Діяльність Комітету

Міжпарламентські групи дружби

08 червня 2016, 10:04

Стенограма засідання Комітету 07.04.2016

СТЕНОГРАМА

засідання Комітету у закордонних справах

07 квітня 2016 року

Веде засідання Голова Комітету ГОПКО Г.М.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Доброго дня, шановні колеги. Ми дуже перепрошуємо за те, що починаємо  засідання не вчасно. Деякі з колег переплутали час, чомусь вони подумали, що на 14 годину і тепер  спізнюються.  Тому ми думаємо, що оскільки дуже багато  гостей ми сьогодні запросили, що, можливо, ми перше питання  все-таки заслухаємо, щоб не переносити його  вже втретє, зважаючи на ту кількість   запрошених і з поваги до людей, які прийшли сьогодні. В принципі, у нас є  четверо членів Комітету, які представляють різні політичні сили, тому я думаю, можна взяти до уваги і надалі це питання,  якщо такий формат не заперечуєте.

Борис Іванович, що ви думаєте?

Володя. (Не чути)

Отож, з поваги до присутніх, оскільки все одно ми планували ухвалити рішення по  цьому першому пункту питання. А щодо решти питань… ті, які, зокрема, по проектах закону, де треба ухвалювати рішення, тоді ми відпустимо колег. Дико перепрошуємо, оскільки кворуму не буде, всі колеги, хто прийшли на перше питання "Інформація  КМУ  щодо виконання  рекомендацій…."

 

______________.  (Не чути)

 

 ГОЛОВУЮЧИЙ. Так. ну давайте тоді їх заслухаємо, щоб тоді вже…  Ну ще під'їжджає Ірина Фриз, теж по законопроекту. Тоді вона збиралася його відхиляти той законопроект, тому  треба  зрозуміти, можливо  якщо вона вже приїде…

Давайте почнемо принаймні ці два питання, а далі будемо… Давайте перше питання… (Шум у залі) Не треба?    

Тоді давайте перше питання. Артем Валентинович… (Шум у залі)

Ну перше питання слухаємо?

Тоді, колеги, на друге  питання і всіх решта ми відпускаємо колег, а на перше питання просимо залишитися. Ми заслухаємо, візьмемо до відома.

Будь ласка,  Артем Валентинович Шевальов.

Ви готові доповідати? Ну, будь ласка. Сідайте, будь ласка, до мікрофону, щоб можна було для запису…...

 

ШЕВАЛЬОВ А.В. Добрий день шановні народні депутати! Добрий день головуючий! Міністерство фінансів на виконання засідання протоколу Кабінету Міністрів визначило перелік збитків і по тим суб'єктам управління, які відносяться до компетенції Міністерства фінансів, і також включаючи банки,  якими здійснює управління Міністерство фінансів відповідно до повноважень, які надаються Кабінетом Міністрів. Такий відповідний лист був направлений в Міністерство юстиції, щодо розміру збитків безпосередньо в Міністерство фінансів. Вони так, ну як би, складають біля 10 мільйонів, це по об'єктам, які знаходились, безпосередньо Міністерство фінансів на території Автономної Республіки Крим.

Щодо збитків державних банків, то збитки "Газбанку" складають  близько мільярда гривень. Це, включаючи Автономну Республіку Крим –  400 мільйонів гривень, і Донецьку, Луганську область – це 632 мільйонів гривень. Також збитки "Ощадбанк", АТ "Ощадбанк" склали внаслідок анексії Криму 670 мільйонів доларів.

Міністерством фінансів надано відповідне завдання на голосування представникам Кабінету Міністрів  у складі наглядової ради "Ощабанк". І АТ "Ощадбанк" ініціював позов до Міжнародного інвестиційного арбітражу з сумою таких збитків. І як би відповідне доручення Кабінету Міністрів  було ухвалено.

По цій інформації по збитках, які відносяться до сфери управління Міністерства фінансів, то в мене вся інформація. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Будь ласка, Петухов Сергій Ігорович, заступник Міністра юстиції з питань євроінтеграції.

 

ПЕТУХОВ С.І. Доброго дня! За результатами комітетських слухань "Формування стратегії і захисту національних інтересів України в частині протидії актам агресії, анексії Автономної Республіки Крим, іншим злочинам Російської Федерації, спрямованим проти України" в межах нашої компетенції було розглянуто наступні питання.

Щодо розроблення та внесення на розгляд законопроекту  щодо внесення змін до Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України з метою здійснення спеціального досудового розслідування стосовно осіб, які перебувають на тимчасово окупованій території. Рекомендація реалізована Законом України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо невідворотності покарання осіб, які переховуються на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції, внесено зміни до Кримінально-процесуального кодексу, поширено дію спеціального кримінального провадження таких осіб.

Рекомендація щодо розроблення та внесення на розгляд законопроекту  щодо внесення змін до Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України щодо встановлення кримінальної відповідальності за злочини проти людяності. Був розроблений законопроект про доповнення Кримінального кодексу новою статтею 438 прим.1 "Злочини проти людяності", який би встановив кримінальну відповідальність за цей міжнародний злочин.

30 червня 2015 року проект схвалений на засіданні уряду і готується до внесення на розгляд Верховної Ради  України. Його було направлено до Адміністрації Президента  так само на розгляд. І ми чекаємо відповіді.

Щодо визначення вичерпного переліку та змісту збитків, які підлягають оцінці та визначення шляхів механізму та способів відшкодування втрат, завданих тимчасовою окупацією частини території України. Міністерство юстиції розробило методичні рекомендації щодо порядку розрахунку збитків, пов'язаних з позбавленням права вільного користування та  розпорядженням майном і упущеної вигоди, що знаходиться на окупованій території Автономної Республіки Крим, за участі науково-дослідних інститутів судової експертизи, економістів. Це було зроблено 25 січня 2016 року. І наразі ці методичні рекомендації перебувають на узгодженні секретаріаті Кабінету Міністрів України. Ці методичні рекомендації дозволять всім органам державної влади в межах своєї компетенції і співвідносно майна, яким вони керують чи в відданні  яких вони знаходилися, порахувати єдиним способом збитки, які вони зазнали внаслідок неможливості вільного користування розпорядженням майном на тимчасово окупованій території, відповідно ми матимемо єдину обґрунтовану цифру.

Дякую. Це все, що стосується Міністерства юстиції.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Устаєв Наріман Февзійович, будь ласка, голова Державної служби України з питань Автономної Республіки Крим та міста Севастополя.

 

УСТАЄВ Н.Ф. Шановна Ганно Миколаївно! Шановні народні депутати! Шановні колеги! У службі наразі опрацьовується комплекс питань, хочу зупинитись на окремо з них.

Перше питання, це питання понятійного апарату. Минулого разу ми говорили про те, що є відома така китайська мудрість про правильне трактування проблеми. Важливим питанням, що потребує негайного вирішення, на думку служби, залишається відсутність чіткого визначення як на політичному, так і на законодавчому рівні понять "незаконна анексія" та "тимчасова окупація". В документах та заявах міжнародних організацій та іноземних держав йдеться саме про незаконну анексію території Кримського півострову. В той же час в нашому правовому полі Законом України "Про забезпечення прав свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території" йдеться виключно про тимчасову окупацію Криму.

Вважаємо, що це питання необхідно вирішити, і в майбутньому це може бути використано не на користь нашої держави. Тому ініціювали, і зараз опрацьовується це питання, зверталися до… просили доручення керівництва уряду, і опрацьовується це питання зараз на рівні заінтересованих державних органів виконавчої влади щодо внесення змін в законодавство та виключення цих правових колізій.

По-друге, це питання культурних цінностей. Відомо, що одним із наслідків тимчасової окупації Криму є вивезення рухомих культурних цінностей, це і музейні експонати, артефакти з розкопок археологічних пам'яток, які знаходяться на тимчасово окупованій території. І останнім часом це набуває вже, дійсно, величезні розміри. І тому зараз службою опрацьовується наступні питання разом з іншими органами. А саме, щодо застосування санкцій і ініціювання цього питання на міжнародному рівні, застосування санкцій проти Російської Федерації до повернення культурних цінностей в Україну, а саме пропонуємо призупинити співробітництво з російськими музеями, бібліотеками та архівами приватної та державної форми власності, яким передавалися і передаються культурні цінності. Провести переговори з представниками відповідних відомств іноземних держав, і зараз така робота проводиться, та країн-членів міжнародних організацій щодо призупинення співробітництва між російськими та іноземними установами в сфері культури, якщо таким російським установам передаються рухомі культурні цінності, які незаконно ввозяться з тимчасово окупованої території.

Крім того, призупинити проведення іноземних виставок  в таких російських музеях та виставок експонатів російських музеїв за кордоном. Навіть в одному з головних російських музеїв "Ермітажі" зараз є культурні цінності, які незаконно вивезені з території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя.

Наступне питання, яке зараз опрацьовується, це стосується у тому числі і питання нашого майна, зокрема питання використання портів і флоту. Це питання, у тому числі і питання інтелектуальної власності, це в такому комплексі розглядаємо. І зараз це питання також опрацьовується із залученням міжнародних інституцій, насамперед Всесвітньої організації інтелектуальної власності, це вироблення єдиного механізму захисту об'єктів прав інтелектуальної власності, що знаходяться на тимчасово окупованій території.

Повертаючись до питання компенсації збитків. Коли ми говоримо про збитки, хотів би підкреслити, що ми не маємо говорити про якусь стіну за Крим і зараз остаточно рахувати всі збитки, тому що є експліцитні втрати, те, що можна порахувати, це витрачені корисні копалини, витрачена ……….., історичні цінності, пам'ятки, земельні ресурси. А є імпліцитні. Це втрати від наукової та освітньої діяльності. Тому, якщо ми рахуємо те, що можна порахувати, в ніякому разі не можна говорити про те, що це якась остаточна сума, тому що ця сума буде постійно збільшуватися.

Наступне питання. Була прийнята резолюція Генеральної асамблеї ООН на підтримку територіальної цілісності України. У той же час ситуація розвивається, скажемо, в негативному, за передбачено негативним сценарієм,  Росія продовжує порушувати, масово порушувати права наших громадян на території Криму. І тому є така пропозиція. Звернулися до керівництва уряду щодо того, щоб МЗС отримало доручення стосовно опрацювання проекту резолюції Генеральної асамблеї ООН нової, де можна було б передбачити, перш за все, направлення та допуск міжнародних правозахисних місій на тимчасово окуповану територію, тому що оцей форма ad hoc він не завжди працює, і, звичайно, Росія, по-перше, буде постійно використовувати це питання для того, щоб забезпечувати допуск таких місій, навіть якщо це буде відбуватися у подальшому через територію Російської Федерації, що суперечить нашому законодавству. У той же час це питання допуску правозахисних місій, вважаємо, що необхідно проводити на постійній основі.

А також враховуючи кількість внутрішньо переміщених осіб, і це не тільки стосується тимчасово окупованої території, Криму і сходу України. Такий проект резолюції, на нашу думку, мав би передбачити невід'ємне право громадян  України, які  вимушено покинули територію Кримського півострова  з політичних та/або гуманітарних причин   на повернення  в свої будинки. І така резолюція має наголошувати на необхідності створення належних умов  для цього повернення, включаючи комплексне відновлення на відновлення на постраждалих від окупації територій. У тому числі, такий  проект резолюції, на нашу   думку, має передбачати забезпечення прав корінного народу Криму і кримських татах тому що тиск   на жаль відбувається і також за національною та релігійною ознаками.

Щодо активізації по внутрішніх питаннях, активізації роботи служби  - це було таке завдання    на комітетських слуханнях. Хотів підкреслити, що зараз опрацьовується низка важливих питань, які на жаль затягуються, штучно затягуються   як мені здається – це питання внесення змін до Постанови 1035 про  обмеження поставок у  Крим  товарів, робіт, послуг з тимчасово окупованої  території на іншу    територію  України. Коли наші громадяни не мають, відповідно до цієї постанови 1035, яка прийнята 16 грудня 2015 року, а така постанова обмежує вільне пересування  наших громадян через контрольні пункти в'їзду і виїзду, і наші  громадяни    не можуть вивозити власне майно і особисті речі, у тому числі вантажним транспортом. І якщо ми говоримо навіть про евакуацію наших громадян з політичних причин, то вони не мають такої можливості. Ініціювали зміни в цю постанову  і поки що не  отримали погоджень від усіх    центральних    органів виконавчої влади.

І наступне питання – це питання  також дуже важливе, на нашу думку. І як відомо, з 1 квітня   поточного року на території Кримського півострова країна-окупант зобов'язала всіх власників автотранспортних засобів замінити українські реєстраційні  номери  на транспортні засоби, на ті, які по факту видаються, не законно видаються на території Криму. Службою ініційовано створення сервісних центрів на контрольних пунктах в'їзду, виїзду для того, щоб наші громадяни, які навіть отримали авто-номерні знаки, які не законно видаються на території Криму, могли приїхати на ті контрольні пункти в'їзду, виїзду, їх всього три. Навіть ви говорили про те, що можна і два сервісних центра створити, якщо це буде значно виходити за межі фінансування у поточному бюджетному році. І такі наші громадяни могли б зняти ці номери, які їм видають на території Криму, і отримати дублікати українських авто-номерних знаків і потім вільно продовжувати свою подорож територією континентальною України. Чому це дуже важливо? Тому що зараз, якщо ми цього не створюємо, ми фактично 2 мільйони наших громадян в Криму, які мають приблизно, майже, 800 тисяч транспортних засобів, залишаємо законсервованими на території кримського півострова, вони не мають можливості виїхати. Тому що пропускати на територію материка з окупаційними номерами ми не можемо, це зрозуміло, а свої ми не видаємо. Ми ініціювали ці зміни зараз, наші пропозиції знаходяться на розгляді в центральних органах виконавчої влади і в інших органах державної влади. Стикаємось з тим, що говорять про брак фінансування. Але, як на нашу думку, це питання, дійсно, потребує негайного вирішення.

І щодо залучення громадськості до вирішення кримських питань, широкого кола питань, і залучення всього комплексу, і правозахисних, і громадських організацій, які опікуються питаннями Криму. Прийнято рішення про створення громадської ради при Державній службі з питань Автономної Республіки Крим та міста Севастополя і установчі збори заплановані на 23 квітня, в мене все. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую дуже.

Будь ласка, Мітла Олександр Миколайович, начальник Відділу управління з питань представництва інтересів громадянина або держави в суді протидії злочинності та корупції на тимчасово окупованій території півострова Крим Генеральної прокуратури України. Будь ласка.

 

МІТЛА О.М.  Доброго дня, шановні присутні. Хочу зазначити, що ті питання, які окреслив попередній виступаючий, вони, дійсно, є, дійсно, порушуються права громадян на території Автономної Республіки Крим, утискаються як по ознаках національних, та і по релігійних і таке інше.

За даними фактами Генеральною прокуратурою та прокуратурою Автономної Республіки Крим вносяться відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за фактами саме вчинення злочинів проти життя, здоров'я, волі, честі та гідності особи, скоєних на тимчасово окупованій території півострова Крим. Розслідується понад 50 кримінальних проваджень за статтями 115, ……, 120, 121, 140, 146. Це навмисні вбивства, тілесні ушкодження, незаконне позбавлення волі і таке інше. Загалом за фактами умисного вбивства та безслідного зникнення – 18 громадян, заподіяння умисного тяжкого тілесного ушкодження, що спричинило смерть одного потерпілого, розслідується 15 кримінальних проваджень за частиною першою, другою статті 115 і частиною другою статті 121.

Крім того, за фактами незаконного позбавлення волі або викрадення близько 70 громадян на тимчасово окупованій території півострова Крим слідчими підрозділами територіальних органів Національної поліції розслідується понад 30 кримінальних проваджень за частинами першою, другою статті 146 Кримінального кодексу України.

Я не буду перераховувати всі факти, це займе певний час, зупинюся лише на деяких. На сьогодні суспільного резонансу набули факти незаконного позбавлення волі на тимчасово окупованій території півострова Крим та вивезення на територію Російської Федерації громадян України Сенцова, Кальченка, Афанасьєва та Чернія. За цими фактами слідчими слідчого управління Головного управління Національної поліції в місті Києві здійснюється досудове розслідування в кримінальному провадженні, розпочатому 22.09.2014…

 

_______________. (Не чути)

 

МІТЛА О.М.  Вибачте, я просто хочу… Скажімо так, великий об'єм інформації. Я її трішки в стислій формі доношу. Я можу прочитати усе.

 

_______________. (Не чути)

 

МІТЛА О.М. Суть інформації така, що за всіма фактами утиску громадян, вбивств, викрадень та іншого… інших утисків прокуратурою та  органами Національної поліції вносяться відомості до єдиного реєстру досудового розслідування, здійснюються досудові розслідування. 

Проте хочу зазначити, саме, ну таке питання саме що стосується безпосередньо  теми  нашої відносно… в площині роботи, співпраці з  Міжнародним кримінальним судом.

У нас була робоча зустріч наприкінці минулого року з групою представників Міжнародного кримінального суду.  Мета цієї зустрічі з боку Міжнародного кримінального суду була  така, що  давайте об'єднаємо  в одне провадження позови "……Україна проти Росії", які декілька… в одне провадження, в один позов, і будемо розглядати.

Принципово категорична позиція Генеральної прокуратури була така, що це неможливо робити. І ми доводили це питання ну протягом, мабуть, трьох годин. Доповідали це і  той об'єм інформації, який ми донесли до  представників Міжнародного кримінального суду, м'яко кажучи, їх здивувало. І у нас склалося дуже таке  переконливе враження, що  сторона наших партнерів вона не зовсім або  зовсім не обізнана  в тих питаннях,  що у нас робиться взагалі тут  на Україні. Ми  були дуже здивовані, тому це питання, скажемо так, не поєднання, а  розділ   і чіткої послідовної позиції по Донбасу окремо, по Криму окремо треба розглядати тільки так. І. скажемо, це… ну от те, що я сказав, викликало певне, ну скажемо так, з нашого боку… ми теж були здивовані, що, дійсно, вони не володіють тим об'ємом  інформації,  потрібної для найскорішого і найякіснішого  вирішення питань на користь України. У цьому, скажемо так, є проблеми. І ті моменти, які вони нам   доносили, що… доказова база у вас яка? Кажемо: у нас є кримінальне провадження, ми добуваємо дані там від засобів масової інформації, від правозахисних організацій, волонтерів і таке інше.  Теж, скажемо так, не зовсім їх задовольняють, їм треба більш конкретні докази. Ну, більш конкретні докази… і, звичайно, по Криму дуже важко добувати, а по Донбасу – тут, в принципі, так, тут є питання, які, скажімо, більш можна конкретно донести до них. І це скаже мій колега, наступний доповідач, він розповість більш конкретно, тому що ми вже ці питання з Міжнародним кримінальним судом обговорювали.

 

_______________. (Не чути)

 

МІТЛА О.М. Мій колега, це Олександр Едуардович, представник Військової прокуратури, Головної військової прокуратури. Прокопов Олександр Едуардович.

 

_______________. (Не чути)

 

ПРОКОПОВ О.Е. Дякую.

Значить, на виконання пункту 2 вищевказаної постанови Генеральною прокуратурою України підготовлено і 30 квітня минулого року передано до Кабінету Міністрів необхідні матеріали та належну доказову базу на той час – 791 аркуш обсяг, - для звернення до Міжнародного кримінального суду згідно з пунктом 3 статті 12 Римського статуту МКС щодо скоєння злочинів проти людяності і воєнних злочинів на сході України і в Криму.

9 липня 2015 року Генеральною прокуратурою до МЗС України надано переклад підготовлених Генпрокуратурою в межах компетенції узагальнених матеріалів стосовно злочинів проти людяності та воєнних злочинів, вчинених вищими посадовими особами Російської Федерації і керівниками терористичних організацій ДНР та ЛНР, які призвели до особливо тяжких наслідків і масового вбивства українських громадян.

З квітня по липень 2015 року на виконання Резолюції за підсумками наради під головуванням Прем'єр-міністра України Яценюка від 10 березня 2015 року № 9994/0/1-15 МЗС України, Мін'юстом та Генеральною прокуратурою вирішувалося питання залучення до процесу співпраці з МКС в рамках другої заяви парламенту відповідних експертів.

Генпрокуратура висловила позицію про зацікавленість у співпраці у вказаній сфері із спеціалістом з міжнародного кримінального та гуманітарного права ……….. Робертом Скоттом (Сполучені Штати Америки), юристами неурядової організації ……………… , виконавчий директор Андрес Вамус Голдман за умови вирішення Кабінетом Міністрів України фінансових питань їх участі, включаючи оплату їх візитів в Україну з метою проведення консультацій. Про вказане інформовано Кабінет Міністрів.

На сьогодні, на теперішній час це питання фінансування діяльності цих експертів лишається не вирішеним. 8 вересня 15-го року міністр закордонних справ України подав до МКС вищевказану заяву відповідно до статті 12.3 Кримського статуту визнавши юрисдикцію суду щодо злочинів, які вчинені на українській території починаючи з 20-го лютого 14-го року і без зазначення кінцевої дати. До заяви додано підготовлені Генеральною прокуратурою України відповідні матеріали.

Актуальні питання розгляду заяв України до МКС та дослідження ситуації в Україні офісом прокурора МКС обговорювалось в ході зустрічі представників цієї установи з представниками Генеральної прокуратури України, як казав мій колега, ця зустріч відбувалась 27 жовтня 2015 року. Під час зустрічі ми довели до МКС, вірніше МКС довело до нашого відому те, що Офісом прокурора МКС вирішено досліджувати події пов'язані з придушенням протесного руху в Україні. Я просто нагадую там було дві заява. А також події на Сході України та в Криму в межах однієї процедури. У листопаді минулого року Офіс прокурора МКС оприлюднив щорічний звіт про свою роботу в 15-му році і в цьому звіті навів короткі виклад поточного стану дослідження офісом ситуації в Україні та її аналіз в контексті юрисдикції МКС. При цьому основна увага приділена убивству громадян під час революції гідності. Чому так було зроблено з огляду на більш тривале вивчення саме цього питання. За результатами опрацювання цього звіту Генеральною прокуратурою підготовлено додаткові відомості, матеріали щодо вчинення злочинів проти людяності і воєнних злочинів на сході України, які на даний час і в Криму, які на даний час перекладаються англійською мовою. Вказані матеріали вони містять актуальні відомості про встановлення національними органами слідства обставин вчинених злочинів, які пов'язані з військовою агресією РФ проти України на території Криму та окремих районів Донецької і Луганської областей, окупацію частини території України, нападами на населення, тощо.

Це загальна інформація про організаційні заходи, які відбувалися.

Тепер конкретика. У вересні 15-го року Наказом Генерального прокурора України в складі головного військового України утворено Управління з розслідування злочинів проти основ національної безпеки України, миру, безпеки людства і міжнародного правопорядку. Кількість працівників в цьому управлінні 34 особи. І завданням цього підрозділу є збір, систематизація, аналіз доказів причетності представників влади і службових осіб Збройних Сил Російської Федерації до розв'язання і введення агресивної війни проти України, визначення розміру заподіяної шкоди, а також здійснення досудового розслідування у кримінальному впровадженні за фактом введення представниками влади Збройних Сил РФ агресивної війни проти України з метою змінами нашої території та державного кордону, а також вчинені інших злочинів, що призвели до загибелі людей, тимчасової окупації Автономної Республіки Крим, міста Севастополь, частини Донецької Луганської областей і інших тяжких наслідків.

По справі, яка стосується введення агресивної війни проти України. За сім місяців роботи управління здійснювалось розслідування слідчими нашими у понад 100 кримінальних провадженнях, і загальний обсяг матеріалів, які збираються у кримінальному провадженні, де досліджується введення агресивної війни проти України, наразі становить понад 400 томів. На теперішній час встановлено і допитано кількість потерпілих 9,454 особи, з них 2055 – загиблих і 7299 – поранених військовослужбовців сил АТО.

Допитано слідчими 4500 свідків та потерпілих, проведено 1700 судових експертиз. З урахуванням того, що в окремих випадках ми мали справу з особами, яким можна було оголосити про підозру, відповідно що до таких осіб приймалося рішення про складання  обвинувального акту направлення до суду, і за цей час управлінням направлено до суду 27 обвинувальних актів про злочини, які пов'язані з агресією, де оголошено підозру конкретним особам. Серед цих випадків, сім актів стосується восьми громадян Російської Федерації, з яких троє – це військовослужбовці Збройних Сил Російської Федерації.

Про підозру повідомлено дев'ятнадцятьом громадянам Російської Федерації, з них 14 – це військовослужбовці Збройних Сил Російської Федерації. 11  військовослужбовців РФ оголошено в розшук. Судом надано дозвіл на їх затримання доставку до суду для розгляду клопотань про застосування до них запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою. Серед цих осіб, які оголошені в розшук, в тому числі начальних Генерального штабу Збройних Сил Російської Федерації генерал армії Герасимов, а також 9 військовослужбовців 331 гвардійського парашутно-десантного полку 98 дивізії Повітряно-десантних військ Збройних сил РФ.

Серед найбільш актуальних кримінальних проваджень, які зараз перебувають на розгляді в судах, це одне провадження стосовно Александрова сержанта і капітана Єрофєєва, яким оголошено про підозру і які обвинувачуються у ведені агресивної війни проти України і також інших злочинів, які з цим пов'язані. А також кримінальне провадження стосовно громадянина Російської Федерації Гаджиєва, який, будучи учасником батальйону "Август", терористичної організації ЛНР, керуючи танком Т-64Б в взаємодією з 4 іншими танками, здійснив терористичний акт в районі населеного пункту Санжарівка Артемівського району. Наслідком цього акту було загибель 8 військовослужбовців Збройних Сил України, і 12 наших військовослужбовців отримали поранення різного ступеня.

Набрали законної сили вироки судів, по яких 5 осіб визнано винними у веденні агресивної війни проти України, з 5 осіб 2 – громадяни РФ (Горбунов, Доронін), 1 військовослужбовець Збройних Сил РФ Старков, і засуджено цих осіб до відбування покарання  у вигляді позбавлення волі від 11 до 14 років. Ну, майор Старков, наскільки я знаю, після винесення вироку його не оскаржував і був обміняний.

Серед речових доказів, які вже зараз добуті, які підтверджують безпосередню участь у веденні агресивної війни проти України…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Вибачте, а ви можете нам от просто ці матеріали на ознайомлення. Тому що я дивлюсь у вас їх дуже багато, ми не можемо зараз заслуховувати величезну доповідь по цим фактам по яким ми ознайомилися. Просто…

 

______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Велике прохання надавати матеріали, якийсь підсумок, що потрібно зараз від Комітету. Як на виконання… Яка наша стратегія захисту національних інтересів, щоб надалі протидіяти триваючій агресії, два роки пройшло і так далі.

 

ПРОКОПОВ О.Е. …тим, що робота по цих провадженнях, які пов'язані з агресивною війною, а також з жорстоким поводженням з полоненими і цивільним населенням, тобто як порушення законів ……. війни. Вона триває, обсяг доказової бази надвеликий і відповідно проблем з виконанням пункту другого Постанови Верховної Ради, яка покладає на Генеральну прокуратуру і Кабмін обов'язок по збору таких доказів, поки що таких проблем не виникає. Докази збираються, фіксуються і можуть бути використані, в тому числі і в МКС.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Будь ласка,  Андрій  Юрійович Тесленко.  Немає? Добре.  Крикун  Тарас Євгенійович, заступник директора  Юридичного департаменту Міністерства економічного  розвитку і торгівлі. Теж немає.

Світлана Алімівна Булгакова, заступник директора Департаменту оцінки майна, майнових прав. Якщо можете, дуже коротко. Ми минулого… фактично рік тому назад  багато говорили про   об'єкти нерухомості, зокрема, які залишилися в Криму, і громадяни не мають до них доступу і так далі. ……немає матеріалів. Ті, що от надали, їх дуже мало. Будь ласка.

 

БУЛГАКОВА С.А.  Доброго дня! я не буду читати, я дуже коротко. Я не буду  повторювати ті цифри, що були оголошені  на попередньому засіданні. Я лише скажу те, що…  ну фонд дуже має обмежені, да,  воно… права… фонд… функції, вибачаюсь.

Оренда   і  приватизація. І управління деякими корпоративними правами.  Тобто це все було  оголошено.

На сьогоднішній день   Фонд держмайна  розробив і вніс зміни і постановою Кабміну були затверджені зміни до методики оцінки майна. Там більш розширено було визначення збитків і порядок їх визначення.

І друге, що я хочу сказати, що  фонд на сьогоднішній день вже розробляє порядок розрахунку компенсації особам, що зазнали шкоди внаслідок проведення  антитерористичної операції за пошкоджене майно і маральної шкоди. То єсть ця процедура триває, воно визначено Кабміном – 2016 рік, но Фонд держмайна працює над цим питанням.

Я хочу сказати, що на окупованій території у нас в Криму залишилось 427 спеціалістів оцінювачів і  як… ну буде нагода і буде така можливість, вони з радістю підключаться і будуть виконувати ті завдання, які поставив перед ними фонд.

І  на територіях Луганської області  347 таких  спеціалістів з  оцінки і  593 – в Донецькій області.

Ну так у мене коротенько все.  (Шум у залі)

Вони зараз… вони зареєстровані  в  реєстрі Фону  державного майна, проживають на тій території і, коли виникне питання залучати їх для визначення збитків, якщо це буде необхідно і це буде на законодавчому рівні визначено, то у нас є спеціалісти, які можуть там працювати. Але треба… Ні, ні, ні, це наші, українські, вони проживають на тій території. Вони ж, ну, не всі змогли виїхати, і в Криму теж є такі спеціалісти. Тобто зараз з ними зв'язку нема, але як тільки наладиться і будуть… ну, скажімо, питання зможуть якось вирішуватись, то їх можна буде заключити до роботи.

Так, в Криму 427 спеціалістів…

 

КЛИМПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О. Ви ж розумієте, що переважна більшість тих громадян наших, ну, були примушені окупаційною владою прийняти російське громадянство. Ви в який-небудь спосіб це відслідковуєте? Є яке-небудь розуміння того?

 

БУЛГАКОВА С.А.  У зв'язку з цими людьми, скажімо так, зв'язок є, але лише такий, неофіційний зв'язок. Тобто люди є, люди при вирішенні, ну, в більш таких сприятливих умовах вони зможуть допомагати працювати на Україну. На сьогоднішній день, я кажу, що зареєстровано, і ці люди є, вони нікуди не ділися. Зараз просто змоги немає з ними працювати, їх залучати. А як тільки буде якось вирішуватись це питання, ці люди зможуть працювати.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. У нас було ще питання от на попередньому, це фактично рік тому назад. І ми говорили про те, що Україна зробила подання до Європейського суду з прав людини. Там було два, здається, подання. І була оцінка, вже певні були там якісь розрахунки, скільки майна, скільки ми реально втрачаємо, як потім це все оформити в судові позови в міжнародних судах за економічні збитки. Що за рік зрушилося з цього питання.

 

ПЕТУХОВ С.І.. Наразі насправді це питання є практичним лише в справі в Європейському суді з прав людини, та міждержавні справи, які вже подані, там це є перша велика міждержавна справа, яка була подана ще до анексії, і потім 2015 року була подана друга. Насправді навіть там це питання не нагальне, тому що суд перейде до питання оцінки збитків на етапі визначення розміру сатисфактів, тобто вже після прийняття рішення, яке ще не так ще й близько буде. Відповідно на разі більш важливим є, тобто був попередній підрахунок, в Міністерстві юстиції збирали інформацію цих органів державної влади про підприємство, компаній, організацій майно, яке знаходилося в Криму, і там його величезна маса, це дійсно важко обрахувати. Тим більше, що ми не рахуємо просто балансову вартість, ми рахуємо, методика, яка розроблена, і зараз знаходиться в процесі затвердження, передбачає обрахування упущеної вигоди від  того періоду, коли ми не могли користуватися цим майном або якщо воно вже було націоналізовано, то тоді його повна вартість.

Відповідно, на разі, враховуючи, що в Європейському суді з прав людини це питання визначення конкретного розміру, буде не найближчим часом цього року, а тоді, коли буде вирішено рішення і сума буде зростати відповідно прогресивно до того, в залежності від того скільки часу пройде. Сьогодні найбільш важливим, з практичної точки зору, в плані міжнародних позовів є розробка методики для того, щоб вона була з усіма узгоджена. Тому що, дійсно, треба виробити підхід для оцінки, який би підходив усім і, відповідно узгодивши цю методику, можна буде обраховувати ці збитки. В той же час це не означає, що кожен з органів не повинен робити своє власне обрахування, тому що є питання бухгалтерського обліку майна і це, в принципі, питання, яке безвідносно, в принципі, не пов'язане з обсягом тієї шкоди, про яке ми будемо говорити в міжнародних юрисдикційних органах.

Відповідно, наскільки ми знаємо, кожен з органів проводить таке обрахування своїх збитків для себе, це зазвичай іде за балансовою вартістю, тому що це треба враховувати в бухгалтерських документах. А ми в свою чергу пропонуємо методику, яка буде загальна для всіх, і саме буде враховувати той час, неможливість користування майном протягом часу окупації. Стосовно сходу такого мандату не було, оцінка не проводилася, там ситуація інша, там внаслідок подій в зоні АТО, очевидно, що є наявність, є велика кількість майна чи будівель, які просто були знищені. Це відрізняється від ситуації в Криму, я думаю, що тут має бути окремий підхід, але  так само я думаю, що це можна зробити.  Просто це не є таким простим,  це не є просто балансова  вартість майна, це має бути підхід, який враховує тривалість цього періоду окупації, що знищено, а чим ми просто не можемо  користуватися, і у випадку деокупації  ми назад повернемо це майно… (Шум у залі)

Мені важко сказати, насправді,  тому що я не так давно працюю. Я знаю, що Міністерство юстиції отримало… в нашій компетенції було проведення оцінки збитків, які ми отримали внаслідок  окупації Автономної Республіки Крим, тобто відповідно…. Це точно було  рішення Кабінету Міністрів, тому що це  прямо було наділено повноваженнями Міністерства юстиції. Зараз, якщо не помиляюся, воно передано до Держслужби питань АРК, оцінка збитків завданих. Тобто ми… це в вашому зараз положенні.

 

УСТАЄВ Н.Ф.  Ми ще не отримали рішення Кабміну з цього питання. Так, дійсно, було на погодженні… щодо  міжвідомчої робочої групи під головуванням  Держслужби  з питань Автономної Республіки Крим та Севастополя. А те, що проводив Мін'юст, дійсно, пам'ятаю, було доручення уряду з цього питання  надати всі матеріали Міністерству юстиції і тоді 72 або  73 навіть  центральних органів виконавчої влади, на той час це  серпень-вересень  2014 року, тоді надали свої матеріали Мін'юсту.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, колеги.

Будь ласка,  Єрмаков Олег Ігорович. Є? Є. Будь ласка. Начальник управління правового забезпечення Служби безпеки України.

 

ЄРМАКОВ О.І. Добрий день, вельмишановна пані голово, шановні народні депутати, шановні присутні!   Щоби не зосереджуватися на деталях, хотів би основне сказати, що  Служба безпеки працює комплексно, і саме стосовно  агресії Російської Федерації ми  зараз… зараз не буду виділяти окремо Крим, окремо Донбас, хотів би тільки сказати, що діяльність служби в контексті  комплексної протидії зосереджена на низці пріоритетних завдань. Що стосується відшкодування шкоди по Криму, то  на виконання декількох урядових доручень, доручень Президента ми   передаємо як матеріали  стосовно безпосередніх втрат самої Служби безпеки, це  було зроблено. Окрім того  наші юристи і слідчі працюють разом з фахівцями, і урядова уповноважена, і з Міністерством закордонних справ, в контексті зібрання доказів військової агресії Російської Федерації цих злочинів для комплексного подання до суду, міжнародних судових інстанцій.

А, крім того, якщо взяти в комплексі, то діяльність Служби  безпеки зосереджена на таких напрямках. Це, перш за все, забезпечення ефективного проведення антитерористичної операції на території Донецької і Луганської області. Це стримання військової та економічної агресії Російської Федерації проти України, це і в східних і південних регіонах. Недопущення поширення сепаратизму в Україні, це стосується не тільки Сходу України, але і інших регіонів України. Участь у межах компетенції, реалізації загальнодержавних заходів з …….інтеграції Автономної Республіки Крим і Севастополя, все, що можна ми відпрацьовуємо. Також нейтралізація внутрішніх та зовнішніх загроз суверенітету, розвитку демократії, інтеграційним процесам в державі.

Крім того, безумовно, дивлячись на умови сьогодення служба реформується сама і поступово наближається до свого статусу завдання, функцій, повноваження, ресурсне забезпечення, штатної побудови до моделі провідних спецслужб Європейського Союзу  і НАТО. В Службі безпеки на сьогодні створено центр реформування служби і ми запозичаєм кращий зарубіжний досвід.

Що стосується безпосередньо виконання рекомендацій комітетських слухань, служба безпосередньо згадується там в частині необхідності створення, чомусь там помилково вказано урядом України в Службі безпеки окремого підрозділу з питань Автономної Республіки Крим. Чому помилково? Оскільки відповідно до Конституції і законів України загальну структуру затверджує Служби безпеки Верховна Рада, на сьогодні існує Закон про загальну структуру ……… служби. Безпосередньо організаційну структуру у нас визначено Президентом України, про Службу безпеки. Отже, ні служба сама, ні уряд України  …… структуру Служби безпеки не здійснюють.

Але на сьогоднішній день у нас функціонування регіональних підрозділів Служби безпеки не прив'язано, по закону не прив'язано до адміністративно-територіального поділу України, вони можуть не збігатися наші регіональні органи з адміністративно-територіальним поділом. І саме тому наші підрозділи в Автономній Республіці Крим і в місті Севастополі вони не ліквідовувались  згідно  нашої  організаційної  структури, вони існують і керівництво їх  існує на сьогоднішній  день в регіонах України,  в Херсонській і Миколаївській областях. І на сьогоднішній день функції протидії  загроз,  збройній загрозі, загрозі територіальній цілісності  виконують крім цих підрозділів і інші    підрозділи Служби безпеки  України. А саме регіональні органи по Криму і по Севастополю  на сьогоднішній день згідно з рішенням   керівництва навіть буду активізувати свою роботу, бо на території Херсонської області  реальне наповнення, що, окрім Херсонського управління, будуть працювати ще й  безпосередньо наші підрозділи.

Тобто рекомендації парламентських слухань    в частині створення окремого підрозділу, воно трохи недоречно, оскільки служба ніколи не припиняла роботу з протидії агресії. Форми   роботи різні, підрозділи різні, а стосовно тих, які вже  існують  в організаційній структурі  з прив'язкою  до Криму, вони будуть наповнюватись  новим змістом.

Спасибі. Дякую за увагу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую за увагу.

Колеги, хто ще,  хто сьогодні присутній, не виступав?

 

ГЛУГОВСЬКИЙ М.В. Дозвольте.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.   Будь ласка.

 

ГЛУГОВСЬКИЙ М.В. Заступник Голови Служби безпеки Глуговський Михайло Васильович.

Я одну тільки репліку відносно  фахівців, які залишилися на території Автономної Республіки Крим. Служба безпеки анексію Криму   і початок гібридної війни застала в такому розбалансованому вигляді. Ви  знаєте всі, що з 2010 по 2014 рік  служба активно співпрацювала з ФСБ, більшість керівників були перевербовані і поставлені з відома ФСБ. І тому  початок був дуже складний,  і на початку 2014   року прийшлося 98 відсотків керівників замінити.

І от я до виступаючої, не запам'ятав ваше прізвище.  У нас залишилося на території Автономної республіки, із 1200 особового складу, залишилося 1000 чоловік. Зараз по більшості, по багатьом із них порушено і зареєстровані провадження по статті "Зрада батьківщини". Тому на цих фахівців ми    розраховувати не можемо, тому що вони і прийняли громадянство, і співпрацюють, і працюють зараз на ФСБ. І тому всі   підрозділи, які у нас штатно залишилися, і одиниці по Криму, і місту Севастополю, ми заповнюємо іншими людьми, новими людьми, патріотами України, які зараз активно працюють. А тих всі диверсійні групи, які вони готують, центри, які знаходяться на території Криму, на території Донецької, Луганської, Ростовської ми активно розробляємо і отримуємо інформацію про засилання до нас розвідувально-диверсійних груп, і їх ліквідовуємо. Тому цю роботу ми продовжуємо і будемо продовжувати, а зрадників будемо притягувати до кримінальної відповідальності. Дякую за увагу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую за увагу.

Раз вже тут є представники СБУ, там в Інтернеті, не знаю, чи це викид якоїсь інформації, була заява французької сенаторки про табір ІДІЛ в Дніпропетровській області, який деякі українські медіа, зокрема "Український тиждень" і так далі, розповсюдили. Раз ви вже тут просто.

 

ГЛУГОВСЬКИЙ М.В.  Це викривлена інформація.

 

_______________. (Не чути)

 

ГЛУГОВСЬКИЙ М.В.  Да, це вкид, і він невипадково був цей вкид. Тому що є певний контингент, який співпрацює з ФСБ, який виконує завдання, і ці даються такі. Інформація була, головою Служби безпеки надана французькій стороні про те, що ми виявили кілька транзитних каналів переправлення бійців і прихильників ІДІЛ у Сирію, Туреччину через Україну і ці люди були затримані, заарештовані і зараз знаходяться під слідством. А про те, що табір, да, вони певний час проживали під Дніпропетровськом, але це було конспіративно і ми їх виявили, і затримали, і все, от все, про що… А було показано, що ми там чуть не сприяємо цьому табору, це зовсім не така інформація.

І взагалі ми закрили в'їзд дуже багатьом іноземцям, які також планували приїзд в Україну з метою проведення такої роботи, вербувань серед іноземних студентів, особливо для вступу в ряди ІГІЛ. Тому ця робота ведеться, і інформація повністю була викривлена, ми там давали її спростування, і навіть  є розповсюджена вона іноземною стороною, що вона недостовірна.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Ми зрозуміли, тобто табору як такого  ІДІЛ не було, але  спроби завербувати і транзиту…

 

ГЛУГОВСЬКИЙ М.В.  Так. І вони продовжуються, ми їх виявляємо, на жаль, ця робота  ведеться. І  дуже багато прихильників  ІДІЛ знаходяться  у країнах бувшого Радянського Союзу: в Азербайджані, в самій Росії, у кавказьких, в Чечні і інших кавказьких країнах. І вони використовують  Україну для транзиту тому що приїзд з  України не викликає у них, в Туреччині, в Сирії і там в інших європейських країнах не виникне підозри, що вони приїхали з країн ризику.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Будь ласка, колеги,  в кого є запитання до цього пункту   першого   порядку денного? У нас, нарешті, вже є кворум.

А ще, будь ласка.

 

ЗАЛУСЬКА О.Б. Міністерство  економіки, Олеся Залуська, департамент   торгівельного захисту.

Дозвольте згадати про секторальні санкції і просто поінформувати вас, що  Кабінет Міністрів  України  прийняв відповідне розпорядження і передав  його в РНБО.  Далі як би рішення не приймалися і відповідно  у Верховну Раду не попадало це.  В порядку інформування, я не знаю, чи потрібна  інформація.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  А ви можете пояснити, чому так довго. Ми от, наприклад,  провели  ще 15 квітня, рік тому ті слухання де ми чітко говорили і було багато звинувачень в медіа, чому  Україна не застосовує санкцій, особових санкцій проти конкретних людей. Чому в Кабміні процеси такі, я не знаю  як це сказати, пригальмовані, тобто не було  якоїсь реальної реакції і навіть "санкційний список  Савченко"   теж появився  вже після.

 

ЗАЛУСЬКА О.Б. Станом на 15 серпня, все прийнято на рівні Кабміну і передано  в РНБО, і тому далі як би по компетенції, очевидно, треба питатись їх - це те, що стосується секторальних санкцій.

Стосовно  протидії Російській федерації в торгівельно-економічній сфері.  Дуже коротко поінформую про внесення змін в Закон про зовнішньоекономічну  діяльність стаття 29, який дозволив Кабінету Міністрів  України прийняти контрзаходи стосовно застосування ембарго зі сторони Російської Федерації, а також, застосувати ставки РНС, тобто призупинити зону вільної торгівлі. Рішення прийняті в грудні минулого року, вступили в силу і виконуються.

Також стосовно протидії в торгівельно-економічній сфері, ми активно, послідовно, системно відпрацьовуємо захист інтересів України з використанням механізму СОТ. Тобто піднімається питання на всіх форумах, радах, комітетах, а також використовується механізм суперечок, частина суперечок вже розпочато, частина в такій передсуперечковій стадії. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Ви можете, ми тоді, коли була пані Наталія Микольська, ми домовлялися, що у вас є ці презентації різні щодо протидії російській економічній агресії, щоб ви нам англійською мовою скинули, бо багато і членів комітету, і ми надсилаємо у фракції, у групи, коли вони їдуть за кордон, щоб вони могли використовувати ці приклади, як теж докази посилення військової агресії саме економічними різними заходами, які Росія застосовує, нам на секретаріат. Добре?

 

КЛИМПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О. Я хотіла з'ясувати, чия компетенція передачі інформації, представник Генпрокуратури, наскільки я зрозуміла, пояснив, що МКС не володіє достатньою інформацією стосовно розвитку і накопичення доказової бази по цим поданням, які були зроблені по Майдану і по агресії? Чия це компетенція: МЗС, Мін'юсту –  чия? Хто має передавати ці?

 

ПРОКОПОВ О.Е. Ми свої дані передали в повному обсязі представникам КС.

 

КЛИПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О. Але я так зрозуміла, тільки тоді, коли вони приїхали, да? Ви до того часу їм передавали?

 

ПРОКОПОВ О.Е. Ми постійно передаємо, здійснюємо обмін інформацією з Мін'юстом, МЗС. І в нас Мін'юст, як орган державної влади, який представляє інтереси України за кордоном, і МЗС в частині своїй, скажемо так, здійснюють основну функцію в цьому напрямку. Ми надаємо інформацію, той обсяг, який в нас є, що робимо, які провадження і таке інше, тобто таким чином діємо. І Мін'юст, і МЗС, МЗС в частині.

 

ПЕТУХОВ С.І. Мені здається, що трохи викривлено дискурс співпраці співпрацю з Міжнародним кримінальним судом, якщо можна, я нагадаю, що Міжнародний кримінальний суд діє на принципах компліментарності. Наразі прокурор не проводить розслідування, тобто порушено вивчення ситуації, вони вивчають чи потрібно порушувати справи відносно України. І це є дві складові. По-перше, що тут дійсно є ………., тобто на перший погляд є ті злочини, які підпадають під Римський статут. А, по-друге, що Україна їх ефективно не розслідує. Тобто допоки Україна їх ефективно розслідує Міжнародний кримінальний суд не буде розпочинати справу, це є загальний принцип. Тобто ми, Міжнародний кримінальний суд це зробить лише тоді або Україна заявить, що вона не розслідує ці злочини або не залежно від неї Міжнародний кримінальний суд дійте такого висновку.

У випадку Грузії, які зараз от тільки розпочалася справа, там була політична заява прокуратури, що вони припиняють розслідування, що в принципі вони таким чином запросили Міжнародний кримінальний суд, можна сказати, да, до розслідування злочину.

Тобто зараз іде етап, коли Міжнародний кримінальний суд збирає інформацію, але не веде розслідувань. Відповідно на цьому етапі вони приїжджали вже декілька разів ………… називається, офіс, який розслідує ситуацію, приїжджав в Україну, зустрічався з органами державної влади, неурядовими організаціями для того, щоби вивчити ситуацію.

Стосовно того від кого вони приймають докази і хто це може робити. Вони приймають абсолютно всю інформацію і заохочують всіх надсилати не урядові організації, постраждалих осіб, жертв злочинів, журналістів, органів державної влади України, вони приймають всю інформацію і приймають незалежне своє рішення. Вони в принципі так само з власної ініціативи можуть збирати інформацію, але проводити на території України слідчі дії вони звісно не можуть, тому відповідно при прийнятті рішення про відкриття провадження вони приймають рішення на основі тої зовнішньої інформації яку вони отримують. Відповідно зараз насправді питання в тому, що їм треба давати інформацію, але вони не проводять розслідування, вони не будуть зараз розслідувати злочини, вони не розслідує прокурор злочини вчинені на території України, це ще попередня того стадія. І до поки Україна буде розслідувати злочини або хоча б проголошувати, що вона їх розслідує і дійсно це буде відповідати дійсності, Міжнародний кримінальний суд не відкриватиме безпосередньо розслідування цих злочинів.

 

ЛУЦЕНКО І.С. Для конкретизації таке запитання. Ви кажете, що Грузія об'явила про те, що вона припиняє розслідувати. Чи не грає тут роль наступний, що для того, щоб дослідити до кінця докази українська прокуратура чи українські органи не мають доступу на окуповану територію, де в основному відбуваються ці злочини, або на лінії розмежування, де відбувається бомбардування, міни, і так далі, і так далі. Чи не є це тим фактором, який буде спонукати Міжнародний кримінальний суд взяти на себе компетенцію розслідування, тому що наша можливість обмежується до окупованої території? Я правильно розумію, шановні представники силових органів? От уточніть оцей нюанс: стосовно Грузії і стосовно нашої ситуації. Це перше запитання.

Друге. Буквально два-три дні тому, і вже воно місяць точиться, ця інформація, про те, що польський, по-моєму, євродепутат разом із волонтерами, громадськими організаціями приймали участь у збиранні доказів, для того щоб ці докази стосовно злочинів і саме присутності Росії, російського режиму і російських військових на території окупованій нашого Донбасу, і про те, що ця презентація вже відбулася в Європарламенті, і заявила ця польська депутат (прізвища, на жаль, не пам'ятаю) про те, що він буде переданий в Міжнародний кримінальний суд. Виходячи з цього, запитання: чи є якісь стандарти прийому таких доказів, чи повинні вони відповідати якимось їхнім стандартним вимогам, наприклад: зафіксовано прізвище, дата, місце події і так далі? Дякую.

 

ПЕТУХОВ С.І. По першому запитанню. Насправді це таке, риторичне питання, тому що у випадку початку розслідування і Міжнародний кримінальний суд матиме проблеми з доступом до окупованої території. Чи є це фактором про прийняття їхнього рішення про вступ… розпочато власного розслідування, можливо, що є в тому плані, що, ну, допоки що наша Генеральна прокуратура розслідує ці злочини, вчиняє певні процесуальні дії, і це буде достатньою підставою для Міжнародного кримінального суду, щоб не втручатися в це розслідування. У випадку Грузії це було з 2008 року, тобто 7… скільки… 7 років до того, як Міжнародний кримінальний суд порушував справу, хоча велику частину цього часу вони так само були на тій стадії, як зараз в Україні, тобто офіс, це окремий офіс в підрозділі прокурора, офіс розслідування ситуації, вони досліджують ситуацію ще не в процесуальному сенсі, як прокурор, а от просто в загальному сенсі, і у них там стандарт дуже низький, чи є, на перший погляд, підстави для початку розслідування.

Відповідно, на мою думку те, що ми не маємо доступу, но є визначальним фактором, насправді, я тут звісно не є, не можу кваліфіковано сказати, це питання до Генеральної прокуратури, чи достатньо в них доказів тих, до яких доступ вони мають, але відповідно наразі допоки є реальне розслідування ефективне в Україні, вони не будуть втручатися.

Стосовно другого питання, про те, що вони збирають ці докази, який стандарт доказування. Насправді, там немає жодних вимог, вони приймають все. Тому що знову-таки це попередня стадія, і це інші офіси цим займаються, вони приймають все на рівні навіть інформації неперевіреної, це немає бути оформлено потенційно як реальний доказ. От коли прокурор розпочне справу, тоді вступають в силу суворі вимоги кримінального процесу до форми доказів до їхнього змісту, правильного їх процесуального способу їх отримання, і там абсолютно інший стандарт. Наразі вони приймають все. Тому будь-які позитивні чи негативні речі, чи це неперевірена інформація, так само насправді Росія може подавати докази, у випадку з Грузією, вони відвідували слідчий комітет Російської Федерації декілька разів, і Росія так само їм надавала докази. Вони приймають з усіх сторін всю інформацію, але просто дають їй незалежний аналіз. Вони, ну, теж розумні люди, вони не ведуться на просто десь щось написано без підтвердження, але вони приймають все. Далі це їм дає можливість ставити питання і Україні, і іншим зацікавленим сторонам, або починати своє незалежне розслідування. Тому на цьому етапі там немає в принципі будь-яких доказів, вони приймають все. Єдине, що вони це незалежно оцінюють і відповідно від змісту і якості цих доказів приймають сої рішення.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую, колеги. Ще в когось є запитання по першому пункту?

Якщо немає, ну, оскільки ми відпустили людей, у нас не було кворуму на початку по решті пунктів порядку денного, от, тоді будемо переносити на інші дні. В нас ще був єдиний лист від Володимира Ар'єва.

Будь ласка.

 

АР'ЄВ В.І.  Шановні колеги, на минулому засіданні, оскільки через те, що я розривався між двома комітетами, я не до кінця зрозумів, не до кінця почув всю повністю, повністю всю пропозицію

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Можемо відпускати вже присутніх.

Будь ласка. Дякую.

 

АР'ЄВ В.І. Не до кінця почув повністю всю пропозицію щодо ситуації і з проектом Постанови щодо розірвання дипломатичних відносин з Російською Федерацією, я можу повністю погодитися з пропозицією Бориса Івановича Тарасюка щодо необхідності підготовки до такого кроку, що треба розробити повний комплекс заходів для того, щоб мати його уже в файлі для застосування, якщо буде така необхідність. Але я просто не почув тоді, оскільки прийшов пізніше, що була пропозиція спочатку призупинити відносини з Російською Федерацією до створення такого плану. Я проголосував "за", не маючи повної інформації. І, в принципі, отака послідовність, запропонована послідовність подій, що спочатку призупини, а потім розробити план, особисто мною вона не сприймалась.

Тому я звернувся до комітету з проханням провести відповідне переголосування… повернутися до цього голосування, і свій голос "за", який був відданий через те, що я не мав повної і всебічної інформації з цього питання, відповідно не може бути зарахованим як моє волевиявлення. І тепер, коли я маю вже повну інформацію, я відповідно зможу віддати свій голос таким чином, яким би я його віддав, якби мав її на минулому засіданні. Дякую.

 

ПЕТУХОВ С.І. Я би хотів пояснити. Так само по цьому питанню на минулому засіданні я мав свій виступ, і чомусь він був інтерпретований, хоча навіть він ні зовнішньо, ні за змістом не давав таких підстав, що Міністерство юстиції підтримує розірвання дипломатичних відносин з Російською Федерацією. Тобто, по-перше, це просто не відповідає дійсності. А, по-друге, Міністерство юстиції в рамках своєї компетенції не приймає рішення і не підтримує їх в рамках доцільності розірвання певного договору чи недоцільності. Ми інформуємо – так, як і …… про порядок, - можливість денонсації, чи призупинення, чи розірвання договору, чи той, який передбачений самим договором, чи той, який передбачений загальними положеннями Віденської конвенції про правила міжнародних договорів, а також поінформував про наслідки такої дії, які вони можуть мати на співпрацю України з Росією в кримінальних справах. Відповідно Міністерство юстиції в рамках свої  кондиції не висловлюється, ще раз повторюю, про   доцільність чи недоцільність, але інформує про порядок, а також наслідки  для співпраці з  Росією в межах компетенції Міністерства юстиції.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, можна секретаріат по регламенту, щоб нам уточнили, яка  процедура відповідно до  тої заяви, що рішення було ухвалене, потім надійшов лист  від комітету…

Будь ласка,  Борис Іванович.

 

ТАРАСЮК Б.І. Я по порядку  процедури.

 У нас в порядку денному сьогоднішнього засідання немає цього питання. Коли воно буде поставлено на розгляд, тоді, я думаю, нам треба і розглядати його. Тим більше не етично розглядати це питання у відсутності тих членів, які голосували за нього. Дякую.

 

АР'ЄВ В.І.  Я хотів би попросити, щоб сьогодні тоді ми не голосували конкретно по питанню, але проголосували за повернення до  розгляду цього питання в комітеті. Суто за повернення.

Да. Спочатку… да, я хотів би включити, дійсно,  в це, а потім…

Все, зрозуміло. Знову у нас немає кворуму. (Шум у залі)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. (Не чути)

 

АР'ЄВ В.І.  Давайте… А Світлана Петрівна ще не прилетіла у нас? Ні?

(Загальна дискусія)