Стенограма засідання Комітету 05.06.2024
11 червня 2024, 12:11
СТЕНОГРАМА
засідання Комітету Верховної Ради України
з питань зовнішньої політики та
міжпарламентського співробітництва
5 червня 2024 року
Веде засідання голова Комітету МЕРЕЖКО О.О.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Кворум є, Олександр Олександрович, можемо починати з переклички.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Добрий день, колеги! Починаємо засідання. Давайте з переклички, хто є.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Є.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. Є.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Бардіна?
Копиленко? Олександр Любимович, бачила ж вас. Немає поки, відключився, да?
Пушкаренко?
Геращенко?
ГЕРАЩЕНКО І.В. Є.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Іонова?
Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. Присутній.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. Добрий ранок. На місці.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Руденко? Немає.
Шараськін?
Юраш?
ЮРАШ С.А. Є.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
КОПИЛЕНКО О.Л. І Копиленко на місці. Бачите мене?
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Да. Дякую. Відмітила.
КОПИЛЕНКО О.Л. Все, спасибі.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Ясько?
Яременко? Богдан Васильович?
ЯРЕМЕНКО Б.В. Добрий день.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Є.
8 чоловік, кворум є, можемо починати. Є.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Колеги, тоді ми можемо починати засідання. Будь ласка, подивіться порядок денний. Чи будуть якісь зауваження або пропозиції до порядку денного?
КОПИЛЕНКО О.Л. Рішуче підтримати.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Тоді голосуємо. Хто за те, щоб підтримати порядок денний?
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Бардіна?
Копиленко?
КОПИЛЕНКО О.Л. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Пушкаренко?
Геращенко? Геращенко?
ГЕРАЩЕНКО І.В. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Іонова?
Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. Кривошеєв – за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Руденко? Нема.
Шараськін?
Юраш?
ЮРАШ С.А. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Ясько?
Яременко?
ЯРЕМЕНКО Б.В. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Олександре Олександровичу, 8 чоловіків – за
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Рішення прийнято.
Тоді, колеги, будь ласка, подивіться в порядок денний. Перше питання, йдеться про звернення стосовно Глобального саміту миру. Чи хтось бажає висловитися?
КОПИЛЕНКО О.Л. Давайте підтримаємо, зараз це найактуальніша подія. Я думаю, що слово туди, слово сюди – не мають значення. Давайте підтримаємо звернення і підемо далі.
НЕМИРЯ Г.М. З нагоди звернення у мене з'явився навіть німб над головою, ви бачите, так от сяє. Користуючись цим привілеєм, пропоную підтримати це звернення. І дай бог, що його хоча б прочитали встигли до цього великого саміту.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги.
Тоді я ставлю на голосування: хто за те, щоб підтримати проект Звернення стосовно Глобального саміту?
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. За, за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. За, за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Бардіна?
Копиленко?
КОПИЛЕНКО О.Л. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Пушкаренко?
Геращенко? Ірина Володимирівна?
ГЕРАЩЕНКО І.В. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Я – за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Я відмітила, дякую.
Іонова? Нема.
Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. Підтримую.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Пушкаренко, постанова. Можете включити?
ПУШКАРЕНКО А.М. Добрий ранок. Я підтримую, за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Руденко?
Шараськін?
Юраш? Святослав Андрійович?
ЮРАШ С.А. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую. Ясько?
Яременко?
ЯРЕМЕНКО Б.В. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
ШАРАСЬКІН А.А. Шараськін – за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую. 10 – за.
Андрій Андрійович?
ШАРАСЬКІН А.А. Рішення прийнято.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, зараз. Наступне питання порядку денного про перегляд попереднього рішення комітету від 29 травня 2024 року щодо проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про дипломатичну службу" щодо вдосконалення проходження дипломатичної служби". Тоді просимо до слова…
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Спочатку по Регламенту нам треба проголосувати за повернення. Там спеціальна процедура, нам треба набрати більшість від затвердженого складу комітету. Треба проголосувати.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Тоді я ставлю на голосування це питання, щоб повернутися до розгляду.
ЯРЕМЕНКО Б.В. А можна спочатку отримати інформацію, чому ми повертаємося до цього питання?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Можна.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ірина Володимирівна може, так? Тоді я слово…
ГЕРАЩЕНКО І.В. Так, я можу. Колеги, там, значить, в цьому законопроекті є норма, яка ще більше посилює порушення Закону про статус народного депутата і, в принципі, досить невластиві функції роботи Міністерства закордонних справ, там є норма про те, що має бути відповідальність за порушення зовнішньополітичної єдності, якщо не виконані директиви Міністерства закордонних справ, і далі перераховуються там і Верховна Рада України, і всі інші там структури, і таке інше.
І ми на Погоджувальній раді підняли це питання, от зараз пропонують внести іншу норму. Коли ми вже будемо обговорювати цей законопроект, я виступлю проти цієї норми, тому що я вважаю, що, в принципі, якщо мова йде про будь-яку відповідальність, має бути дуже чітка дефініція юридична виписана і от що таке зовнішньополітична єдність, такого немає в термінології, це незрозуміло. Але якраз цю норму збираються залишити, але пропонують нам в першому читанні просто вилучити з переліку тих, скажімо так, структур, які порушують цю єдність, Верховну Раду України і залишити тільки виконавчу владу.
Смисл в тому, що всі фракції відмовилися в такій редакції закону голосувати за неї, і це говорить так само про якість законодавства, яке заходить, вибачте, будь ласка, від уряду.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Я ставлю на голосування. Хто за те, щоб повернутися до розгляду цього питання?
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Бардіна?
БАРДІНА М.О. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Копиленко?
КОПИЛЕНКО О.Л. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Пушкаренко?
ПУШКАРЕНКО А.М. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Геращенко?
ГЕРАЩЕНКО І.В. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Іонова?
Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Руденко?
РУДЕНКО О.С. За. Руденко – за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Юраш?
ЮРАШ С.А. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Ясько?
Яременко.
ЯРЕМЕНКО. Б.В. Утримався.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. 11 – за, 1 – утримався. Андрій Андрійович.
ШАРАСЬКІН А.А. Рішення прийнято. Повертаємося.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги.
Тоді я прошу до слова міністра закордонних справ України Дмитра Івановича Кулебу, будь ласка.
КУЛЕБА Д.І. Дякую. Дякую, пане голово, дякую, шановні народні депутати. Я хочу підтвердити, що за результатами минулого засідання комітету Міністерство закордонних справ підтвердило готовність конструктивно і комплексно доопрацювати над проектом між першим і другим читанням, врахувавши поправки. Але з огляду пропозицій, які лунали, але з огляду на те, яка дискусія виникла вже вчора в залі Верховної Ради, ми пропонуємо параграф 15 пункту І статті 7 викласти в такій редакції: "Внесення державним органом, крім Верховної Ради України, в разі порушення єдності зовнішньополітичного курсу держави, невиконання або неналежного виконання міжнародних зобов'язань України, обов'язкових для розгляду подань про усунення порушень та внесення в разі потреби пропозицій Президента України або Кабінету Міністрів України щодо вжиття необхідних заходів". Таким чином буде враховано занепокоєння про те, що ця норма може поширюватися на Верховну Раду України, в запропонованій нашій ...(Не чути) чітко і недвозначно виключається.
Прошу підтримати. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Хтось бажає виступити?
НЕМИРЯ Г.М. Я бажаю.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Так, можна запитання? Можна...
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Я перепрошую. Пане Немиря тоді спочатку ви. Я питання.
От можна питання. Пане міністре, ви юрист-міжнародник, скажіть, будь ласка, ну, ви ж чудово розумієте, що мова іде про закон. По-перше, яке право, наприклад, Міністерство закордонних справ має давати директиви органам місцевого самоврядування – мерам, обласним радам, обласним структурам, які не входять в підпорядкування виконавчої влади, в цю вертикаль? Ну, це ми руйнуємо, по-перше, децентралізацію, це абсолютно антидемократична норма.
По-друге, ми говоримо не про художню літературу, не про публіцистику, а про закон. От як юрист скажіть, будь ласка, що таке зовнішньополітична єдність? Як її трактувати? Якщо, наприклад, Президент сьогодні заявляє, що Китай в нас там блокує, наприклад, Саміт миру, а Давид Арахамія - лідер монобільшості говорить, що Китай для нас є приклад, хто тут порушує єдність? В чому тут єдність? Хто її визначає, єдність? Чому ви вважаєте, що саме МЗС має давати там всім директиви? Чому? Внесіть, будь ласка, тоді в цей законопроект, да, там чітке визначення що таке зовнішньополітична єдність. Тому що я, наприклад, як людина теж з юридичною освітою не розумію про що ідеться.
Дякую. От поясніть нам як ви бачите цю дефініцію. Чому її тоді немає в законі? В якому законі вона прописана?
КУЛЕБА Д.І. Відповідати чи ще буде?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, так. Будь ласка.
КУЛЕБА Д.І. Координуюча роль Міністерства закордонних справ України у зовнішньополітичній сфері закріплена Положенням про МЗС України, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів, Указом Президента, схваленим ще на початку 90-х років, координуючу роль МЗС в цій сфері.
Що стосується вашого другого запитання, то в статті, яку ми зараз обговорюємо, чітко написано, що йдеться виключно про державні органи, тобто органи, які належать до виконавчої влади, до вертикалі Президента і Кабінету Міністрів України, вони не поширюються на органи місцевого самоврядування. На практиці, ми з вами прекрасно знаємо, що кожна людина має свободу слова і може висловити те, що вона думає. Але в сфері зовнішньополітичної діяльності принцип єдиного голосу органів державної влади є загальновизнаним в усіх демократичних країнах.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги.
Григорій Михайлович, будь ласка.
НЕМИРЯ Г.М. Колеги, я зараз вам надіслав ту формулу, або language, як зараз можна вже говорити, яку було, як мене щойно повідомили, погоджений щойно на засіданні Погоджувальної ради. Те, що пан міністр зараз сказав "крім Верховної Ради", зараз це прибрано і більш чітко сформульовано: внесення органів виконавчої влади, державним органам виконавчої влади. Таким чином, тут прибирається і судова влада, правоохоронні органи і чітко йдеться про органи виконавчої влади. Я думаю, це чітко і абсолютно правильно зараз зроблено.
В даному випадку, я думаю, цієї зміни було б достатньо для того, щоб винести цей законопроект для обговорення і прийняття за основу в першому читанні. Натомість я би це підтримав також, за умови підтримки цієї формули, яку щойно пропонують, я думаю, МЗС погодиться, тому що це щойно міністр підтвердив, йдеться лише про органи виконавчої влади, державні органи виконавчої влади, а натомість залишається ще по суті зауваження НАЗК, де йдеться про занадто велику нечітку дискрецію. Наприклад, що означає виконання чи неналежне виконання? Хто буде визначати, що таке неналежне виконання міжнародних зобов'язань України? Або, наприклад, у разі потреби, хто визначає цю потребу? Або третій приклад, вжиття необхідних заходів. Що це за необхідні заходи?
Я думаю, це можна буде прибрати через поправки перед другим читанням. А натомість я б зараз запропонував би колегам підтримати цю формулу для того, щоб могли рухатися далі, яку я надіслав щойно в чат, і всі можуть колеги побачити, як вона зараз виглядає.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую, Григорію Михайловичу. Ви запропонували справжню формулу миру.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Вибачте. Ні, вибачте, єдине, я маю уточнити як учасник Погоджувальної ради: не всі фракції її підтримали. Це дійсно обговорювалося, ми не отримали відповіді зараз не від міністра. І я б хотіла, пане міністре, з повагою дуже до вас ставлюся, щоб ви все-таки сказали про те, що в попередній редакції йшлося і про органи місцевого самоврядування. Там не було уточнення про виконавчу влад, то формула, яка пропонується зараз.
Але, колеги, я ще раз хочу почути від міністра юридичне визначення, що таке зовнішньополітична єдність, навіть, вибачте, будь ласка, для одного уряду, що таке зовнішньополітична єдність. От хто її визначає цю єдність, в яких рамках вона там має бути ця єдність і таке інше. Один голос – це зрозуміло, що таке, це не належить до питання юридичного... Це політична культура, коли ми всі за кордоном, в тому числі представники всіх політичних сил, яку б тут позицію ми не займали всередині країни, ми зовні говоримо в один голос у цих делегаціях, особливо в контексті російської агресії. Але що таке зовнішньополітична єдність це треба пояснити.
Добре, зараз ми маємо, наприклад, уряд монобільшості. Уявляємо собі коаліційний уряд. Пане міністре, ви працювали послом в коаліційному уряді. Пан Немиря працював віцепрем'єром в коаліційному уряд. Уряд має говорити дійсно в один голос, але коли є коаліційний уряд, там теж можуть бути дискусії. От Хто визначає цю єдність?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я хочу додати, Ірино, продемонструвати ще одним прикладом. Ми маємо уряд Німеччини зараз, який є коаліційним. Наприклад, представники від партії фракції зелених і вільних демократів вони за те, щоб Taurus були надані, більшість з них Україні, вони за це відкрито виступають навіть на рівні керівників комітетів парламентських. Але, значить, сам канцлер, його офіс проти, в даному випадку висловлює думку, яка не співпадає з офісом канцлера і самого канцлера, є порушення єдності зовнішньополітичного курсу.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Дякую за ідеальний приклад, тому що не завжди дискусія внутрішньо... навіть урядова є поганою з будь-якого приводу, якщо вона не загрожує. Розумієте, у нас дуже чітко в нашому законодавстві визначено відповідальні за підрив територіальної цілісності, суверенітету України. Це зрозуміло, це створює ризик для держави. Я, наприклад, вважаю, що подібні норми, зовнішньополітична єдність підривають державу так само, тому що це просто закривання рота на важливу якусь дискусію. У нас є визначення те, що є, що підриває територіальну цілісність, суверенітет...
КОПИЛЕНКО О.Л. Олександр Олександрович, ми не встигнемо, інші виступити, якщо будемо так, так довго говорити.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Все, вибачте, я замовкаю. Це серйозні речі.
КОПИЛЕНКО О.Л. Я теж хочу сказати, але у мене не буде часу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Будь ласка, Олександр Любимович.
КОПИЛЕНКО О.Л. Спасибі.
Я згадав би відомого Ходжу Насреддіна, який казав: і ти правий, і ти правий, і ти правий. Я вважаю, що невдале формулювання навіть виправлень, бо, по-перше, якщо ми виключаємо Верховну Раду, а Верховна Рада взагалі має вихідну позицію як уособлення парламентської дипломатії, то ми апріорі передбачаємо, що вона щось мусить порушувати.
Крім того, я вважаю, що міністерство не повинно вносити подання іншим органам державної влади, це прерогатива Президента і Кабміну. У Конституції формула органу державної влади і місцевого самоврядування, тому місцеве самоврядування сюди ніяк не включається і пан міністр абсолютно правий. Але беручи до уваги, я би сказав, вищі міркування і те, що це перше читання, і ця норма за будь-яких умов там залишиться, тоді її, як кажуть, корекція в процесі другого читання абсолютно можлива. Тому я так само пропоную підтримати цей варіант.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Колеги, оскільки пролунали дві пропозиції, я ставлю на голосування в редакції...
ІОНОВА М.М. Мою руку, вибачте, ніхто не бачить?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Перепрошую, будь ласка, Марія Миколаївна.
ІОНОВА М.М. Дуже дякую.
Пане голово, ви так само зараз прокоментували в чаті, але знову ж таки ми не почули відповіді на конкретні запитання про критерії, про термінології, про рамки, про відповідальність. Тобто можна, якщо можна з юридичної точки зору обґрунтувати той термін, який в нас новий вводиться? Щоб зрозуміти як би далі, як теж корегувати і, може, до другого читання. Але перш читання теж важливе і ми з вами знаємо, що в нас відбувається теж до другого читання.
Якщо можна, пане міністре скажіть, будь ласка, з юридичної точки зору терміни, тобто як ви бачите обґрунтування покарання, відповідальність і хто це буде визначати? Дуже дякую.
КУЛЕБА Д.І. Шановні колеги, вчора у Верховній Раді України відбулася за моєї участі відбулася…(Не чути) Я перепрошу, я можу відповідати?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, будь ласка.
КУЛЕБА Д.І. У Верховній Раді України за моєю участю відбулася нарада голів фракцій. Було чітко зазначено, що перешкодою для голосування цього законопроекту у першому читанні є виключно надання чіткої гарантії, що ця норма не поширюється на Верховну Раду України. Всі інші питання не порушувалися, є розуміння, що вони будуть розглянуті між першим і другим читанням. І ми можемо з вами мати дуже предметну дискусію про різні терміни і їхній зміст, але зараз у нас є одна задача, і про це вчора було домовлено, і ви можете запитати пана Герасимова, була одна претензія – щоб не було там Верховної Ради.
Тому я пропоную зараз не втягуватися в дискусію з інших питань, а зосередитися на вирішенні цього питання. А я гарантую, що під час розгляду законопроекту між першим і другим читанням я прийду до вас в комітету – можемо онлайн, можемо фізично, і ми матимемо дискусію найглибшого, найвищого рівня з будь-яких питань, які вас цікавлять стосовно цього законопроекту, а також окремих питань зовнішньої політики.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
ІОНОВА М.М. Пане міністре, я не Артур Герасимов, я Марія Іонова. Скажіть, будь ласка, тому що я народний депутат, задаю питання. Скажіть, будь ласка, я не знаю що було домовлено. Я хочу зрозуміти з юридичної точки зору як ви це вбачаєте, цю нову термінологію і далі відповідальність, хто це буде визначати, і інші критерії. Тобто це буде розширено до другого читання, те, що зараз от ви пропонуєте, а чому зараз це не вписуєте? Це закон, це ж не домовленості, це закон України. Тому скажіть, будь ласка, з юридичної точки зору відповідь на моє питання.
Дякую.
КУЛЕБА Д.І. Дякую, пані Марія.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Вибачте. Пане міністр, тут поряд стоїть Артур Герасимов, нічого подібного не було.
ГЕРАСИМОВ А.В. Шановні колеги, дивіться, ми... ви звертали увагу на неприйнятність цієї норми. Підійшли представники інших фракцій і груп, які сказали, що їх турбує... яке їх турбує, - Верховна Рада України. Сьогодні ми підтвердили такі позиції, і Погоджувальна рада прийняла рішення відносно цього.
Але що стосується нашої фракції, ми, я вам хочу нагадати, ми говорили, що не тільки Верховна Рада, а й інші фракції, точніше, а й інші установи і взагалі ця норма є неприйнятною. Дійсно, підійшли представники інших фракцій і груп разом з нами, вони підтвердили, що їх хвилює тільки Верховна Рада. Це було дійсно так.
ГЕРАЩЕНКО І.В. А нас – ні, нас турбують всі, тому що це абсолютно дика норма. І, пане міністр, наша пропозиція: просто вилучити цей абзац. Ну, ви не можете дати нам зараз дефініцію, що таке зовнішньополітична єдність, що таке критерії її порушення, значить, треба вилучити цю норму і в редакції комітету її проголосувати. Така пропозиція наша з Марією Іоновою, вважайте це третя пропозиція, що ця норма... просто вилучається ця норма.
Далі в законі є дійсно дуже багато важливих речей, ми готові їх підтримати. Але це норма, це перебільшення відповідальності МЗС, вона незрозуміла, вона розмита, і це порушення насправді і свободи слова, і розподілу гілок влади, і інших засадничих речей.
Пане міністре, ви правильно сказали про координуючу роль МЗС. А до чого тоді тут ви зараз на себе берете роль третейського судді, де ви будете там карати і милувати, хто порушив єдність, і не можете сказати, що таке ця єдність. Дуже дякую. Ми не те, що проти закону, але ми пропонуємо взагалі цей абзац вилучити, він незрозумілий...
ЯРЕМЕНКО Б.В. Ну, колеги, а навіщо, навіщо ви в Конституцію занесли положення про європейський курс і про членство в НАТО? От скажіть, свобода слова поширюється на оскарження Конституції?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Арсеній Михайлович, будь ласка.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Давайте тоді напишемо про порушення Конституції, і тоді це одна історія. А що таке єдність зовнішньополітична?
ПУШКАРЕНКО А.М. Олександре Олександровичу, дякую вам. Шановні колеги, да у нас же дискусія, у нас не монолог.
Дійсно, виникла вчора ця ситуація, я розумію, що деякі фракції чи групи, вони хвилюються, тому що ті їздять танцюють чи їздили танцювали в Москву, ті намагалися поїхати потанцювати з Орбаном, це таке. Верховну Раду виключають, немає питань. Ми ж бачимо це.
Григорій Михайлович, щоб ми просто повернулися до конструктиву, вніс те, що говорилося на Погоджувальній раді. Фіксується виконавча влада, про парламент не йде мова, про органи місцевого самоврядування не йде мова. Міністерство закордонних справ, дійсно, ну, Президент очолює, Міністерство закордонних справ здійснює зовнішню політику, це нормально, коли профільне міністерство, так само, як Міністерство регіональної політики, координує свої напрямки, екології свої напрямки, це нормальна абсолютно норма. І Богдан Васильович зараз дуже мудро зазначив, що в нас в Конституції внесено чіткі речі: Європейський Союз і НАТО. Так, окремі народні депутати чи фракції можуть, звичайно, обрані людьми, мати інше бачення. Але, якщо в нас є Конституція і, наприклад, якийсь міністр, навіть коаліційний чи, вибачте, голова цоввки, буде інше бачення висловлювати чи здійснювати якісь кроки, то зрозуміло, що повинна за це бути відповідальність, бо це буде порушення. Про це йде мова.
Тому давайте, ми, дійсно, це зараз підтримаємо формулювання. Тим більше, ви бачите, що Міністерство закордонних справ і міністр, і вся команда абсолютно, як нам і наголошують, відкриті, одразу, ви бачите, оперативно ми ці всі речі змінюємо, ще навіть не пройшовши перше читання. Тому давайте підтримаємо.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги.
НЕМИРЯ Г.М. Хочу додати також, що Погоджувальна рада зазначає, яку я надіслав, підтримує і Голова Верховної Ради, і заступники Верховної Ради, які є членами Голови Верховної Ради… які є членами Погоджувальної ради.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Колеги, йдемо шляхом демократії. Я ставлю обидві пропозиції…
ІОНОВА М.М. Я вибачаюся, пане голово. По-перше, щоб ми не переходили на особистості. Це раз. Тому що якщо ми перейдемо на особистості, то до повномасштабного монобільшість взагалі боялася вимовити слово НАТО, абревіатуру цю. Тому, якщо можна, щоб мені дали…
БАРДІНО М.О. Марія, я протестую. Це нечесно і неправильно казати про монобільшість, до масштабного…
(Шум у залі)
ІОНОВА М.М. Можна, щоб пан Пушкаренко Арсеній не переходив на хамство, можна, на особистості. Я хочу відповідь на питання. Я задала пану міністру питання. Якщо можна…
ПУШКАРЕНКО А.М. Мене згадали. Оскільки я не згадував нікого, я ні на які особистості не переходив. У нас є факт того, що окремі народні депутати, діючі, їздили в Москву, і ми знаємо, з ким зустрічалися. Є в нас факт, що окремі народні депутати їхали в інші місця. І це все факт. І я нікого ні одне прізвище, ні одну фракцію я не назвав, я не згадував в тому числі вас, пані Марія. Я пам'ятаю, ми з вами були в Таллінні, результативно, і з пані Іриною, ми все зробили, у нас був єдиний зовнішньополітичний курс. Це все зрозуміло. Я нікого не згадував, будь ласка, не треба передьоргувати. Якщо хтось кудись себе впізнав, то вибачте.
Пане голово, я прошу, у нас через дві хвилини йде засідання Верховної Ради, виносимо і голосуємо. Дякую.
ІОНОВА М.М. Можна мені відповідь на моє питання?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, дуже дякую. Відбулося плідне обговорення, дуже емоційне, але дуже ґрунтовне, тому переходимо до голосування, дві хвилини дійсно залишилося.
Тому я ставлю на голосування пропозиція Григорія Михайлович. Якщо не набере голосів, поставлю другу пропозицію.
Хто за те, щоб підтримати формулювання Григорія Михайловича?
ГОЛОВУЮЧИЙ. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Бардіна?
БАРДІНА М.О. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Копиленко?
КОПИЛЕНКО О.Л. За. Чуєте мене?
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Да, відмітила.
Пушкаренко?
ПУШКАРЕНКО А.М. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Геращенко?
ГЕРАЩЕНКО І.В. Проти.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Іонова?
ІОНОВА М.М. Проти.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Руденко?
РУДЕНКО О.С. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. Утримався?
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Юраш? Святослав Андрійович?
Ясько?
ЯСЬКО Є.О. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Яременко?
ЯРЕМЕНКО Б.В. Колеги, я обурений, що Погоджувальна рада підміняє собою комітет, затверджує якісь положення, приймає рішення про повернення до розгляду. Із цих міркувань я утримався.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. 9 – за, 2 – проти, 2 – утрималися.
Андрій Андрійович.
ШАРАСЬКІН А.А. Рішення прийнято.
НЕМИРЯ Г.М. Колеги, я лише хочу нагадати, що ще до Погоджувальної ради, на минулому обговоренні я єдиний, який пропонував цю формулу прийняти ще тоді. Так що тут не Погоджувальна рада диктує, а позиція була висловлена ще до, на попередньому засіданні комітету.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Шановні члени комітету, нам треба ще затвердити процедурне питання. Ми виносимо на розгляд сесії Верховної Ради проект Закону за основу про дипломатичну служба з урахуванням цієї пропозиції, яка щойно проголосована, а також з урахуванням 116 статті. Правильно? Але це треба проголосувати.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ставлю на голосування. Хто за те, щоб підтримати?
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Немиря?
НЕМИРЯ Г.М. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Бардіна?
БАРДІНА М.О. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Копиленко?
КОПИЛЕНКО О.Л. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Пушкаренко?
ПУШКАРЕНКО А.М. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Геращенко? Немає вже.
Іонова?
Кривошеєв?
ІОНОВА М.М. Утрималась.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. А, утрималася. Є.
КРИВОШЕЄВ І.С. За. Кривошеєв – за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Локтіонова? Я відмітила.
Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Руденко?
РУДЕНКО О.С. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Юраш? Немає.
Ясько?
ЯСЬКО Є.О. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Яременко? Немає.
10 – за, 1 – утримався.
Андрій Андрійович.
ШАРАСЬКІН А.А. Рішення прийнято.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги.
І принагідно хотів би вас привітати, тут колеги з секретаріату підказують, що це 200-те наше засідання, ювілейне.
І, пане магістре, дуже вам дякую за участь в нашому засіданні. І чекаємо, так, на наступні зустрічі.
Дякую, колеги. До побачення.