Стенограма
Опубліковано 08 05 2024
СТЕНОГРАМА
засідання Комітету з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва
8 травня 2024 року
Веде засідання голова Комітету МЕРЕЖКО О.О.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Добрий день, шановні колеги. Починаємо засідання нашого комітету. Почнемо з переклички тоді. Давайте, хто є присутнім.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Є.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Немиря? Нема.
Бардіна?
БАРДІНА М.О. Доброго дня. Є.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Копиленко? Є. Нечутно, але бачу.
Пушкаренко?
ПУШКАРЕНКО А.М. Добрий ранок, колеги. Пушкаренко є.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Геращенко? У відрядженні, немає.
Іонова? Марія Миколаївна?
Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. Присутній.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. Добрий ранок. Є.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Руденко? Нема поки.
Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. Дай боже здоров'я! На місці.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Юраш?
ЮРАШ С.А. Є.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Ясько? Нема поки що.
Яременко? Богдан Васильович? Нема?
8 членів комітету. Кворум є. Андрій Андрійович, можемо починати.
ШАРАСЬКІН А.А. Є.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Тоді переходимо до розгляду першого… Вибачте, ми маємо проголосувати за порядок денний. Колеги, будь ласка, подивіться на порядок денний. Чи будуть у вас зауваження або пропозиції до порядку денного? Немає.
Тоді я ставлю на голосування. Хто за те, щоб підтримати порядок денний?
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Немиря?
Бардіна?
БАРДІНА М.О. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Копиленко? За, бачу. Дякую.
Пушкаренко?
ПУШКАРЕНКО А.М. Пушкаренко – за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Геращенко у відрядженні.
Іонова? Марія Миколаївна?
ІОНОВА М.М. Добрий ранок.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Порядок денний затверджуємо.
ІОНОВА М.М. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Руденко? Нема.
Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Юраш?
ЮРАШ С.А. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Ясько? Нема.
Яременко?
ЯРЕМЕНКО Б.В. Добрий ранок. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Є.
10 – за. Андрій Андрійович.
ШАРАСЬКІН А.А. Прийнято.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги.
Тоді ми можемо перейти до розгляду питань порядку денного. І першим таким питанням у нас стоїть питання про проект Постанови Верховної Ради України "Про Звернення Верховної Ради України до урядів та парламентів іноземних держав, міжнародних організацій, парламентських асамблей у зв’язку з 80-ми роковинами геноциду кримськотатарського народу 1944 року". Це постанова, ініціатором є Руслан Олексійович Стефанчук.
Я слово тоді хотів би надати Постійній Представниці Президента України в Автономній Республіці Крим. Таміла Равілівна є? Є. Будь ласка, тоді я вам слово надаю, будь ласка.
ТАШЕВА Т.Р. Так, є. Так, дякую щиро.
Доброго здоров'я всім, колеги. Ми, власне, зараз будемо вшановувати 80-ті роковини депортації кримськотатарського народу сталінським режимом. Це є визнаним вже актом геноциду кримськотатарського народу, визнаним українським парламентом ще в 2015 році Постановою Верховної Ради "Про визнання геноциду кримськотатарського народу". Ряд парламентів інших держав теж визнали депортацію актом геноциду – це Естонія, це Литва і парламент Канади.
Власне, саме тому для того, щоб вшанувати ці 80-ті роковини, а в тому числі показати тяглість злочину росії, який вона здійснює і вже після 2014 року, і особливо після початку повномасштабного вторгнення, тяглість злочину щодо всього українського народу, а звісно, що кримські татари є частиною української політичної нації, тому ми вбачаємо за доцільне звернутися до парламентів інших держав з тим, щоби визнати депортацію актом геноциду кримськотатарського народу.
Я думаю, що, колеги, ви всі ознайомились з текстом цього звернення. Основний момент, основоположне в ньому це, звісно що, звернення до парламентів щодо визнання геноциду, депортації кримськотатарського народу. Звісно, що ми посилаємося в ній і на Формулу миру. Звісно, що ми говоримо в цій постанові і про створення спеціального трибуналу, який, власне, більшість країн цивілізованого світу вже підтримала. Тому ми будемо дуже вдячні вам сьогодні за голосування за текст цього звернення. І найближчим часом, наскільки ми розуміємо, він буде виноситися вже в сесійну залу.
На цьому дякую дуже.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Колеги, тоді слово надамо представникові МЗС, можливо, так? Я тоді прошу до слова Іллю Євгенійовича Кваса, начальника Шостого управління Міністерства закордонних справ. Будь ласка, Ілля Євгенович, вам слово.
КВАС І.Є. Добрий день. Чи чутно мене?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре чутно. Дякую.
КВАС І.Є. Добрий день, шановний пане голово, шановні народні депутати. Зі свого боку хотів би зазначити, що в МЗС ми долучалися до опрацювання проекту цього звернення, надали певні пропозиції, які, ми бачимо, в більшій мірі враховані. Тому, в принципі, МЗС повністю виступає за підтримку, прийняття, ухвалення цієї постанови.
Хотів би, можливо, просто зазначити, що одна пропозиція, яка не потрапила в наш офіційний лист, вона надійшла трошки в робочому порядку із певних причин. Я просто хотів би винести, привернути вашу увагу, ми вважали б за важливе, може, згадку про резолюцію Європейського парламенту від 14-го року, в якій чітко зазначається, що кримські татари зазнали депортації сталінським режимом, повернулися з набуттям Україною незалежності і виступають за відновлення. І, в принципі, тут є заклик до міжнародного співтовариства, Європейської Комісії, Верховного комісара ООН з прав людини до захисту прав цієї, будь-якої іншої меншини на Кримському півострові.
На нашу думку, в такому політичному зверненні до парламентів і міжнародних організацій світу, можливо, згадка про резолюцію Європейського парламенту, вона надасть додаткової якоїсь аргументації і для вжиття більш проактивних кроків для визнання злочину геноциду проти кримськотатарського народу.
Дякую.
ПУШКАРЕНКО А.М. Олександр Олександрович, якщо представник МЗС завершив, дозвольте Пушкаренку слово.
ГОЛОВУЮЧИЙ Будь ласка. Будь ласка.
ПУШКАРЕНКО А.М. Колеги, я просто хотів би дуже інтелігентно, але ще раз наголосити на тому, що вчергове ми, я думаю, багато колег поділяють цю думку, бачимо, коли наші профільні міністерства, Міністерство закордонних справ України, я не хочу переменшувати роль і місце пана Кваса, він у нас активний учасник наших всіх комітетів, але знову-таки нехтує повагою до нашого комітету. От дивіться, у нас зараз підключений міністр екології пан Стрілець, який раз за разом підключається до нашого комітету, які і коли є питання його міністерства, і особисто як міністр доповідає, як це і повинно бути, перед комітетом Верховної Ради або делегує, наприклад, заступників.
Тобто я вважаю, що це знову-таки ми обговорюємо зараз звернення парламенту від імені українського народу, української держави. МЗС вчергове демонструє… Я розумію, що там всі дуже зайняті люди, але вчергове демонструє зневагу, я вважаю, до нашого комітету. Тому нам все ж таки варто переглянути відношення до розгляду питань, коли немає відповідного рівня міністра або заступника. Декілька раз ми знімемо питання, я переконаний, наступний раз буде і міністр, і заступники.
Дякую. А загалом, звичайно, треба підтримати, це важливо, і це велика трагедія кримськотатарського народу.
БОГДАНОВА В.О. Пане Арсенію, зверніть, будь ласка, увагу на те, що при розгляді цього звернення основна доповідачка Таміла Равілівна Ташева і визначена основним, вона присутня. А от третій, ми, я сподіваюсь, побачимо нашого міністра, він буде під час розгляду основних питань, обговорення. Сподіваюсь, це засідання відбудеться, і у вас не буде причини …
ПУШКАРЕНКО А.М. Це засідання відбудеться.
Я дякую вам. Але я прошу не коментувати, будь ласка, мої виступи, прошу їх не коментувати. І, я вважаю, що профільний мінімум заступник міністра, профільний, має бути присутнім на комітеті постійно. От йде комітет, він має бути присутній, розумієте. Коли йде Комітет з питань бюджету, в якому я був чотири роки, або в інших комітетах, присутній завжди мінімум профільний заступник міністра. А взагалі пані Маркарова і наш нинішній міністр Марченко завжди ходили особисто на всі комітети. Тому повинен бути присутній, нехай пан Кулеба визначиться, там пан Сибіга чи хто? І нехай просто будуть присутні, під час комітету виникають різні питання. Тому не треба, будь ласка, коментувати мої виступи, а пана Кваса я прошу донести до керівництва, хто у вас там профільний заступник міністра чи до держсека цю ситуацію.
Дякую.
БОГДАНОВА В.О. Прошу вибачити, це був не коментар, а просто пояснення. Саме сьогодні під час засідання наступного ми просили голову комітету саме з цим питанням звернутися до пана міністра і визначити людину, яка після Точицького Миколи Станіславовича здійснювала з нами безпосередній зв'язок.
Дякую вам за підтримку, за розуміння наших проблем.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги. А хтось бажає ще виступити з цього питання?
Будь ласка, Олександр Любимович, так, я бачу, а потім Марія Миколаївна. До речі, я хочу просто колегам нагадати, що Олександр Любимович, у нього є праці наукові стосовно статусу Криму і взагалі він дуже добре знає, він є фахівцем у цьому питанні.
Будь ласка, Олександре Любимовичу.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Олександре Любимовичу, вас не чути, мікрофон включіть, будь ласка.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Не чутно.
КОПИЛЕНКО О.Л. А зараз чуєте мене?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, чуємо, чуємо.
КОПИЛЕНКО О.Л. Олександре Олександровичу, спасибі за таке представлення. Справді, з 94-го року я займаюся кримським питанням від повалення Мєшкова до кримської Конституції і далі.
Я просто пропоную голосувати, це абсолютно зрозуміле питання, це страшна трагедія кримськотатарського народу і я думаю, що наше голосування буде виявом нашої солідарності з ними.
Спасибі.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Марія Миколаївна, будь ласка. Марія Миколаївна, ви нас чуєте?
ІОНОВА М.М. Так. Добрий ранок, вибачте, я включалася.
Я, в принципі, хотіла би повторити ті мої коригування, які я написала вчора, тому що я вважаю, що ми в будь-якому випадку маємо нагадувати про запрошення України на Вашингтонському саміті. Бо, на жаль, без… і запрошення без членства в НАТО, геноцид і українців, і кримських татар буде продовжуватися.
Тому я вважаю, що такий важливий документ і такі важливі меседжі теж мають там лунати, тому, якщо можна, внести це коригування по запрошенню по НАТО і теж закликати держави світу приєднатися до чергової резолюції, те що стосується Генасамблеї ООН, де ситуація з правами людини та на тимчасово окупованих територіях, включаючи Автономну Республіку Крим та місто Севастополь.
Тобто ви знаєте, що ми її щорічно приймаємо і я вважаю, що нам треба так само зазначити в цьому документі і це звернення. Це такі два коригування.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, стосовно пропозицій Марії Миколаївни. Маріє Миколаївно, ми маємо проголосувати кожну з цих пропозицій. І я прошу Марію Миколаївну вказати, де саме вона пропонує зробити ці вставки, тобто де включити в текст?
ІОНОВА М.М. Зараз.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Поки ви шукаєте відповідь, Маріє Миколаївно, слово…
ІОНОВА М.М. Я шукаю документ. Да, нехай хтось виступить.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово Тамілі Равілівні, будь ласка.
БОГДАНОВА В.О. Я можу запитати? Таміла Равілівна, хотіла перепитати, під час вашого виступу ви наголосили, що Естонія також визнала факт геноциду. У нас цього нема в документі і я хотіла б уточнити.
ТАШЕВА Т.Р. Колеги, я перепрошую, якраз хотіла взяти слово додатково. Це визнали Латвійська Республіка, Литва і Канада. По Естонії все ж таки – ні.
БОГДАНОВА В.О. Дякуємо вам. Дякуємо.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
У мене, поки Марія Миколаївна шукає, у мене є редакційні питання, якщо можна. По-перше, я, чесно кажучи, вважаю, що тут треба прибрати слова, це передостанній абзац, подивіться, будь ласка, "вимагати від російської федерації як держави-члена Організації Об'єднаних Націй та постійного члена…" Ми не визнаємо. У нас були відповідні постанови, де ми не визнаємо росію як члена ООН, тому що вона незаконно, всупереч Статуту ООН зайняла це місце СРСР. Тобто, це моя особиста думка як юриста-міжнародника, що краще прибрати ці слова "як держави-члена ООН та постійного члена Ради Безпеки ООН". (Загальна дискусія)
ТАШЕВА Т.Р. Тут, можливо, МЗС підкаже краще. Колеги, перепрошую, що втручаюся.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, можливо, так. Ілля Євгенійович, може ви можете якось так запропонувати якесь рішення цього?
КВАС І.Є. З політичної точки зору я не бачу нічого загрозливого, якщо ми на вашу пропозицію, Олександр Олександрович, знімемо ці слова "як держави-члена Організації Об'єднаних Націй та постійного члена Ради Безпеки ООН". Можемо просто зробити заклик до Російської Федерації, яка систематично не виконує свої обов'язки.
ВАСИЛЕНКО О.І. Я перепрошую. Дивіться, ми не можемо закликати її виконувати обов'язки, якщо ми не вважаємо її членом ООН. І так само не можемо тоді закликати виконувати рішення МС ООН, якщо вона не є членом ООН, якщо ми її не вважаємо.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Тоді весь абзац втрачає.
ВАСИЛЕНКО О.І. Тоді весь абзац втрачає свій смисл, його треба повністю тоді видаляти.
БОГДАНОВА В.О. Члени комітету шановні, що ви скажете?
ІОНОВА М.М. Я б видалила.
БОГДАНОВА В.О. Тоді голосуємо за видалення, Олександр Олександрович.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так.
ПУШКАРЕНКО А.М. Олександр Олександрович, дозвольте, Пушкаренко.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.
ПУШКАРЕНКО А.М. Я б теж видалив, бо, дійсно, тим самим ми ж визнаємо, хоча ми як комітет звернулися до комітетів світу наших візаві, що ми вбачаємо, що Росія незаконно перебуває в Радбезі і з порушенням Статуту ООН набула членство в ООН.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре. Колеги, ще будуть якісь пропозиції чи зауваження до тексту?
КОПИЛЕНКО О.Л. Давайте голосувати, це абсолютно зрозуміла постанова. А вся наша увага до подібних сюжетів, я не думаю, що це зараз актуально, тим більше, яке може бути звернення до російської федерації, яка з нами веде війну?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Це теж логічно, до речі.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Ташева просить.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Таміла Равілівна, будь ласка.
ТАШЕВА Т.Р Колеги, ми не заперечуємо щодо видалення цієї згадки про члена Організації Об'єднаних Націй, але там дуже важливий кінець цього абзацу про те, що росія не виконує рішення Міжнародного суду ООН щодо відновлення роботи Меджлісу кримськотатарського народу. Тому, якщо ви згадку цю прибираєте, але сам абзац ми все ж таки би просили лишити.
ВАСИЛЕНКО О.І. Пані Таміло, я ще раз наголошу щодо своєї думки. Дивіться, ми не можемо вимагати від держави виконувати рішення МС ООН, якщо ця держава не є членом МС ООН, це дві взаємовиключні обставини. Якщо ми вважаємо, що вона є членом МС ООН, тоді вона має виконувати рішення МС ООН. Якщо ми не вважаємо, що вона є членом ООН, тоді відповідно рішення МС ООН вона не повинна виконувати, ми не можемо ніяким чином від неї це вимагати.
ТАШЕВА Т.Р. Колеги, а чого тоді ми звертаємося до Міжнародного суду ООН і нещодавні рішення коментуємо і беремо участь у цих засіданнях? Ми ж позиваємося проти російської федерації і по злочинах геноциду, і по інших конвенціях.
ВАСИЛЕНКО О.І. Тому що є політична і юридична площина розгляду справ.
ІОНОВА М.М. Пане голово, якщо можна, по першій моїй пропозиції поки пауза. Що стосується запрошення НАТО, то я думаю, що після абзацу, наголошуючи, що питання деокупації, реінтеграції Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, відновлення прав корінного кримськотатарського народу в колективному і індивідуальному, і повному володінню, тобто перед "у зв'язку з 80-и роковинами". Тобто наголошуючи, що питання і очікуючи запрошення...
ГОЛОВУЮЧИЙ. Марія Миколаївна, будь ласка, просто не дуже чутно, повторіть, будь ласка.
ІОНОВА М.М. Після абзацу, там, де наголошення, що питання деокупації, реінтеграції Автономної Республіки Крим, перед абзацом "у зв'язку з 80-ми роковинами". Написати, що підтримати запрошення України приєднатися до Вашингтонського договору НАТО на наступному ювілейному саміті.
БОГДАНОВА В.О. Давайте під стенограму.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Марія Миколаївна, це ж у вас там же ми вимагаємо підтримати, то це, мабуть, в резолютивну частину, там, де вже ми звертаємось.
ІОНОВА М.М. А, там, де в кінці, закликати і підтримати, давайте там. Вибачте, я просто вийшла з машини і… Зараз дивлюся. (Загальна дискусія)
Да, в кінці, резолютивну… Там, де підтримати створення… Да, да, да, в кінці, в кінці.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. І першу, і другу в кінці?
ІОНОВА М.М. Да, да, да, підтримати створення спеціального міжнародного… Можна написати: підтримати…
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Може, перед Формулою миру, да?
ІОНОВА М.М. Да.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Щоб закінчити.
ІОНОВА М.М. Я розумію, що Формула миру має бути на завершення.
БОГДАНОВА В.О. Все, 26-й, 27-й, а Формула миру 28-й.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Єдине питання, Марія Миколаївна, стосовно назви договору. Ви називаєте "Вашингтонський договір". Ну, там "Північноатлантичний" як синонім. Якщо "Вашингтонський договір", то тоді треба додати "49-го року", тому що є різні вашингтонські договори. І, скажімо, в літературі з міжнародного права пропонують додавати рік для того, щоб ідентифікувати правильно договір. Тобто Вашингтонський… Яка точна назва, ви не можете сказати? Вашингтонський договір… Ну, можна просто "Вашингтонський договір 49-го року", так? Бо там написано у вас "Вашингтонський договір НАТО", але, мені здається, це не зовсім точна назва…
ІОНОВА М.М. Якщо можна, попросити секретаріат правильно подивитися назву цього договору, щоб я зараз… НАТО можна передостаннім пунктом точно, або третім, там, де ви бачите. А те, що стосується повної назви, то так, як ми зазвичай зазначаємо. Зараз… Зараз я скажу. А ООН, зараз я якраз дивлюся, вибачте, а ООН давайте поставимо все ж таки другим в резолютивній частині, тому що там згадуються документи.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Тобто перша пропозиція – це про… абзац додати про Вашингтонський договір, так.
ІОНОВА М.М Секунду, останній, передостанній пункт.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Передостанній. Я ставлю на голосування цю пропозицію, так, щоб трошки…
ІОНОВА М.М. А Вашингтонський договір, те, що ви сказали, 49-го року, 4 квітня 49-го року.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ну, там можна без місяця, але рік, головне. Добре.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Я так дивлюся, що логічно буде спочатку після абзацу про звернення про виконання рішення суду ООН поставити тоді абзац про приєднання до нашої резолюції про ситуацію з правами людини в Криму, а потім абзац про НАТО, і далі останнім абзацом уже буде про Формулу миру. Мабуть, так буде логічно.
ІОНОВА М.М. Так, дякую.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Марія Миколаївна, погоджуєтесь?
БОГДАНОВА В.О. Людочка, давайте прочитаємо під стенограму.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Другого пункту.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я тоді ставлю на голосування обидві пропозиції Марії Миколаївни, так.
ІОНОВА М.М. Можна написати: Північноатлантичний договір 49-го року.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Давайте краще… бо він більше в нас відомий як Північноатлантичний, це ж синонім, тому…
ІОНОВА М.М. Добре, без питань.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре.
Тоді я ставлю на голосування включити ці дві пропозиції, ці два абзаци Марії Миколаївни в текст проекту звернення. Хто – за?
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Бардіна?
БАРДІНА М.О. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Копиленко?
КОПИЛЕНКО О.Л. У мене тільки пропозиція, я – за, щоби ми все-таки в таких муках не народжували додатки до тексту, все це робити заздалегідь і вже опанувати готові формули. А так я – за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Пушкаренко?
ПУШКАРЕНКО А.М. Пушкаренко – за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Іонова? Марія Миколаївна, ваша позиція. Не чути, мабуть, нема.
Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Руденко?
РУДЕНКО О.С. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую
Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Юраш?
ЮРАШ С.А. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Ясько? Нема.
Яременко?
ЯРЕМЕНКО Б.В. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
10 – за. Андрій Андрійович.
ШАРАСЬКІН А.А. Прийнято. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, і залишається питання стосовно того, щоб прибрати частину речення, тобто це передостанній абзац, будь ласка. Тобто воно буде звучати так без цієї частини, яку я пропоную прибрати: "Вимагати від російської федерації скасувати незаконні обмеження на право кримськотатарського народу" і далі за текстом.
Як воно звучить без цієї частини, як ви вважаєте? Ніхто не проти? Тоді я ставлю в цілому з цими поправками: і Марії Миколаївни, і те, що я запропонував. Тоді я ставлю в цілому, так, проект.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Бардіна?
БАРДІНА М.О. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Копиленко?
КОПИЛЕНКО О.Л. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Пушкаренко?
ПУШКАРЕНКО А.М. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Іонова?
Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Руденко?
РУДЕНКО О.С. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Юраш?
ЮРАШ С.А. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Ясько? Нема.
Яременко?
ЯРЕМЕНКО Б.В. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
10 – за. Андрій Андрійович.
ШАРАСЬКІН А.А. Одноголосно. Прийнято.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги. Вітаю вас всіх. Це важливий документ. І хотів би подякувати Тамілі Равілівні за активну участь в обговоренні і розробку, до речі, проекту цього звернення.
А ми переходимо до розгляду другого питання порядку денного – це про проект закону... До речі, я так розумію, що Ілля Євгенійович теж не буде далі брати участь. Тоді я хотів би подякувати вам, Ілля Євгенійович, за участь у нашому засіданні.
І ми переходимо, наступне питання – це про проект Закону про ратифікацію Конвенції між Урядом України та Урядом Японії про усунення подвійного оподаткування стосовно податків на доходи та запобігання податковим ухиленням і уникненням та Протоколу до неї.
Я прошу до слова заступника міністра фінансів України Олександра Степановича Каву. Будь ласка, Олександр Степанович, вам слово.
КАВА О.С. Доброго дня, шановний Олександр Олександрович, шановні народні депутати та інші присутні. Проект закону підготовлено з метою завершення внутрішніх державних процедур, необхідних для набрання чинності конвенцією з протоколом до неї, які були підписані 19 лютого 2024 року в місті Токіо.
Хотів звернути увагу, що сьогодні у відносинах між Україною та Японією досі діє радянсько-японська конвенція про уникнення подвійного оподаткування. Це по суті остання для нашої країни двостороння угода про уникнення подвійного оподаткування, яка залишилась ще з радянських часів. Від прийняття цього законопроекту залежить набрання чинності конвенцією і протоколу до неї, а також можливість застосування тих норм, які там передбачені. Конвенція з протоколом до неї щодо уникнення подвійного оподаткування встановлюють правила розподілу між Україною та Японією прав оподаткування певних видів доходів, що отримуються резидентами однієї договірної держави з джерел в іншій договірній державі. Зокрема, обмежується правило країни, що є джерелом доходу на оподаткування пасивних доходів. А саме, що стосується дивідендів, то це 5 відсотків для дивідендів, які отримує компанія договірної держави, що володіє принаймні 25 відсотками капіталу компанії іншої договірної держави, яка такі дивіденди виплачує, та 15 відсотків у всіх інших випадків, тобто це загальна ставка оподаткування дивідендів, яка діє.
Що стосується процентів або відсотків, то 5 відсотків в разі, якщо бенефіціарним власником процентів є банк, страхова компанія та інші фінансові установи, а також у разі, якщо проценти сплачуються щодо боргових вимог, що виникають у результаті продажу обладнання чи товарів або надання послуг у кредит резидентом цієї іншої договірної держави – 10 відсотків, у всіх інших випадках… тобто знову-таки застосовується загальна ставка оподаткування процентів. Нульова процентна ставка встановлюється у разі, коли бенефіціарним власником процентів є інша договірна держава, її орган влади, центральний банк або будь-яка установа, яка повністю належить цій договірній державі, або щодо боргових вимог, гарантованих, застрахованих або опосередковано фінансованих цією іншою договірною державою, її органом влади, центральним банком або будь-якою установою, що повністю належить цій договірній державі.
Що стосується роялті, то передбачена 5-відсоткова ставка…
КОПИЛЕНКО О.Л. Вибачте, будь ласка. Олександр Олександрович!
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Олександр Любимович.
КОПИЛЕНКО О.Л. За всієї поваги до шановного пана заступника міністра, я думаю, всі конкретні деталі цілком в межах компетенції міністерства. Я думаю, нам варто просто підтримати, тим більше те, що сказав шановний пан заступник стосовно останньої, як, пам'ятаєте, була книга "Останній легіон", як остання подібна конвенція. Подякувати і проголосувати – за.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
ЯРЕМЕНКО Б.В. Підтримую колегу Копиленка.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Олександре Степановичу, ви бачите, ви своїм виступом переконали членів нашого комітету.
Тоді я ставлю на голосування. Хто за те, щоб підтримати проект Закону про ратифікацію цієї конвенції? Хто – за?
МОСОЛОВ Ю.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Бардіна?
БАРДІНА М.О. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Копиленко?
КОПИЛЕНКО О.Л. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Іонова? Марія Миколаївна?
ІОНОВА М.М. За. Вибачте, сіла батарея. Якщо ще можливо врахувати, тоді мій голос – за. Просила би врахувати.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Да, враховано.
ПУШКАРЕНКО А.М. Пушкаренко також за.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.
Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Руденко? Руденко?
РУДЕНКО О.С. Руденко – за.
МОСОЛОВ Ю.О. Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Юраш? Юраш? Святослав Андрійович?
Яременко?
ЯРЕМЕНКО Б.В. За.
МОСОЛОВ Ю.О. Дякую.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Пане Ігоре Пушкаренко, ми не почули вашу позицію. Ой, вибачте, Кривошеєв.
КРИВОШЕЄВ І.С. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
МОСОЛОВ Ю.О. 10 – за.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Андрій Андрійович.
ШАРАСЬКІН А.А. Одноголосно. Прийнято.
КАВА О.С. Дуже дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Олександре Степановичу, дуже вам дякую за участь в засіданні комітету і дякую також Людмилі Олександрівні, вона… Я маю на увазі Людмилу Олександрівну Паламар, яка також брала участь.
КАВА О.С. Так, вона теж тут є. Дякую вам теж. Гарного дня.
ГОЛОВУЮЧИЙ. У нас теж Людмила Олександрівна.
БОГДАНОВА В.О. Ми їй теж дякуємо
ГОЛОВУЮЧИЙ. І теж дякуємо.
Так, а ми, колеги, переходимо до розгляду наступного питання – проект Закону про ратифікацію Рамкової угоди між Україною та Європейським банком реконструкції та розвитку стосовно діяльності Рахунку міжнародного співробітництва для Чорнобиля. Я хочу підкреслити, до речі, що особисту участь в обговоренні цього питання бере пан міністр Руслан Олександрович, і що дуже приємно, і дуже важливо, і це важливий приклад для нас. Дуже вам дякую, Руслане Олександровичу. І я вам надаю слово – міністру захисту довкілля та природних ресурсів. Будь ласка .
СТРІЛЕЦЬ Р.О. Дякую дуже, пане голово комітету.
Шановні народні депутати, радий з вами вкотре обговорювати важливі законопроекти, які проходять через ваш комітет, де він є основним. І дякую за те, що є завжди підтримка і порозуміння.
Отже, проект закону, назву вже повторювати не буду, його номер 0265, він внесений Президентом України Володимиром Зеленським, внесений він символічно в день 38-х роковин Чорнобильської катастрофи. Трошки історії. 26 листопада 2020 року на прохання України Рада директорів ЄБРР започаткувала відповідний Рахунок міжнародного співробітництва для Чорнобиля. Після повномасштабного вторгнення у квітні 22-го року ми звернулися до відповідно цієї ради керуючих, звернулися з проханням посприяти, щоб кошти цього фонду ми могли використовувати на подолання наслідків військової агресії Росії в Чорнобильській зоні відчуження. Там загальні збитки під час перебування орків перевищили 3 мільярди гривень. Це і зруйноване обладнання, і понівечені машини, і багато руйнувань, тому ці кошти вони можуть використати для відновлення всього цього.
На сьогодні ми маємо 18 країн-вкладників цього фонду – це США, Великобританія, Німеччина, Франція, Канада, Норвегія, Саудівська Аравія, Італія та інші. На рахунку вже майже 14 мільйонів євро, після ратифікації угоди ми відповідно зможемо їх використовувати. Плануємо використовувати ці кошти в першу чергу на відновлення втраченого обладнання, на покращення умов для співробітників, які сьогодні вахтовим методом працюють і по 10-12 діб фактично вимушені ночувати в зоні відчуження. Там є певні умови, але, на мою власну думку, вони неналежні і ми маємо сьогодні цю ситуацію виправити. За моїм дорученням вже в цьому місяці там роблять відповідні покращення цих умов на достойному рівні. Думаю, що разом можна буде поїхати, подивитися, дати оцінку цій роботі.
А також плануємо придбати протипожежну техніку та запровадити сучасну систему пожежогасіння, щоб не допускати пожежі, там заміновано багато територій. У нас є досвід по Житомирській області в лісогосподарських підприємствах як працюють сьогодні протипожежні системи, впевнений, що в Чорнобилі мають бути такі самі.
Із додаткового. Восени 23-го року було оголошено, що будуть оформлені додаткові внески в цей фонд від Тайваню в розмірі 1 мільйон євро та Європейська комісія продовжить дофінансовувати там плюс 500 тисяч євро.
Я, мабуть, на цьому зупинюсь. Можу лише сказати, що якнайшвидше прийняття цього закону і підтримка з вашого боку, вона, дійсно, дасть змогу вже зрушити наші плани з місця і, дійсно, зробити позитивні речі, в першу чергу для людей, які там працюють, і відповідно забезпечити мінімізацію втрат екосистеми.
Прошу підтримати.
Дуже дякую за увагу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую, Руслане Олександровичу.
Не можу не помітити те, що ви сказали, що навіть передбачається допомога від Тайваню – це, мені здається, важлива деталь. Дуже вам дякую.
Можливо, у колег будуть пропозиції або запитання?
КОПИЛЕНКО О.Л. Олександр Олександрович!
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.
КОПИЛЕНКО О.Л. Да, спасибі.
Я вважаю, що Руслан Олександрович абсолютно переконливо довів позицію міністерства до комітету. Ми активно співпрацюємо, я маю на увазі як Голова Національної комісії з радіаційного захисту населення, і є особисто… (Не чути) шановним Русланом Олександровичем і з міністерством відповідно, в його особі.
Тому я пропоную підтримати, голосувати – за, і йти далі.
Спасибі.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги.
Якщо інших пропозицій або запитань не буде, а я їх не бачу, тоді я ставлю на голосування. Хто за те, щоб підтримати цей проект Закону про ратифікацію рамкової угоди?
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Бардіна?
БАРДІНА М.О. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Копиленко?
КОПИЛЕНКО О.Л. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Пушкаренко?
ПУШКАРЕНКО А.М. Пушкаренко – за.
І дякуємо пану міністру – це якраз приклад, коли присутнє політичне керівництво міністерства і може дати нормальну позицію і будь-яку оцінку.
А от ситуація в нас є, склалася, ні Таміла, ніхто не зміг прокоментувати зовнішньополітичну позицію держави щодо ООН. Тому що ми політично приймаємо, у Таміли свої нюанси, а МЗС все ж таки, якби було на рівні керівництва, могло би дати політичну оцінку. Тому ось це приклад, що це не примха народних депутатів, а це, дійсно, потрібно для роботи.
Підтримую повністю це питання. Я – за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Іонова?
ІОНОВА М.М. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Кривошеєв?
КРИВОШЕЄВ І.С. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Локтіонова?
ЛОКТІОНОВА Н.В. За. Підтримую.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Руденко?
РУДЕНКО О.С. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Шараськін?
ШАРАСЬКІН А.А. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Юраш?
ЮРАШ С.А. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Ясько?
Яременко?
ЯРЕМЕНКО Б.В. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
11 – за. Андрій Андрійович.
ШАРАСЬКІН А.А. Одноголосно. Рішення прийнято.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Дякую, колеги. Дякую, Руслане Олександровичу. Дуже раді вас завжди бачити в комітеті і сподіваємося на подальшу співпрацю. Дякую і до нових зустрічей у нас. Дякую вам.
СТРІЛЕЦЬ Р.О. Я вам теж дуже дякую за підтримку. Бажаю вам плідного завершення роботи комітету і плідного безпечного дня. Ще раз дякую, на все добре.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже дякую. До побачення.
А ми переходимо до наступного блоку питань міжпарламентської співпраці і у нас декілька питань стосовно утворення депутатських груп з міжпарламентських зв'язків. Наступне питання – це про утворення депутатської групи Верховної Ради України з міжпарламентських зв'язків з Республікою Кабо-Верде. І я тут хотів би слово Арсенію Михайловичу надати, він просив виступити.
Арсеній Михайлович, будь ласка.
ПУШКАРЕНКО А.М. Кабо-Верде. А у нас по-моєму Кабо-Верде, я не знаю, Святослав, наш колега був куратор, бо я по Латинській Америці. Але, в принципі, ситуація дуже проста.
Шановні колеги, доповідаю вам, що на Міжпарламентському союзі 148-ї Асамблеї ми зустрічалися із спікеркою парламенту, вона передала нашому першому віце-спікеру, вони створили групу дружби. Вчора була зустріч, вибачте, телефонна розмова з нашим Президентом, вони планують участь у Глобальному саміті миру, ефективно просувають можливість участі інших африканських країн. І тому цей крок, в принципі, покликаний на те, щоб також створити дзеркально групу дружби, як зробили це вони, і на МПСі нас поінформували. Звичайно, ми після цього… наступний наш крок і Олександр Олександрович, і Олександр Корнієнко наголошує, що ми чекаємо визнання Голодомору геноцидом Кабо-Верде, парламентом, і це буде перша африканська держава, яка зробить цей крок. Тому я думаю, що група, яку ми створюємо дзеркально, дасть цьому вже правильний імпульс.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Протокол групи є, оформлений відповідно до норм. Керівником групи обрали Кунаєва Артема Юрійовича, представника політичної партії "Слуга народу", заступником керівника Лукашева Олександра Анатолійовича, "Відновлення України", та секретарем Цибу Тетяну Вікторівну, теж "Слуга народу".
ГОЛОВУЮЧИЙ. Можемо ставити на голосування?
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Так.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ставлю на голосування. Хто за те, щоб підтримати утворення цієї депутатської групи?
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Мережко?
ГОЛОВУЮЧИЙ. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Бардіна?
БАРДІНА М.О. Утрималась.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Копиленко?
КОПИЛЕНКО О.Л. Я – за. Єдине я просив би, бачите, приклад товаришів надихає, після завершення розгляду всіх парламентських груп надати мені слово з приводу групи дружби Україна-Болгарія. Спасибі. Я – за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Пушкаренко?
Іонова?
ІОНОВА М.М. Утрималась.
ПУШКАРЕНКО А.М. Пушкаренко – за, Кабо-Верде, Пушкаренко за, звичайно.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Кривошеєв? Кривошеєв? Немає.
Локтіонова.
ЛОКТІОНОВА Н.В. Я – за.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Руденко.
РУДЕНКО О.С. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Шараськін.
ШАРАСЬКІН А.А. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Юраш.
ЮРАШ С.А. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
Ясько, немає.
Яременко?
ЯРЕМЕНКО Б.В. За.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. 8 – за, 2 – утрималось.
Андрій Андрійович.
ШАРАСЬКІН А.А. Рішення прийнято.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Рішення прийнято. Вітаю вас, колеги, це, дійсно, перша африканська країна, яка заявила офіційно, що візьме участь в Глобальному саміті миру.
Ми переходимо до розгляду наступного питання. Про утворення депутатської групи Верховної Ради України з міжпарламентських зв'язків з Республікою Тринідад і Тобаго.
Людмила Олександрівна, будь ласка.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. А, мабуть, це ж Арсен Михайлович по Тринідад і Тобаго.
ГОЛОВУЮЧИЙ. А, Арсеній Михайлович, ви також хотіли виступити по Тринідад і Тобаго.
ПУШКАРЕНКО А.М. Так, хотів, не хотів, оскільки комітет мене уповноважив, надав таку честь.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.
ПУШКАРЕНКО А.М. Да, дійсно, ми зараз, ви знаєте, Глобальний Південь, зовнішньополітичні проекти держави. Ми зараз посилюємо роботу з державами Глобального Півдня, зокрема Латинська Америка, Карибський басейн. Тому створюємо сьогодні у нас, якщо я не помиляюся, Тринідад і Тобаго, і Республіка Уругвай.
Знову ж таки Республіка Уругвай і, ви пам'ятаєте, Олександр Олександрович і Оля Руденко, зустріч у нас була з віцепрезиденткою держави і Головою Сенату, і ми отримали дуже позитивні сигнали з їхнього боку і повну підтримку України. Тому, власне, сьогодні ці дві групи, шановні колеги, я прошу підтримати їх у створенні, і ми рухаємося далі по державах Латинської Америки і Карибського басейну.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Людмила Олександрівна, будь ласка.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Протоколи надійшли до комітету, все оформлено відповідно до положень, передбачених положенням про групи дружби. В Уругвай вибрали керівником Жмеренецького Олексія Сергійовича, а в Тринідад і Тобаго Фріса Ігоря Павловича.
БАРДІНА М.О. Пані Людмило, а хто заступники, зможете сказати, будь ласка?
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Так, звичайно. В Уругваї заступник Юрчишин і… тільки Юрчишин. А в Тринідад і Тобаго заступник Батенко, а секретар групи Рубльов.
БАРДІНА М.О. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, ще будуть запитання, ні?
Тоді ставлю на голосування. Будь ласка, хто…
КОПИЛЕНКО О.Л. Потужна держава, давайте голосувати.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
КОПИЛЕНКО О.Л. Потужній парламент.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Голосуємо окремо, чи обидві зразу?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, дві групи зразу, може, проголосуємо, чи окремо? Дві?
КОПИЛЕНКО О.Л. Так, правильно, дві зразу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре. Тоді я ставлю на голосування обидві групи.
ЯРЕМЕНКО Б.В. А можна взагалі консенсусом з'ясувати, чи є проти та і все.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре.
Чи є хтось проти, чи утримався? Ні, не бачу. Тоді рішення прийнято.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Консенсусом, одноголосно.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Консенсусом. І у нас залишилося, Олександр Любимович хотів виступити. Будь ласка.
КОПИЛЕНКО О.Л. Так. Шановні друзі, вибачайте, що забираю ваш час, я прошу вибачити за те, що, можливо, без зайвого формалізму і потім ми все це оформимо в робочому порядку.
Вже майже рік наша група, там де я є співголовою, з Болгарією працює без співголови, бо Тетяна Плачкова, вона склала свій мандат. І є пропозиція запропонувати на цю вакантну посаду Антона Кіссе, у нього є дуже важлива, як кажуть, якість. Він, як і Тетяна Плачкова, представляє ті регіони України, де переважно мешкає болгарське населення. І я думаю, що це, оскільки зв'язки з болгарським парламентом, де вже будуть п'яті вибори поспіль, непроста річ і досі нема посла Болгарії в Україні, і ми маємо справу тільки з тимчасовим повіреним. І активна участь тих представників Верховної Ради, які родом з місць компактного проживання болгар, я думаю, буде дуже корисною. Ще раз кажу, що в робочому порядку ми дооформимо всі папери.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Олександре Любимовичу, справа в тому, що це рішення група приймає, наскільки я розумію, ми не можемо приймати.
КОПИЛЕНКО О.Л. Співголову не комітет хіба?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ні.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Олександре Любимовичу, це група між собою вибирає, нам потрібен просто протокол.
КОПИЛЕНКО О.Л. Все. Спасибі. Тоді я знімаю свою божевільну ідею і щиро дякую за те, що мене позбавили необхідності зайвого формалізму. Спасибі.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги. Можемо тоді завершити наше засідання. Дуже вам дякую. До побачення.
НЕСТЕРЕНКО Л.О. Шановні члени комітету, в мене ще є оголошення. Нагадаю, що о третій годині, якщо не затримається засідання пленарне, то буде ще одне засідання комітету. Там передбачається доповідь і Кулеби з приводу консульських питань, також питання щодо визначення в договорах територіальних обмежень наших і ще питання одне міжпарламентське. Але, якщо затримається до четвертої години засідання, тоді ми перенесемо, пленарне засідання, тоді це засідання, якщо ви не проти, перенесемо на наступний тиждень. Ми будемо інформувати в чаті.