Головна > Текстові публікації > Комітетські слухання

Діяльність Комітету

Міжпарламентські групи дружби

12 жовтня 2015, 14:11

Комітетські слухання на тему: "Формування стратегії захисту національних інтересів України в частині протидії актам агресії, анексії Автономної Республіки Крим, іншим злочинам Російської Федерації, спрямованим проти України"

Про проведення комітетських слухань на тему: "Формування стратегії захисту національних інтересів України в частині протидії актам агресії, анексії Автономної Республіки Крим, іншим злочинам Російської Федерації, спрямованим проти України"

 

Комітет у закордонних справах провів слухання на тему: "Формування стратегії захисту національних інтересів України в частині протидії актам агресії, анексії Автономної Республіки Крим, іншим злочинам Російської Федерації, спрямованим проти України"

У слуханнях, які відбулися 15 квітня, взяли участь народні депутати України та представники Центральних органів виконавчої влади України, а саме, Міністерства закордонних справ, Міністерства внутрішніх справ, Міністерства юстиції, Міністерства фінансів, Генпрокуратури, Фонду державного майна, а також громадські організації та науковці.

 В ході слухань учасники  відзначили, що основним завданням України сьогодні є формування стратегії з метою вжиття заходів на національному та міжнародному рівнях для юридичного визнання вчинених Росією агресії та інших злочинів спрямованих проти України.

Під час комітетських слухань учасники всебічно обговорили питання  подальших кроків України задля покарання агресора та відшкодування збитків на користь нашої держави. Адже російська агресія і окупація засуджена не лише Україною, а й світовим співтовариством. Зокрема, Організація Об’єднаних Націй, Рада Європи, ОБСЄ, Європейський Союз теж висловили негативне ставлення до агресії збоку Російської Федерації і підтримали територіальну цілісність України.

Також учасники комітетських слухань наголосили на необхідності активних дій з боку України для забезпечення її інтересів. Визначне місце в цьому процесі посідає юридична складова, яка має здійснюватися узгоджено з іншими заходами військового, політичного, дипломатичного, економічного характеру  як на національному, так і на міжнародному рівнях. Припинення агресії, забезпечення гарантій її непоновлення, матеріальне відшкодування заподіяної в результаті її скоєння шкоди і є основною метою заходів, які мають застосовуватися Україною та іншими державами світу.

Окрім того, підкреслювалося, що сьогодні  нормативно правові акти України щодо тимчасово окупованих територій, запровадження санкцій,  Кримінальний, Цивільний та Кримінально-процесуальний кодекси потребують внесення змін з метою розширення можливостей уряду, дипломатичної служби і правоохоронних органів, що дозволить притягти країну-агресора до міжнародно-правової відповідальності (включно із відшкодуванням шкоди, завданої агресією і окупацією), а також посадових осіб РФ, винних у вчиненні агресії, до індивідуальної кримінальної відповідальності.

             За підсумками комітетських слухань Комітет у закордонних справах має затвердити рекомендації, які стосуватимуться необхідних змін до національного законодавства та можливості створення єдиного координаційного органу з зазначених питань. Ці кроки, на думку учасників слухань, наблизять Україну до формування єдиної стратегії з метою досягнення ефективності у сфері захисту національних інтересів в умовах російської агресії. 

 

            На засіданні Комітету 3 червня 2015 року (Протокол №28) були затверджені Рекомендації комітетських слухань на тему: : "Формування стратегії захисту національних інтересів України в частині протидії актам агресії, анексії Автономної Республіки Крим, іншим злочинам Російської Федерації, спрямованим проти України".

 

 

Затверджені 3 червня 2015 року

РЕКОМЕНДАЦІЇ

комітетських слухань

«Формування стратегії захисту національних інтересів України в частині протидії актам агресії, анексії Автономної  Республіки Крим, іншим злочинам Російської Федерації, спрямованим проти України»

15 квітня 2015 року Комітет Верховної Ради України у закордонних справах провів комітетські слухання з питання формування стратегії захисту національних інтересів України в частині протидії актам агресії, анексії АРК, іншим злочинам РФ, спрямованими проти України. У слуханнях взяли участь народні депутати України, представники міністерств і відомств, наукових кіл, неурядових організацій, українських та іноземних ЗМІ, представники іноземних дипломатичних установ, акредитованих в Україні.

Учасники комітетських слухань проаналізували діяльність органів державної влади, зокрема – Міністерства юстиції України, МЗС України та Генеральної прокуратури України щодо заходів, вжитих з метою  досягнення міжнародно-правового визнання факту скоєння Російською Федерацією злочинів проти України. Позитивно відзначивши інформацію представників Уряду стосовно того, що від самого початку агресії та незаконної окупації АР Крим і м.Севастополь (лютий 2014 року) офіційною Україною докладаються послідовні зусилля з метою доведення до іноземної спільноти, зовнішньополітичних відомств, міжнародних організацій, ЗМІ правди про ситуацію в Україні і дії Кремля щодо нашої держави та просувається відповідна міжнародно-правова кваліфікація таких дій, разом з тим учасники слухань зауважили на необхідності продовження та подальшого розширення роботи у цьому напрямку.

 На всіх етапах цієї роботи пріоритетні кроки зосереджувалися на використанні потенціалу провідних міжнародних універсальних і регіональних організацій – ООН, ЮНЕСКО, ЄС, ОБСЄ, Ради Європи, НАТО та ін. Станом на сьогодні, завдяки проведеній роботі, тези про незаконність минулорічного референдуму в АР Крим та м.Севастополі, невизнання самопроголошеної «Республіки Крим», неправомірність її входження до складу Російської Федерації, організаційну, матеріально-технічну та фінансову підтримку Росією терористичних угруповань «ДНР» та «ЛНР», безпосередню участь підрозділів Збройних Сил Російської Федерації у конфлікті на Донбасі та інші важливі для України аспекти протиправних діянь Росії знайшли відображення у численних документах статутних та експертних органів міжнародних організацій.

Учасниками слухань відзначено, що Україні вдалося забезпечити єдність у позиції Європейського Союзу на підтримку територіальної цілісності, суверенітету і незалежності України, включаючи надання практичної допомоги нашій державі у контексті протидії російській агресії. Свідченням цього стало, зокрема, те, що протягом 2014 року – першого кварталу 2015 року Європейська Рада, Рада ЄС у закордонних справах та Європейський Парламент ухвалили безпрецедентну кількість висновків та резолюцій на підтримку України.

Під час слухань було розглянуто ситуацію із проведенням внутрішньо-правових процедур юридичного визнання факту скоєння Російською Федерацією агресивних дій проти України. Виступаючі звернули увагу на недостатню увагу суб’єктів законодавчої ініціативи до проблем тимчасово окупованої Автономної Республіки Крим та м. Севастополь, громадян України, що залишилися на окупованій території, включаючи й кримськотатарський народ, забезпечення прав вимушених переселенців тощо. Як негативну тенденцію було відмічено відсутність достатньої роботи Генеральної прокуратури України, Міністерства юстиції України та Міністерства внутрішніх справ України з документування злочинів та порушень прав людей в окупованому Криму.

Учасники слухань обговорили ситуацію, пов’язану із діями України щодо юридичного оформлення матеріальних збитків, яких зазнала наша держава у результаті ворожих дій Російської Федерації.

Як позитив присутні відзначили подання Україною до Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ), як міжнародної юрисдикційної установи, позовних заяв – Україна проти Росії I, ІІ і ІІІ – і накладення відповідних запобіжних заходів відповідно до Правила 39 Регламенту ЄСПЛ. Перша із них безпосередньо стосується порушень прав, гарантованих Конвенцією, у зв’язку з військовою окупацією Російською Федерацією Криму та збройною агресією Російської Федерації на Донбасі. 25 листопада 2014 року справи Україна проти Росії I і ІІ були комуніковані російській стороні. Крім того, Суд погодився розглядати Україну і Росію співвідповідачами за 160 позовами на порушення прав людини в Криму та 140 позовами щодо порушення прав людини на Донбасі, визнавши таким чином, що Російська Федерація як окупаційна влада здійснює фактичний контроль над Кримом і має безпосереднє відношення до збройного конфлікту на сході України. Безумовно, розгляд такого роду позовів є тривалим (індивідуальні – 2-4 роки, міждержавні – 6-7 років), проте, очікується, що за підсумками розгляду дії Російської Федерації будуть визнані неправомірними і такими, що порушують положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Враховуючи викладене вище та з метою вдосконалення стратегії України із захисту національних інтересів  і консолідації зусиль усіх органів державної влади для протидії агресивним, ворожим і злочинним діям Російської Федерації, спрямованим проти нашої держави, учасники комітетських слухань, заслухавши й обговоривши під час заходу доповіді та позиції присутніх,  р е к о м е н д у ю т ь:

 

Верховній Раді України:

- прискорити розгляд  проектів постанов Верховної Ради України:

·  «Про внесення змін до Постанови Верховної Ради України «Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України восьмого скликання» (щодо утворення Комітету Верховної Ради України з питань комплексного вирішення проблем Донецької та Луганської областей) (реєстр. №2348 від 10.03.2015);

·  «Про внесення змін до Постанови Верховної Ради України «Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України восьмого скликання» (щодо забезпечення конституційних прав і свобод людини і громадянина)  (реєстр. №2586 від 07.04.2015);

·  «Про необхідність збору та систематизації доказів агресії Російської Федерації та терористичних організацій «ДНР» і «ЛНР» проти України» (реєстр.№2320 від 05.03.2015 р.);

- створити Тимчасову слідчу комісію Верховної Ради України з питань розслідування дій та (або) бездіяльності посадових та службових осіб органів державної влади (представників влади) у період з лютого по квітень 2014 року, які призвели до порушень суверенітету, територіальної цілісності, обороноздатності, національної безпеки держави та соціальних інтересів громадян України, наслідком чого стала тимчасова окупація Автономної Республіки Крим та частини Херсонської області (півострів Чонгар);         

- рекомендувати депутатським фракціям та групам Верховної Ради України  VIII скликання визначити своїх представників до складу Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань підготовки проекту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стратегічних питань припинення тимчасової окупації Автономної Республіки Крим та захисту прав кримчан, яку пропонується створити в парламенті VIII скликання;

- утворити Комітет Верховної Ради України з питань комплексного вирішення проблем Криму, до предмета відання якого віднести, серед іншого, стратегію повернення тимчасово окупованої території та забезпечення конституційних прав і свобод людини і громадянина;            

- скасувати Закон України «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» від 12.08.2014 №1636-VII;

-   вжити необхідних заходів з метою законодавчого забезпечення:

·  визнання кримських татар корінним народом Криму і України, що сприятиме вирішенню проблем інтеграції кримськотатарського народу, як невід'ємної складової української політичної нації;

·   позбавлення міста Севастополя його особливого адміністративно-територіального статусу;

 

- забезпечити підготовку та прийняття проектів законів:

·  про топоніміку в Криму, що дозволить, зокрема, вплинути на ліквідацію комуністичної спадщини та зробить проблематичними питання зміни майнових прав у Криму без участі відповідних українських профільних інституцій;

·  про забезпечення реалізації права власності на тимчасово окупованих територіях України, який має гарантувати збереження, як для українських, так і для іноземних власників та інвесторів, усіх прав на власність, придбану законним шляхом до моменту початку тимчасової окупації Кримського півострова;

·  про особливості економічних відносин з тимчасово окупованими територіями, в якому мають бути чітко визначені принципи, критерії та обмеження щодо економічних відносин із згаданими територіями;

·  про колабораціонізм, як визначальний документ для забезпечення невідворотності настання, залежно від ступеня вини, кримінальної, адміністративної, цивільної та конституційної відповідальності для колабораціоністів та порушників режиму санкцій за вчинені дії;

 

- з метою моніторингу дотримання прав людини в Криму звернутися до:

·       Федеральних Зборів Російської Федерації з проханням допустити спеціальну моніторингову місію ОБСЄ на територію Криму;

·       ПАРЄ з проханням ініціювання питання допуску парламентарів на територію Криму.

 

Президенту України:

- доручити Раді національної безпеки та оборони України сформувати комплексну стратегію захисту національних інтересів України в частині протидії актам агресії, тимчасовій окупації Автономної Республіки Крим та іншим злочинам Російської Федерації, спрямованим проти України;

- підписати та направити на ім‘я Секретаря Міжнародного кримінального суду (МКС) заяву про визнання Україною юрисдикції МКС щодо скоєння злочинів проти людяності та воєнних злочинів вищими посадовими особами Російської Федерації та керівниками терористичних організацій «ДНР» та «ЛНР», які призвели до особливо тяжких наслідків та масового вбивства українських громадян.

 

          Кабінету Міністрів України:

- розглянути можливість створення та формування Фонду з реінтеграції Криму;

- активізувати роботу Державної служби України з питань Автономної Республіки Крим при Кабінеті Міністрів України; 

- створити окремі підрозділи в Міністерстві внутрішніх справ України та Службі безпеки України з питань Автономної Республіки Крим;

- створити або передислокувати на територію континентальної України органи державної влади та структурні підрозділи правоохоронних органів з тимчасово окупованої території АР Крим;

- визначитися, у межах діючого законодавства, з вичерпним переліком та змістом збитків, які підлягають оцінці, зокрема, ідентифікації у цьому видів збитків, з метою визначення матеріальних збитків, завданих Україні в результаті скоєння Російською Федерацією агресії, окупації АР Крим й інших злочинів проти України, а також підготувати вихідні дані, що містять інформацію, необхідну для проведення такої оцінки;  

- активізувати роботу з визначення шляхів, механізму та способів відшкодування втрат, завданих тимчасовою окупацією частини території України, а також сприяти забезпеченню координації дій органів виконавчої влади з питань відшкодування втрат, завданих тимчасовою окупацією частини території України;

- вжити необхідних заходів для законодавчого забезпечення щодо:

·  недопущення, з метою забезпечення кібернетичної безпеки України, безперешкодного поширення інформації, спрямованої проти основ національної безпеки та громадського порядку, прав та свобод громадян;

·  удосконалення діяльності прикордонних служб в частині притягнення до відповідальності осіб, які порушили правила в’їзду/виїзду з/на окупованої території;

·  удосконалення окремих нормативно-правових положень з метою внесення до міжнародної та міждержавної служби «Інтерпол» інформації про тих високопосадовців, які розшукуються у зв’язку із вчиненням злочинів на території України та які своїми діями сприяли тимчасовій окупації частини території нашої держави;

 

- розробити та внести на розгляд Верховної Ради України проекти законів України:

·       про вільну економічну зону в Херсонській області, який дозволить на практиці продемонструвати позитивне майбутнє Криму, підготувати управлінські кадри з урахуванням кримської специфіки, налагодити більш тісну систему комунікацій з громадянами країни, які вимушено опинилися в окупації; 

·       про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо встановлення кримінальної відповідальності за злочини проти людяності, що забезпечить встановлення кримінальної відповідальності за  широкомасштабні або систематичні вбивства, катування, зґвалтування, незаконні позбавлення волі або викрадення людей, вчинені під час здійснення спрямованої проти цивільного населення політики держави або організації, а так само інші злочини проти людяності, передбачені Римським Статутом Міжнародного кримінального суду;

·       про внесення змін до Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України з метою здійснення спеціального досудового розслідування стосовно осіб, які перебувають на тимчасово окупованій території України;

- продовжити роботу із звернення України до процедур мирного вирішення спорів у зв’язку з агресією Російської Федерації та просування міжнародно-правового визнання фактів агресії Російської Федерації, тимчасової окупації АР Крим, інших міжнародних протиправних діянь проти України;  

- розробити міжнародні договори, спрямовані на виконання судових рішень, які передбачатимуть взаємозв’язок між порушенням правил в’їзду/виїзду з/на тимчасово окупованої території України та проходженням процедури отримання Шенгенської візи з визначенням можливих ускладнень в її отриманні у разі скоєння відповідних порушень;

- організувати виконання Постанови Верховної Ради України «Про Заяву Верховної Ради України «Про визнання Україною юрисдикції Міжнародного кримінального суду щодо скоєння злочинів проти людяності та воєнних злочинів вищими посадовими особами Російської Федерації та керівниками терористичних організацій «ДНР» та «ЛНР», які призвели до особливо тяжких наслідків та масового вбивства українських громадян» від 04.02.2015 р. №145-VIIІ у частині встановлення чіткого розподілу обов’язків між міністерствами і відомствами України та визначення термінів виконання завдань. 

 

Генеральній прокуратурі України

 - продовжити роботу з виконання пункту 2 Постанови Верховної Ради України «Про Заяву Верховної Ради України «Про визнання Україною юрисдикції Міжнародного кримінального суду щодо скоєння злочинів проти людяності та воєнних злочинів вищими посадовими особами Російської Федерації та керівниками терористичних організацій «ДНР» та «ЛНР», які призвели до особливо тяжких наслідків та масового вбивства українських громадян» від 04.02.2015 р. №145-VIIІ.