Діяльність Комітету

Міжпарламентські групи дружби

30 жовтня 2015, 15:46

Стенограма засідання Комітету 14.07.2015

СТЕНОГРАМА

засідання Комітету у закордонних справах 

від 14 липня 2015 року

Веде засідання Голова Комітету Г.М.ГОПКО

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Доброго дня, шановні колеги! У нас насправді дуже мало часу, оскільки нам треба хоча би два питання, які є на завтра в порядку денному, сьогодні розглянути. Також у нас є посол України в США Валерій Чалий, який зараз прийде для того щоб… він відлітає вже у Вашингтон, і з доброї волі вирішив дружити з комітетом, працювати на посилення. Зараз він підійде. Тому, можливо, поки вони підходять, якщо це, давайте, можливо, розглянемо перший проект закону, якщо немає заперечень. Немає.

Супрун Світлана Миколаївна. Можна, якщо…  Є Світлана Миколаївна?  Немає. І Ченцов Всеволод Валерійович? А, ви є. Я навіть не знаю, що зробити. Супрун, я бачу, добре.

По другому проекту Закону про ратифікацію фінансової угоди. Є Олександр Дмитрович Светелік, чудово.

Добрий день! Давайте тоді, будь ласка, якщо можна, ми з вас почнемо доповідь. 0041, поданий Президентом. Також Віталій Андрійович Кушніров. Чудово.

Так, сідайте туди, вмикайте мікрофон, щоб запис був.

 

СВЕТЕЛІК О.Д. Доброго дня! Ми представляємо проект Закону України про ратифікацію Кредитної угоди, Фінансової угоди (Газопровід Уренгой-Помари-Ужгород) (Проект  "Реконструкція, капітальний ремонт та технічне оснащення"). 

Проект  закона разработан Министерством энергетики на исполнении требований Закона Украины про международные договоры Украины  и порядка инициирования и подготовки реализации  проектов экономического и социального развития Украины, который… Хвилиночку, тільки зайшов.. Щось із горлом.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Можливо, Віталій Андрійович, ви можете поки що, якщо ви готові? Або…

 

СВЕТЕЛІК О.Д.  Я ще одну фразу скажу, а потім інші доповнять.

У нас проект закону ми погодили без  зауважень з Міністерством фінансів України, з Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Національної комісії, що здійснює державне регулювання. У нас були зауваження Міністерства закордонних справ України, які ми повністю врахували.

Нам цей проект, ратифікація цієї угоди потрібно для того, щоб ми отримали два кредитних ресурси на 150 мільйонів від Європейського банку реконструкції та розвитку та Європейського інвестиційного банку. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую.

Будь ласка, Віталій Андрійович. Можна обмежитися. Є в когось запитання?

 

КЛИМПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О. Досить жорсткі вимоги… Я правильно розумію, що там досить жорсткі вимоги до України, умови, при яких ми беремо цей кредит?

 

ЧЕНЦОВ В.В. Справа в тому, що… Стосовно цієї угоди з Європейським інвестиційним банком, ніяких політичних умов немає. Виключно вигідні економічні умови. Певні політичні вимоги стосувалися угоди з Європейським банком реконструкції та розвитку, але наразі це не є предметом цього закону.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Хто, колеги, за те, щоб підтримати? Одноголосно.

Колеги, я пропоную, можливо, дуже коротко, тому що він на завтра стоїть. Це займе дві хвилини.

Перший… порядок денний, Супрун Світлана Миколаївна, будь ласка, 0039.

Ви вільні, дякую. Мене просто…

 

СУПРУН С.М. Закон …...... для малих та середніх підприємств та компаній із середнім рівнем капіталізації розроблений відповідно до Закону "Про міжнародні договори" і в порядку, визначеному постановою Кабміну 1027.

Кредитор – Європейський інвестиційний банк, загальна сума позики – 400 мільйонів. Кошти будуть … Проект є повністю самоокупним. Кошти будуть надаватися малим та середнім підприємствам. І будуть спрямовані в першу чергу для впровадження енергоефективних проектів, також проектів соціально-економічного розвитку регіонів України в цілому. Закон було погоджено без зауважень з Міністерством економічного розвитку і торгівлі, Міністерством закордонних справ, Міністерством юстиції, Національним банком України, а також публічним акціонерним товариством "Державний експертно-імпортний банк України". Значить, ставка, під яку залучає Україна кредитні кошти, це плаваючий спред плюс Libor або Euribor, – в залежності від потреб позичальників у валюті, в якій будуть здійснюватися запозичення. Станом на 10.07 ставка Euribor становила 0,046 відсотків. Плаваючий спред максимум становить 1 відсоток.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, час, через який банк України…

 

СУПРУН С.М. Банк… Позичальником цього проекту, цих коштів є Міністерство фінансів України. Банк-агент, публічне акціонерне товариство "Укрексімбанк". "Укрексімбанк" має досвід роботи з такими проектами. Вони вже впроваджували проект розвитку експорту. Це були 2 проекти світу, які підтримувались Світовим банком. І в них, в принципі, напрацьована схема по реалізації таких проектів. І є людське і матеріальне забезпечення для реалізації, для виконання функцій агента.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, хтось має заперечення чи додаткові питання?

Хто за те, щоб підтримати? МЗС, я так думаю, теж "за".

Добре, колеги до нас прийшов посол України в США, але у нас є по Сенегалу 4, ні, 3 постанови. Чи може зараз МЗС три закони… От Мін'юст, сказати, ми проголосуємо, як то кажуть, якщо ви не заперечуєте, пакетом, да? Будь ласка.

 

ШОРСТКА Т.М.  Доброго дня, шановні депутати і члени комітету. До вашого розгляду пропонуються 3 ратифікаційних закони до договорів, укладених між Україною та Сенегалом. Це про правову допомогу у цивільних і кримінальних справах, про передачу засуджених осіб, про видачу правопорушників. Метою зазначених договорів і законів про ратифікації і створення правових механізмів для громадян і компетентних органів, співробітництво у наданні взаємної правової допомоги у цивільних справах, у визнанні виконання рішень, у здійсненні заходів про пошуки, арешти, конфіскації доходів, отриманих злочинних шляхом, про екстрадицію осіб для притягнення їх до кримінальної відповідальності або для приведення вироку до виконання, а також для можливості вирішення питань про передачу засуджених осіб до однієї чи іншої держави.

Зазначені закони потребують ратифікації відповідно до Закону "Про міжнародні договори" і як само передбачається в умовах договору. Ратифікація і реалізація зазначених договорів не потребує додаткових витрат з державного бюджету. Зазначені законопроекти вже були внесені на розгляд профільних комітетів у 2013 році і були підтримані. Враховуючи зазначене, прошу вас підтримати зазначені законопроекти і рекомендувати Верховній Раді їх прийняти за основу і в цілому.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую дуже.

Колеги, в когось є питання на уточнення? МЗС, я так розумію підтримує.

Добре, колеги, ставлю на голосування, щоб відразу три законопроекти подані Президентом на ратифікацію. Хто - "за"? Одноголосно. Рішення прийнято.

Колеги, будемо дякувати сьогодні за участь.

Зараз ми хотіли би провести трохи в закритому зустріч з послом України і членами комітету. Ми дуже перепрошуємо.

У нас ще було одне з питань на порядку денному - це законопроект Рабіновича щодо тимчасового обмеження права виїзду, ну, ми його, можливо, пізніше, зараз поговоримо з паном Чалим.

 

______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Давайте ми його завтра розглянемо.

 

КЛИМПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О.  (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре.

6 і 7, там декілька… Да, давайте на завтра перенесемо, бо ми не встигнемо, бо нам на третю треба повертатися в сесійну залу.

Все! Колеги, ми дуже перепрошуємо, але просто сьогодні через скорочений час…  Хто - "за", хто за таке рішення?

 

______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре. Тоді, можливо, ми розглянемо…  Ні, Валерія Олексійовича ми слухаємо. А попросимо представників по законопроекту Рабіновича залишитися. Через 20 хвилин ми продовжимо. Підійти, да, через 20 хвилин, коли ми проговоримо з послом України в США. Нормально?

Посла сюди. Будь ласка.   

Всім помічникам вийти, да. Ми дуже перепрошуємо, всіх помічників і це просимо… Будемо вдячні.

Колеги, як на самому початку ми говорили, до нас сьогодні, це нова традиція…  Ні, не нова, це вже друга традиція. До нас уже завітав посол України  в Сербії перед своїм від'їздом. Сьогодні у нас посол України в США – надзвичайно важлива країна, стратегічний партнер  України. Дуже добре, що тут також є  Іванна, яка є секретарем чи  членом…  першим заступником Міжпарламентської групи дружби "Україна-США". І я думаю, що нам дуже важливо було би сьогодні, хоч закону ще немає, МЗС цей закон… реформу дипслужби має нам представити завтра.

Тому, будь ласка,  Валерій, вам слово.

 

ЧАЛИЙ В.О. Дякую.

По-перше, дуже вдячний за те, що ви запросили. Не секрет, що це була спільна ініціатива, яка  виникла досить  давно. Більше того, я думаю, що ви знаєте, що це  могло відбутися ще до указу  Президента в п'ятницю. Просто по технічним причинам комітету не було. Ну тобто таким чином я думаю, що є зараз в реформі мабуть дискусія стосовно ролі комітету, парламенту, зовнішньополітичної діяльності. Ну от таким чином де-факто я і продовжу.

Очевидно, що… я думаю, що це буде абсолютно новий етап. І те. Що в Сполучених Штатах    є така традиція – більше залученості конгресу до підтримки кандидатур…перспективі змінами…

 

______________.  (Не чути)

 

 ЧАЛИЙ В.О. Очевидно. У нас модель трошки  інша.

 Але  я готовий, я думаю, так як часу обмаль, я можу відповісти на ті питання, які  є у вас. Дуже коротко скажу, які  зараз пріоритети і ситуація.

Насправді, завдання, які визначені Президентом, мені вони дуже щільно  пов'язані з двома блоками питань. Перше, це протидія агресії Росії і весь комплекс питань підтримки міжнародної спільноти, де Сполучені Штати відіграють на сьогодні, я все-таки думаю, ключову роль з точки зору підтримки єдності Євросоюзу, з точки зору  загальної трансатлантичної єдності, фінансова допомога,  економічна допомога і допомога військово-технічного співробітництва.

Ясно, що роль Сполучених Штатів для того, щоб виділені були кредити для підтримки фінансової стабільності, вона критично важлива. Два  мільярди кредитних гарантій і мільярд, який ми очікуємо, 450 мільйонів виділених і ще 500 розглядається, це…  і підтримка  в Міжнароднім валютнім фонді, це, звичайно, така величезна робота. І було б питання, без якого було б дуже важко уявити результативні рішення.

Але при цьому, ви знаєте, частина  мирного плану, процесу – це переговорний  формат. Зараз він більше відбувається з європейцями, і, очевидно, завжди для нас включення  Сполучених Штатів було дуже важливим. І не з-за нашого там бажання чи небажання, цього зараз не відбувається так, як нам хотілось би, але уже сьогодні залученість Сполучених Штатів набагато більша, ніж було раніше. І я бачу одним із завдань, дійсно, якщо так коротко сказати, щоб Сполучені Штати як потужний світовий гравець були більш, у фокусі уваги тримав Україну і був залучений тут більше, а, відповідно, наше… і інвестори, як це не дивно звучить, саме інвестори, і наші економічні агенти, і наші  політичні представники більше були в Сполучених Штатах. Тобто зараз це, як це мені здається, ми втрачаємо дещо цей фокус уваги. Це один з викликів, які може бути на фоні Сирії, на фоні ІГІЛ, на фоні Греції. Тобто трохи втрачаємо.

Другий комплекс питань – це допомога в проведенні реформ. Очевидно, що без внутрішньої такої серйозної підтримки, без того, щоб слова з ділами не розходилися, без взаємодії всіх у країні, буде дуже складно далі тримати таку підтримку. Тобто я вважаю своїм основним завданням, в мене є певний досвід в попередні "буремні роки", довіра – це саме важливе. Тобто  довіра – те, що можна втратити, довіра до країни, довіра до народу і довіра є… Довіра до політикуму, довіра до рішень, дій – це те, що Сполучені Штати будуть уважно дивитися. Вони знають ситуацію до нюансів, дуже глибоко, в них є всі ці можливості. Тому якщо ми це втратимо або не підсилимо, я буду вважати, що це буде не використана абсолютно можливість.

І, очевидно, що там абсолютно  була  справедлива критика про те, що потрібен посол. Але потрібен не тільки посол. От пан міністр Тарасюк знає дуже добре, що крім посла, треба ще підтримка вищого політичного керівництва. І, ну, принаймні щоби підтримували, а не було створено якихось там складностей. Тому, звичайно, це тільки взаємодія з керівництвом країни, взаємодія з парламентом, взаємодія з комітетами профільними, в першу чергу вашим, можна досягати якогось результату.

Кілька моментів, які там в Сполучених Штатах. Я вважаю, що трошки, ну, такі завищені очікування зразу, що приїде один посол і зразу все зміниться. Але, дійсно, я буду підсилювати команду там. я роблю те, що в МЗС зараз не робили. Складний  період, фінансовий складний, і якість дипломатичної служби, це правда, вона понизилась за останні роки. Тому я спробую залучити людей з інших структур із державного, з недержавного сектору, які, дійсно, вільно володіють не тільки мовою, а ленгвіч*****. Тобто, які розуміють як спілкуватись там у Вашингтоні. І, очевидно, що це має бути. Може, ви бачили хтось, що у вихідні я там інтерв'ю давав " Дзеркалу тижня". Там багато всього розписано. Про боєголовки також. Тобто, це я можу відповісти. Да, але я казав про інше, що у нас потрібно там підтримувати постійний зв'язок з конгресом. Не так, що там 10 …….. і там плюс десять іще … А просто тримати у фокусі уваги десятки конгресменів, сенаторів. Тобто це величезна робота, яка потребує і людських ресурсів відповідних, і зовсім іншого підходу.

І публічність. Тобто там основна претензія була до того, що недостатньо представлена Україна публічно. І тут ресурс є дуже великий в комітеті. Я відразу хочу сказати, що я розраховую на цю взаємодію, на цей ресурс. На місці це складніше. Але діаспора, вона зараз очікує. Я думаю, що ми скоординуємо активніше цю роботу. У нас в Вашингтоні немає ні культурного центру,  не, реально, тільки віртуальний. У нас немає координації, яка є в наших, наприклад, сусідів поляків. Там зовсім інший підхід, зовсім інший рівень координації, взаємодії і так ділі.

Є питання, дуже коротко, я вважаю, їх важливими. 25 відсотків падіння товарообігу. У нас з 1 серпня 3800 позицій по нереалізованій системі преференцій, які не використовуються. У нас 9 антидемпінгових процесів. І деякі наші структури, бізнес зараз там витісняються. Але одночасно і російські зараз втрачають можливість. Тому експереорієнтацію ринків з Росією, треба шукати нішу в Америці. Це складне завдання.

Але я трохи вже цей час використав для того, щоб провести консультації. Я скажу, що є. Якщо працювати серйозно...  Очевидно, питання, яке всіх хвилюють, я можу на нього відповісти, там про зброю, про ті речі, які  можна очікувати.

Тому я скажу, що це неможливо там просто одній людині зразу змінити ситуацію. Але якщо… я готовий до того щоби зробити посольство координаційним таким центром серйозним для того, щоби при підтримці,  я розраховую, і Президента, і в мене за цей інтенсивний півтора року така взаємодія відбувалась на різних рівнях, тобто я розраховую, що це допоможе там зробити все-таки більші такі кроки, ніж як би хтось був, який просто зайшов там з одного посольства в інше.

Тому дякую ще раз. І готовий відповісти на ваші питання.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, пане Валерію.

Борис Іванович.

 

ТАРАСЮК Б.І. Я перш за все хотів привітати Президента з дуже правильним вибором посла, кандидатури на посла у Сполучених Штатах Америки. Хотів би висловити також вдячність Валерію Чалому за те, що він зголосився прийти до нас, знаючи  про те, що такі плани у нього були давно прийти в комітет.

А  тепер я хотів би, Валерій Олексійович, поставити два запитання.

Перше. Як ви бачите перспективи залучення Сполучених Штатів Америки до формату переговорів щодо мирного врегулювання і припинення російської агресії?

Друге питання. Ви вже частково відповіли на нього, відносно кадрової ситуації в посольстві. Я так розумію, що ви знаєте цю ситуацію і маєте бачення того, як її покращити. А щодо фінансової ситуації, в якому перебуває посольство. Чи достатньо коштів? Чи ви вважаєте, потрібна якась допомога?

І останнє. Я уважно прочитав вашу статтю, яка дає уявлення про те, які ваші плани на майбутнє в якості посла в Сполучених Штатах.  Хочу єдине сказати,  що боєголовок у нас було ядерних до… міжконтинентальних балістичних ракет 1940. 1940, це не рахуючи боєголовки до тактичної ядерної зброї. А в цілому я  радий за нашу країну, що така  людина буде послом. Дякую.

 

ЧАЛИЙ В.О.  Дякую, Борис Іванович.

Стосовно залучення  до Мирного плану. Зараз… ну у нас закрита розмова, да? Відносно…. У нас є  зараз…  Ні, якраз …. Людина, яка залучена до процесу. Нема проблем. Перше. Очевидно, що зараз ми не говоримо там "женевський формат", повернення. Женевський формат був в певній ситуації.

Зараз є… що з'явилося? Зараз є прямий діалог Росія- Сполучені Штати на рівні Красін, Нуланд. Не  Кері, а Нуланд. Тобто і в цьому форматі є пряме спілкування. І зараз є і, думаю, буде більше замученість, ну так скажемо, американських експертів. Вона вже є в форматі нормандському. Скоріше, не нормандському, а більше в тристоронній контактній групі.

Крім того,  перед рішеннями ключовими на момент, коли  Канцлер Німеччини поїхала до Президента Сполучених Штатів, ця позиція вже координується і в ЄС, і спільно з Сполученими Штатами. Тобто напряму Сполучені Штати не залучаються до цих переговорів, але вони там присутні. Вони там присутні, вони точно знають цю ситуацію, яка відбувається. Ну і в принципі ми також взаємодіємо  зі всіма сторонами.

Чи буде це… я думаю, що було би правильно, щоби інституційно це оформилось на якомусь етапі.  І я думаю, що це можливо. В будь-якому разі нам потрібен результат.  Але Росія, наскільки ми розуміємо, хоче просто прямого діалогу Сполучені Штати-Росія. Тобто для вирішення питання України. ну, такий формат, відверто кажучи, він може бути тільки, якщо питання України не буде вирішуватись за рахунок України. Це ми наголошуємо постійно нашим партерам Сполученим Штатам. І вони в принципі таку позицію тримають, щоб не було такого випадку.

Тому от, де ми знаходимось сьогодні. А чи буде на якомусь етапі на найвищому рівні зустріч, де будуть задіяні вже представники США, покаже час. Я думаю, що це абсолютно реально.

Коротко про друге питання, про кадрове забезпечення. Я скажу так, на мій погляд, все-таки критика, ну, там послів деяких, вона і справедлива і не дуже. Тому що дуже багато факторів чинників. Змінилася ситуація, змінились вимоги.

Стосовно посольств, то насправді зараз, на мій погляд, якраз в посольствах ще якось так по ротації там сконцентрований ряд успішних дипломатів. Зокрема в Сполучених Штатах  от на рівні радників-посланників, я вважаю, що досить потужна команда. Просто Брисюк  закінчує там роботу. Є сильний радник- посланник  по фінансовим питанням. Але це треба, щоби вся машина працювала. А там, ну, так ми зараз говоримо, тобто люди, які раніше почали  працювати, особливо на рівні середньої ланки, вони, скажемо, не завжди відчувають пульс, що відбулося в країні. Вони не відчули, багато з них не відчули, що відбувалось в країні останній рік назад. І, це правда, є випадки, коли ще знаходяться в парадигмі там взаємовідносин з Росією, і дещо інших, ніж сьогодні. Ну, таких людей за підтримки і міністра,  уже за цей час вони вже приїхали з Посольства США, повернулись в Україну. Так що тепер у мене є питання, два питання, підсилити, ну, в принципі нормальну команду, яка можу працювати.

 Але зараз іде скорочення. Ви знаєте, що нас, це завтра міністр  Павло Анатолійович Клімкін, я думаю, буде розказувати. Це не моє питання  сьогодні. Але є Міністерство фінансів, я відверто скажу,  я з міністром говорив, ну просто вважають, що , наприклад, в Африці нам посольства не потрібні. Тобто одне посольство, і все.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. (Не чути)

 

ЧАЛИЙ В.О.  Але в Африці…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. …не МЗС, і не Мінекономіки. Міністерство фінансів.

 

ЧАЛИЙ В.О.  В Африці якраз уже ця реформа пішла. Створені так звані хаби. 5 посольств, 5 послів працюють там, де на них від 3 до 8 приходиться країн. Але ну нормальна схема. І в Африці мабуть по-іншому  й не можна працювати, ніж представництвом дипломатичним.

В Європі, можливо, в Європі, я думаю, що прийдеться все-таки  піти на те,  що деякі посольства будуть очолювати…. ну  тимчасові повірені, рівня …. Послів. Деякі може навіть… хоча я думаю, що це крайній вже  варіант, що ви там  десь призупинена така діяльність і по сумісництву вже працювали в цих країнах. Але я… ми потребуємо разом в міністерстві потребуємо такої підтримки вашої, що все-таки набагато складніше потім  відновлювати. І зараз … по Сполученим Штатам зараз вже відбулося скорочення досить суттєве, я цифри не буду називати, там 8 чи 9 посад і зараз ще стільки ж планується скоротити. Тобто зараз немає в  посольствах те, що було раніше колись: водій, повар, там… завгосп і все, а от це всі, хто обслуговував, всі скорочуються. Автомобілі всі оренда закінчується, вони віддаються. Ті автомобілі, які є, завдання - продати їх. Тобто якщо в посольстві Сполучених Штатів їх було 26, то зараз буде от як я приїду швидко, 6. А потім ми…  два питання.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Нам дуже цікаво, як вирішується… (Не чути) Тому що наш комітет зокрема і сказав, що… І ми хотіли навіть в цьому. Я, наприклад, …….. 200 мільйонів на збільшення інформаційних кампаній за кордоном з реорганізації вугільних шахт.  Чи якось там воно називалось. Ну зараз наше одне  з завдань навіть з тих же 6 мільярдів незаплачених Коломойським, один мільярд на дипслужбу було б прекрасно.  Тому ми готові як комітет разом з іншими й далі просувати…

 

ЧАЛИЙ В.О.  Перше. Не допустити того, щоб в нас були заборгованості по внескам міжнародної організації. Не повинно бути так, що це питання розглядається на РНБО, особливо важливо. Ми там в СНД майже не платимо, а от в інших є там витрати.

Друге. З приводу… Технічне питання, але я вас прошу звернути потім на нього увагу. Коли прийняли зміни і от таку можливість дипломатам там провозити безмитно автомобіль в Україну зняли, то тепер вийшло так, що дипломат взагалі не мотивований мати автомобіль, де він може його використовувати, в тому числі в службових цілях. Чому? Тому що, ну йому не вигідно абсолютно потім втрачати.

Тому треба знайти якусь модель, при якій будь-який дипломат не буде це використовувати як якийсь заробіток, а притому він може нормально розуміти, що він може в умовах економії державних ресурсів якось використовувати вже свої можливості.

І третє питання. Ну, не повинно бути… Ну це технічне питання, це не до вас скоріше. Коли виникає заборгованість там просто по зарплатам, по всьому, то для дипломата відрядження – це дещо інше, ніж тут всередині країни.

Але при тому я скажу, що все рівно ситуація за кордоном для дипломатів набагато краща, ніж в центральному апараті. Тому в принципі говорити, що у всій нашій зовнішньополітичній службі от катастрофа, а у всіх краще, це неправда абсолютно. Ну це треба, звичайно, баланс. Але якщо ми хочемо, дійсно, якщо б людина… У нас сьогодні зарплати там дипломатів вони найнижчі по Європі, нижчі Молдови, тобто ми тут внизу знаходимося.  Так що там всі витрати, які зараз ідуть, телефони там, всі інші, це все лягає якраз на дипломатів.

Іще один там в реформі варіант підвищення відповідальності кожного. Тобто якщо зараз держава постійно от квартири винаймає і так далі, то зараз, можливо, це буде відповідальність як експеримент на конкретних дипломатах, які вже будуть, ну менше мати грошей, але будуть більш відповідальними, якось шукати ці можливості.

Але це все технічні питання. Головне… Головне питання – загальне. Потрібно, щоби принаймні при скороченні бюджету, ну не сприймалась дипломатична служба, там робота, що це по остаточному принципу. Тому що це…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. …скорочення… Мені здається, у нас війна, у нас один хороший дипломат - це майже стотисячна армія, якщо він буде працювати на державу. Тому нам треба збільшувати армію зовнішньополітичного відомства чи як сказати, служби, потенціал. А не скорочувати і тішитися, що цей...

 

_______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Та це просто нонсенс.

Колеги, у кого ще запитання є, будь ласка?  Але Валерію ……… через 10 хвилин…

 

ЧАЛИЙ В.О.  Я думаю, що можна чи?

 

КЛИМПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О. Ну, це, власне, не питання, це, можливо, там таке побажання, що, коли ви вже, пане Валерію, приїдете туди і, дійсно, ми розуміємо, що відбувається якась кількість достатньо хаотичних візитів парламентарів до, ну, до різних країн, в тому числі до Сполучених Штатів. При чому там паралельно подекуди там знаходяться по кілька делегацій з різних причин, тобто на запрошення різних там організацій чи окремих конгресменів, чи, ну організацій і окремих осіб. І, звичайно, нам би хотілось, щоби, можливо, з вашою присутністю там, ми як представники групи тої дружби, яку ми тут сформували в парламенті, вибудували її, ту роботу з американським конгресом трохи системніше. У нас є кілька там побажань і напрацювань, ми розділили на кілька основних напрямків роботу цієї групи. І готові були би, скажімо, такими напрямками і поділити і групу на те, щоби відповідно планувати візити. І ми дуже розраховуємо на те, що це буде в такій співпраці з посольством. Не те, щоб там посольство має все для нас робити, але я думаю, що це буде набагато ефективніше, коли ви будете розуміти куди краще, де провисає якась проблема, да, де провисає, де потрібно комусь додаткових якихось аргументів, які там не отримані від української сторони з тих чи інших причин. Чи якраз пішла якась там інша хвиля. Тому дуже надіюся, що така можливість у нас буде. Я шкодую, що наші… Ну, скоординувати цю діяльність. Я шкодую, що колеги, які є співголовами групи-дружби, вони теж пішли на свої комітети. Один з них є головою комітету, а другий просто на засідання свого комітету. Тому вони не могли долучитися.

Але, якщо ми вам просто з вашого дозволу надішлемо це в електронному форматі те, що ми вже розробили і маємо  план дій, ну, який ми там собі бачимо як можливий, і тоді вже в координації нам, якщо визначити конкретну особу, з ким мати справу і робити це.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую, Іванно. І я ще до цього… (Не чути)

 

ЗАЛІЩУК С.П. Я теж приєднуюсь до всіх привітань. Знаю вас в роботі, тому дуже рада, що ви є послом.

В мене є практичне прохання насправді. Дуже часто в Україну приїжджають високого рівня гості американські, і ми з ними з усіма маємо можливість зустрічатися. Я прошу про те, щоб був якийсь контакт для оперативної можливості від вас порад і пропозицій щодо переговорних пунктів з такими високими гостями. Ми  зустрічались і з Самантою Пауєр, і з Вікторією Нуланд і так далі. І дуже часто, наприклад, так трапляється іноді, що від Міністерства закордонних справ, ми от з Ганною їздили в Відень, нам надали довідку за статусом минулого року, тобто ще до виборів до Європарламенту, тобто у нас була довідка і пропозиції до ведення переговорів, а ми там зустрічалися з МЗС, з парламентарями, з керівником групи дружби Австрії-України і так далі.

Тому прохання, просто я не знаю чи зручно це буде вам, можливо, комусь з ваших колег, щоб була можливість просто зателефонувати, якщо треба, по скайпу, по вайберу написати особисто листа і отримати достатньо оперативно, що є там ключові пункти на які варто натиснути, які важливі з цією чи іншою особою. Я зараз не говорю, що це буде кожного разу як ми тут зустрічаємося, але є зустрічі    досить високого рівня, де це буде дуже-дуже корисно  для нас. Тому таке прохання.

 

ЧАЛИЙ В.О. Я, починаючи… В принципі це звичайна проблема координації  координації… тепер я уже на себе беру в своїй минулій посаді і в МЗС, тому що це має тут відбуватися також. Але я думаю, що через центральний апарат і можливо напряму я записав це робити.

Друге. Стосовно планів дій, і це дуже добре, якщо буде планування певне. Якщо ми будем знати, що плануються такі от поїздки, візити. Це дуже важливо, щоб також спланувати далі. І  визначити… Ну я думаю, що зараз я попрошу   Оксану Ростиславівну Шуляр, яка тут присутня, яка погоджена Президентом України також працювати в посольстві в Сполучених Штатах.

Дякую, Борисе Івановичу, за школу велику роботи. І я попрошу...

 

ТАРАСЮК Б.І.  (Не чути)

 

ЧАЛИЙ В.О. Ви запишіть тоді собі. Запишіть по цьому питанню.

Стосовно групи дружби, дійсно,  це треба подивитись, щоби працювати більш  системно.  Стосовно… ну це із тих питань, які зараз задали… Я хочу пару питань, які у нас в перспективі.  Зараз ми хочемо… ви знаєте, День    незалежності в Сполучених Штатах в посольстві святкується зазвичай трохи пізніше, ніж в Києві. Це десь 7-10 вересня, десь ці дні. І ми плануємо дещо змінити формат, не просто  вареники і навіть вишиванки, а якщо нам вдасться, ми попробуєм домовитися, ми провели попередні переговори,  провести закритий показ фільму, який зроблений  по дуже серйозним стандартам, голлівудським, це "…………." І може хтось бачив його  версію  попередню "…………….". Але зараз вони віддані права ………, тобто вони подаються на "Оскар", на Венеційський фестиваль. Нам… попробуєм зробити  закритий…

Це фільм, який показує дуже якісно всі події, починаючи з Майдану і завершуючи анексією й окупацією Криму. Але дуже такий… там політики немає. Там взагалі немає політики, там є люди, там є  Україна, сильна Україна, потенційно сильна і народ український, який, ну мають поважати. Тому що там ще в Вашингтоні теж, поборотись треба за увагу. І тому, якщо буде можливість, час, то я вже зараз, ну всі ми запрошення  прийшлемо, запрошую доєднатись до цього якраз Дня незалежності у Вашингтоні.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Оскільки ще є питання, з 14-ї, будь ласка, ………. боротися за увагу у Вашингтоні і…

 

ЛУЦЕНКО І.С. В мене в контексті того, що сказала Ганна Миколаївна. Я би хотіла, щоб ви штрихами  як би свою думку висказали. Чи можливі якісь напрацьовані вами кроки заплановані?

Стосовно двох питань. Не тільки як поборотися за Україну, а як все-таки поборотися за те, щоб Росія була засуджена в контексті: організація трибуналу по Боїнгу, 5 країн, Рада безпеки. Яким чином буде питання це продавлюватися, для того, щоб цей трибунал відбувся? Перше. І друге. В контексті арешту майна по справі ЮКОСу по території Європи. І я думаю, що така ситуація буде також підніматися в Сполучених Штатах Америки. Ваше бачення, як ви будете, ну спів… як буде посольство працювати по цих двох напрямках?

Я так думаю, що арешт майна по ЮКОСу, можливо, мав би стосуватися і України. В даному випадку ваша робота – це переконати Сполучені Штати Росію засудити, щоб перестали її боятися, що з нею не можна зв'язуватись. От якось в цьому контексті.

 

ЧАЛИЙ В.О. В цьому контексті подано зараз… Ви знаєте, Україна разом з Бельгією, Нідерландами, Австралією, Малайзією подала зараз такий, питання буде розглядатись. Росія вже заявила позицію жорстку. Але ця позиція свідчить про слабкість, на мій погляд.

Я думаю, що тут є абсолютно всі шанси. Заява чинників офіційних російських, що такого не було ніколи, ні Локкербі, ні в інших випадках, це частково правда. Але було вбивство Прем'єр-міністра Лівану, де такий трибунал був. Тому все це можливо. Це представництво в Нью-Йорку. До речі, у Вашингтоні… це не тільки Америка, це не тільки Вашингтон. Це я теж хочу також зазначити. Тобто це і генконсульство в Сан-Франциско, Чикаго, Нью-Йорк, почетні консули і так далі. І от цієї роботи, куди їздять депутати? Вони їздять тільки, ну, вибачте, що я вже  так кажу, Вашингтон, Нью-Йорк, а Америка величезна. Тобто там є штати, які входять в тридцятку ВВП, в двадцятку ВВП світу. Тобто окремо вони входять.

Тому я перескочу на іншу тему. По ЮКОСу я не буду зараз говорити, я не знаю, який тут прямий зв'язок наш може бути з точки зору справ. Але те, що там, насправді, через посольство чи справа Лазаренко далі йдуть, там зараз ідуть питання…

(Шум у залі)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. (Не чути)

 

ЛУЦЕНКО І.С. Ну, тобто дуже розумно сказано: п'ять як би невеликих країн пробують все-таки наказати Росію. Це буде дуже показово, правда ж? Малайзія, Нідерланди, Україна… по трибуналу. Це буде надзвичайно на світовому рівні в Організації Об'єднаних Націй, якщо вдасться переконати голосуванням всю асамблею, це просто надзвичайно важливо. Що малі країни можуть боротися з монстрами.

 

ЧАЛИЙ В.О. Я думаю, що зараз в Міністерстві закордонних справ ця робота ведеться. Ви можете ще і уточнити і в міністра, буде така можливість.

Другий момент, я думаю, що у нас там маса ще питань, які не знайшли такої активної підтримки, і миро творчість, і яким чином закрити кордон. Це пріоритет – закрити кордон з Росією від постачання зброї, найманців. І буде саміт у вересні, наприкінці вересня, ініційований президентом Сполучених Штатів по миротворчості. Я думаю, планується зараз … Президента України на Генасамблеї. Тобто всі ці питання будуть готуватися, будуть дуже активно підніматися там.

Ну, і, очевидно, що завдання є і ті, що звучать постійно в ефірі – підсилення оборонних можливостей держави, не говорячи дуже багато про це, я одне зрозумів, що я вже за цей час, ну, не секрет, що було зрозуміло, що таке може призначення відбутися, тому я вже займався цим питанням. Я вважаю, що ми не використовуємо всіх можливостей, тільки піднімаючи питання на найвищий рівень. Виявляється, є маса можливостей отримувати ті ж самі дрони, безпілотники в інший спосіб. Тому в мене розуміння це є. Не буду забігати вперед, але мені здається, що це абсолютно реальне завдання. Ми його рік не могли вирішити. І тільки зараз я зрозумів, що там треба на місці просто по-іншому це робити. Тому взаємодія ця буде. Я сподіваюся, що ми тут досягнемо певних результатів.

 

КЛИМПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О. До речі, зараз в Україну вперше приїхала …………… …саме передачею технологій, передачею військових технологій. ……… і вони хочуть з'ясувати, я вже сказала, що ми ………… вашою допомогою, хочуть з'ясувати………. Міністерства оборони…………. треба мати справу. І для………. зараз важливо, щоб Україна пройшла………. сертифікацію на те, що …….. в Україні є налагоджені механізми, як приймати……….. відповідно забезпечити там діяльність та використання……………………………..

 

ЧАЛИЙ В.О. Ситуація набагато краща. І заступник міністра Долгов спеціально призначений для цього. І другий момент, рівень довіри стосовно збереження секретних технологій і взаємодії в цій сфері підвищився. Але його треба дійсно ще…

 

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякуємо, пан Валерій, просто вам реально вже треба поспішати, бо сказали, що ви до 10… Ні, колеги, почекайте, у нас по Ірландії, міністр закордонних справ. Треба з'ясувати. Дякую Іванні за цей пункт. Тут дуже важливе відновлення ВПК українського завдяки технологіям США і всім компаніям.

Вам – хай Бог вас береже.

 

ЧАЛИЙ В.О.  Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так само Оксані. Вам натхнення, посилення, хай Бог помагає. Колеги…

 

КЛИМПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О.  І розраховуйте на нас.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Колеги, тут ще така річ. В п'ятницю, оскільки в четвер ніхто не може, в п'ятницю на 9 ранку, перед засіданням. Оскільки там все одно ці запитання, зустрітися з міністром закордонних справ Ірландії.

Яке, завтра? Завтра його немає.

 

_______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. У 9 п'ятницю, 17-е. будь ласка, прийдіть. Це дуже важливо, з Ірландією і так далі. Все, я тоді… Тоді погоджуємо: у п'ятницю з міністром закордонних справ Ірландії на 9-у ранку. Хто може, будь ласка, приходьте. Все! В п'ятницю, 9-а ранку.

Колеги, ми не встигнемо вже… На жаль, ми питання… Ми розглянули  п'ять питань сьогодні плюс посла, а останнє питання по паспортам, Рабиновича, ми вже не встигаємо, закордонним. Все!