Щодо питань роботи Комітету у період з 24 лютого 2022 по 26 грудня 2022 року

27 грудня 2022, 10:39



З початку широкомасштабної агресії російської федерації проти України Комітет Верховної Ради України з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва, виходячи з своїх предметів відання, активізував свою роботу у напрямку делегітимізації російської федерації як впливового гравця на міжнародній арені, введення нових та розширення вже існуючих міжнародних санкцій проти країни-агресора, максимальної ізоляції кремлівського режиму, популяризації ініціативи щодо міжнародної кримінальної відповідальності російської федерації та її політичного і військового керівництва.

Зважаючи на те, що дії російської федерації спрямовані на створення умов для поступового знищення Української держави, порушення безпеки та руйнування економічного потенціалу країни, що виявляється у знищенні економічної інфраструктури (пошкодження зерносховищ, зрив посівної, блокада морських шляхів, торгових шляхів), руйнування об’єктів електроенергетичної і  газової інфраструктури, підґрунтям та підставою для вчинення всіх цих злочинів є злочин агресії, який вчиняє вище політичне і військове керівництво російської федерації проти України, і що саме притягнення до відповідальності вищого політичного і військового керівництва російської федерації за вчинення злочину агресії проти України стане належною реакцією міжнародного співтовариства на агресію росії проти України Верховною Радою України системно ведеться робота щодо невідворотності покарання за злочин агресії.

Так, завдяки наполегливій роботі народних депутатів України з іноземними колегами питання щодо створення спеціального міжнародного трибуналу для розслідування та притягнення до відповідальності за злочин агресії, вчинений вищим політичним і військовим керівництвом російської федерації, було включено до ряду документів міжнародних парламентських організацій, а саме: до резолюцій Парламентської Асамблеї Ради Європи (ПАРЄ) № 2433 від 27 квітня 2022 року «Наслідки тривалої агресії російської федерації проти України: роль та реакція Ради Європи» та № 2436 від 28 квітня 2022 року «Агресія російської федерації проти України: забезпечення відповідальності за серйозні порушення міжнародного гуманітарного права та інші міжнародні злочини»; Європейського Парламенту № 2022/2655 (RSP) від 19 травня 2022 року «Про боротьбу з безкарністю за воєнні злочини в Україні», № 2022/2825 (RSP) від 15 вересня 2022 року «Про порушення прав людини в контексті примусової депортації українських цивільних осіб до росії та примусового усиновлення українських дітей у росії» та № 2022/2851 (RSP) від 6 жовтня 2022 року «Щодо ескалації росією агресивної війни проти України»; Парламентської Асамблеї ОБСЄ (ПА ОБСЄ) «Агресивна війна російської федерації проти України та її народу, що також становить загрозу безпеці всього регіону ОБСЄ» (Бірмінгемська декларація № AS(22)DE), а також до декларації Парламентської Асамблеї НАТО (ПА НАТО) «Підтримка України» та Резолюцій № 478 «Війна росії в України: економічні наслідки та відповіді» і № 479 «НАТО після Мадриду: відповідність цілям нової стратегічної ери». Крім цього Парламентська асамблея НАТО закликала створити спеціальний Міжнародний трибунал щодо агресії росії та визнала   рф  державою-терористом.

Така стратегія зумовлена тим фактом, що Міжнародний кримінальний суд (МКС) не має юрисдикції щодо злочину агресії проти України навіть в контексті резолюцій Генеральної Асамблеї Організації Об’єднаних Націй (ГА ООН) № А/ES-11/L.2 від 21 березня 2022 року «Гуманітарні наслідки агресії проти України» та № А/RES/ЕС-11/L.1 від 2 березня 2022 року «Агресія проти України», що російська федерація вчинила агресію проти України на порушення пункту 4 статті 2 Статуту Організації Об’єднаних Націй.

Члени Комітету ініціювали або ж долучилися до підготовки проектів багатьох постанов Верховної Ради України, у яких системно закликає міжнародну спільноту підтримати створення спеціального міжнародного трибуналу щодо злочину агресії проти України, який, матиме юрисдикцію щодо розслідування та притягнення до відповідальності за вчинення злочину агресії проти України вищим політичним та військовим керівництвом російської федерації із застосовуванням визначення злочину агресії закріпленого у статті 8 bis Римського статуту МКС. Такий трибунал повинен мати юрисдикцію щодо фізичних осіб, які здійснюють ефективний контроль або безпосередньо керують політичними чи військовими діями російської федерації, а також повноваження видавати міжнародні ордери на арешт і не бути обмеженим абсолютним або функціональним імунітетом глав держав і урядів та інших посадових осіб російської федерації.

  У рамках забезпечення співробітництва Верховної Ради України з парламентами зарубіжних держав та з парламентськими органами міжнародних організацій Комітет забезпечив формування та координацію роботи Постійних делегацій Верховної Ради України до парламентських вимірів міжнародних організацій та українських частин міжнародних парламентських асамблей. За результатами роботи постійних делегацій Верховної Ради України були вжиті належні кроки і схвалені відповідні резолюції та декларації в контексті протидії політико-дипломатичними засобами російській збройній агресії.

У рамках Міжпарламентського Союзу (МПС) під час 144-ї Асамблеї Організації (Індонезія, Нуса Дуа) у віддаленому режимі відео конференції виступив Голова Верховної Ради України Р.Стефанчук та було схвалено Резолюцію «Мирне врегулювання війни в Україні, повага міжнародного права, Статуту ООН і територіальної цілісності», 145-ї Асамблеї Організації (Руанда, Кігалі) було схвалено Резолюцію «Засудження вторгнення в Україну та подальшої анексії територій, на захисті територіальної цілісності усіх держав» та Україна отримала першу премію «Кремер-Пассі», започатковану на честь засновників Організації.

Під час роботи Постійної делегації Верховної Ради України в ПАРЄ, окрім вже згаданих вище, також були схвалені резолюції «Наслідки агресії Російської Федерації проти України» (15.03.22), «Гуманітарні наслідки та внутрішні та зовнішні переміщення у зв’язку з агресією Російської Федерації проти України» (22.06.22), «Подальша ескалація агресії Російської Федерації проти України» (13/10/2022). Завдяки скоординованій і цілеспрямованій роботі Постійної делегації, чисельним формальним і неформальним переговорам українських депутатів з іноземними колегами вдалося досягти вагомого політичного результату - виключення російської федерації з ПАРЄ.

Вагомими стали й результати активних дій депутатів Верховної Ради України у ПА ОБСЄ. Зокрема під час Літньої сесії Асамблеї було ухвалено вже згадану вище Бірмінгемську Декларацію ПА ОБСЄ, у якій Асамблея засудила повномасштабну неспровоковану агресивну війну рф проти України та закликала до негайного виведення російських військ з території України, а також термінову резолюцію «Агресивна війна російської федерації проти України та її народу та обумовлена нею загроза безпеці в регіоні ОБСЄ» (06/07/22). Крім цього на постійній основі в режимі відео конференції відбувалися експертні обговорення в рамках парламентських заходів високого рівня ОБСЄ (Гельсінкі 50+)  «Роль ОБСЄ у врегулюванні війни в Україні та її наслідків» та робота із внесення положень до правил процедур щодо накладення санкцій на держав-членів, які порушують принципи та цілі Організації.

З метою протидії проведенню 59-го пленарного засідання Парламентської асамблеї Чорноморського економічного співробітництва (ПАЧЕС) в Москві, 6-9 червня 2022 року, Комітетом було підготовлене «Звернення Комітету Верховної Ради України з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва до комітетів з питань міжнародних відносин парламентів держав-членів та спостерігачів Парламентської Асамблеї Організації Чорноморського Економічного Співробітництва», Голова Верховної Ради України Р.Стефанчук та Керівник Постійної делегації Верховної Ради України А.Пуртова також направили відповідні звернення та за результатами проведеної роботи захід було скасовано. Під час роботи на 60-му пленарному засіданні ПАЧЕС в Белграді грудні 2022 року рішучі й згуртовані дії парламентської делегації Верховної Ради України дозволили не допустити обрання представника росії на посаду заступника Генерального секретаря ПАЧЕС, домогтися невизнання мандатів нових російських представників та примусити делегацію російської федерації залишити засідання й усунути її від роботи в ПАЧЕС.

З початку широкомасштабної агресії російської федерації проти України Комітетом було розглянуто понад 600 питань співпраці Верховної Ради України з парламентами іноземних держав та міжнародних інституцій і народні депутати здійснили відповідну кількість службових відряджень за кордон з метою інтенсифікації співпраці з міжнародними партнерами.

З кінця лютого 2022 року Голова та члени Комітету провели близько 80 зустрічей з головами та членами комітетів у закордонних справах іноземних держав за кордоном та в режимі відеоконференції, зустрілися з представниками офіційних іноземних делегацій в Україну та посадовими особами зокрема з Австрії, Данії, Бельгії, Естонії, Іспанії, Італії, Ірландії  Нідерландів, Німеччини, Норвегії, Чехії, Польщі, Португалії, Туреччини, Сербії, Чорногорії, Франції, Швеції, Австралії, Аргентини, Гватемали, Мексики, Чилі, Південно-Африканської Республіки, Зімбабве, Танзанії, Уганди, а також з представниками дипломатичного корпусу, акредитованими в Україні. Голова та члени Комітету брали участь у заходах глобальної мережі парламентаріїв «Об’єднані заради України» (U4U) та у засіданнях Комітету у закордонних справах Європейського Парламенту. Варто виокремити зустріч членів Комітету з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва з головами комітетів у закордонних справах країн Північної Європи та Балтії (NB8).

Не менш змістовна робота проводилась і членами груп з міжпарламентських зв’язків Верховної Ради України. З метою донесення актуальної інформації про безпекову та гуманітарну ситуацію в Україні регулярними були контакти по лінії груп дружби – народні депутати здійснили 8 поїздок, зокрема до Естонії, Польщі, Японії, Словаччини, Мексики та Бельгії.