Але ми принаймні хоч якось маємо зробити якусь дію і вчергове надіслати запит на наших візаві – Комітет закордонних справ з Конгресом, ну дію якусь ми можемо зробити хоч. Хоч якісь дії, щоб показати, що ми в принципі існуємо і наш комітет в принципі є.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

 

ІОНОВА М.М. Тому що, колеги, будете говорити, що ви помилися, в тому числі як по САП і НАБУ, і не уникайте, будь ласка, пане Олександре, цієї відповідальності. Бо такої ганьби від інших депутатів те, що ми чули в тому числі по вас, на жаль, було досить соромно і важко вас захищати.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Марія Миколаївна, для того, щоб… Ми обговорюємо порядок денний, будь ласка, сформулюйте так питання щодо порядку денного, щоб я міг поставити на голосування.

Будь ласка.

 

ІОНОВА М.М. Пропозиція наступна. Якщо можна… Да, добре. … в терміновому порядку, будь ласка, запросити МЗС задля того, щоб ми обговорили спільні кроки, що ми маємо як комітет з ким ми маємо обговорити,  зустрітися, що ми маємо зараз посилити наші позиції з Конгресом, з Британією, з Німеччиною зараз обговорюється… після нашого комітету наскільки мені відомо після нашого комітету буде відбуватися телефонний дзвінок і якраз будуть результати саміту, якби буде онлайн, да, Трамп буде говорити з європейськими лідерами. Це буде після комітету. Окей. Але ми можемо якось все одно теж деякі речі впливати активно, висловлювати свою позицію.

Тому моя пропозиція наступна: терміново зробити зустріч з МЗС України. І що ми маємо зробити як Комітет закордонних справ?

Будь ласка, я хотіла, щоб поставили це в порядок денний. Прошу поставити на голосування, тому що потім все постфактум дізнаємося.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Марія Миколаївна, я, щоб остаточно зрозуміти, ваша пропозиція звучить так: включити в порядок денний термінову зустріч з ким?

 

ІОНОВА М.М. З міністром закордонних справ України.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. З міністром закордонних справ. Добре. Я зрозумів пропозицію, я її поставлю.

 

ІОНОВА М.М. Да, терміново скликати нараду. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Нараду терміново. Добре. Терміново скликати нараду. Я зрозумів формулювання, я поставлю на голосування.

Будь ласка, Мар'яна Володимирівна.

 

БЕЗУГЛА М.В. Дякую.

Я не розумію цих всіх істерик від опозиції, чесно кажучи. Якщо, перше, якщо ви подивитеся в план законодавчої роботи на 2025 рік і якщо ви акцентуєте питання щодо того, що планується парламентом і що голосується, то зайдіть в план Комітету національної безпеки, оборони та розвідки, там два законопроекти: про військового омбудсмена, який взагалі-то просто розщеплює питання Уповноваженого Верховної Ради, і термінологія по оборонних закупівлях. Все.

Я щось не чула ніяких заяв в парламенті, що ж це не так з Комітетом нацбезпеки, але ви тут влаштовуєте істерики в  комітеті з міжнародної діяльності, в якого план в кілька разів більший. Мало того, ми ще і реалізовуємо значно більше. Мало того, якщо ви згадували підкомітет, то на підкомітеті був міністр закордонних справ і кілька… його заступник, держаний секретар і кілька керівників профільних департаментів. Але жоден представник, попри запрошення, від "Європейської солідарності", наприклад, не з'явився, хоча ми розглядали зокрема і питання, які ви ініціювали.

Тобто ми запрошували, ви не з'являєтеся, зараз качаєте питання, що знову якась зустріч з міністром закордонних справ. Так ось, він приходив, міністр закордонних справ, нормальний зв'язок з МЗС. Ми переформатували з ними структуру, якщо ви, до речі, помітили, прибрали якісь дивні департаменти роззброєння, які були весь цей час після 14-го року, пройшли питання з денонсації, вірніше, зупинки Оттавської конвенції, зараз розглядаємо інші денонсації угод. Тобто ось процес, долучайтеся, будь ласка. Давайте без істерик.

Другий момент. По тому, що я зараз почула, вибачте, пане голово, я просто не змовчу, по тому, що треба скликати, якісь там типу провали. Та ви бачите, яка геополітична ситуація? Ви там потрібні з ниттям відносно того, що, коротше, все розвалюється, типу Україна не суб'єктна або ще щось, те, що ви качаєте між партнерами, коли постійно… Ну, тобто це просто деструктивна, вибачте, діяльність. Це просто деструктивна діяльність в критичні моменти, коли держава захищає своє право на існування. Можете перестати хоча б на кілька днів це робити? Ну, я вас просто прошу. Чесно, важко стриматися, щоб сказати щось без лайливих слів і не буду згадувати, всі прекрасно розуміють, про кого я зараз.

Пане голово, будь ласка, прохання дослухатися, єдине питання – це переставити в порядку денному після розгляду законопроекту.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги.

Можемо переходити до голосування стосовно пропозицій, які пролунали, стосовно порядку денного. Тоді я перше ставлю, ну, в порядку черговості. Тобто перша пропозиція Мар'яни Володимирівни поставити дев'яте питання другим питанням. Хто за те, щоб підтримати це?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Немиря?

 

НЕМИРЯ Г.М. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?

Бардіна?

 

БАРДІНА М.О. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Копиленко?

 

КОПИЛЕНКО О.Л. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Пушкаренко?

 

КОПИЛЕНКО О.Л. А ви бачили мене?

 

МОСОЛОВ Ю.О.  Да. Да.

Пушкаренко? Поки що немає.

Безугла?

 

БЕЗУГЛА М.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Геращенко?

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Утрималась.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Іонова?

 

ІОНОВА М.М. Утрималась.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Кривошеєв? Пане Ігорю!

Локтіонова?

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Руденко?

 

РУДЕНКО О.С. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Шараськін? Андрій Андрійович?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Підтримую.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Юраш? Немає зв'язку.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Ясько?

 

ЯСЬКО Є.О. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, пані Єлизавета.

9 – за. 2 – утримались.

Андрій Андрійович?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Рішення прийнято.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Друга пропозиція від Ірини Володимирівни. Але я попросив би ще раз сформулювати так, щоб ми знали, за що ми голосуємо. Тобто, Ірина Володимирівна, будь ласка.

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Вилучити з сьогоднішнього порядку денного пункт, який був другим щодо пріоритетного плану роботи комітету на наступний рік, розглянути його на наступному засіданні із попереднім звітом голови комітету про виконання звіту бодай за 23-й, 24-й, 22-й роки, роки війни про наші плани, як вони були виконані, наскільки? Попунктно, буде дуже цікавий звіт.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже-дуже вам дякую.

Ставлю на голосування вашу пропозицію. Хто – за?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Утримався.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Немиря?

 

НЕМИРЯ Г.М. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?

 

БАРДІНА М.О. Утрималась.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Копиленко?

 

КОПИЛЕНКО О.Л. Утримався.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Пушкаренко? Поки немає зв'язку.

Безугла?

 

БЕЗУГЛА М.В. Утрималась.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Геращенко? Пані Ірино?

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Іонова?. Марія Миколаївна?

Кривошеєв? Пане Ігорю? Немає поки.

 

ІОНОВА М.М. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Марія Миколаївна, почули, за.

Локтінова?

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. Утрималась.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Руденко?

 

РУДЕНКО О.С. Утрималась.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Шараськін?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Підтримую. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Юраш?

Ясько?

        

ЯСЬКО Є.О. Утрималась.

 

МОСОЛОВ Ю.О. 4 – за, 7 – утримались, Андрій Андрійович.

 

ШАРАСЬКІН А.А. Рішення не прийнято.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

І, будь ласка, пропозиція Марії Миколаївни стосовно – якщо помилюся, будь ласка, поправте мене, Марія Миколаївна, - стосовно термінового під час, я так розумію, засідання скликання наради. Так? З МЗС. Так?

 

ІОНОВА М.М. Пане голово, ви можете сформулювати будь-як, просто терміново проговорити проблемні моменти, що стосується зараз геополітичних викликів, я вже не говорю про проблемні моменти, які у нас є: Словаччина, Угорщина і Польща. Ну, можна якось ми будемо активніше брати участь і розуміти, що відбувається, і пробувати впливати? Бо парламент мав би бути суб'єктним.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Зрозуміло. Дякую.

 

ІОНОВА М.М. Дуже дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Марія Миколаївна, ставлю на голосування вашу пропозицію. Хто – за?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я утримаюся, тому що це треба проводити в закритому режимі. Дякую.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Немиря?

 

НЕМИРЯ Г.М. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?

 

БАРДІНА М.О. Я б підтримала таке запрошення після п'ятниці. Тобто зараз в терміновому порядку там на сьогодні я не бачу в цьому сенсу. Після п'ятниці, мені здається, це було б логічніше. Тому зараз я – утримаюся.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Копиленко?

 

КОПИЛЕНКО О.Л. Чуєте мене?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Так, чути.

 

КОПИЛЕНКО О.Л. Я – утримався.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Пушкаренко? Немає.

Безугла Мар'яна Володимирівна?

 

БЕЗУГЛА М.В. Безугла – утрималася. Я концептуально підтримую якомога частіше працювати і спілкуватися з представниками МЗС тощо переважно в закритому режимі. Але найкраще це якщо і робити то наступного тижня, і у нас є всі можливості. Тому на даний момент утрималася.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Геращенко?

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Колеги, знаєте, ми нещодавно з такою великою цікавістю прочитали чат слуг, я розумію, що ви абсолютно не суб'єктні. Але так демонструвати це на всю країну, здаючи країну, в прямому ефірі – це злочин.

Мова йде про те, що ми маємо почути і Марія дуже чітко, і я вам заявила. Як так трапилося, що ми разом допустили делегацію росії в Швейцарію? Зараз вам знову говорять, що парламент український не може, ми за мирні переговори всі. Але, можливо, в ці дні ми маємо ще щось зробити з вами, аби наша переговорна позиція України була сильніша. Переговори влади ми вчора побачили всі на зустрічі із студентами, оце бе-ме. І тому я категорично наполягаю на тому, що ми маємо підтримати цю позицію, інакше наш комітет його треба розформовувати. Ми маємо бути з вами друзями і партнерами з МЗС. Питання йде про професійну зустріч, не про допит там, не про те, що ми маємо… В закритому режимі? В чому проблема? Всі в Києві. У нас немає відпусток. Давайте зберемося і поговоримо про те, що ми в ці дні можемо зробити.

Вчора пан Мережко зробив добру справу разом з Іванною Климпуш-Цинцадзе. Вони підписали спільну заяву голів комітетів закордонних справ Європейського Союзу, до нього там всі доєдналися, щодо неприпустимості торгу українськими територіями. Ви депутати всі і ми депутати, і ми з вами маємо в ці дні мати відповідальність, що ми ще можемо зробити для країни, для Зеленського, бо в питаннях переговорів ми поряд з ним.

І ваша інфантильність, все ваше те, що зараз відбувається, що поки вам з Банкової не спустять... Можна, можна взяти трубку, подзвонити міністру і сказати: давайте зустрінемось. Це просто ганьба! Це ганьба те, що зараз відбувається! Ваш комітет не має ніякого зараз сенсу.

Тому я категорично за. І взагалі я пропоную вам, знаєте, ми викладемо потім цей чат, як ви взагалі втратили суб'єктність, втратили суб'єктність парламенту, втрачаєте суб'єктність країни, дозволяєте просувати тему все про Україну без України. От що зараз відбувається. Ми вам говоримо дуже важливі  речі...

 

БЕЗУГЛА М.В. Пане голово, а можна (Не чути)

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Це не істерики, це питання...

Я прошу мене не перебивати!

 

БЕЗУГЛА М.В. А чому?

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Ви не в себе у фракції зараз.

 

БЕЗУГЛА М.В.  (Не чути) Я маю можливість (Не чути) а ви використовуєте саме просто одне слово сказати за чи утримались ... (Не чути)

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Пане Мережко, я прошу вас навести лад у комітеті.

 

БЕЗУГЛА М.В. Ну, так ви ж порушуєте порядок у комітеті. Для чого ці істерики, пані Ірино, ну для чого? Кому вони потрібні?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, продовжуємо голосування.

Ірина Володимирівна, ви – за чи проти? Ви – за, так.

Ідемо далі.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Іонова. Марія Миколаївна, ви – за, проти чи утримались? Немає зв'язку.

Кривошеєв? Немає зв'язку.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Локтіонова?

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. Я утрималась, але теж концептуально за те, щоб проводити на наступному тижні такі засідання.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Руденко?

 

РУДЕНКО О.С. Утрималась.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Шараськін.

 

ШАРАСЬКІН А.А. Коментар як від секретаря комітету. Будь ласка, зафіксуйте. Панове, кожен член комітету має право висловитись і не бути перебитим. Дослухаємо один одного до кінця.

Я підтримую по питанню. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, Андрію Андрійовичу.

Юраш? Немає зв'язку.

Ясько?

 

ЯСЬКО Є.О. Колеги, я проголосую за, бо я вважаю, що таке засідання потрібне.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую, пані Єлизавета.

6 – утримались. 4 – за.

Андрій Андрійович?

 

ШАРАСЬКІН А.А. На жаль, рішення не прийнято.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, зараз ми можемо проголосувати за порядок денний в цілому з тією зміною, за яку ми проголосували, за зміну черговості питань.

Хто за те, щоб підтримати порядок денний?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Немиря?

 

НЕМИРЯ Г.М. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?

 

БАРДІНА М.О. Бардіна – за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Копиленко?

 

КОПИЛЕНКО О.Л. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Пушкаренко? Поки немає.

 

КОПИЛЕНКО О.Л. А ви бачили мене?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Так.

Мар'яна Володимирівна?

 

БЕЗУГЛА М.В. Да, я – за. І враховуючи той коментар, який був від секретаря комітету шановного, що кожен має право навіть під час голосування коментувати, я ще раз закликаю колег зменшувати, скажемо так, обсяг емоцій в настільки складні часи. А особливо дійсно звертаюсь до опозиції, повторюючи, що, наприклад, в підкомітеті там взагалі ми стараємось уникати усіх політичних, скажемо так, опонуючих тенденцій. Просто збирати ті чи інші тематики. Приєднуйтеся, і давайте голосувати більш-менш консолідовано.  Будь ласка.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Геращенко? Ірина Володимирівна?

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Я – проти.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Проти.

Іонова? Марія Миколаївна? Немає поки.

Кривошеєв?

 

КРИВОШЕЄВ І.С. За.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Кривошеєв – за. Єсть.

Локтіонова?

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. За.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Єсть.

Руденко?

 

РУДЕНКО О.С. За.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Шараськін?

 

ШАРАСЬКІН А.А. Утримався.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Утримався.

Юраш? Немає.

Ясько? Єлизавета Олексіївна?

 

ЯСЬКО Є.О. За. За.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.

9 – за. 1 – утримався. 1 – проти.

Андрій Андрійович.

 

ШАРАСЬКІН А.А. Рішення прийнято.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Рішення прийнято, колеги. Можемо переходити до розгляду питань порядку денного. А, до речі, стосовно зустрічі з паном міністром, можливо, це буде навіть на наступному тижні. Не виключено, ми будемо розглядати один законопроект і, можливо, пан міністр візьме участь і буде нагода для того, щоб поставити якісь запитання. Подумаємо, може, тоді не в онлайн-режимі, а для того, щоб можна було в закритому режимі, зробити цей офлайн тоді, якщо йдеться про… Тому що ці питання, вони… краще розглядати в закритому.

Добре. Але ми беремо до уваги, скажімо так, це питання і працюємо над цим. Дякую.

А ми з вами переходимо до розгляду питань порядку денного і першим таким питанням у нас стоїть питання про проект Закону України про приєднання України до Міжнародного договору про генетичні ресурси рослин для продовольства і сільського господарства.

Я прошу до слова заступника міністра економіки, довкілля та сільського господарства України Тараса Миколайовича Висоцького. Тарасе Миколайовичу, будь ласка, вам слово.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Доброго дня, шановні народні депутати, шановний Олександр Олександрович. Дякую за запрошення, за можливість представити відповідну ініціативу.

Фактично проект розроблено, проект закону розроблено з метою забезпечення виконання внутрішньодержавної процедури, необхідної для приєднання України до Міжнародного договору про генетичні ресурси рослин для продовольства і сільського господарства, який спрямований на збереження різноманітності продовольчих культур. Фактично на сьогодні в світі з точки зору міжнародної продовольчої безпеки, дійсно, важливо обмінюватися всіма досягненнями з точки зору генетичних активів і ресурсів.

В Україні на сьогодні тримачем, скажемо… (Не чути) банку генетичних ресурсів… (Не чути) рослин є Національний центр генетичних ресурсів рослин України Інституту рослинництва імені Юр'єва. Фактично ми на сьогодні маємо 156 тисяч зразків, що належать до 544 культур і понад 2 тисяч видів рослин. Також, оскільки цей інститут знаходиться в Харкові, наразі за підтримки ФАО триває будівництво сховища для зразків насіння із лабораторним комплексом на базі Інституту сільського господарства Карпатського регіону Львівської області, на базі якого організовано дублетне сховище генетичних ресурсів рослин України. Тобто навіть в умовах воєнного стану всі заходи застосовуються, щоб зберегти наш дуже важливий потенціал.

Фактично проект закону передбачає приєднання до Міжнародного договору про генетичні ресурси рослин для продовольства і сільського господарства, дія якого не поширюється на тимчасово окуповані російською федерацією території України до повного припинення збройної агресії проти України, відновлення територіальної цілісності України в межах міжнародного визнаного Державного кордону України, повного контролю України за Державним кордоном України та відновлення конституційного ладу на відповідній території України. Це чітко прописано.

Також до відома, що взагалі договір цей міжнародний набрав чинності ще у 2004 році. Станом на сьогодні 152 договірні сторони, в тому числі Європейський Союз, приєдналися до нього, є активними учасниками. Також в межах опрацювання ще є такий коментар, щоб додати заяви та застереження по виконанню окремих положень міжнародного договору. Тому пропонується проект Закону доповнити новими абзацами такого змісту.

Україна тлумачить статтю 12.3-д міжнародного договору як таку, що визначає, що генетичні ресурси рослин для продовольства і сільського господарства або їх генетичні частини чи компоненти, які були об'єктом інновацій, можуть бути об'єктом прав інтелектуальної власності за умови дотримання критеріїв, що стосуються таких прав. І відповідно до положення статті 22.3 міжнародного договору для спору не вирішеного відповідно до статті 22.1 або статті 22.2, Україна приймає як обов'язковий засіб врегулювання спорів, передбачених статтею 22.3-а цього міжнародного договору.

Фактично кінцеве прийняття і вступ дозволить нам отримати доступ до сучасних технологій довгострокового збереження зразків генофонду у вигляді насіння, вегетативних частин, пилку, ДНК, методів їх ідентифікації з використанням ДНК-маркерів, використовувати генетичні ресурси рослин шляхом сприяння селекції рослин для виведення адаптованих сортів, розширення генетичного різноманіття, сприяння збільшенню виробництва продовольства. Особливо це важливо зараз, коли ми бачимо, що клімат змінюється і посухи на значній території України стають все частіше, нам треба посухостійкі сорти, використовуючи міжнародний досвід, активніше отримувати. І також фактично ми зможемо отримувати грошові вигоди, що випливають із використання систем доступу до генетичних ресурсів, які охоплюють 64 основні світові культури.

Просимо, будь ласка, розглянути та підтримати відповідну ініціативу. З радістю готовий почути ваші коментарі та/або надати відповіді на ваші запитання. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Тарасе Миколайовичу, за дуже ґрунтовну доповідь з цього питання.

Можливо, у колег будуть якісь питання або хтось бажає висловитися з цього приводу? Будь ласка, колеги, хто хотів би поставити запитання пану заступнику міністра?

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Я підняла руку, якщо можна.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Ірина Володимирівна. Будь ласка, вам слово.

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Дякую. Дякую, шановний пане Тарасе, за ґрунтовну і професійну доповідь. У мене до вас запитання наступне. Як ми знаємо, воно трішки ширше, ніж обговорюване питання, але ми не часто вас бачимо на комітеті, бо не є профільним комітетом.

Враховуючи все-таки те, що сільськогосподарський аграрний кластер є одним із ключових під час наших перемовин з Європейським Союзом, наскільки мені відомо, ви вели цю тему в Міністерстві аграрної політки, яке зараз ліквідоване, створено таке, як би велике міністерство, яке об'єднує відразу кілька. По-перше, на якому етапі вже після цього місяця, там реорганізація, наскільки може виконувати свої повноваження Комітет економіки в контексті аграрної політики? І як тепер відбувається от переговорний трек саме по кластеру аграрному? Він один із найскладніших, і, чесно кажучи, якщо ми там не захистимо на етапі перемовин інтереси України, то, ну, потім буде все те, що ми бачимо в інших сферах. І ви зараз яскраво це бачите на нашому комітеті.

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Дякую, Ірина Володимирівна, за запитання.

Дійсно фактично 32 відсотки, одна третя з цього нормативного поля фактично актів для перемовин, це аграрний сектор, ну, всі країни. Це найбільший з точки зору об'єму і важливості, найбільших напрямків. Є три розділи. Це одинадцятий – аграрна політика та сільські території. Дванадцятий – безпечність харчових продуктів, санітарні, фітосанітарні заходи. І тринадцятий розділ – рибальство та аквакультура, які входять в п'ятий кластер. Фактично відкриття йде по кластерах. Це п'ятий крайній в черзі, але все рівно він є важливим.

На вересень заплановані перемовини в Брюсселі. В одинадцятому розділі – це 8, 10 вересня. В дванадцятому розділі – це 15, 19 вересня. І по тринадцятому розділу – це 25, 26 вересня.

Станом на сьогодні скринінг, тобто опитувальник, який відображає поточний рівень законодавства вже в Брюссель направлений. Презентації направлені. Фактично відбуваються імітаційні сесії, підготовки до виступів. Самі перемовні позиції вони мають бути направлені після скринінгу. Тобто орієнтир жовтень. Зараз от для того, щоб почути результати скринінгу, отримати перший проміжний звіт, і тоді формувати перемовні позиції. Тобто у вересні не буде обговорень умов вступу, а буде представлення поточного стану і наданий зворотній зв'язок від колег.

По перемовній позиції. Є сформовані три переговорні групи, відповідно в тому числі народні депутати в кожній з них є. В основному це дійсно представники Комітету аграрної політики і земельних відносин. Пан Артур Герасимов точно є, як мінімум в двох, наскільки я пам'ятаю. Він досить активно працює. Тобто зараз є певні проєкти перемовних позицій, але знову ж це поки що некінцевий.

Для того, щоб зберегти максимальні інтереси заплановано в серпні три регіональні зустрічі:  завтра, 14 серпня, у Львові. Потім – 21 серпня в Одесі, 28-го – в Полтаві, де запрошуються з сусідніх областей, де ми будемо так в офлайн-режимі показувати, які там є ризики, загрози, чути зворотній зв'язок. Тобто важливо із регіонів, потім від Брюсселя і тоді в жовтні буде формуватися вже кінцева позиція. Однозначно ціль: не втратити український інтерес і максимум відстояти саме наш інтерес в межах євроінтеграції. Приклад і досвід інших країн показує, що можна відстоювати і можна добиватися певних перехідних періодів і відступів, які важливі для аграрного сектору, тому наразі налаштування таке.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.

Колеги, ще будь якісь запитання або бажання висловитися? Я не бачу. Тоді ми можемо голосувати.

Тобто пропозиція проголосувати звучить наступним чином: за основу та в цілому з урахуванням тих висловлених зауважень, пропозицій так з боку міністерства.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. За основу та в цілому з пропозиціями комітету і з техніко-юридичними правками.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Голосуємо тоді. Колеги, хто – за?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Немиря?

 

НЕМИРЯ Г.М. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?

 

БАРДІНА М.О. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Копиленко?

 

КОПИЛЕНКО О.Л. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Пушкаренко? Немає.

Безугла.

 

БЕЗУГЛА М.В. Безугла – за.

Дякую.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Геращенко?

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Іонова?

 

ІОНОВА М.М. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Кривошеєв?

Локтіонова?

 

ЛОКТІОНОВА  Н. В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Руденко?

 

РУДЕНКО О.С. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Шараськін?

Юраш?

Ясько?

Пані Єлизавета?

Шараськін? Андрій Андрійович чи ви з нами?

Кривошеєв? Немає.

9 – за.

Андрій Андрійович, немає.

Олександр Олександрович.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Рішення прийнято.

Колеги, дуже вам дякую.

Тарасе Миколайовичу, дуже дякую за участь…

 

ВИСОЦЬКИЙ Т.М. Дякую вам.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. … і до побачення. Але завжди раді вас бачити у нас. І успіхів у процесі ведення перемовин стосовно кластерів відповідних, це важливе питання. Дуже вам дякую.

А ми можемо розглянути, перейти до розгляду питання, яке ми перенесли, тобто питання про лист голови підкомітету з питань міжнародних форм та методів протидії агресії проти України Безуглої Мар'яни Володимирівни від 22 липня цього року.

Я тоді хотів би надати слово безпосередньо авторці цього листа Мар'яні Володимирівні. Будь ласка, Мар'яна Володимирівна, вам слово.

 

БЕЗУГЛА М.В. Дякую, пане голово.

Ми вже встановили такий більш-менш темп засідань підкомітету, це щомісячний. І відповідно 18 липня 2025 року відбулося вже чергове засідання підкомітету, на якому ми розглянули ряд питань, зокрема тих, щодо яких ми звертаємося до комітету, а це два питання: це розгляд законопроекту, що стосується взаємодії з національними рухами колоніальних народів Російської Федерації з проханням після розгляду на підкомітеті розглянути його на наступному комітеті в першому читанні, і друге – це подальша робота з врегулювання санкційної політики.

Зазначу, що з часу запуску підкомітету в процесі взаємодії з Міністерством закордонних справ та Офісом Президента було піднято питання щодо синхронізації 13, 14, 15, 16 та 17 санкційних пакетів з Європейським Союзом, відповідно визначено певні застереження і складнощі щодо такої синхронізації, які в тому числі мають законодавчі обмеження. До прикладу, це повноваження Міністерства закордонних справ бути суб'єктом подання тих чи інших санкцій.

Є ряд різних моментів. Відповідно була проведена робота з відомствами, не тільки з Міністерством закордонних справ, а й з Кабінетом Міністрів, ті ідеї, які є в Офісі Президента, в Міністерстві оборони. І наразі ми збираємо це в певний такий комплекс, то ж звертаємося до комітету з пропозицією і проханням щодо організації робочої групи, що стосується санкційної політики. Я також скажу щодо того, МЗС України… Щодо того, що національною коаліцією громадських об'єднань також підготовлено білу книгу для країн Європейського Союзу щодо геополітичних питань і навіть питань санкційної політики. А ми її теж надамо комітету. Це такий додатковий момент, те, що я хотіла зазначити. Тобто, щоб покращити інформування шановних колег. Загалом всім було надіслано цей проект листа, і також було надіслано протокол засідання попереднього підкомітету. Запрошуємо, долучайтеся, чекаємо усіх.

Тож, якщо підсумовувати, шановний голово, підкомітет звертається щодо включення до порядку денного найближчого засідання Комітету Верховної Ради, ну, після розгляду, звісно, сьогодні, з питань зовнішньої політики та парламентського співробітництва питання створення … Вірніше питання розгляду законопроекту про основні засади державної політики України щодо взаємодії з національними рухами колоніальних народів Російської Федерації за реєстраційним номером 11402. І друге, це розглянути питання щодо створення робочої групи з опрацювання змін до законодавства щодо забезпечення санкційної політики України до складу якої включити зокрема представників Офісу Президента, секретаріат Кабінету Міністрів України, Міністерство закордонних справ України, Міністерство юстиції України, Міністерство економіки України, Службу безпеки України та інших заінтересованих відомств. Фактично цей робочий процес вже почався, підкомітет бере на себе подальшу організацію. І, звісно, велком, тобто радіє долученню колег безвідносно до політичної приналежності фракційної.

Дякую за увагу. Якщо є питання, я готова відповісти.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.

Тобто основна ідея, основна пропозиція полягає в тому, щоб створити робочу групу з опрацювання змін до законодавства щодо забезпечення санкціоного… Питання в тому я не можу на це не звернути увагу, що це поза рамками нашої компетенції.

 

БЕЗУГЛА М.В. Можна…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так-так.

 

БЕЗУГЛА М.В. Пане голово, ми досліджували предмети відання комітетів. Так створилась певна практика, що розписуються, наприклад, на Комітет національної безпеки, але в них у предметах відання цього питання по санкціях немає. До того ж, якщо аналізувати, то це тільки останнім часом був проголосований один законопроект, що стосується транспорту, ви знаєте і врегулювання санкційної політики щодо тіньового флоту рф. Але це теж результат дії активізації процесу міжпарламентського і міжвідомчого, який мав місце при запуску підкомітету.

Крім того, якщо говорити вже про предмети відання нашого підкомітету, які ми опрацювали з колегами, то підкомітет це різні прямі, непрямі різні міжнародні форми і методи протидії агресії. Відповідно, враховуючи, що в парламенті, я сподіваюсь, ми це питання поступово врегулюємо, санкції трошки "безхозні", скажімо так, а питання залишаються і повторюся вони вже виникли практично, коли ми працювали над тим, як синхронізувати задавнені пакети санкцій, і, до речі, Президент підтримав. Була проведена нарада. Відповідно тими методами, зокрема, законодавчими, що є, вдалося синхронізувати, але це дещо в ручному режимі і, звісно, потребує додаткового законодавчого врегулювання. Як я наводила приклад, перше законодавче врегулювання крім тих інших моментів, на яких я не буду зараз зупинятися, щоб не займати час, це, зокрема, розширення повноважень Міністерству закордонних справ. А Міністерство закордонних справ це, по-любому, наші питання не предмети відання. Знову ж, повторюючись, цей процес живий, він починається щось ми уже спробували врегулювати через організаційні форми і методи.

Тому відповідно як у нас буде вже подальший етап розвитку з проектом, то далі уже можна вирішувати, яким чином це буде реєструватися чи це, можливо, взагалі буде подавати Кабмін. А ми будемо супроводжувати це в рамках міжкомітетської взаємодії. Головне, щоб все-таки отримати збільшений шанс на врегулювання питання. Завершуючи, дійсно, от як я згадувала про це питання синхронізації санкцій, дуже багато труднощів, з якими зіткнулася, працюючи з Міністерством закордонних справ.

А друге по корінним народам. Тут присутні колеги, які були на підкомітеті. Наскільки це важливе питання, щоб його теж почати, як в рамках першого читання. Ще додам і ви ж були присутні, Міністерство закордонних справ обіцяло вже підготувати ті корекції відповідно до зауважень Головного науково-експертного управління тощо, які треба врахувати до другого читання. Там є складнощі по роботі з Міністерством закордонних справ, не буду це приховувати. Але питання ж знову поетапності. Ми можемо проголосувати в першому читанні, підняти політично і далі вже разом з усіма бажаючими, до речі. Там є серед співавтори, ініціатори з опозиції, наголошую на цьому, тому ми всіх чекаємо по роботі, доопрацювати. І вже, якщо буде нормальний погоджений законопроект до другого читання, звісно, виносити його на комітет.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Справа в тому, що, зі свого досвіду, питання пов'язані з санкціями, коли я стикався з цим питанням, то це була компетенція Комітету з питань національної безпеки і оборони. І згідно з самим Законом "Про санкції", там також йдеться просто, процитую, що відповідно до статті 1 "Про санкції" з метою захисту національних інтересів, національної безпеки, суверенітету, територіальної і так далі. Тут…  терористично… Можуть застосовуватися спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи, далі санкції. Тобто це питання завжди було, принаймні так як я розумію це, хоча можу помилятися, але це було завжди в рамках компетенції комітету оборони.

 

БЕЗУГЛА М.В. Я наголошую, що в предметах відання у нього немає. І якщо ми подивимося ретроспективу і ви знаєте, що 5 років я була в цьому комітеті, ми питання санкцій де-факто не розглядали. Крім того, якщо вже ширше говорити, то Верховна Рада може подавати також, опрацьовувати навіть не тільки законодавство, звісно, а саме санкції, як такі. І за моїми попередніми дослідженнями тільки, скажемо так, не будемо, це відкритий формат, – більше 3 тисяч різних тих чи інших пропозицій щодо санкцій, вони, скажемо так, архівовані в парламенті. І по великому рахунку, це теж треба піднімати. Це якраз ті питання, що зараз попри емоційність, але наголошують, наприклад, з боку опозиції, що ми маємо бути активніші в пріоритетах, що стосуються національної безпеки, оборони, але, звісно, нашого міжнародного виміру. Санкційна політики – це міжнародна форма, спосіб, метод боротьби з країною-агресором.

Тож я прошу підтримати. Ніяких зобов'язань на комітет це не накладає, а залежить від того, як, наскільки ми будемо успішні вже в роботі з відомствами щодо розвитку цього процесу. Тобто в любому випадку ми, в робочому форматі ця група як би буде існувати.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. У цьому зв'язку… Кворуму немає?

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Немає.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шкода, тоді ми не можемо… (Не чути)

Давайте я тоді спробую написати в чат, якось спонукати людей на те, щоб… Так, шкода, якщо… Так, давайте…

 

ПУШКАРЕНКО А.М. Колеги, вітаю. Пушкаренко долучився.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую. Нам ще треба колегу, щоб хтось долучився, щоб у нас був кворум, повноцінний кворум.

 

ЗАБЛОЦЬКИЙ М.Б. Шановні колеги, дуже цікаво бути у вас на комітеті, реально цікаво слухати, але можна, будь ласка, якщо вже буде кворум, розглянути моє питання. Я трошки не розраховував, що це буде так довго тривати. Якщо можна, пане голово.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Головне, щоб був кворум, і ми розглянемо тоді. Ми чекаємо. Ще треба, щоб хтось долучився. Ви бачите, на превеликий жаль, представники опозиції, вони відключилися, і вони намагаються зірвати роботу комітету. Це погано, на жаль. Я вважаю, це безвідповідально. Але є як є.

 

БЕЗУГЛА М.В. Пане Олександре, дійсно, зафіксую цей момент, що опозиція наміренно відключилася, щоб зірвати кворум засідання.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Повертаємось до… На щастя, маємо кворум, так? Єлизавета Олексіївна долучилася до нас.

 

ЯСЬКО Є.О. Так, так. Я знову з вами.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Єлизавета Олексіївна. Дякую, Арсеній Михайлович. Ви рятуєте ситуацію, рятуєте кворум.

Повертаємось до розгляду питання. Ви почули, тобто ми це питання обговорили і виникла пропозиція змінити назву, включити слова…

Будь ласка, тоді, Мар'яна Володимирівна нехай…

 

ПУШКАРЕНКО А.М. Я перепрошую. Дякую за ваші теплі слова. Ви знаєте як кажуть наші брати і сестри, це не я, це Бог нашими руками.

 

БЕЗУГЛА М.В. Пропоную швиденько, тому що в нас дуже багато питань. Зараз ми проконсультувалися з секретаріатом. Створення робочої групи з опрацювання змін до законодавства щодо забезпечення зовнішньополітичного виміру санкційної політики в Україні.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ставимо на голосування тоді, так? Хто за те, щоб підтримати створення такої робочої групи з такою назвою? Хто – за?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Немиря? Відсутній.

Бардіна?

 

БАРДІНА М.О. Бардіна - за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Копиленко? Олександр Любимович?

 

КОПИЛЕНКО О.Л. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

 

КОПИЛЕНКО О.Л. Чуєте мене?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Так, чую.

 

КОПИЛЕНКО О.Л. Спасибі.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Пушкаренко? Пане Арсенію?

Безугла?

Пушкаренко. Пане Арсенію?

 

ПУШКАРЕНКО А.М. Пушкаренко рішуче за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Безугла?

 

БЕЗУГЛА М.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Геращенко? Нема.

Іонова? Нема.

Кривошеєв? Нема.

Локтіонова?

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Руденко?

 

РУДЕНКО О.С. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Ясько?

 

ЯСЬКО Є.О. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. 8 – за, Олександр Олександрович.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Рішення прийнято. Дякую, колеги.

А перед тим декілька слів Мар'яна Володимирівна хотіла додати. І переходимо...

 

БЕЗУГЛА М.В. Дякую, колеги. Запрошую всіх без виключення до робочої групи. І другий момент...

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. А голова хто робочої групи? Голова робочої групи хто?

(Загальна дискусія)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Треба проголосувати. Давайте, якщо ніхто не проти, ініціатора, тобто ініціаторку, точніше, Мар'яну Володимирівну призначимо головою робочої групи, якщо Мар'яна Володимирівна не має нічого проти і ніхто з колег не виступає проти. Тобто консенсусом приймаємо таке рішення. Дякую.

Будь ласка. Вітаю вас, Мар'яна Володимирівна.

 

БЕЗУГЛА М.В. Спасибі.

І друге питання, ми вже опрацювали з секретаріатом, щодо порядку денного: на 20 число по корінним народам. Дякую за сприяння, і рухаємося далі.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колонізованим народам.

 

БЕЗУГЛА М.В. Колоніальним.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колоніальним, а потім там МЗС пропонує "колонізованим". Дякую, колеги.

Наступне, архіважливе питання, прошу зосередитись: про проект орієнтовного плану роботи Комітету з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва та пропозиції до проекту порядку денного чотирнадцятої сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання.

Прошу до слова Людмилу Олександрівну. Будь ласка.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. На виконання Регламенту Верховної Ради України комітет повинен подати орієнтовний план своєї роботи, а також пропозиції на наступну сесію Верховної Ради України.

Шановні члени комітету, перед вами підготовлений відповідно до всіх установчих документів і законодавчих документів проект порядку денного відповідно до Регламенту Верховної Ради.

Перший пункт – це наші законопроекти, з яких комітет визначений головним, і які ми маємо опрацювати.

Другий пункт. Законопроекти, де комітет є профільним і має надати свої пропозиції головному комітету.

І далі весь порядок роботи комітету відповідно до пропозицій членів комітету.

Вам цей проект був наданий, ви могли ознайомитися. Якщо є якісь пропозиції, могли їх подати.

Прошу вас звернути увагу на сторінку 11... вірніше сказать, на сторінку 10, починаючи з 54 пункту. Тут є законопроекти, з яких комітет визначений головний, але які за їх аналізом втратили свою актуальність.

Перший законопроект № 13269. Це Заява Верховної Ради у зв'язку з ратифікацією Угоди між Сполученими Штатами та Україною про створення Американсько-Українського інвестиційного фонду.

Ця заява відповідно до аналізу втратила свою чинність, бо був прийнятий закон про ратифікацію, в преамбулі якого повністю включені положення цієї заяви про те, що угоди інші не вважаються ратифікованими і угоди інші, які передбачалися в угоді про Американсько-Український інвестиційний фонд, не подавалися до Верховної Ради.

Друге. Дві постанови щодо ситуації в Грузії, які були... які подавалися відповідно до ситуації в Грузії, яка склалася після їх виборів у 24-му, в жовтні 2024 року. Вони були розглянуті на засіданні комітету, але Верховна Рада їх так і не затвердила. Відповідно терміни вже пройшли, актуальність їх втрачена.

Інший проект постанови – це заява Разумкова, внесена народним Разумковим (13061) щодо створення парламентської переговорної групи для нормалізації міжнародних відносин, яку комітет рекомендував відхилити.

Інший проект Постанови 13159, який втратив чинність у зв'язку з прийняттям постанови… Ой, втратив актуальність у зв'язку з прийняттям Постанови Верховної Ради 4554, в якій повністю відображаються положення цієї заяви.

І ще один законопроект №13239 щодо відзначення 80-ї річниці завершення Другої світової війни, терміни пройшли, Верховна Рада його не розглядала.

І наостанок. Законопроект №6572, він теж втратив актуальність, оскільки його положення були повністю враховані в прийнятому Законі України  2042 від 15.02.22-го року. То ж прохання ці законопроекти  не включати до порядку денного наступної сесії. І прохання таким чином, якщо немає інших пропозицій, затвердити орієнтовний план і з врахуванням тих позицій, які зазначила я, і також затвердити пропозиції до порядку денного сесії із зауваженнями, якими я зазначила.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую, Людмило Олександрівно.

Колеги, будуть якісь питання, пропозиції, хтось бажає висловитися? Я не бачу. Тоді ми можемо поставити на голосування. Ні?

Олександр Любимович, ви хотіли.

 

КОПИЛЕНКО О.Л. Ні-ні. Давайте голосувати за пропозиції.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Тоді я ставлю на голосування  цю пропозицію, які озвучила щойно Людмила Олександрівна з усіма відповідними пропозиціями. Так, хто за  це?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?

 

БАРДІНА М.О. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Копиленко?

 

КОПИЛЕНКО О.Л. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Пушкаренко?

 

КОПИЛЕНКО О.Л. За. Бачили...

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бачив, бачив, Олександр Любимович.

Арсенію Михайловичу? Арсенію Михайловичу!

Безугла?

 

ПУШКАРЕНКО А.М. Пушкаренко – за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.

Безугла?

 

БЕЗУГЛА М.В. Безугла – за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Кривошеєв? Немає.

Локтіонова?

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Руденко?

 

РУДЕНКО О.С. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Ясько?

 

ЯСЬКО Є.О. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. 8 – за, Олександр Олександрович.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Рішення прийнято. Дуже дякую, колеги.

Переходимо до наступного блоку питань, надзвичайно важливого. Тут деякі колеги висловлювали сумніви стосовно міжпарламентської співпраці, але я хотів би наголосити, що в назві нашого комітету і наша компетенція – це дуже важлива частина міжпарламентська співпраця. Тому давайте не будемо ігнорувати ці важливі питання. І наші колеги дуже довго чекали, і давайте будемо конструктивні в цьому питанні.

Переходимо до наступного питання під цією рубрикою міжпарламентської співпраці: про запрошення бразильських федеральних депутатів до України.

Я прошу до слова Ярослава Володимировича Борисюка – директора Третього територіального департаменту Міністерства закордонних справ України. Ярославе Володимировичу, будь ласка, вам слово.

 

БОРИСЮК Я.В. Доброго дня, шановні народні депутати, шановний Олександре Олександровичу. Ми підтримуємо направлення такого запрошення. Наше посольство вже працювало в червні-липні із секретаріатом Комітету зовнішніх відносин та національної безпеки Палати депутатів Бразилії, і є попередня готовність голови цього комітету Філіпа Бароса відвідати Україну. Але вони відзначили, що отримання офіційного запрошення від Верховної Ради воно б сприяло позитивному рішенню щодо цієї поїздки.

Депутат перспективний, це новий голова комітету, він проявляє інтерес до української тематики, представляє, зокрема, штат Парана, де проживає велика українська громада в Бразилії, де вона сконцентрована. Критикував Лулу щодо його візиту до Москви, тобто є перспективи, щоб він буде займати активну позицію.

Також відзначало наше посольство, що, наскільки це можливо, якщо українська сторона могла б покрити витрати на відрядження, це мало б позитивний ефект, тому що зазвичай президія Палати депутатів бразильського конгресу, вона в першу чергу звертає увагу на фінансові аспекти при наданні дозволів на відрядження. Але в сухому підсумку ми підтримаємо, звичайно, направлення такого запрошення і будемо сприяти: і посольство, і МЗС візиту цього депутата.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую, Ярослав Володимирович.

Колеги, чи будуть якісь запитання або бажання висловитися з цього питання? Я не бачу. Тоді ми можемо голосувати, але… рекомендувати…

 

МОСОЛОВ Ю.О. Запросити делегацію бразильських депутатів та розглянути можливість забезпечити фінансування такого візиту.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Тоді, колеги, голосуємо. Кворуму немає нібито. Так, колеги, трошки зачекаємо, може, хтось повернеться з наших колег. Таке буває, на жаль, в режимі онлайн, технічні питання, нам бракує однієї особи, тому…

Знаєте, хочеться, щоб принаймні черга до Гаяни дійшла нарешті, і ми проголосували.

 

БЕЗУГЛА М.В. Я тут. Постійно. Мабуть, це ще хтось відключився, бо я не відключалася.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, голосуємо.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?

 

БАРДІНА М.О. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Копиленко?

 

КОПИЛЕНКО О.Л. За.

Бачили.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бачив-бачив.

Пушкаренко?

 

ПУШКАРЕНКО А.М. Пушкаренко – за.

 

МОСОЛОВ Ю.В. Бачу.

Безугла?

 

БЕЗУГЛА М.В. Безугла – за.

 

МОСОЛОВ Ю.В. Дякую.

Локтіонова?

Пані Наталія?

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О.Дякую.

Руденко?

 

РУДЕНКО О.С. Руденко – за.

 

МОСОЛОВ Ю.О. Ясько?

 

ЯСЬКО Є.О. За.

 

МОСОЛОВ Ю.О. 8 – за.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Рішення прийнято. Дуже дякую. Особисто дякую Єлизаветі Олексіївні. Переходимо… А, Ярославе Володимировичу, дуже вам дякую за участь у нашому засіданні, завжди раді вас бачити.

Дякую.

А ми переходимо…

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О.  Давайте Гаяну розглянемо.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Давайте Гаяну, колеги, якщо не проти, бо чекають одразу про обрання координатора з проведення організаційних зборів депутатської групи Верховної Ради України з міжпарламентських зв'язків з Кооперативною Республікою Гаяна.

Так. А, Ярослав Володимирович, теж ви можете виступити з цього питання, чи ні? Чи просто давайте тут координатора…

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Ні, Гаяна. Ні, Борисюк може виступити.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, якщо можна тоді Ярослав Володимирович буквально декілька слів, якщо можете сказати з цього…

 

БОРИСЮК Я.В. Буквально два слова, дякую, це дуже важлива для нас країна, де штаб-квартира КАРІКОМ знаходиться в цій країні. Країна бурхливо розвивається в них після початку видобутку нафти ВВП 15 мільярдів доларів США на рік і на душу населення майже 18 тисяч доларів. Тобто країна входить в Раду безпеки ООН як непостійний член цього року, але міжпарламентська співпраця у нас відсутня практично. Тобто велись періодичні контакти. Були контакти на рівні спікерів. Але ще у 23-му році. Але не формалізовано і звичайно ми підтримуємо для такої важливої країни створення групи і  інституціалізацію співпраці. Але треба враховувати єдиний момент, що 1 вересня в Гаяні відбудуться загальнонаціональні вибори і буде переобраний склад парламенту. Ми зараз в нинішньому складі парламенту маємо певний набір депутатів, які зацікавлені в співпраці з Україною. І наше посольство, яке відповідає за Гаяну, це Бразилія, вона готова також надати сприяння в налагоджені безпосередньо з нашими депутатами. Але треба враховувати, що вони будуть переобрані і хтось залишиться, хтось не залишиться, будемо знати склад десь ближче, може, до кінця вересня, хто залишиться в складі парламенту.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.

Колеги, тут питання стоїть стосовно обрання координатора і конкретної кандидатури. Нашого колеги Святослава Андрійовича, на жаль, немає, він традиційно… О, будь ласка, Арсеній Михайлович, будь ласка, вам слово.

 

ПУШКАРЕНКО А.М. Дивіться, я можу, якщо там Святослав Андрійович (Не чути)я можу бути координатором. Але мені хотілося перед тим традиційно, коли ми говоримо за країни Латинської Америки та Карибського басейну, мені хотілося би почути, значить, стратегію, як у нас це було з Домініканською Республікою, бачення роботи. Що стосується, пан Борисюк нам розповідав, там посольства… Ну, на всі мої і колег співголів нашого об'єднання, до речі, Олександр Олександрович, яким і ви також є, МЗС, що стосується Гаяни. МЗС писало різні нісенітниці свої традиційні: ми не можемо, не вбачаємо і так далі. Ну, зрозуміло.

Тому тут питання таке, що треба розуміти. Якщо ми робимо, то яка наша стратегія? Наше посольство абсолютно, я це заявляю відповідально, спростовую слова пана Борисюка, абсолютно не готовий сьогодні працювати по Гаяні, абсолютно не володіє там в контексті парламенту ситуацією, якихось там депутатів називає. Це все нісенітниці. Тому що скільки б ми не намагалися цю роботу з Гаяною, як з іншими державами почати, просячи допомоги і сприяння нашого посольства, був меседж від Президента, який через зовнішню політику посилити роботу в регіоні через міжпарламентський трек, що був успішно по багатьом країнам, куди все ж таки ми доїхали, зокрема, ви, Олександр Олександрович, ми показали відповідний результат.

Тому тут ми маємо розуміти, просто створити ще одну групу, щоб вона була, це класно. На МЗС ми там сильно не розраховуємо. Ми маємо розуміти, як ми рухаємося і реально, які можуть бути точки фонду, а тим більше, тим більше як в тому, що дійсно будуть парламентські вибори, це говорить людина, яка провела першу в історії парламентську конференцію з колегами "Україна-Латинська Америка" в Києві, і тому я розумію, про що я говорю, і максимально авторитетний і відповідальний.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.

Я хотів би надати слово пану Мар'яну Заблоцькому з цього приводу, оскільки він є ініціатором.

Будь ласка.

 

 ЗАБЛОЦЬКИЙ М.Б. Так, дякую вам і за увагу до цього  питання. Країна потенційно надзвичайно цікава, перепрошую  …(Не чути) Там всього лиш 800 тисяч населення. Я думаю, що коли така маленька країна, насправді особливо кількість людей, які керують країною вона не міняється в залежності від виборів, фактично там декілька сімей, які були при владі і будуть. Але дійсно з початком видобутку нафти в них середній ріст ВВП за останні 5 років плюс 40 відсотків реального ВВП, у них ВВП подвоюється фактично кожні 2 роки. І основна мета – це знайти певні точки у геополітичній та військовій співпраці.

Станом на зараз територіальні претензії на нафтоносний регіон заявив проросійський режим  Венесуели. Ви знаєте, що особиста охорона диктатора Венесуели це є "вагнерівці". Присутні декілька російських баз на території Венесуели. Також на території Венесуели проводиться збір компонентів готових до шахедів, які бомблять наші міста. Ну, і відповідно Гаяна вона з 2023-го по 2024 рік подвоїла свої воєнні бюджети зі 100 до 200  мільйонів доларів. Але це все лише один відсоток їхнього ВВП. Тобто звичайно, що в такій ситуації, коли в них є територіальні претензії, мова йти має про їх в п'ять разів більші витрати і я знаю, що вони доволі зацікавлені в наших технологіях і дронах. А ми зацікавлені в тому, щоб мати присутність у регіонів в тому плані, щоб і не дозволяти і показувати певну позицію росіянам, і, можливо, також мати якісь можливості для економічної співпраці, бо, по суті, Гаяна зараз це такий майбутній Катар. Катар теж починав з 200 тисяч населення зараз. Неймовірно багато країна і може дозволити собі потратити і 200 мільярдів доларів на проведення кубку світу в 2022 році.

Я вивчив економічні відносини з Гаяною. Станом на зараз ми туди експортуємо соняшникову олію і імпортуємо звідти ром. Відповідно аграрні контакти цих копаній, які туди експортують, в  мене є. Я би хотів здійснити туди візит після того все-таки, дійсно, як в них пройдуть вибори, хоча, на мою думку, особливо це розкладу не поміняє Україні чисто із-за того, що там лише 800 тисяч людей і, скажемо так, всі один одного знають. І що би там в політиці не відбувалося, особливо воно щось не міняє.

Тому дякую колегам, що долучилися. Заява групи дружби, наскільки я пам'ятаю, 6 людей, включаючи і керівника комітету пана Мережка. Дякую всім, що готові долучитися. Буду пропонувати всім заявникам також обрати мене як керівника міжпарламентської групи зв'язків з Гаяною.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.

Тоді обираємо координатора. Арсеній Михайлович. Консенсусом. Якщо ніхто не проти, то тоді приймаємо рішення. Хтось проти? Я не бачу.

 

КОПИЛЕНКО О.Л. Всі – за.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Всі – за? Добре. Тоді рішення прийнято. Дякую Арсенію Михайловичу.

 

БЕЗУГЛА М.В. Безугла – за. Безугла – за. Вибачте.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ми консенсусом. Дуже вам дякую.

А ми переходимо до наступного…

 

БОРИСЮК Я.В. Дякую вам.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. …питання про запрошення голови Комітету Великих національних зборів Турецької Республіки у закордонних справах Ф.Октая відвідати Україну. І я тут прошу до слова Ігоря Святославовича, начальника відділу Туреччини і Південного Кавказу Другого територіального департаменту МЗС України. Ігоре Святославовичу, ви є?

 

РОМАН І.С. Так, так. Чути мене? Доброго дня.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.

 

РОМАН І.С. Доброго дня, шановні народні депутати. Доброго дня, шановний Олександре Олександровичу. Мова йде про запрошення голови Комітету у закордонних справах Великих національних зборів Турецької Республіки Фуата Октая. Це відомий і впливовий політик. Свого часу був віцепрезидентом Турецької Республіки. Він, власне кажучи, запрошення виникло за підсумками візиту делегації групи Верховної Ради України з міжпарламентських зв'язків з Турецькою Республікою у складі її співголови Чийгоза та Касая, які провели зустрічі Великих національних зборів Туреччини з низкою турецьких посадовців. Цей візит відбувся 2 липня.

І Міністерство закордонних справ підтримує ідею запрошення цього політика, який протягом 2025 року відвідував разом зі своїми колегами Російську Федерацію і має наміри сприяти виробленню прийнятних рішень щодо припинення війни.

Крім того, треба врахувати, що голова Великих національних зборів Куртулмуш планує, чи розглядає можливість участі у парламентському саміті Міжнародної Кримської платформи у Стокгольмі, який відбудеться у листопаді 2025 року.

Власне кажучи, просимо підтримати цю ідею. І від імені керівництва Верховної Ради України запросити Фуата Октая відвідати разом з його колегами Україну. У нас, ви знаєте прекрасно, який інтенсивний, динамічний політичний діалог. Учора відбулася телефонна бесіда Президента Володимира Зеленського із Президентом Турецької Республіки. Туреччина надає майданчик і вживає посередницьких зусиль для припинення російської агресії.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую, Ігоре Святославовичу.

Чи будуть якісь запитання, або пропозиції, або бажання висловитися? Я не бачу.

Тоді ми можемо голосувати. Пропозиція проголосувати, щоб підтримати і направити листа...

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Рекомендувати Голові Верховної Ради запросити до нас Октая, голову Комітету у закордонних справах турецького парламенту.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, хто – за?

 

БЕЗУГЛА М.В. Безугла – за.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Мережко – за.

 

ПУШКАРЕНКО А.М. Олександр Олександрович, я перепрошую, у мене... (Не чути) трішки зі зв'язком, я вибачаюсь. Я хотів би...

 

БЕЗУГЛА М.В. Вибачте, у мене теж зі зв'язком було. Уже переходжу на наступну нараду, тому...

(Загальна дискусія)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Арсеній Михайлович, ви хотіли б висловитися? Будь ласка.

 

ПУШКАРЕНКО А.М. Олександр Олександрович, дозвольте.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.

 

ПУШКАРЕНКО А.М. Я вибачаюсь, шановні колеги, сьогодні був не з самого початку, бо мав нараду по ТСК чорнобильській, яку я очолюю.

Сьогодні були від... Я бачу, там директор департаменту, начальник відділу. Це все добре. Від Міністерства закордонних справ у нас була домовленість з паном Сибігою, що на комітетах, протягом всього комітету присутній або заступник міністра, або державний секретар. Я от в момент, як я підключився, вже більше пів години, я не бачу ні одного заступника міністра закордонних справ, ні державного секретаря. А чому, будь ласка, секретаріат, прокоментуйте, де керівництво Міністерства закордонних справ? Чому вони відсутні на профільному комітеті?

Ми домовлялися, що у нас МЗС обов'язково присутній, інші відомства доповідають заступники міністрів. А що у нас, будь ласка, змінилося, я не можу зрозуміти, що немає керівництва Міністерства закордонних справ, прокоментуйте, будь ласка.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Міністерство закордонних справ запрошувалося, дуже вибачалися, бо зараз іде підготовка до важливих заходів супровід Президента і т.д., і т.п., і просили обмежитися представництвом директорів департаментів.

 

ПУШКАРЕНКО А.М. Дивіться, не т.д., не т.п., про це треба проговорювати на початку і питати згоди народних депутатів, т.д. і т.п. там купа заступників міністрів. Тому я далі не приймаю участі в цьому засіданні.

Дякую.

 

БЕЗУГЛА М.В. Вибачте, я відключилася, ми посердилися тут всі чи ні?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. У нас питання… кворум під питанням зараз знаходиться. У нас дуже динамічне парламентське життя і парламентська дипломатія, ви бачите, ситуація змінюється щосекунди. Але це те, що дає нам драйв.

 

БАРДІНА М.О. Слухайте, це трошки безвідповідально. Бо хотілося доголосувати порядок денний.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Гана. Попереду ще Гана – питання.

Колеги, прохання підключатися. Зараз Олександр Любимович підключиться і ми продовжимо, я сподіваюся, відновимо кворум.

Колеги, на превеликий жаль, я тут абсолютно погоджуюся з Мариною Олегівною, що треба… хотілося б бачити більше відповідальності. У нас немає кворуму. Тому, на жаль, я змушений завершити наше засідання.

Хотів би подякувати щиро всім колегам, які взяли участь у цьому важливому засіданні, хто до кінця протримався.

 

БЕЗУГЛА М.В. Можна коментар малесенький?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Зараз з'явилася надія, колеги.

 

БЕЗУГЛА М.В. Да, зв'язуємося з колегами, хто може ще підключиться. Але, пане Олександре, хочу вас підтримати, що у нас тут різні баталії, але ви як бачите у нас сьогодні два приклади, коли опозиція демонстративно намагалася зірвати кворум, коли колега зазначив, що позиція – відключається. Так, а для чого комітет? Комітет – це є майданчик для дискусій. А важливо зберігати присутність і захищати свою позицію. Тому тут викликають як мінімум застереження такі підходи, сподіваюсь, що вони не будуть повторюватися як хибна практика.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Голосуємо.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, голосуємо Туреччину. Хто за те, щоб підтримати цю пропозицію.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Мережко?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. За.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Немиря?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?

 

БАРДІНА М.О. За.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Копиленко?

 

МОСОЛОВ Ю.О. Копиленко?

Олександр Любимович?

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Нема. Давай, бо… Набери ще раз, а я буду…

Безугла?

 

БЕЗУГЛА М.В. Безугла - за.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Кривошеєв?

 

КРИВОШЕЄВ І.С. За.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Локтіонова?

 

ЛОКТІОНОВА Н.В. За.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Руденко?

 

РУДЕНКО О.С. За.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. Шараськін?

Юраш?

Ясько?

 

ЯСЬКО Є.О. За.

 

НЕСТЕРЕНКО Л.О. 8 – за. А чого 7? А, я когось порахували, да, 7 – за.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Немає кворуму. Так.

Кворуму немає, все одно, на жаль, так через технічні. Тобто тут знаєте, поєднання і людського фактора, і технічного фактора. На превеликий жаль, завершуємо засідання. Питання, які ми не охопили…

 

БАРДІНА М.О. Пане голово, а можна прохання, почати наступне засідання із тих питань, які ми сьогодні не охопили, будь ласка.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Давайте.

 

БАРДІНА М.О. Щоб вони були першими у порядку денному.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Марино Олегівно, я підтримую вашу пропозицію.

 

БАРДІНА М.О. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. То поставимо ці питання спочатку.

Дякую, колеги. І до побачення, до нашої наступної зустрічі.