Учасники слухань обговорили питання створення спеціального державного органу, що забезпечуватиме формування державної політики у санкційній сфері, створення та ведення Єдиного державного санкційного реєстру, розширення кола ініціаторів санкцій, розширення переліку підстав та принципів для застосування санкцій, а також видів санкцій.

Під час слухань також були обговоренні питання застосування санкцій до юридичних осіб України та громадян України, зокрема при вчинені воєнних злочинів та злочинів проти людяності, та питання запровадження норм, які передбачатимуть неможливість оскарження секторальних санкцій, застосованих до іноземних держав з підстав виключно власних державних геополітичних та економічних інтересів, та запобігання спроб обходу запроваджених санкцій з боку суб’єктів до яких застосовано санкції.

У слуханнях взяли участь: народні депутати – члени комітетів з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва, з питань інтеграції України з ЄС та з питань національної безпеки, оборони та розвідки, представники органів державної влади України, неурядових організацій, наукових кіл та громадськості, а також позаштатні консультанти Комітету з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва.

Голова Комітету з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва Олександр Мережко, відкриваючи слухання, зазначив, що в умовах триваючої багаторічної агресії Російської Федерації проти України тема застосування санкцій з кожним днем набуває все більшої актуальності.

Голова Комітету з питань інтеграції України з Європейським Союзом Іванна Климпуш-Цинцадзе визнала, що українські санкції по відношенню до Російської Федерації багато в чому є слабшими ніж санкції наших партнерів. «Ми маємо усвідомлювати, що Російська Федерація навчилася жити в умовах санкцій, які для неї спершу були болючими. Зараз вони ці санкції обходять і продаючи, і завозячи окрему продукцію за допомогою своїх сателітів», - зазначила вона, додавши, що ці санкції не будуть «вічними» і ми маємо чітко визначити своє бачення санкційної політики.

Голова підкомітету Комітету з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва Єлизавета Ясько, одна з ініціаторів проведення зазначених слухань, нагадала, що у 2014 р. були прийнято закон про санкції. Однак, з часом з’ясувалося, що у цьому законі багато прогалин, зокрема, відсутня відповідальність за порушення санкцій та відсутня інформація про те, хто проводить моніторинг, який орган.

Єлизавета Ясько інформувала учасників слухань про підготовлений законопроект, який, на думку авторів, покращить наш санкційний механізм України. Народний депутат України наголосила на необхідності  розробляти нову систему координації, створювати новий координаційний орган, встановлювати відповідальність за порушення, відновлювати моніторинг, встановити механізм приєднання до санкцій. Все це передбачено запропонованим законопроектом.

Про завдання, покладені на Міністерство економіки, торгівлі та сільського господарства у сфері застосування санкцій, спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів щодо удосконалення законодавства у сфері санкційної політики держави розповів заступник Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства Олександр Романішин.

Він повідомив, що Мінекономіки підготувало законопроект про внесення змін до Закону «Про санкції». Цим проектом передбачається визначити Мінекономіки уповноваженим органом з формування та реалізації державної політики у сфері застосування персональних, секторальних, спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів. Зараз робота над проектом триває, оскільки позиції учасників робочої групи з підготовки проекту, розділилися.

Спеціальний представник Міністерства закордонних справ з питань санкційної політики Олексій Макеєв зазначив, що спеціальний державний орган з питань санкційної політики має працювати за чіткими алгоритмами. Для цього потрібно  розуміти послідовність дій органів влади для номінації, перевірки, внесення до санкційних списків фізичних та юридичних осіб; як оскаржуються рішення; як проводиться моніторинг ефективності накладених санкцій; хто відслідковує дотримання санкцій; хто займається супроводженням оскарження санкцій з боку юридичних та фізичних осіб. «Як тільки ми усвідомимо помилки, які сьогодні існують, які проблеми існують у застосуванні санкційного законодавства, тільки потім ми зможемо створити законодавчу рамку для існування такого органу влади», - зазначив він.

Олексій Макеєв висловився за створення Державного санкційного бюро, яке може бути або окремим органом, або у складі існуючого органу влади, або частиною, наприклад, апарату РНБО чи Секретаріату Кабінету Міністрів. Він також зазначив, що санкції є питанням національної безпеки і одним з ефективних інструментів зовнішньої політики держави.

За результатами слухань будуть розроблені рекомендації Кабінету Міністрів України щодо розробки стратегії санкційної політики та нової редакції Закону «Про санкції».

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

13 листопада 2024 17:30
21 жовтня 2024 15:29
Комітет рекомендує Верховній Раді України схвалити проекти законів України "Про ратифікацію Поправок до Конвенції про доступ до інформації, участь громадськості в процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля" та "Про ратифікацію Протоколу до Угоди про міжнародні нерегулярні перевезення пасажирів автобусами (Угоди INTERBUS), який стосується міжнародних регулярних і спеціальних регулярних перевезень пасажирів автобусами
26 вересня 2024 15:17
20 вересня 2024 16:15
19 вересня 2024 11:05
11 вересня 2024 17:39
10 вересня 2024 17:40
05 вересня 2024 14:33
30 серпня 2024 15:45
29 серпня 2024 08:49