Головна > Текстові публікації > Комітетські слухання

Діяльність Комітету

Міжпарламентські групи дружби

11 листопада 2015, 11:23

Комітетські слухання на тему: «Механізми контролю для забезпечення прозорості та ефективності використання міжнародної допомоги»

Комітет у закордонних справах провів комітетські слухання на тему: «Механізми контролю для забезпечення прозорості та ефективності використання міжнародної допомоги»

 

У комітетський слуханнях, які відбулися 20 травня, взяли участь народні депутати, представники органів виконавчої влади - Кабінету Міністрів України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі, Міністерства закордонних справ, Міністерства внутрішніх справ, Міністерства охорони здоров’я, Міністерства соціальної політики, Міністерства освіти і науки, Міністерства фінансів, Міністерства юстиції, Міністерства оборони, Служби безпеки, Державної фіскальної служби, Генерального Штабу Збройних Сил, представники Апарату Ради національної безпеки і оборони, ЗМІ, громадських організації, бізнесових та наукових кіл.

У вступному слові голова Комітету Ганна Гопко, зокрема, зазначила, що члени Комітету у закордонних справах вважають тематику слухань надзвичайно актуальною, зважаючи на внутрішнє становище та зовнішні обставини, у яких опинилася наша держава. Вона наголосила, що з 1992 року країнами-донорами та міжнародними організаціями було виділено Україні технічної допомоги більше ніж на 9 мільярдів доларів США, станом на 1 травня поточного року впроваджується 358 проектів загальною контрактною вартістю понад 3,3 мільярдів доларів США; за січень-березень цього року обсяг гуманітарної допомоги, яка надійшла в Україну, склав 7,8 тис. тонн.

Учасники комітетських слухань обговорили питання порядку денного, зокрема, процес формування та здійснення державної політики України у сфері залучення та використання міжнародної технічної та гуманітарної допомоги; проблемні питання правового і фінансового регулювання залучення, оформлення та використання міжнародної технічної та гуманітарної допомоги, питання розбудови співпраці між органами виконавчої влади України і донорськими організаціями тощо.

Під час дебатів було наголошено на необхідності забезпечення кращої координації між державними органами влади, причетними до ввезення, зберігання й розподілу міжнародної гуманітарної допомоги в Україні, спрощення існуючих процедур її оформлення, а також підвищення прозорості цього процесу на усіх стадіях.

Учасники акцентували, що усі українські бенефіціари проектів міжнародної технічної допомоги мають відігравати активнішу роль на етапах залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги, а також посилити нагляд за її цільовим використанням.

Велику увагу було присвячено обговоренню ініціативи Європейського Союзу щодо створення Спільного бюро Україна-ЄС з фінансових розслідувань та протидії шахрайству, яке, серед іншого, має забезпечувати прозорість використання міжнародної допомоги, що надається Україні Європейським Союзом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                       «СХВАЛЕНО»

рішенням Комітету у закордонних справах

від «17» червня 2015 року, Протокол № 31

 

 

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ

комітетських слухань на тему

«Механізми контролю для забезпечення прозорості та ефективності використання міжнародної допомоги»

 

 

20 травня 2015 року Комітет Верховної Ради України у закордонних справах провів комітетські слухання з питання створення та удосконалення існуючих контрольних механізмів, що слугують забезпеченню прозорості та ефективності використання міжнародної технічної та гуманітарної допомоги. У слуханнях взяли участь народні депутати України, представники міністерств і відомств, наукових кіл, неурядових організацій, українських та іноземних ЗМІ, представники іноземних дипломатичних установ та міжнародних організацій, акредитованих в Україні.

Учасники комітетських слухань у своїх виступах наголошували, що проблема отримання, розподілу та використання міжнародної допомоги є надзвичайно актуальною з урахуванням сьогоднішньої політичної ситуації в Україні, в умовах бойових дій на сході країни та тимчасової окупації Російською Федерацією Автономної Республіки Крим і міста Севастополь.

Під час слухань було розглянуто питання формування та здійснення державної політики України у сфері залучення та використання міжнародної технічної та гуманітарної допомоги. Виступаючі відмічали, що процедура визнання вантажів, товарів, послуг, коштів і т.п. гуманітарною допомогою, яка сьогодні триває 8 робочих днів і вимагає значної кількості різних документів, довідок і підтверджень, має бути спрощена і скорочена. Останнім часом оформлення гуманітарної допомоги триває усього декілька днів, але кількість бюрократичних перепон на її шляху зростає.

Під час обговорення проблеми розбудови співпраці між органами виконавчої влади України і донорськими організаціями учасники звертали увагу на необхідність посилення координації їхніх дій та збільшення ефективності міжнародної технічної та гуманітарної допомоги. Серед позитивів такої співпраці було відмічено надання міжнародної гуманітарної допомоги внутрішньо переміщеним особам, а також допомога у вивезенні внутрішньо переміщених осіб із східних регіонів України. Крім цього, на підставі підписаного 22 жовтня 2014 року Меморандуму про співробітництво між Міністерством соціальної політики України, Регіональним Представництвом Управління Верховного Комісара ООН у справах біженців (УВКБ) в Білорусі, Молдові і Україні та Фондом інноваційного розвитку (Грузія) в Україні створена база даних з реєстрації громадян України, які переселяються з Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, а також з Донецької і Луганської областей в інші регіони України. Також налагоджено отримання допомоги з боку УВКБ, Всесвітньої продовольчої програми ООН, ОБСЄ, Програми розвитку ООН тощо.

Присутні на комітетських слуханнях обговорили проблемні питання правового і фінансового регулювання залучення, оформлення та використання міжнародної технічної та гуманітарної допомоги. Було наголошено на необхідності удосконалення положень чинних нормативно-правових актів України, які регулюють зазначені питання, їх наближення до звичаєвих норм міжнародного гуманітарного права. Крім спрощення процедури оформлення, розподілу та використання загалом необхідно забезпечити можливість оформлення гуманітарної допомоги у невеликих обсягах органами влади тих місцевостей, для яких вона призначена.

Учасники слухань також порушили питання щодо шляхів підвищення ефективності та забезпечення прозорості розподілу і використання міжнародної технічної та гуманітарної допомоги. За січень-березень 2015 року обсяги гуманітарної допомоги, яка надійшла в Україну становлять 7,8 тис. тонн. Рішення про визнання вантажів гуманітарною допомогою приймалися колегіально на засіданнях Робочої групи з питань гуманітарної допомоги при Мінсоцполітики України відповідно до чинного законодавства. На офіційному сайті Мінсоцполітики України розміщено інформацію для донорів та отримувачів гуманітарної допомоги щодо установ, які розміщують громадян, які прибувають із зони АТО та тимчасово окупованих територій, і які потребують гуманітарної допомоги. Інформація щодо потреб у гуманітарній допомозі регулярно надається Мінсоцполітики представникам міжнародних організацій на їхні запити. Кошти з гуманітарної допомоги для надання грошової допомоги постраждалим та внутрішньо переміщеним особам розподіляються на засіданнях спеціальної Комісії з питань розподілу коштів, створеної при Мінсоцполітики. При цьому учасники слухань зазначили, що незважаючи на заходи, що вживаються, все ще існують випадки потрапляння гуманітарної допомоги до осіб, які насправді її не потребують, що вимагає пошуку нових механізмів для контролювання процесу розподілу та забезпечення його повнішої транспарентності.

 

Враховуючи викладене вище та з метою удосконалення механізмів контролю для забезпечення прозорості та ефективності використання міжнародної допомоги учасники комітетських слухань, заслухавши й обговоривши під час заходу доповіді й позиції присутніх,                                 р е к о м е н д у ю т ь:

 

Верховній Раді України:

 

- прискорити розгляд поданого Кабінетом Міністрів України проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про гуманітарну допомогу» (реєстр.№2532), яким, зокрема, передбачається передати Раді Міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям частини функцій щодо визнання гуманітарною допомогою вантажів вагою до 3 тонн, автомобілів для забезпечення ними інвалідів, повноважень із здійснення контролю за отриманням та розподілом допомоги;

 

Кабінету Міністрів України:

 

- прискорити прийняття Постанови Кабінету Міністрів «Про внесення змін до Порядку залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги», реалізація якої має спростити процедури державної реєстрації проектів міжнародної технічної допомоги, удосконалити процедури моніторингу та усунути корупціогенні фактори під час здійснення адміністративних процедур;

- завершити у найкоротші строки процедури, пов’язані із утворенням Спільного бюро Україна-ЄС з фінансових розслідувань та протидії шахрайству, що дозволить збільшити прозорість процесів отримання, розподілу та використання міжнародної допомоги, яка надається Україні;

- ініціювати, з метою забезпечення належного контролю за цільовим використанням гуманітарної допомоги, внесення змін до пункту 3 Прикінцевих положень Закону України від 28 грудня 2014 року № 71-VІІІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» в частині непоширення запроваджених обмежень на проведення перевірок суб’єктів господарювання з питань цільового використання гуманітарної допомоги;

- здійснити аналіз стану виконання проектів міжнародної технічної допомоги, реалізація яких передбачала співфінансування з бюджету України, щодо достатності запланованих для цього у Державному бюджеті коштів, з метою врахування при визначенні пріоритетних проектів міжнародної допомоги під час підготовки змін до Державного бюджету України на 2015 рік та формування проекту Державного бюджету України на 2016 рік;

- підготувати та внести до Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», передбачивши першочерговість виплат юридичним особам – виконавцям (реципієнтам) проектів міжнародної технічної допомоги;

- продовжити консультації з ЄК щодо можливості зменшення української частки співфінансування в бюджетах грантових проектів; (Мінекономрозвитку)

- спростити і впорядкувати процедуру реєстрації постачальників гуманітарної і технічної допомоги та проектів;

- створити єдину постійно оновлювану базу  даних постачальників гуманітарної  і технічної допомоги та проектів, забезпечити  оприлюднення  бази даних та проектів на офіційних веб-сайтах профільних міністерств;

- розробити комплексний механізм контролю за розподілом гуманітарної та технічної допомоги із залученням представників громадянського суспільства;

- cпростити і впорядкувати процедуру реєстрації  внутрішньо переміщених осіб. Забезпечити функціонування єдиного вікна на базі центрів надання адміністративних послуг для реєстрації ВПО;

- усунути встановлені законодавством обмеження щодо отримання медичної гуманітарної допомоги на підставі Довідки про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб.