В режимі
відеоконференції о 14:30
Головував: Голова Комітету Мережко О.О.
Присутні: Бардіна М.О., Пушкаренко А.М., Безугла
М.В, Геращенко І.В. (з 14 год. 38 хв.), Іонова М.М.,
Кривошеєв І.С., Локтіонова Н.В., Руденко О.С.,
Шараськін А.А., Юраш С.А.
Відсутні:. Немиря Г.М., Копиленко О.Л., Ясько Є.О.
(відрядження).
Порядок денний та запрошені на
засідання Комітету:
1.
Про проект Закону України
"Про ратифікацію Угоди між Урядом України та Європейською організацією
публічного права про створення офісу Європейської організації публічного
права в Україні" (р. № 0310, КМУ).
Кудрявець Євген Володимирович – Перший заступник Міністра освіти і науки
України;
Цятковська Альбіна Миколаївна –
Генеральний директор директорату міжнародної співпраці Міністерства освіти і
науки України.
2.
Про проект Закону України
"Про ратифікацію Угоди між Україною та Канадою про взаємну охорону
інформації з обмеженим доступом" (р. №
0316, Президент України).
Храмов Олег
Віталійович – начальник Департаменту охорони державної таємниці та
ліцензування Служби безпеки України;
Розвадовський
Олександр Броніславович – перший заступник начальника Департаменту охорони
державної таємниці та ліцензування Служби безпеки України;
Антосік
Віталій Олександрович – начальник відділу нормативно-правового забезпечення
Департаменту охорони державної таємниці та ліцензування Служби безпеки
України.
Орендівська
Олена Степанівна - заступник
начальника Управління - начальник відділу правової експертизи міжнародних
договорів Управління правової експертизи міжнародних договорів та
міжнародного співробітництва Департаменту міжнародного співробітництва та
представництва Міністерства юстиції України.
3.
Про проект Постанови Верховної
Ради України "Про Звернення Верховної Ради України до Організації
Об’єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради
Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ,
Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу щодо
визнання Корейської Народно-Демократичної Республіки державою агресором"
(р. № 13301, Гончаренко Олексій Олексійович та ін.).
Гончаренко
Олексій Олексійович – народний депутат України;
Міщенко
Олександр Павлович – Заступник Міністра закордонних справ України;
Козлов
Андрій Олександрович – В.о директора Четвертого територіального департаменту
Міністерства закордонних справ України.
СЛУХАЛИ: Про затвердження порядку денного засідання
Комітету.
Виступили: Мережко О.О., Іонова М.М., Геращенко І.В., Безугла М.В.
УХВАЛИЛИ: Затвердити запропонований порядок денний засідання Комітету враховуючи
зміну розгляду черговості питань (пропозиція
Голови Комітету О. Мережка).
Результати
голосування:
«за» - 10;
«проти» - 0;
«утримався» - 0.
На момент
голосування втрачено зв’язок з Геращенко І.В.
1. СЛУХАЛИ: Про проект Постанови Верховної Ради України "Про Звернення
Верховної Ради України до Організації Об’єднаних Націй, Європейського
Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї
НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ,
національних парламентів держав світу щодо визнання Корейської
Народно-Демократичної Республіки державою агресором" (р. № 13301,
Гончаренко Олексій Олексійович та ін.).
Виступили: Мережко О.О., Гончаренко О.О., Безугла М.В., Міщенко О.П., Іонова
М.М., Пушкаренко А.М.
УХВАЛИЛИ: Враховуючи
пропозиції Міністерства закордонних справ України, рекомендувати Верховній Раді України включити згаданий проект
Постанови Верховної Ради України до порядку денного тринадцятої сесії
Верховної Ради України дев’ятого скликання та прийняти його за основу і в
цілому з урахуванням техніко-юридичних правок та пропозицій Комітету в
редакції, що додається.
Результати
голосування:
«за» - 11;
«проти» - 0;
«утримався» -
0.
2. СЛУХАЛИ: Про проект Закону України "Про ратифікацію Угоди між Урядом України
та Європейською організацією публічного права про створення офісу
Європейської організації публічного права в Україні" (р. №
0310, КМУ).
Виступили: Мережко
О.О., Цятковська А.М., Безугла М.В., Кривошеєв І.С. Пасічний О.С.,
Безугла М.В., Іонова М.М.
2.1 УХВАЛИЛИ: Перенести розгляд
проекту Закону України "Про ратифікацію Угоди між
Урядом України та Європейською організацією публічного права про створення
офісу Європейської організації публічного права в Україні" (р.
№ 0310, КМУ) у зв’язку з неналежним рівнем представництва профільного
Міністерства та відсутністю Перший заступника Міністра освіти і науки України
Кудрявця Є.В.
Результати голосування:
«за» - 7;
«проти» - 0;
«утримався» - 2.
На момент голосування втрачено
зв’язок з Геращенко І.В. та Руденко О.С.
2.2.УХВАЛИЛИ: У зв’язку з тим
що, Перший заступник Міністра освіти і науки України Кудрявець
Є.В. доєднався до засідання Комітету повернутися до розгляду проекту Закону
України "Про ратифікацію Угоди між Урядом України та Європейською
організацією публічного права про створення офісу Європейської організації
публічного права в Україні" (р. № 0310, КМУ).
Виступили: Мережко О.О.,
Кудрявець Є.В., Василенко О.І.
Результати голосування:
«за» - 8;
«проти» - 0;
«утримався» - 1.
На момент голосування втрачено
зв’язок з Геращенко І.В. та Руденко О.С.
2.3 УХВАЛИЛИ: За результатами обговорення законопроекту рекомендувати Верховній Раді
України прийняти згаданий проект Закону за основу та у цілому з урахуванням
техніко-юридичних правок та ратифікувати Угоду між Урядом України та
Європейською організацією публічного права про створення офісу Європейської
організації публічного права в Україні.
Результати голосування:
«за» - 5;
«проти» - 0;
«утримався» - 3.
На момент голосування втрачено
зв’язок з Бардіною М.О., Геращенко І.В. та Руденко О.С.
4.
СЛУХАЛИ: Про проект Закону
України "Про ратифікацію Угоди між Україною та Канадою про взаємну
охорону інформації з обмеженим доступом" (р. № 0316, Президент України).
Виступили: Мережко О.О.,
Храмов О.В., Оредівська О.С.
В ході розгляду
було наголошено, що на подальше належне правозастосування Угоди може негативно
вплинути невизначеність або недовершеність правового регулювання, що не відповідає
принципу юридичної визначеності як складової конституційного принципу
верховенства права (частина перша статті 8 Конституції України), з якого
випливає вимога ясності і недвозначності правової норми, оскільки інше не
може забезпечити її однакове застосування, не виключає необмеженості
трактування у правозастосовній практиці таких норм (Рішення Конституційного
Суду України від 22 вересня 2005 р. № 5-рп/2005).
УХВАЛИЛИ: 1)
Створити робочу групу з метою доопрацювання зазначеного законопроекту,
зокрема в частині доповнення його положень односторонньою заявою з метою
визначення виключного переліку компетентних органів України (стаття 1 Угоди) уповноважених
на безпосередні зносини та на безпосереднє укладення «імплементаційних
домовленостей» (стаття 18 Угоди) за цим міжнародним договором;
2) Керівником
зазначеної вище робочої групи обрати
Голову Комітету Верховної Ради України з питань зовнішньої політики та
міжпарламентського співробітництва Мережка О.О.
Результати
голосування:
«за» - 8;
«проти» -0;
«утримався» -3.
На момент голосування втрачено
зв’язок з Пушкаренком А.М., Геращенко І.В. та Руденко О.С.
Додаток: згадане, на 3 арк.
Голова Комітету
О.МЕРЕЖКО
Секретар Комітету А.ШАРАСЬКІН Додаток:
ЗВЕРНЕННЯ
Верховної Ради України
до Організації Об’єднаних Націй, Європейського Парламенту,
Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу
щодо визнання Корейської Народно-Демократичної Республіки державою-агресором
Україна продовжує залишатися
об’єктом збройної агресії з боку російської федерації, піддаючись постійним
терористичним атакам на мирні міста та села, серед іншого, і через фактичну
участь збройних сил інших країн у бойових діях, а також постачання ними зброї,
зокрема техніки, снарядів та ракет для ведення російською федерацією агресивної
війни проти України.
Підтвердженням участі Корейської
Народно-Демократичної Республіки в агресивній війні Російської Федерації проти
України є те, що Москва і Пхеньян офіційно визнали участь військовослужбовців Корейської
Народно-Демократичної Республіки у бойових діях проти України на стороні російської
федерації згідно з договором про стратегічне партнерство, що є результатом
намагань Москви інтернаціоналізувати розв’язану нею агресивну війну проти
України.
Резолюцією Генеральної Асамблеї Організації
Об’єднаних Націй ES-11/7 «Сприяння досягненню всеохоплюючого, справедливого і
сталого миру в Україні» від 24 лютого 2025 року визнається, що будь-яка участь
військ Корейської Народно-Демократичної Республіки у бойових діях спільно з
силами російської федерації викликає серйозне занепокоєння щодо подальшої
ескалації цього конфлікту.
Участь Корейської
Народно-Демократичної Республіки у агресивній війні Росії проти України
принесла її економіці понад 20 мільярдів доларів США і допомагає Пхеньяну придбати
ще більше високотехнологічної зброї.
«Аналітичний центр Південнокорейського
інституту аналізу оборони» (KIDA) у своєму звіті зазначив, що Корейська
Народно-Демократичної Республіка заробляє гроші завдяки продажу своєї зброї Російській
Федерації (техніки, снарядів та ракет), що є потенційною цінністю військового
співробітництва Північної Кореї з Росією на тлі підтримки Корейською
Народно-Демократичною Республікою продовження повномасштабного військового вторгнення
російської федерації в Україну. Згідно зі звітом, Пхеньян також заробив ще 630
мільйонів доларів США від передачі технологій і $280 мільйонів від внеску
робочої сили.
Звіт KIDA супроводжується окремим
аналізом Open Source Center (OSC) і Reuters, згідно з якими Корейська
Народно-Демократичної Республіка поставила російській федерації близько 21 тисячі
контейнерів зі зброєю та боєприпасами морем, включаючи 122-мм і 152-мм
артилерійські снаряди, протитанкові ракети Bulsae-4, балістичні ракети малої
дальності KN-23 і РПГ.
Окрім того, організація «Conflict
Armament Research» за результатами вивчення на місці уламків балістичних ракет, якими було завдано удару
по низці міст України, довела, що вони належать до серії Hwasong-11 та мають
північнокорейське походження.
За даними опублікованого в травні
2025 року звіту Багатосторонньої групи з моніторингу санкцій (MSMT), у 2024
році вантажні судна під російським прапором поставили з Корейської
Народно-Демократичної Республіки до російської федерації до 9 мільйонів
артилерійських снарядів та боєприпасів для реактивних систем залпового вогню. Починаючи
з жовтня 2024 року із Корейської Народно-Демократичної Республіки до російської
федерації направлено понад 11 000 військовослужбовців. Упродовж 2024 року було
поставлено щонайменше 100 балістичних ракет, які були використані для нанесення
ударів по території України.
Станом на сьогодні Корейська
Народно-Демократична Республіка продовжує постачати російській федерації
ракети, боєприпаси та артилерійське обладнання, зокрема: балістичні ракети
малої дальності; самохідні гаубиці калібру 170 мм; реактивні системи залпового
вогню калібру 240 мм.
Згідно з положеннями ст. 3 Резолюції
Генеральної Асамблеї Організації Об’єднаних Націй 3314 (ХХIХ) (Визначення
агресії) від 14 грудня 1974 року як «акт агресії» кваліфікується, зокрема, дія
держави, що дозволяє застосування збройних сил однієї держави, що перебувають на
території іншої держави за згодою з державою, що приймає, з порушенням умов, передбачених
в угоді, або будь-яке продовження їхнього перебування на такій території після
припинення дії угоди.
Корейська Народно-Демократична
Республіка від початку повномасштабного військового вторгнення російської федерації
в Україну порушує ці положення та інші основоположні норми міжнародного права,
права людини, в тому числі право на життя мирних громадян України.
Незаконна військова співпраця Корейської
Народно-Демократичної Республіки та російської федерації загрожує безпеці не
лише всієї Європи, а й Індо-Тихоокеанського регіону.
Крім того, ця співпраця є грубим
порушенням норм міжнародного права, зокрема Статуту Організації Об’єднаних
Націй і відповідних резолюцій Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй.
Російська федерація застосувала вето
щодо проєкту резолюції Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй стосовно
продовження мандата Групи експертів санкційного Комітету 1718 (2006), внаслідок
якого Група припинила свою діяльність з 1 травня 2024 року, оскільки
розглядалася Москвою як очевидна перешкода для поглиблення військового співробітництва
з Пхеньяном.
Передача балістичних ракет,
озброєння та пов'язаних матеріалів із Корейської Народно-Демократичної
Республіки до російської федерації, а також навчання Російською Федерацією
військовослужбовців Корейської Народно-Демократичної Республіки з використанням
зброї або пов'язаних з нею матеріалів є грубим порушенням резолюцій Ради
Безпеки Організації Об’єднаних Націй 1718 (2006), 1874 (2009) та 2270 (2016).
Проведення або отримання військовослужбовцями
Корейської Народно-Демократичної Республіки будь-якого навчання чи іншої
допомоги, пов'язаної з використанням балістичних ракет чи іншої зброї, є також
порушенням резолюцій Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй 1718 (2006),
1874 (2009) та 2270 (2016).
У зв’язку з цим, беручи до уваги
норми Статуту Організації Об’єднаних Націй та з урахуванням положень Резолюції
Генеральної Асамблеї Організації Об’єднаних Націй 3314 «Визначення агресії» від
14 грудня 1974 року Верховна Рада України:
визнає Корейську
Народно-Демократичну Республіку державою-агресором;
наголошує на недопустимості
безкарності винних за воєнні злочини та злочини проти людяності, вчинені від
початку збройної агресії російської федерації проти України;
наголошує на важливості підтримання
міжнародним співтовариством створення Спеціального трибуналу щодо злочину
агресії проти України, який в майбутньому зможе, в тому числі, розглянути
причетність вищого військово-політичного керівництва Корейської
Народно-Демократичної Республіки до здійснення збройної агресії російської федерації
проти України;
високо оцінює зусилля
Багатосторонньої групи з моніторингу санкцій (MSMT) та відзначає важливість
оприлюднення у першому звіті її держав-учасниць неупередженого висновку щодо
незаконного характеру військової співпраці між Корейською Народно-Демократичною
Республікою та російською федерацією;
закликає міжнародне співтовариство
визнати Корейську Народно-Демократичну Республіку державою-агресором, яка всебічно
підтримує тероризм російської федерації, чим ставить під загрозу міжнародний мир
і безпеку і разом з Кремлем руйнує спільні зусилля України та її союзників і
партнерів з відновлення всеохоплюючого, справедливого і сталого миру для
України та Європи;
закликає міжнародних партнерів
України посилити тиск на Корейську Народно-Демократичну Республіку, у тому
числі шляхом запровадження персональних та секторальних обмежувальних заходів
(санкцій), щоб зупинити агресію та примусити північнокорейське керівництво
припинити направляти свої збройні сили для участі у бойових діях проти України,
а також припинити постачання російській федерації зброї, зокрема техніки,
снарядів та ракет для ведення її агресивної війни проти України, для вчинення
воєнних злочинів, злочинів проти людяності та терористичних актів проти України
та її громадян.
|