Діяльність Комітету

Міжпарламентські групи дружби

14 січня 2016, 15:14

Стенограма засідання Комітету 25.11.2015

СТЕНОГРАМА

засідання Комітету у закордонних справах

від 25 листопада 2015 року

Веде засідання Голова Комітету ГОПКО Г.М.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Борис Іванович, я вам щиро вдячна за ваш внесок  у професійну роботу комітету.

Друзі, я пропоную подивитися той порядок денний, який є у нас сьогодні. Якщо ми будемо дуже швидко, нас сьогодні не так багато,  обговорювати. Ще є  прохання внести в "Різне", тут надійшов лист від Тарути щодо групи дружби Азербайджан, там є одна складна ситуація, яку треба проговорити дуже коротко.

І друге ще питання, яке ми хотіли внести з голосу, це щодо проекту заяви Верховної Ради України щодо міжнародного тероризму. Так само, якщо ви не заперечуєте.

Тоді  хто  за такий порядок денний, прошу. Одноголосно.

Добре. Тоді переходимо до першого пункту порядку денного про ратифікацію Угоди 0070 реєстраційний номер. Будь ласка, Міністерство   закордонних справ,  Поліха Ігор Зіновійович – директор Департаменту країн Азіатсько-Тихоокеанського регіону.

 

ПОЛІХА І.З. Шановна пані Ганно, шановний Борисе Івановичу, шановні панове депутати, шановні експерти!  У даному випадку мова йде про те, щоб подовжити на один рік термін дії Угоди між урядом  України  та  Малайзії про направлення Малайзійського персоналу  до України  у зв'язку  з падінням  літака "Малайзійських авіаліній". Позиція МЗС  з даного питання є виключно позитивною.

Прошу виходити, по-перше, з гуманітарного аспекту. Все ж таки  загинули 43 громадянина Малайзії, малайзійський  літак.

По-друге, Малайзія є активним членом Міжнародної групи з   розслідування, яку очолюють  Нідерланди.  По Нідерландам, як мені відомо, вже на  рік дія цієї угоди подовжена. Ніхто просто не розраховував, що розслідування настільки затягнеться. Нідерландці так само повністю підтримують даний аспект, що малайзійці мають бути залучені повністю.  Нам треба малайзійців тримати до себе поближче.  Тема про міжнародний трибунал вона не втрачає актуальності. І останнім часом малайзійська позиція досить сильно модифікувала якраз в нашу сторону, малайзійці повинні у нас бути під контролем, щоб вони не чудили того, що вони чудили минулим літом, коли виходили через Москву, там вели якісь свої пошуки, останній рік їх поведінка блискуча. Ну, і в даному випадку ми пропонуємо це підтримувати, оскільки нератифікація даного документу, ну, не буде зовсім зрозуміла і всім учасникам розслідування – раз.

По-друге. Ну, це викличе досить таки негативну реакцію в малайзійців, які можуть підняти питання, що їх дискримінують, а вони постраждала сторона.

На наш погляд, це чиста формальність. І надіємося, що за цей рік, який залишився, на який пропонується продовжити цю угоду на кінець ця тема буде закрита. Дякую за увагу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую дуже.

Олег Ігорович Єрмаков, начальник управління правового забезпечення Служби безпеки України. Будь ласка.

 

ЄРМАКОВ О.І. Шановна пані голово, шановні народні депутати. У Служби безпеки також відсутні будь-які заперечення щодо цього законопроекту. Повністю підтримуємо. Про це ми інформували і комітет, і Міністерство закордонних справ. І на додаток хочеться сказати, що Служба безпеки в межах своєї законодавчо визначеної компетенції вживає усіх можливих заходів щодо документування фактів порушення Російською Федерацією зобов'язань за міжнародними договорами.

Щодо спільної групи з розслідування. То Служба безпеки, окрім Генеральної прокуратури, також надає технічну допомогу цій спільній групі. В міжвідомчу комісію згідно з указом Президента включений наш керівник слідчого управління. Тому ми повністю підтримуємо. Дякую за увагу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую дуже.

Я хотіла невеличкий коментар від нашого секретаріату, Олег Василенко, який аналізував цей текст просто для уточнення. Будь ласка.

 

ВАСИЛЕНКО О.І. Шановні народні депутати, у секретаріату виникли питання до формулювання самого тексту проекту ратифікаційного закону. В тексті написано, що пропонується продовжити дію угоди, яка наразі вже втратила свою чинність. Тобто угода, яку пропонується продовжити втратила чинність 18 серпня 2015 року. Тобто ми, по суті, продовжуємо дію того чого вже юридично не існує. Тому ми пропонуємо відкласти це питання, розгляд цього питання до… для більш детального вивчення. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. … від МЗС можете…

 

ПОЛІХА І.З. … випадку я можу лише погодитись з фахівцями – чисто от цей юридичний аспект. Ну, тут  можливо, якісь… Наприклад,  варіанти зупиненої угоди, якісь компромісні варіанти я думаю, тут можливі.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Можемо сказати, що  МЗС підготувало не до кінця якісний, скажімо, текст продовження цієї угоди, що треба було формулювання юридично-грамотно, по-іншому, прописати. Так, чи…

 

ПОЛІХА І.З.  В даному випадку, що я можу. Можу  посипати голову попелом.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Що служба безпеки скаже.

 

ЄРМАКОВ О.І. Це поза нашою компетенцією. Ми підтримуємо укладення, в якій    формі, МЗС головне.

 

ПОЛІХА І.З. Це було наскільки я знаю, погоджено з усіма причетними міністерствами і відомствами: ……, Мін'юст, СБУ…

… фінанси і Міноборони з усіма було  погодженого без зауважень.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Офіційно  Президент  вніс у парламент 6 листопада. Ми розглядаємо його… До нас  воно поки було  розписано…

 

ПОЛІХА І.З.  17 чи 18…

 

ВАСИЛЕНКО О.І. 18 серпня.

В принципі ………. В нотах так і зазначено,  що з 19 серпня набрав чинності договір, який пропонується продовжити. Тобто 18 серпня він втратив чинність.

В принципі є варіант зміни тексту, безпосередньо ратифікаційного закону, але треба вивчити. Ми на жаль,  не мали можливості вивчити  існуючу практику аналогічну, вкладення аналогічних угод чи були аналогічні  прецеденти. Так, колеги,  прецеденти, коли  були вже продовжені угоди, які втратили чинність.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дивіться, тут я прочитала зараз Генеральна прокуратура….

От у них є рішення  Генеральної прокуратури. Отже, при пролонгації дії зазначеної угоди шляхом обміну нотами, слід виходити  з даних про чинність цієї  угоди.

З огляду на вище наведене запропонований проект закону потребує доопрацювання. Чому? Тому що є порядок пролонгації міжнародних договорів, У міжнародному праві розглянуто два способи пролонгації  міжнародного договору, який здійснюють шляхом укладення спеціальної угоди, протоколу про те, що  договір продовжено на певний строк або передбачення у тексті договору умови про продовження його дії, автоматична пролонгація міжнародного договору.

 Пролонгація міжнародного договору можлива до  закінчення строку його дії, але не після, коли воно вже закінчено і так далі. Тому мені здається, що тут або треба пройти окремий договір про продовження, да? Спеціальний договір і так далі.

 

ВАСИЛЕНКО О.І. В принципі, Віденська конвенція передбачає заднім… назвемо так, заднім числом продовження  дії вже не чинного договору чи окремих його положень. Але там є певна процедура і  формулювання самого ратифікаційного закону повинно бути трошки інакшим, якщо, ну, суто з  юридичною термінологією підходити.

 

ПОЛІХА І.З.  Тут ще один такий аспект: у нас же був прецедент, наскільки я зрозумів, це через Комітет євроінтеграції проходило, коли на рік продовжували голландці. Тоді ні в кого зауважень не було. (Шум у залі)

 

ВАСИЛЕНКО О.І. Да, вони розглядали… Голландська угода розглядалася раніше.

 

ПОЛІХА І.З. Ні-ні, тоді не було зауважень Генпрокуратури. Якщо ми зараз почнемо переробляти оцей текст з  малайзійцями… Навіщо нам  оця "зайва головна біль"? Якщо для голландців цей текст пройшов нормально і зауважень не було, чому він… можуть бути зауваження по Малайзії? Тим більше, що малайзійська угода набагато більш безбідна, ніж попередні австралійська і голландська. Там мова йшла про зброю. У випадку з малайзійцями мова йде виключно про поліцейський беззбройний контингент. (Шум у залі)

 

ВАСИЛЕНКО О.І.  Ризики, в принципі, те, що це, в першу чергу, юридично некоректне формулювання. Це по-перше.

По-друге, коли була… розглядалося питання пролонгації угоди з Голландією, я не впевнений, що на той момент голландська угода вже втратила чинність, оскільки це було… питання розглядалося чи в серпні, чи у вересні цього року, тобто майже місяці тому. І враховуючи те, що голландська, що і малайзійська угода були укладені, набули чинності майже одночасно, то …

 

ПОЛІХА І.З.  Голландська на два тижні раніше була.

 

ВАСИЛЕНКО О.І. Ну, навіть два тижні, Ми зараз… календарик будемо рахувати день в день, да, там встигли чи не встигли, це по-перше.

По-друге,  тут те питання в тому, наскільки вона безобідна чи там якісь певні там перестороги. Ми говоримо про чистоту норми права.

По-третє, зауважень, жодних зауважень до самого тексту угоди немає, оскільки самі ноти не несуть жодної, ну, в даному випадку, відповідно до юридичної термінології, жодної проблеми. Але .....  визиває проблеми саме формулювання тексту ратифікаційного закону. Оці три строчки, вони, ну, на мою, на мій погляд, є некоректними, оскільки, я ще повторюся, не можна  продовжити дію того, що вже не діє, чого вже немає, це є нечемний договір, це є в юриспруденції є таке поняття як "нечемний документ", "нікчемний".

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, а якщо ми попросимо зараз, проголосуємо, що ми підтримуємо за умови внесення змін чи подання тексту з правильним корегуванням, хай технічно відпрацюють і так далі. Щоб.... тобто....

 

_______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я пропоную поставити на голосування про те, що ми підтримуємо цей, важливість такого кроку для того, щоб продовжити малайзійцям, але щодо винесення ратифікації просимо МЗС з нашим секретаріатом текст на заміну, щоб воно, щоб потім весь зал не сміявся  з того, що юридично неграмотно виглядає це .... і Мін'юстом.

 

_______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Хто за такий варіант, щоб....? Все, одноголосно. Тоді, будь ласка, з Мін'юстом, з нашим секретаріатом подайте текст, який от з тим правильним формулюванням, щоб потім ми не виглядали і не сміялися з нас наші сусіди особливо.

Друге, 0060 – проект Закону про ратифікацію протоколу про застосування договору про зону вільної торгівлі між Республікою Узбекистан і нами, і Україною. Мав прийти посол Узбекистану. Що він буде, не буде?

 

ЮДІН Я.С. Його секретарка вчора сказала, що він учора особисто з вами розмовляв телефоном…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Зі мною?

 

ЮДІН Я.С. Да. Що його не буде, оскільки він…

 

ТАРАСЮК Б.І. А його присутність не обов'язкова.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Не обов'язкова.

 

ЮДІН Я.С. А запрошення йому було направлено, і я… (Не чути)  перевіряв, чи отримав він запрошення. …….сказав: "А що, ви не знаєте, що його не буде?" Кажу: "Ні".

(Загальна дискусія)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. …….. Міністерство економіки запросити, щоб почути їхню думку, там якісь перемовини. Тому ми на прохання Мінекономіки вирішили запросити….. Мінекономіки є: Балбєкова Олена Олександрівна, директор Департаменту міжнародного торговельно-економічного співробітництва. Також потім у нас ще є… Аліна В'ячеславівна  є?

 

ЮДІН Я.С. Немає.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Немає. Значить, ви будете. І… а, добре, а Демченко Віктор Іванович? Є. А, чудово. Будь ласка, давайте почнемо з Мінекономіки.

 

БАЛБЄКОВА О.О. Дякую.

Шановна голово, шановні народні депутати, представленим законопроектом ми передбачаємо виконання в першу чергу внутрішньодержавних процедур, необхідних для набрання чинності Протоколом про застосування договору про зону вільної торгівлі від 18 жовтня 2011 року. Протокол було підписано Україною 31 травня 2013 року. Тому питання щодо його ратифікації – це в першу чергу необхідність виконання внутрішньодержавних процедур.

Окрім того, в мене ще є 6 додаткових причин, чому така ратифікація  необхідна для України. Я тоді зазначу. Перше – це набрання чинності протоколом та виконання міжнародних зобов'язань України, взятих на себе при його підписанні. По-друге, це розширення зони вільної торгівлі в рамках СНД ще для одного члена. Забезпечення застосування положень Договору про зону вільної торгівлі з урахуванням умов, передбачених даним протоколом. У торгівлі будуть застосовуватися правила визначення країн і походження товарів від 24 вересня 1993 року. На сьогодні вони застосовуються виключно в рамках двосторонньої Угоди між Україною та Узбекистаном, яка діє.

Одним з головних аргументів, який, з моєї точки зору, потрібно враховувати, - це проведення двосторонніх консультацій щодо введення Узбекистаном додаткового імпортного збору щодо української продукції.

Трошечки історію. Постанова уряду Республіки Узбекистан від 20.06.2015, починаючи з 1 липня 15-го року запроваджено додатковий митний збір щодо української продукції, що класифікується за наступними товарними позиціями: з 1-ї по 24-у у розмірі 10 відсотків і з 25-ї по 97-у у розмірі 5 відсотків. Такі дії Республіка Узбекистан обґрунтовує прийняттям Закону України "Про заходи щодо стабілізації платіжного балансу України" відповідно до статті 12 ….. 94-року і введенням додаткового імпортного збору, тобто це вони відповідь ввели. Сума, яка вже була сплачена в рамках цього імпортного збору українськими імпортерами та територію Республіки Узбекистан 2,4 мільйони доларів, тобто сума досить велика.

Мінекономрозвитку з 21.07, відповідно до заяви Української Асоціації "Укравтопром", зокрема, проводила антидискримінаційне розслідування щодо дій Узбекистану, відповідно до статті 29 Закону України "Про зовнішню економічну діяльність". І за результатами розслідування міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі прийняла рішення про становлення фактів дискримінаційних та на дружніх дій з боку Республіки Узбекистан щодо законних прав та інтересів суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності України підприємств автомобілебудування.

Коли ми підіймаємо питання з представниками Республіки Узбекистан щодо консультацій в рамках прийнятого рішення щодо антидискримінаційних дій, однією з їх умов щодо проведення консультацій є ратифікація цього протоколу.

 

_______________. (Не чути)

 

БАЛБЄКОВА О.О. Да.

Тобто ми не вбачаємо ніяких ризиків, окрім того, що нам ця ратифікація необхідна для початку консультацій щодо зняття цього імпортного збору.

Серед товарних позицій щодо експорту товарів  до Узбекистану, на які Україною встановлено експертне мито, це насіння соняшнику, мідні вироби, зокрема, це для інформації.

Ну я вже зазначила, за час дії митного збору з липня по вересень українськими експортерами до бюджету Узбекистану сплачено 2,4 мільйона доларів, тобто це, ну, досить велика сума в порівнянні навіть з будь-якими іншими митними платежами, чи вважаємо, що потрібно починати консультації для  обговорення з іншими. Да, да.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, ще фіскальна служба, ваша позиція і будемо.

 

ДЕМЧЕНКО В.І. Доброго дня, пані голово, шановні народні депутати! Державна фіскальна служба підтримує ратифікацію зазначеного протоколу. Хочу зазначити, що фактично з митних питань нічого не зміниться і з митного адміністрування в зв'язку з ратифікацією цього протоколу. Будуть діяти фактично ті ж положення, які діяли в угоді 1994 року і на тих же правилах походження 1994 року. Дякую за увагу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, в когось є запитання? А, будь ласка.

 

ПОЛІХА І.З. Ну, наша позиція – так само, ми підтримуємо. Ситуація з Узбекистаном, ну, нагадує трошки Гордіїв вузол, який треба розрубувати. Іде ситуація, знаєте, як діти в пісочниці: хто перший ввів, хто пізніше ввів. В даному випадку, ну, ми підтримуємо позицію і ……, і фіскальної служби. На потрібно виходити на якийсь діалог з узбеками. Поки висять оці всі проблемні питання, узбеки – партнери дуже непрості, контакту особливо не підуть, тим більше, з Узбекистаном у нас, на жаль, найбільш запущена ситуація серед усіх країн Центральної Азії. Останній візит нашого Президента в Узбекистан – 2003 рік, останній візит Карімова до нас – 1999, останні візити Прем'єрів – 2007 рік. Будь-які спроби реанімувати діалог упираються у такі другорядні питання, цей Гордіїв вузол треба рубати.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую дуже. Тому що посол Узбекистану приходив, як раз говорив про важливість ратифікації цього документу, про кількість українців, які проживають в Узбекистані, про важливість налагодження контактів і про оцей документ. Але я знала, що в Міністерства економіки було своє, але якщо вже зараз, тому ми трохи, скажімо, там....

 

_______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Якщо немає....

 

_______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре. Тоді давайте за це проголосуємо, тому ...... якесь інше питання. Чи по цьому? По Узбекистану? По цій ратифікації? А, ні, ні, ми давайте проголосуємо, тоді вони не підуть, ми ще їх попросимо на хвилинку затриматись. Хто за те, щоб підтримати сертифікацію. Одноголосно. Добре.

Віктор Іванович, давайте, коротко і тоді будемо…

 

ВОВК В.І. Я просто скористаюся нагодою, що тут …… директор департаменту міжнародного торгівельно-економічного співробітництва ………. В мене  питання, яке я задаю….

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Віктор Іванович, а  хто буде доповідати від членів  комітету. Хто хоче доповідати цей  законопроект.

Віктор Іванович, по Узбекистану. 

Хто за те, щоб Віктор Іванович доповідав.  Хто – проти? Хто утримався?

Віктор Іванович.

 

ВОВК В.І. Дякую. Добре.

Але питання у мене по Канаді.

Значить, я весь час добиваюсь однієї і тієї ж відповіді на одне й теж питання. 14, якщо мене не зраджує пам'ять, липня, Україна підписала надзвичайно, на моє переконання, як голови групи дружби парламентів україно-канадську дуже важливу Угоду  про зону… Першу, в історії України двосторонню Угоду про зону вільної торгівлі, бо до  цього часу у нас не було жодної двосторонньої угоди, які з колективними членами, як ЄС чи СНД. А це вперше, ми підписали і дуже важливу таку модельну для нас… Для  інших переговорів з іншими країнами Угоду з  Канадою двосторонню про зону вільної торгівлі, яка перспектива, коли пройдуть всі… Урядові процедури і ми отримаємо її для ратифікації у Верховній Раді, що стримує процес от процес внесення до  Верховної Ради на ратифікацію цю угоду з Канадою.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Віктор Іванович, я пропоную знаєте як зробити, оскільки ми  чекаємо стратегію захисту (ой, захисту!), просування, експортну стратегію. Ми ж ініціювали в травні, був цей круглий стіл, потім тут ви приходили. В якому стані цей документ? І, можливо, ми б тоді заслухали.

 

БАЛБЄКОВА О.О. Експортна стратегія, перший проект документу зараз обговорюється внутрішньо у міністерстві за участю всіх департаментів. І, я думаю, знаходиться на другій чи третій ……… обговорення. Тому він проходить внутрішнє обговорення в міністерстві.

Я думаю, в ньому… Тому ми його поки що нікуди не передаємо далі, тому що в ньому постійно враховуються додаткові і зауваження, і коментарі.

Я казала, що ми зараз обговорюємо внутрішньо перший повноцінний проект, який вже готовий для обговорення в міністерстві із залученням і експертів зовнішніх, і так далі. Я думаю, що найближчим часом, після того як ми внесемо і коментарі додаткові, обставини, ми його представимо. Я думаю, що до кінця року, сподіваюсь, що це буде.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, поспішайте, бо ми вже так чекаємо цей документ, вже півроку стратегію…

 

_______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Точно. Колеги, до речі, можемо винести на одне засідання, тому що вони, дійсно, з цією стратегією… Я не можу зрозуміти, 800 працівників Міністерства економіки стратегію просування українського експорту пишуть вже травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад – 7 місяців. Вже дитину можна народити через 2 місяці, а вони не можуть стратегію…

 

ТАРАСЮК Б.І. Можна запитати: а що дасть ця стратегія?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Та хоча би розуміти, як ми з Китаєм працюємо, що, куди… Ми ж навіть в парламенті… ми спромоглися – День Африки провели, Угоду про зону вільної торгівлі, ще щось… Борис Іванович, якесь бачення, куди рухаємося…

 

_______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Так оце і вектор розвитку… не знаю…. (Шум у залі)

Колеги, переходимо до наступного пункту порядку денного. Оскільки наш комітет був одним з тих, хто… рушієм, ще в грудні ми проводили між комітетські слухання про Міжнародний кримінальний суд. Дуже важко просувається ця тема. Ви знаєте, що через зміни до Конституції, стаття 24, інше – через ратифікацію… через законопроект, який Купрій  і щось 80 депутатів були подали.

І є така от… "Парламентарі за глобальні дії", організація, разом з Центром громадянських свобод, Леся Матвійчук, "Євромайдан-SOS", все, що ви, Борис Іванович, пропонували про проведення цього… круглого столу по Міжнародному кримінальному суду. Так! (Шум у залі)

Вони запланували це на 15-е грудня, цей міжнародний круглий стіл, тому що, якщо між нами………….

За наявною інформацією також, окрім того, що Голова Верховної Ради, президент  ОБСЄ, який був вже і ………………… , який їздив на Схід, також хоче взяти участь у такому круглому столі. Вони проводили таке півроку тому, в липні. Ніхто в липні тоді не з'явився серед депутатів, ні Князевич не прийшов… (Шум у залі)

Від вас був. Ну, я маю на увазі з голів, кого вони запрошували. Тоді було … Тому це як до вашого відому. Якщо в когось є які заходи, це драфт програми. Тому якщо є бажання, будь ласка, приєднуйтеся.

Будь ласка, Світлана.

 

ЗАЛІЩУК С.П. Я хочу так само доповнити цю інформацію і поінформувати колег. Я зустрічалася з різними юристами, які займаються, скажімо так, консультаціями різних урядів країн світу щодо розслідувань в рамках кримінального… Міжнародного кримінального суду. Ви, напевно, бачили звіт останній, який зробила суддя, я переконана, Борис Іванович, так? Щодо  України, що оцінка є недостатності фактів аби робити  розслідування, ви знаєте це.

 

_______________. (Не чути)

 

ЗАЛІЩУК С.П. По Україні, по Євромайдану, по Євромайдану.

 

_______________. (Не чути)

 

ЗАЛІЩУК С.П. Саме так. Це просто вимагає від нас як від країни, не тільки  від влади, але і від суспільства, в принципі. Якщо включитися, то це можна змінити зараз, тобто це не є остаточний висновок, але, знову ж  таки, це залежить від нас. І я думаю, що тут парламент і ми як Комітет в закордонних справах маємо взяти на себе якусь роль посилення уваги до цього і допомогти і людям, і там міжнародним консультантам, які готові зараз допомагати сім'ям постраждалим, збирати ці факти, оформити ці справи донести до кримінального суду.

Тому, перше, я підтримую проведення такого заходу. Друге, я пообіцяла цим експертам міжнародним так само – організувати якісь публічні заходи в Україні і разом з потерпілими, сім'ями, можливо, організація навіть якихось зустрічей і в Генеральній прокуратурі, і в міліції нашій для того, щоби на всіх рівнях просто порушити це питання. Бо якщо зараз не відбудеться правосуддя на міжнародному рівні, це буде велике розчарування, в принципі, в рамках Революції Гідності загалом.

 

 

ТАРАСЮК Б.І. Наскільки я розумію, суддя зробила висновок про епізод, який стосується по-моєму.... Коли був розгін? Це 29 чи 30?

 

ЗАЛІЩУК С.П. Першого грудня, з 30-го листопада на 1 грудня.

 

ТАРАСЮК Б.І. Студентів маєте на увазі?

 

ЗАЛІЩУК С.П. Так.

 

ТАРАСЮК Б.І. Очевидно, що рішення  судді було по цьому  епізоду. Рішення судді не було по епізоду розстрілу 20-22-го. Я сумніваюсь, що ми можемо знайти достатньо юридичних аргументів для того, щоби довести зворотне, ніж те, що зробила суддя по цьому епізоду. Але, якщо ми сконцентруємо увагу на епізоду розстрілу – там можна говорити про злочини проти людяності.

 

ЛУЦЕНКО І.С. Я місяць тому була разом із українським інформаційно-консультативним центром в Гаазі, саме в кримінальному суді. Ми їздили з громадськими організаціями, які збирають докази саме на Сході України стосовно тих злочинів. Міністерство закордонних справ Нідерландів фінансує цей проект по збору фіксації цих злочинів саме на сході, а я зараз прокоментую те, що Світлана сказала, вони їх навчають, там є цілі методики, це є аудіо, відеофіксація, розроблені переліки питань, працюють психологи, їх навчають зразу як правильно розговорити людину, як правильно задати питання. Тобто, щоб ми розуміли, саме по питаннях сходу ця робота робиться, фіксується, ми провели 3 дні зустрічі, якби і зрозуміли, що по агресії по сходу однозначно ми підпадаємо під юрисдикцію цього суду.

Чому по тому епізоду, що Свєта каже, немає рішення і суддя вирішила так? Тому що 3 основних аспекти має бути забезпечено, щоб вони взяли для розгляду. Термін дії цього злочину, а він є одномоментний короткостроковий розгін і вони стекли в монастир, їх заховали.

Друге. Неможливість вирішення це внутрішніми нашими органами, прокуратурою, Міністерством внутрішніх справ і судами, а це можливо було, просто вони служили злочинній владі, це є просто ціле злочинне угрупування, два.

Ну і третє – системний характер, воно не мало системного характеру в розумінні так, як це прописано в положенні про цей кримінальний суд.

Але я підтримую вас, Борис Іванович, що оцей період, коли вони провокували, щоб вбивати, оце уже чітко підпадає під злочини проти людяності. Саме головне – треба провести цей захід, щоб приїхали спеціалісти, щоб розказали нам це і розпитати яка саме методика і що нам треба прийняти, які зміни до законодавства, бо окремі зміни ми вже прийняли, наприклад зміни до 108 статті Кримінального кодексу, це те, що я пам'ятаю навскидку.

Друге, ще одне. Ми зустрічалися з депутатами за глобальні дії, і якби готові, я думаю…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Вони якраз, я вас поінформую, ми якраз почали з того, що 15 грудня буде круглий стіл, який роблять парламентарі за глобальні дії якраз щодо приєднання України до Міжнародного кримінального суду, вже погодився взяти участь Гройсман, вже погодився Ілка Канерва, який президент Парламентської асамблеї ОБСЄ, який приїде сюди і буде про це говорити. Оскільки наш комітет ще в грудні минулого року якраз і почав ставлю на голосування комітетських, міжкомітетських слухань обговорення по ратифікації Римського статуту. Зараз ми, можливо, один з таких найбільш активних, які постійно їх підтримує, вони тут будуть. Я думаю, що кожен може теж стати членом як раз їхньої оцієї асоціації і тому я... Є тут програма цього круглого столу, ми всіх запрошуємо, якщо в вас є ще додатково ідеї, то через наш секретаріат, оскільки ми таки погодилися бути їхніми там співорганізаторами цього круглого столу, фактично все – приміщення, щоб вони зекономили і так далі. Тому, будь ласка, у вас є програма, долучайтеся, це в порядку інформування, щоб цей захід не був з серії а-ля заходів, а щоб було зрушення в цьому конструктивно. Так, давайте.

Пропоную від комітету написати, що хтось від нас виступить з доповіддю як учасник однієї з панелей або взагалі запропонувати окрему панель – про проговорення  цих кейсів, які для нас актуальні з аналізом і так далі.

 

_______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги.

Дивіться, ніхто не заперечує, оскільки ми за цей круглий стіл, що ми погоджуємося стати їхніми партнерами....

Потім заслухаємо від Ірини Степанівни по Стамбульській конвенції, зважаючи на сьогоднішній день, які там  відбуваються документи. Тому що сьогодні  багато журналістів там телефонують, питаються: коли ж Україна ратифікує Стамбульську конвенцію? А ви знаєте, що в нас від комітету Ірина Степанівна проводила круглий стіл з Мінсоцполітики.

 

ЗАЛІЩУК С.П.  Може, ми пройдемо по....?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ні, я вам просто кажу, як зразу, щоби не забути. Бо я про це не говорила сьогодні в "різне" включити, бо сказали, що Ірина Степанівна поїхала у відрядження, що вас не буде. І тому ми не хотіли це в "різне" вставляти.

Чудово, тоді наступний пункт порядку денного, це ми  включимо, ви окремо доповісте.

 

ЗАЛІЩУК С.П. В мене пропозиція: розглянути .... таким чином, щоб....

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. А, добре, Ігоря Зіновійовича відпускаємо. Тоді переходимо, Добре, приймається.

 

_______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ігор Зіновійович, про затвердження депутатської групи Верховної Ради України з міжпарламентських зв'язків Індонезія. Володимира Ар'єва сьогодні немає, він поїхав у відрядження, але він підготував повністю документи. Керівник Осуховський, який зустрічався вже з послом Індонезії в Україні, і навіть  …….. туди їздив. Вони дуже хочуть, але не було "групи дружби". Позбирали підписи, ось. Тут, у групі, я бачу, й Ірина. Ви так само? Ні, чи це Ігор? Ігор …………. Тобто… (Шум у залі) Добре! Тобто є "група дружби".

Хто за те, щоб затвердити протоколи? Всі документи є. (Шум у залі)

Ні, Володя Ар'єв, тут бачу підпис його є. (Шум у залі)  Ні-ні-ні! (Шум у залі) А! Ось є Олександр. Олександр як координатор групи.

Колеги, добре! Колеги, тоді, якщо ця група, раз ви вже так само є, важливо. Бо це важливе питання.

Дивіться, планується… Оце, що в "різному" було, але щоб вже відпустити представника МЗС, колеги. Сьогодні отримали лист від Тарути, Сергія Олексійовича, який є заступником "групи дружби" Азербайджан. (Шум у залі) Колеги, може, ми зробимо  паузу? Друзі, може, ми зробимо паузу, ви поговорите? (Шум у залі) Ну, він, значить, якимось… (Шум у залі) А й майновим! Ви прекрасно… Ну, нічого! Запрацюють реєстри нерухомості, декларації, всього – подивимося.

Колеги, така склалася… Ігор, будь ласка. У вас на Волині … (Сміх у залі) Чи ви забули, як ви у Білорусії спасали демократію, рятували? І вас Борис Іванович витягав з-за ґрат? От, будь ласка. Ми живемо в демократичній державі, я маю вас не перебивали. Але ж…

От дивіться, ситуація така сталася, що був раніше Насіров головою групи дружби Україна-Азербайджан. Ви пам'ятаєте ті баталії, які були в нас на комітеті, так само, як з групою дружби з Ізраїлем? Тоді все-таки аргументація, що в нього там родичі, і це можливість більш ефективно вирішувати державні справи і так далі. Зараз Насіров пішов в ДФС,  натомість було  обрано іншого керівника групи, але... (Не чути)

Тоді на наступне засідання секретаріат просимо доповісти, просто Володимира Ар’єва… ми думали, він сьогодні нам доповість, його немає. Минулий раз…

Значить, на наступний раз, будь ласка, це я передаю план. І тоді попросити керівника, от  того якого обрали, представити свій план роботи  по співпраці з Азербайджаном зважаючи і на візит президентів і так далі.    

Колеги,  тепер перейдемо до такого  питання…Ми ще маємо одне останнє питання по відновленню закордонних дипломатичних установ Сучава, Пряшів. Сучава – Румунія, Пряшів  – Словаччина.

 

ТАРАСЮК Б.І. Він не має відношення …

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Тоді ми  вас відпускаємо.

 

ТАРАСЮК Б.І. Це інший департамент.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Та ви сьогодні і за Малайзію відповідали і за… Погано  підготувалися… Ну, я ж кажу, та я дивлюся ви майстер на всі руки. Але передайте в МЗС, що хай документи уважніше готують і більше якісні. Ну, просто скажіть, що це  не…

Ви пам'ятаєте, що  у нас були в закритому режимі засідання щодо ситуації: Україна-Угорщина, Україна-Румунія і так далі. Там ми приймали деякі рішення, а потім навіть винесли це питання на РНБО, щоб РНБО провів у продовження цієї теми цю ситуацію. Потім ми з вами, коли обговорювали  бюджет 2016 року МЗС, щоб це не був бюджет животіння, виживання і навіть не нормального функціонування  бюджет ефективної роботи. Досі нам МЗС, то що  там збільшили на 300 мільйонів, але чи покриває воно  ефективну роботу України, української делегації як непостійного  члена в Раді безпеки ООН. Чи покривається відновлення – те, що ми наголошували  в Сучави дипломатичних установ, Пряшеві. Ми написали тоді були лист-запит, а чому його не роздруковано, в МЗС, який був запит в МЗС бачення, чому ми закрили в Пряшеві, і в той же час Росія відкрила генеральне консульство і так далі.  Коли ми тут навіть на  цьому тижні зустрічалися з  білорусами... да, Росія… Коли Україна…  (Не чути)

 Тобто я хочу просто зрозуміти політику МЗС. Лист, який вони відповіли, якщо ви можете подивитися, і так далі, тобто вони закривають генконсульство, залишаючи навіть тих громадян України, які є. без жодного якогось українського представництва, куди можна звернутися чи за допомогою, чи за консультаціями, і за той час взагалі не відкривши жодного українського ні дому культури, ніяких можливостей хоч якось співпрацювати з українцями там, зважаючи на те, що Росія себе посилює. Тому таке от як би, скажімо, там питання: чи будемо ми… Зараз принесуть ще лист, щоб ви могли подивитися запит і відповідь. І все-таки лист від комітету про присутність України, зокрема, там в Пряшеві, в Сучаві і так далі.

 

ТАРАСЮК Б.І. Я вважаю, що… яку мету ми ставимо, обговорюючи це питання? Вважаю, що без присутності Пристайка його немає сенсу розглядати, тому що, ну, що ми тут вирішимо? Міністерство  намагається, так би мовити, оптимізувати свою закордонну структуру через брак кошті, для того щоб утримувати установи. Тому я пропоную перенести розгляд цього питання, і потім…

 

ЛУЦЕНКО І.С. Принаймні запитати: якщо ми вам добавимо бюджет, ви відновите там ………

 

ТАРАСЮК Б.І. Справа в тому, що ми з вами не можемо судити, наскільки пріоритетними є наявність генконсульств в Пряшеві і в Сучаві. Я дуже добре знаю і одне генеральне консульство, і друге. При мені відкривалося генконсульство в Сучаві. Але я зараз просто не готовий сказати, це може сказати лише керівник апарату міністерства, виходячи з пріоритетів, наявних ресурсів, що є більш пріоритетним.

Абсолютно обґрунтовано він пише тут в листі, що можна ці питання закривати із посольства, і так в багатьох країнах робиться. Є кошти, значить можна відкривати і треба відкривати, але я не впевнений, чи це питання не пов'язано з прагненнями Румунії розширити свою консульську присутність в Україні, Румунії, знаючи підривну діяльність, сподіваюсь, тут преси немає, тобто ….. підривну діяльність представників Румунії в Україні.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. (Не чути)

 

ТАРАСЮК Б.І. Якщо закривається наше генконсульство, то не може претендувати Румунія на створення своєї консульської установи в Україні, от що я маю на увазі.

Ви ж не пишете? Це…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дивіться. А ви можете ксерокс зробити? Я просто, в моєму листі, коли в цьому, чітко було сказано, що залишити, да, у цьому зв'язку знаково, що скориставшись ситуацією в Пряшеві, де зусиллями Російської Федерації здавна здійснювалися спроби роздмухати сепаратиську русинську течію, ця країна посилила свою дипломатичну присутність і провадить відповідну роботу серед місцевих русинів. Вважаємо за необхідне здійснити відповідні кроки для виправлення цієї ситуації, тобто, або відновити в згаданих місцях компактного поселення автохтонних етнічних українців чітко визначеним їхнім статусом консульська установа або культурний центр, з цією метою варто закласти в бюджету пропозицію МЗС відповідні кошти на 2016 рік.

Мені здається просто, що нам важливо зараз не проґавити співпрацю з автохтонними українцями там, тому що якщо ми все позакриваємо і не приставивши навіть не програм популяризації, підтримки там наших тих шкіл, яких там не багато, і так далі.

Тоді пропоную все-таки це винести, тому що мені здається, це хоча б, щоб культурні будинки, бо… (Не чути)

Борис Іванович, потім наслідки будуть нам коштувати дорожче, чим ті  кошти,  які ми зараз не вкладемо. (Шум у залі)

 

ТАРАСЮК Б.І.  Як би це так розуміли в уряді всі. А те, що копійки закладають в бюджет Міністерства закордонних справ відносно роботи в інформаційній сфері. Це ж  просування нашої…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Все, добре. 

(Мікрофон вимкнено)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Вона полетіла на НАТО, вона буде, повернеться, а тоді або в Мінфін піде проговорювати які варіанти бюджету на 2016 рік. Отож, добре. Переносимо тоді на наступний раз з запрошенням МЗС.

Пропоную переходити далі про затвердження дати проведення круглого столу на тему: "Культурна дипломатія. Взаємодія державних та недержавних інституцій". От. Ми вже в вересні обговорювали тему культурної дипломатії, домовилися провести круглий стіл, де запросити Міністерство культури щодо їхнього інституту, українського інституту чи Інституту Шевченка в світі на зразок Польського інституту Адама Міцкевича. От. МЗС, де в них цілий відділ буде публічна дипломатія, одна з… ми зараз, тому що не виходило там МЗС, на 9 грудня провести цей круглий стіл, де обговорити…

 

ТАРАСЮК Б.І. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ой! Публічна, я сказала, що є в МЗС відділ публічної дипломатії. Ні. В них окремий зараз департамент буде публічна дипломатія. От. І культурна. А наш круглий стіл присвячений саме культурній дипломатії. От. 9 грудня – нормально дата? Це пленарний тиждень, так, але цей, хто за те, щоб 9…

 

_______________. Що це за день?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Середа. Ну, комітет можемо в понеділок провести, якщо будуть ратифікаційні. Та. За?

Хто – "за"?

Домовились. Це дуже важливо, зважаючи на те, що ми тоді говорили. 100 років "Щедрику", 25 років незалежності України, план …………….. України на 2016 рік і через культурні різні ці…

Далі. Необхідність створення в Верховній Раді української  депутатської групи міжпарламентських зв'язків з Кувейтом.

Колеги, у нас було питання ще по Сербії, щоб туди хтось вступив. І так само тепер створення по…  … або в кого ще є там в запасі, хто не вичерпав своїх 8 можливостей бути в групах. Будь ласка. Можете оформити  групу, зібрати і очолити групу  з Кувейтом, це реально важливо. Тоді  секретаріат дасть бланк заяви,тих два депутати, які  є, ви би з ними прокомунікували, ще підхід треба сформувати, тому що є група от Саудівська Аравія, Олександр як керівник, є Катар…

 

_______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. А група спільна як буде? Якщо ми поїдемо, ви поїдете в Кувейт, і вони вас будуть зустрічати, то вони ж не привезуть із Саудівської Аравії, Об'єднаних Арабських Еміратів  і так дальше?

 

_______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ну може  ради вас і привезуть, не знаю.

Так що, тоді  доручаємо Ірині Степанівні організувати групу дружби з Кувейтом, тому що дуже важливо, і  ви бачили там листи, прохання щодо  того, щоб цю групу дружби створити і так далі. Все, колеги, це питання є.

Тепер далі. Ви побачили від комітету Гриневич лист про (зараз я його намагаюся знайти) візит Комітету Верховної Ради  з питань  науки  і освіти до Фінляндії в 2016 році. Фінляндія як одна… (Шум у залі)  Вони просять, щоб закласти, щоб ми розглядали  як рекомендація  для бюджету…

 

_______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.. У  нас, наскільки я розумію, є  5 … (Не чути)  для нашого комітету і  5 для…(Не чути)  Яке це має відношення до ……

 

_______________.  (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ми можемо, Борис Іванович… Ой, Віктор  Іванович, ми можемо, наприклад, коли в нас буде у 2016 році, ми можемо це питання зараз… нам треба офіційно відповісти. Ми можемо офіційно відповісти, що у 2016-у, коли почнеться рік, коли будуть закладені оці п'ять візитів "груп дружби", п'ять візитів комітетів і так далі, ми можемо… (Шум у залі)

… відповісти, що на 2016 рік навчальний візит, розглянути його в січні 2016 року. Не зараз. Просто що у зв'язку із затвердженням… От, ну, просто прийшов лист, Гройсман розписав. Треба на цей лист дати відповідь. Ну, я ж не буду ……………. візитів для нашого комітету, для у закордонних справах. (Шум у залі)  А це ми можемо, наприклад, є візити груп… (Шум у залі) Це поза квотою можемо, наприклад, цей візит. Або крім поза квотою ми можемо цей візит як "група дружби "Україна-Фінляндія", туди включити голову комітету освіти і зробити оцей візит, тобто визначити, що налагодження між групами дружби важливий і комітет з питань освіти. У такий спосіб поєднати важливість там розвитку стосунків через присутність комітету. Тобто ми розгляд цього  питання, вважаємо, що важлива освіта …. реформ, але просимо… (Шум у залі) Віктор Іванович, пропонуйте, що відповісти Гройсману

Чудово! Все! (Шум у залі) Ми розписали. Минулого разу ти була, ми розписали… (Шум у залі)

 

_______________. Нідерланди... (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Включили Нідерланди. Ми вже, мало того, ми Нідерландам уже в зв'язку із....

 

_______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. В зв'язку із референдумом в Голландії. Світлана...

 

ЗАЛІЩУК С.П. Я перепрошую....

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ні, ми вже навіть відправили їм лист про організацію це, все.

Колеги, переходимо далі. Про персональний  склад міжвідомчої групи з питань відступу України від зобов'язань за Міжнародним пактом про громадянські та політичні права та Конвенцію про захист прав людини основоположних свобод.

Пам'ятаєте, ми приймали про дерогацію цей непростий… непросту постанову. Тоді Міністерство закордонних справ і Мін'юст між собою визначалися, хто ж дальше буде з Радою Європи в цьому питанні комунікувати. Тоді ми силою рішення комітету, бо вони не могли, визначили, що це  має бути логічно Мін'юст. От, Мін'юст погодився вже після нашого листа. Вони пропонують, щоб Борис Володимирович Бабін урядовий уповноважений  у справах Європейського суду з прав людини здійснював керівництво міжвідомчої робочої групи з питань актуалізації зобов'язань з Міжнародним пактом про громадянські і політичні права та конвенцію про захист прав і основних положень... основних свобод. І вони, відповідно до цієї інформації, просять, щоби ми визначилися з персональним складом народних депутатів України членів Комітету для  їх делегування до складу робочої групи.

Я б взагалі-то тут пропонувала, щоб, можливо, кожна фракція щоб делегувала в цю групу. Тому що, наприклад, Оксана Сироїд, вона брала і на базі її, вона безпосередньо брала розробку. Да, тоді оце постанова про відступ, коли ми збирали, от тобто не тільки, я думаю, що не тільки нашого комітету, а, можливо, що комітет напише листи у фракції, щоб вони делегували і ми визначимо, хто від комітету так само. Якщо фракції не визначать, щоб були додатково: представник  від комітету і від цього. Хто за таке рішення, тоді, щоб підготувати листи. О, чудово.

 

_______________. ... засадах вони....

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ні, ми фракціям надсилаємо ось цей лист від Мін'юсту. Все і кажемо: просимо визначитися і так далі.

Окремо, я думаю, лист Сироїд як віце-спікеру теж відправити, щоб, бо.... Так, будь ласка.

 

ЛУЦЕНКО І.С. З цього приводу Міністерство юстиції чітко розуміє, що це якось пов'язується з функціями державного повноваженого. Наскільки можливо на нього покладати ці повноваження, якби отак? Тому що він представляє Україну в Європейському суді саме за порушення прав. Мабуть, у нього є якийсь визначений перелік повноважень. Це я так, я просто для себе пробую закцентуватися, з чим було пов'язане те рішення, чи не буде це, ну, якось суперечити його якимось повноваженням. Можливо, я…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ну, я думаю, що вони це, коли, ну, його рекомендували, думаю, це зважували. Просто, ви ж пам'ятаєте цю історію, там… (Не чути)

 Секундочку! У нас ще, ви бачили, Іванни коментарі. Іванна, Марія Іонова, які були зараз в Брюсселі, понеділок-вівторок, дуже такі, негативні відгуки щодо ситуації щодо сприйняття України, всього, що відбувається. І народилася ідея щодо тексту…

 

ТАРАСЮК Б.І. А де вони були…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. В НАТО, засідання Парламентської асамблеї НАТО.

 

_______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Пані Климпуш сьогодні полетіла на політичний комітет НАТО в Італію, здається, з Брюсселя зразу, але вона подала тривожні сигнали про необхідність…

 

_______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Віктор Іванович, кожен, хто їздить…. , зобов'язаний написати звіти офіційні про поїздки і участь в делегаціях: ОБСЄ, ПАРЄ, НАТО і так далі. Тому я думаю, що Іванна підготує як голова делегації звіт і на Гройсмана, і з цим звітом зможуть ознайомитися всі члени комітету. Це раз.

Друге. Я прошу, тобто.. є пропозиції до проекту Заяви Верховної Ради щодо… пов'язаної з активізацією міжнародних терористичних угрупувань, щодо ситуації на сході України, пов'язано… Це драфт, підготовлений в дуже оперативному режимі нашим секретаріатом. Ми його вам роздаємо, для того щоб на наступний тиждень, щоб ми могли зібратися і уже фіналізований там текст узгодити. Це сирий варіант, тобто як варіант щодо такої ідеї, заслухавши ще також Іванну, Марію Іонову, Іру Геращенко, тобто…

 

_______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Вони були в НАТО, спілкувалися також з різними представниками 3в Брюсселі, представниками парламентів різних країни, які  є членами Парламентської асамблеї НАТО і те, що вони відчули. Тобто тут важливо, це текст, що там були коментарі тут враховано Іванни, враховані коментарі Марії Іонової  Комітету з питань  європейської інтеграції, Ірини Геращенко і так далі. Тому чому  ми сьогодні якраз в "Різному" цей проект звернення, а  не в основному, це до відома сьогодні, що є ідея підготовки такого  звернення про міжнародний тероризм, про ситуацію на Сході, що це  так само прояв тероризму. От. І тому, поки що ми інформуємо, якщо є зацікавлення в долучення написання, щоб  стати там співавтором цього проекту документу і так далі. Будь ласка, ми  його фіналізовуємо, зареєструємо і  на наступний лише тиждень  винесемо на розгляд, щоб потім його в зал.

Будь ласка, Борис  Іванович.

Борис Іванович, ви  як професійний дипломат, який  відчуває там міжнародне середовище… Щоб ви зараз порадили, зважаючи на  всі події, які відбуваються, як парламент мав би  реагувати. Ви вважаєте,  що парламент зараз повинен мовчати, чи він  повинен висловити, як ви правильно сказали, стурбованість загалом тероризмом. І про те, що від тероризму у Франції гинуть люди, на Сході України інше, які заяви до  світу, чи ця… На прохання колеги, ми ініціювали це як парламент, зараз ми якраз і  працюємо у комітеті, щоб  зрозуміти чи потрібна реакція, чи  не потрібна. Будь ласка, давайте  пропозиції, які ми  вислухаємо у відповідності до того, або це вже буде, там    якась спільна комітету позиція, або це буде просто  ініціатива народних депутатів стурбованих тим, що є певні якісь речі,  що має звучати голос України щодо питань у тероризмі. Будь ласка. 

 

ТАРАСЮК Б.І.    Я можу продовжити, так.

Значить, я, знову ж таки, у мене виникає питання після декількох прочитань… Декількох прочитань цього тексту, це питання так і не знято. Ми хочемо послати меседж у зв'язку з  актами тероризму, взагалі, і в тому ж контексті акти державного тероризму, слово "державний тероризм" я тут не знайшов, а те, що робить Росія, це державний тероризм. Тобто є тероризм окремих угруповань, організацій, а є державний тероризм, який підпадає під визначення Женевської декларації, здається, 87-го року. Тобто ми повинні поставити собі за мету, що ми хочемо сказати чи ми хочемо сказати, що те, що здійснює Росія, це є в чистому вигляді прояви тероризму, бо тут змішано все в купу і кінцівки тут немає. Я би, наприклад, виніс питання останнього абзацу на першій сторінці, там, де ми говоримо про терористичні акти в Парижі на друге місце після, так би мовити, затравки. Я би сказав про державний тероризм обов'язково.

Я згоден з Іванною відносно недоречності тут згадування того, що ви є членами України і Російська Федерація міжнародних організацій, тут воно ні до чого. Я не можу зрозуміти, що на скільки вразливим сьогодні є наш Європейський континент, а події 11 вересня 2001 року в Сполучених Штатах, це ж не тільки Європейський континент, всі країни світу є об'єктами і вразливими.

Далі. Я не можу зрозуміти чому ми говоримо про, до небезпеки тероризму народженого на сході України при підтримці Російської Федерації додався тероризм спричинений активізацією військових дій на території Сирії. Це ми що критикуємо Сполучені Штати і Францію, яка завдає удари по ІДІЛ?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Борис Іванович, ….. немає Іванки. Давайте, я думаю, що якщо ми зараз разом порадимося, колективний розум кращий, чим індивідуальний.

Якщо ми зараз порадимося що актуально було би від імені парламенту в контексті тих подій, які відбуваються взагалі в світі, і те, що відбувається в Україні, щоб воно прозвучало, і тоді, я думаю, ми поставмо більш конкретніше завдання, скажімо, секретаріату щодо, от як ви кажете, важливіше спочатку, щоб звучало останній абзац… такі думки, от в такому ключі пропоную.

 

ЗАЛІЩУК С.П. Я тут повністю підтримую питання, яке поставив Борис Іванович. Водночас пропоную таку логіку, концепцію заяви.  Я все ж таки думаю, що нам варто почати із ситуації у світі і заявити свою позицію як парламент щодо   тих тенденцій, які відбуваються у контексті зростання  тероризму як такого. Нещодавно було оприлюднено звіт, і ви знаєте, що цей рік став, має найбільше  жертв тероризму за   останні  15 років у світі. І, безумовно, те що відбувається, ми є частиною  цього  процесу, безумовно.

Тому я  вважаю, що парламент  повинен, тобто ієрархія має бути такою, що  ми  маємо висловити взагалі свою позицію щодо  зростань у світі. Ми маємо звернути увагу на те, що відбувається  в Європі, ми маємо озвучити свою позицію  як непостійного члена  Ради безпеки  в цьому контексті і  можливо звернутися так само в Раді  Європі і порушити ці питання резолюції, можливо навіть поговорити з нашими членами  делегації і в рамках цієї вже заяви озвучити, що ми на всіх цих майданчиках збираємося порушити це  питання і так далі про посилення, про  зростання, про акумуляцію ресурсів,  уваги і так далі, освіти, можливо, в цьому контексті.  І останнім питанням, останнім пунктом прив'язати, вже говорити про державний тероризм. І сказати, що в цьому всьому контексті світових тенденцій ми повинні недооцінювати того факту, що з'явилося таке явище  і воно наш сусід, і воно теж  безпосередньо впливає на зростання цього тероризму  як такого. Бо інакше перевертання з  ніг на голову буде виглядати трошки нелогічним і заангажованим  дещо. Тоді така заява буде …..

 

ВОВК В.І. Я погоджуюсь   із більшістю того, що було сказано переді мною, і логікою Світлани. Я хотів би додати ще один аспект. От я уважно читав заяву Меркель, коли відбулися   ці терористичні акти в Парижі. І мені дуже  сподобався акцент, який вона зробила, тому вона зробила  акцент на цінностях. І базовий  взагалі меседж, який звучав, цей меседж формулювався однією  фразою – це "свобода сильніша за терор". Терор, який відбувається в світі, це, умовно кажучи, (умовно кажучи!) – це метод боротьби зла проти сучасних цивілізованих цінностей. Це метод боротьби певних сил світових, які з'явилися, проти того, що уособлюють сучасні європейські цінності взагалі, цивілізовані, цінності цивілізованого світу.

Тому, мені здається, до тієї схеми, яку запропонувала Світлана, ще треба додати оцей акцент, що терор – це метод боротьби проти сучасних європейських і в цілому світових цивілізаційних цінностей. І в такий спосіб потім прив'язавши терор до Росії, ми таким способом прив'язуємо до того, що Росія протистоїть так само цим сучасним цивілізаційним цінностям. Це один аспект, який я хотів сказати, що ми повинні  обов'язково включити момент ціннісний, і що терор – це метод боротьби проти цінностей.

А друге – це так обережно, акуратно, але обов'язково має бути мессидж про недопустимість "подвійних стандартів", тому що те, що ми бачимо зараз – це певний "перекіс", розумієте, певні "подвійні стандарти", коли те, що терористичні акти в Європі – це така велика увага, а коли терористичні акти, у тому числі, державний тероризм відбувається в Україні, воно якось друг друга……….. Тому в такій делікатній формі, в дипломатичній формі, але теза про недопустимість подвійних стандартів у боротьбі з тероризмом теж має бути включена.

Дякую.

(Мікрофон вимкнено)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Борис Іванович. Я думаю, що ми сьогодні от колективно зараз напрацювали. Ту як раз структуру, як мало виглядати оце звернення і тоді це могло допомагати навіть нашим представникам в ООН в Нью-Йорку так само як допомога, що є от там законодавча гілка влади, розбирається в подвійних стандартах, не сприймає цинічності світу, де цінності обмінюються на інтерес. Світлана.

 

ЗАЛІЩУК С.П.  ...питання порушити.

Шановні колеги, ми нещодавно стали членами Ради безпеки ООН. Я вважаю, що нам варто покликати Міністра закордонних справ для того, щоб він озвучив пріоритети на два роки, які ми будемо піднімати не тільки по відношенню до України – як ми там боремося за свої права, а загалом що стосується світу. Чому? Поясню, тому що нам так само як в рамках парламентської дипломатії дуже важливо посилювати ці пріоритети на всіх майданчиках, щоб ми сьогодні... Бо нам запитують колеги, я думаю, всіх запитують колеги в світі, так: що Україна збирається робити на цьому як член безпеки... Ради безпеки? І мені здається, вони не були достатнім чином ні артикульовані, ні складені, більше того, я пропоную, щоб ми покликали не лише міністра, але і громадські організації, які працюють по цьому питанню і Міжнародний центр перспективних досліджень. Я знаю, вони робили захід, де  виробляли... наша громадська рада попросити, щоб вони напрацювали і зараз означили ці тенденції. Нам дуже важливо бути в курсі і теж долучитися, можливо, до складання цих пріоритетів, які має Міністерство закордонних справ. Чи можемо ми тоді до наступного, одного з наступних комітетів включити це питання? Я ж про це і кажу. Давайте це зробимо і тоді залучимо громадські організації, які над цим працюють.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Тобто ми просимо в порядок денний наступного засідання Комітету включити питання...

 

ЗАЛІЩУК С.П. Інститут світової політики.

 

_______________. (Не чути)

 

ЗАЛІЩУК С.П. Давайте тоді поговоримо в рамках комітету про це і зробимо його публічним, запрошуємо громадські організації, аналітичні центри. Я думаю, це  важливо підняти.

 

_______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я би пропонувала, Світлана, не так, я би пропонувала: під твоїм керівництвом щоб провести окрему робочу нараду разом з представниками, ефективна діяльність України як непостійного члена 2016-2017 роки, пропозиції громадськості. Там є громадські організації, там є наш цей...

 

ЗАЛІЩУК С.П.  Я вже ж таки...

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Крім комітету... ну.

 

ЗАЛІЩУК С.П. Було б гарно, щоб прийшов міністр і доповів це комітету, і запросити засоби масової інформації. Я не пам'ятаю, чи був хоча б один публічний захід, де взагалі міністерство озвучило пріоритети роботи в рамках Ради безпеки України. Я не бачила цього. Мені здається, що це важливо як для українського  суспільства.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, пропоную тоді на наступний тиждень запросити міністра, Ну, у зв'язку з  цим, ви пригадуєте, що мені МВС обіцяло до кінця вересня подати реформу дипломатичної служби.

Вже наша громадська рада напрацювала свій варіант на 40 сторінок. І тому, мені здається, що реформи дипломатичної служби, це те, що мене тривожить і  те, що я вже … (Шум у залі) Ні, з цим питанням я… Хто за той? ………. Прийняли рішення. Хто за те, щоб викликати міністра і заслухати про…

Хто проти? Хто утримався? (Шум у залі)

Ну, не кажіть так! У нас було засідання спільне з комітетами за участі і Гройсмана, і всіх голів делегацій і так далі. Недавно. І в нас була участь міністра щодо мінських ….. далі.

Я хотіла ще поговорити таке питання, я бачу…….. зараз. Все-таки… Ну, ми тоді не піднімали жодного……..

Тобто лист пишемо. Ми ж проголосували, да? За те, що пишемо… (Шум у залі) Ініціювали у квітні про економізацію зовнішньої політики. Ми побачили битву між МЗС і Міністерством економіки, хто головний у цьому. Ми пам'ятаємо. І сьогодні ми ставили питання Міністерству економіки, чи в них є експертна стратегія, яку вони мали нам представити на початок вересня, за що боролася Ірина Степанівна. Дівчинка сказала…

Борис Іванович, що ви пропонуєте? Що робити зараз? Борис Іванович, я знаю, що є три моделі, як різні країни просувають там свої товари, експорт і так далі: одне через там, дійсно, є там МЗС, і вони мають економічні департаменти, інше – це торговельні представництва або, там,, як Американська торговельна… тобто йдуть палата, австрійська, і так далі. Тобто можна сісти, це питання, зробити робочу нараду з МЗС, з Мінекономіки, ви, члени комітету, і це проговорити. В контексті ширшого – стратегії тут і Угода про зону вільної торгівлі з Канадою, з Ізраїлем і так далі.

Друге – це оце відкриття центрів, що вони будуть робити, бізнес, ну от в такому ключі. Якщо ідея підтримується, давайте…

 

(Загальна дискусія)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, все! (Шум у залі)

 Колеги, хто за? Одноголосно.

Дуже дякую, у нас сьогодні було 12 питань в порядку денному ми з вами їх дуже оперативно вичерпали. Дякую. всім, колеги.